فولکس واگن

فروش یک دستگاه فولکس‌واگن XL1، کم‌مصرف‌ترین خودروی دنیا

احتمالاً فولکس‌واگن XL1 را به خاطر دارید. خودروی فوق کم‌مصرفی که نسخهٔ تولیدی آن برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد. از این خودرو تنها ۲۰۰ دستگاه به عموم مردم فروخته شد و حالا یکی از آن‌ها در انگلستان برای فروش گذاشته شده است. این ماشین که در بیرون به رنگ سفید و در داخل دارای صندلی‌هایی به رنگ سفید، قرمز و خاکستری است، تنها ۱۶ کیلومتر کارکرد دارد.

XL1 مجهز به قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی است که از یک پیشرانهٔ ۸۰۰ سی‌سی دو سیلندر توربودیزل با ۴۸ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۲۷ اسب بخار قدرت تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم ۷۵ اسب بخار قدرت است که توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. یک پکیج باطری ۵.۵ کیلووات ساعتی نیز در XL1 تعبیه شده که آن‌را قادر می‌سازد تا ۵۰ کیلومتر را بصورت تمام الکتریکی طی کند.

فولکس‌واگن در این خودرو فقط بر روی کاهش مصرف سوخت تمرکز داشته است. بدین منظور، کل بدنهٔ خودرو از فیبر کربن سبک‌وزن ساخته شده و بر روی یک شاسی منیزیومی قرار گرفته تا وزن خودرو کاهش پیدا کند. با این کار، وزن XL1 به تنها ۷۹۵ کیلوگرم رسیده که به‌عنوان‌مثال حدود ۲۶۳ کیلوگرم از مزدا MX-5 کمتر است. از سوی دیگر به آئرودینامیک این خودرو نیز بسیار توجه شده و با تمهیدات مختلفی ضریب آئرودینامیک آن به عدد فوق‌العادهٔ ۰.۱۹ رسیده است.

تمامی این ویژگی‌ها موجب شده که فولکس‌واگن XL1 در هر صد کیلومتر فقط ۰.۹ لیتر سوخت مصرف کند که درنتیجه آن‌را به کم‌مصرف‌ترین خودروی تولیدی دنیا تبدیل کرده است؛ اما درعین‌حال این ماشین می‌تواند ظرف ۱۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و در ادامه به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

همان‌طور که گفته شد، XL1 در تعداد محدود فقط ۲۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳ صرفاً در اروپا با قیمت ۱۱۱ هزار یورو معادل ۱۴۶ هزار دلار عرضه گردید؛ اما قیمت این نمونه‌ای که برای فروش گذاشته شده کمی کاهش یافته و از سوی فروشنده ۱۰۰ هزار پوند معادل ۱۳۱ هزار دلار اعلام شده است؛ بنابراین برای کسانی که به دنبال خودروی منحصربه‌فردی هستند، این فولکس‌واگن XL1 گزینهٔ مناسبی خواهد بود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Amir Schumacher

    ۲۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    عجب شاهکاری زده فائو وی .
    مصرف سوخت ۹۰۰ سی سی در ۱۰۰ کیلومتر !
    شتاب و حداکثر سرعتش هم برای داخل شهر خیلی راضی کننده هست فقط قیمتش بالاست که فکر کنم اگر تولید انبوه بشه می‌تونه تا ۲۵۰۰۰ دلار هم کاهش پیدا کنه
    عقبش منو یاد Koenigsegg Regera میندازه !!! :-)

    موافقم 5
    مخالفم 0
  2. Mohammadreza

    ۲۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (223 ديدگاه)

    فرم چراغاش منو یاد یه سری از خودرو های جدید میندازه

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. Pejman

      ۲۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (18 ديدگاه)

      میدونی اگه فکر کنی تالیسمانه

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Mohammadreza

        ۲۷ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (223 ديدگاه)

        😂 😅 😂

        موافقم 0
        مخالفم 1
  3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    از نظر فنی شاهکاره، ببین چقدر خوب قطعات سر هم شدن و آیرودینامیک بالا رفته که کمترین فشار ممکن و در نتیجه کمترین مصرف سوخت حاصل شده، اما زیبایی رو فدای آیرودینامیک کردن، که چاره‌ای هم نیست البته.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. حمیدرضا

    ۲۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    طراحی خاص و به نظر من جذابی داره مصرف و اصطحلاکم که خیلی کمه واقعا خودروی خاصی هست بدرد کسانی می خوره که از خودروها مدت زیادی نگهداری می کنن
    نه مالیات الایندگی داره نه مصرف سوخت خاصی عالیه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. amirhosein

    ۲۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (92 ديدگاه)

    ماشین فوق العاده ای هست فلوکس واگن کارش حرف نداره اما به خاطر ضریب ایرودینامیک یکم طراحیش رو بد کردن
    اما رنو هم همچین خودرویی داره به اسم ایولب البته فعلا به صورت کانسبته ، قراره که توی 2020 تولید بشه مصرف سوخت رنو ایولب از این فولکس واگن بیشتر هست(0.1 لیتر !) اما رنو موتورش قوی تره چون موتور رنو ایولب موتورش بنزینی 1 لیتری 3 سیلندر هست که 76 اسب بخار قدرت تولید میکنه و گشتاورش هم 95 نیوتون متر هست حالا کاری به این ندارم فلوکس واگن موتورش کم حجم تر و 1 سیلندر کم تر داره علاوه بر اون دیزلی هست که خیلی به نفعش هست هم توی مصرف سوخت هم توی الایندگی تازه ضریب ایرودینامیک فولکس واگن بهتره اما با این حساب فقط 0.1 لیتر اختلاف مصرفش سوختشون هست (ضریب ایرودینامیک فولکس واگن xl1 دقیقا 0.19 هست رنو ایولب 0.23)
    توی الایندگی هم تقریبا برابرن اما از نظر من رنو خیلی برتر هست چون فولکس واگن با موتور کم حجم تر دیزلی الایندگیش 21 گرم در هر 100 کیلومتر هست اما رنو با موتور قوی تر بنزینی 22 گرم در هر 100 کیلومتر یعنی فقط اختلاف 1 گرم در هر 100 کیلومتر اونم موتور دیزلی فولکس واگن با موتور بنزینی رنو !!!!
    https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Eolab

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. محمد مهدی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    byd tang با 550 اسب و وزن دو برابر فقط دولیتیر مصرف تازه بانصف قیمت وقتی دیدم خیلی خندم گرفت

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. green hell

      ۲۴ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (5 ديدگاه)

      چرا انقدر منفی میدین وقتی چیزی از واقعیت نمیدونین!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. سروش شیرازی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (77 ديدگاه)

    خیلی جالبه 900سی سی ماشینای ما که فقط 900 سیسی ازش میپره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. عرفان

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (86 ديدگاه)

    واسا پولامو خورد کنم، برم بخرمش😂

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا