فولکس واگن

نیم‌قرن با فولکس‌واگن بیتل، مقایسهٔ بیتل‌های مدل 1965 و 2016

خودرو در ابتدا در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ وسیله‌ای لوکس و گران‌قیمت بود که فقط ثروتمندان توانایی خرید آن‌را داشتند اما فولکس‌واگن بیتل برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ به‌عنوان خودروی مردم معرفی شد و بعد از جنگ جهانی دوم به شهرت فوق‌العاده‌ای در سراسر جهان رسید. بیتل در ادامه به موفقیت غیرقابل‌تصوری دست پیدا کرد و در طول عمر خود فروشی نزدیک به ۲۲ میلیون را تجربه نمود. حال در سال ۲۰۱۷ قصد داریم برای آخرین بار سوار بر نسل جدید بیتل شویم چراکه به دلیل فروش پایین، عرضه بیتل به‌زودی در استرالیا خاتمه خواهد یافت. به همین مناسبت فولکس‌واگن یک نسخه ویژه تولید محدود از این ماشین را ارائه کرده است؛ بنابراین ما هم در این مطلب یک دستگاه بیتل مدل ۲۰۱۶ را در کنار یک بیتل مدل ۱۹۶۵ قرار داده و باهم مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم که این خودروی نمادین آلمانی در طول بیش از نیم‌قرن چقدر تغییر کرده است.

بیتل قدیمی موردبررسی ما از نمونه‌های به‌روزرسانی شده است که از یک پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی با تنها ۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتن متر گشتاور نیرو می‌گیرد. این موتور در عقب خودرو نصب شده و با هوا خنک می‌شود؛ بنابراین نیازی به رادیاتور ندارد. در سال ۱۹۶۵ ایمنی در خودروها اولویت بالایی نبود و به همین دلیل بیتل کلاسیک ما هم فاقد کمربندهای ایمنی عقب، ایربگ و دیگر تجهیزات ایمنی خودروهای امروزی است. در این ماشین حتی رادیو هم یک آپشن بوده است.

هر جای این بیتل را که نگاه می‌کنیم کروم بکار رفته است. سپرها، زه‌های جانبی، آینه، دور چراغ‌های جلو، قالپاق‌ها و دستگیره درها همگی کرومی هستند. طرح روی کاپوت یا در اصل همان درِ صندوق بار بیتل نیز به بال حشرات شباهت دارد. در زیر این درب، تنها برای چند کیسه کوچک جا وجود دارد چراکه چرخ زاپاس و باک سوخت نیز در همین‌جا قرار دارد. البته در پشت صندلی‌های عقب هم جایی برای قرار دادن یک چمدان وجود دارد. پشتی صندلی‌های جلو کوتاه است و شانه‌های سرنشینان جلو تقریباً به هم گیر می‌کند درحالی‌که صندلی‌های عقب هم برای افراد بالغ تنگ است اما برای کودکان مناسب خواهد بود.

اما بپردازیم به سواری این بیتل پنجاه‌ساله. این خودروی کم‌سرعتی است به‌گونه‌ای که با عبور سرعت از ۹۰ کیلومتر در ساعت ناله موتور بلند می‌شود. البته بیتل هرگز به قدرت و سرعت بالا معروف نبوده است. هرچند فرمان به هیچ‌گونه سیستم کمکی مجهز نیست اما به خاطر اینکه بیشتر وزن ماشین روی چرخ‌های عقب قرار دارد، جلوی آن بسیار سبک است که درنتیجه موجب روانی فرمان شده است. گیربکس بیتل قدیمی از نوع چهار سرعته دستی سنکرونایز است و دنده‌عقب نیز با فشار دادن دسته‌دنده به سمت پایین درگیر می‌شود. ضریب دنده یک بسیار سنگین است که هرچند برای بکسل کردن مناسب خواهد بود اما باید سریعاً دنده را به دو تعویض نمود. همچنین ترمزهای کاسه‌ای در هر چهارچرخ نیز ایده چندان مناسبی نیست.

در حال حاضر فولکس‌واگن بیتل به خودرویی کلاسیک تبدیل شده به‌نحوی‌که نمونه موردبررسی ما ۳۶۹۹۰ دلار قیمت دارد و مهم‌تر از آن، تنها ۵۳ دستگاه از آن وجود دارد و بنابراین پتانسیل افزایش قیمت در آینده را دارد. البته تعداد ۵۳ دستگاه به خاطر شهرت جهانی این بیتل به خاطر حضور در سری فیلم‌های معروف هربی نیست بلکه این تعداد بیتلی است که در سال اول عرضه به استرالیا وارد شد. اما چیزی که بیتل کلاسیک موردبررسی ما را بیشتر خاص می‌کند این است که این ماشین، نمونه پنجاه و سوم است یعنی آخرین بیتل کلاسیک موجود در استرالیا.

اما بپردازیم به فرزند جوان و تازه‌نفس بیتل. فولکس‌واگن برای اولین بار نسخه جدید و مدرن بیتل را در اوخر دهۀ ۹۰ میلادی با نام نیو بیتل معرفی کرد که ظاهر دخترانه‌ای داشت. سپس در سال ۲۰۱۱، نسل دوم نیو بیتل معرفی شد که استایل عامه‌پسندتری پیدا کرده بود. بیتل جدید همچنان شباهت قابل‌توجهی به بیتل کلاسیک دارد به‌گونه‌ای که چراغ‌های گرد جلو، آینه‌های جانبی کرومی، تریم جانبی بدنه و حتی لوگوی فولکس‌واگن بر روی درِ صندوق همگی یادآور پدربزرگش هستند.

بزرگ‌ترین تفاوت بیتل جدید با نمونه قدیمی اما پیشرانه آن است که در جلو نصب شده، از نوع آب‌خنک بوده و قدرت بیشتری دارد. بیتل ۲۰۱۶ از یک موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر سود می‌برد که با استفاده از سوپرشارژر و توربوشارژر، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، بیتل جدید به لطف برخورداری از ترمز ABS، هشدار نقاط کور و دوربین دید عقب، خودروی بسیار ایمن‌تری است. همچنین برخورداری از ترمزهای دیسکی نیز تجربهٔ متوقف کردن بسیار لذت‌بخش‌تری را فراهم می‌آورند. حجم صندوق بار بیتل جدید نیز برابر با ۳۱۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به ۹۰۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

برای تجربهٔ رانندگی با این ماشین ساب‌کامپکت آلمانی، دکمهٔ ستارت را می‌فشاریم و حرکت را آغاز می‌کنیم. بیتل خودروی فوق‌العاده سریعی نیست اما هنوز هم کاملاً سریع‌تر از مدل کلاسیک است. با قرار دادن خودرو در حالت رانندگی اسپرت، احساس سواری آن جذاب‌تر می‌شود. در این حالت در هنگام تعویض دنده دور موتور تا حد ممکن بالا می‌رود. به حالت رانندگی عادی بازمی‌گردیم و دنده‌ها را از طریق پدال‌های پشت فرمان تعویض می‌کنیم. موتور بنزینی بیتل اوج همکاری را با گیربکس اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG دارد و تعویض هریک از دنده‌ها کاملاً نرم، روان و بدون تکان انجام می‌شود.

پس از رانندگی همزمان با این دو فولکس‌واگن بیتل، می‌فهمیم که چگونه شرکتی قادر است نیم‌قرن اصالت و جذابیت را در محصول خود حفظ کند. بیتل ۱۹۶۵ خودرویی جذاب است و هرکس با آن رانندگی کند لبخند رضایت بر لبان نقش می‌بندد درحالی‌که بیتل جدید هم نزدیک‌ترین خودرو به بیتل قدیمی است و درعین‌حال به لطف برخورداری از تجهیزات امروزی، خودروی بسیار ایمن‌تری است.

 

منبع: CarAdvice

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    همون فولکس واگن های قدیمی هم که در ایران به ” فولوکس سوسکی ” معروف بودن از نظر ایمنی نسبت به هم دوره ای های خودشون ایمنی بسیار بالا و بدنه ی مستحکمی داشتن.
    سال 76 من 7 سالم بود در جاده ی قدیم مشهد به سمت شهر برمیگشتیم یکی از همین فولوکس ها از جاده خارج شد و چپ کرد و فکر کنم 8 بار معلق زد. 2 مرد میانسال سوارش بودن که هر دو سالم پیاده شدن و فقط کمرشون درد میکرد
    چند سال پیش هم یکی از همین ماشینا رو دیدم که پاترول کوبیده بود به صندوق عقبش. با اون سرعتی که پاترول داشت و اون جثه ی سنگین و بزرگش اگر پراید بود شک ندارم تمام کابینش مچاله میشد. اما فولکس با همون وضع خودش روشن شد و نیاز به وانت و بکسل کردن نداشت.
    هنوز با دیدنش یاد مهندسی بی نظیر آلمان میافتم.
    German engineering

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. amir

      ۴ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      نسل جدید بیتل رو هم 2 هفته پیش در مشهد دیدم.
      با وحود اینکه جزو ارزون ترین ماشین های آلمانه و قیمتش هم خیلی کمه ( فکر کنم22000 دلار ) ولی بازم حتی بدون آرم فولکس واگن هرگز با ماشین های چینی یا کره ای اشتباه نمیشه.
      چون وقار و طراحی اصیل ماشین های آلمانی را هیچ خودرویی نمیتونه داشته باشه.
      از دور داد میزنه آلمانیه.

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. ASTON MARTIN

        ۴ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        لامبرگینی تفاسیرت از تصادف های بیتل یکم غیر قابل هضم بود
        پاترول با سرعت بزنه به بیتله موتور عقب و ماشین بازم حرکت کنه؟
        مطمئنی سرعتش بالا بود..؟
        بگذریم
        البته قیمت این خودرو در نوع خودش گرون هست!
        22 هزار دلار برای یک چنین ماشینی قیمت گزافیه برای همین هم هست که مشتریاش دارن به صفر میرسن و شرکت مجبور شده در استرالیا متوقفش کنه
        با این قیمت وقتی میتونی حتی یک ماسل کار یا سدانه مناسب بگیری چرا باید بیتل بخری؟

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. لامبورگینی

        ۴ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        از این موارد زیاد دیدم.
        ماشین های قدیمی بدنه های بسیار محکمی داشتن.

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. PaRHaM

          ۴ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (741 ديدگاه)

          بله به طور مثال ضخامت بدنه به طور مداوم در حال کاهشه(یکی از دلایل استفاده از خطوط شکسته زیاد تر تو ماشین های جدید همین کاهش ضخامته)
          معیار های امنیت خودرو ها از اون زمان خیلی تغییر کرده و الان تو تصادفات میگن عابر پیاده هم نباید آسیب ببینه همین باعث میشه دیگه نیان اون حالت سفت و محکم رو استفاده کنن نیان از اون جک های ضربه گیر استفاده کنن و بیان از له شدن بدنه کمک بگیرن تو جذب نیروی تصادف

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. ASTON MARTIN

          ۴ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          بله همینطوره این مسائل هم هست
          هرچند باز هم فکرشو بکنید!!
          پاترول بزنه به فلوکس موتور عقب با سرعت بالا …. :/
          نمیشه واقا تصورش کرد

          موافقم 0
          مخالفم 1
        3. لامبورگینی

          ۵ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          پرهام جان کاملا درست میگی

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. امیر.عارف

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    یک همسایه داشتیم که یدونه از قدیمیاش داشت و یک روز برفی که برف زیادی هم اومده بود خواست ما بچهای بلوک را ببره مدرسه من جلو نشستم و با دید بسیار کم ،که بدلیل وسعت کم شیشه دوتیکه جلو و برف پاکن داشت تدایی واقعی یک تانک را برام ایجاد میکرد. یادش بخیر ماشین خوبی بود من هیچ وقت خراب شدنش را ندیدم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Mehrbod

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    “این خودروی کم‌سرعتی است تا جایی که حداکثر سرعت آن از ۹۰ کیلومتر در ساعت فراتر نمی‌رود.”
    بیشینه تندی این خودرو 140 کیلومتر بر ساعت است و سرعت 90 در واحد مایل است.. با سپاس از برگرداننده متن ، درست نمایید..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرزاد لاکچری

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    چه نسل قدیمش و چه نسل جدیدش(مخصوصا جدید) خیلی شبیه محصولات پورشه هستن یا پورشه شبیه به این یعنی من اگه نسل جدیدش رو تو خیابون میدیدم شاید یه لحظه فکر میکردم پورشس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mehrbod

      ۴ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (237 ديدگاه)

      طراح این خودرو “فردیناد پورشه” است..!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. BENZ&BMW

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (182 ديدگاه)

    ولی خداییش جذایبت فلوکس بیتل 1965 بیشتر ازبیتل 2016 هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Mehrbod

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    من در سال 1374 در حال رانندگی با یک دستگاه فولکس بیتل مدل 1367 بسیار تمیز و کلکسیونی به رنگ سرمه ای در بلوار آفریقا تصادف شدیدی کرد و با سه معلق به افسانه چپ نشدن فولکس های قورباغه ای ، پایان دادم .. البته برای آن خودرو ، کمربند ایمنی را اضافه کرده و بسته بودم..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mehrbod

      ۴ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (237 ديدگاه)

      “مدل 1967”.. اصلاح می کنم..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. PaRHaM

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    ما یدونه مدل ۱۹۶۷ شو داشتیم!
    واقعا عالی بود
    تا سال ۸۳ که داشتیمش واقعا هیچ ماشین شهری نبود که به گرد پاش هم برسه(منظورم ماشینهایی بود که عموم مردم داشتن اون زمان )
    واقعا عالی بود فقط دوتا مشکل داشت!
    یکی داغ کردن هاش
    دو این که اون لیبل پشتش هی کنده میشد😂😂 همینش خاطره اس برام که به هزاران روش مختلف چسبوندیمش ولی هی جدا میشد😐 فک کنم به خاطر محدب بودن در موتورش نمیچسبید(از چسب رازی گرفته تا چسب قطره ای و دو قلو و … تا سشوار صنعتی و …. تست کردیم😐😐)
    ولی واقعا ماشین خوبی بود
    حتی یه بار باهاش چپ هم کردیم😂😂
    بعد از اون چپ کردن هشت سال دیگه هم ازش استفاده کردیم😂😂
    نه خودمون زیاد چیزیمون شد و نه ماشین(نه این که هیچی نشه ها! آسیب جزئی)
    اگه خواستین دقت کنید به قدیمیاش اینو در نظر بگیرید که نسخه های قدیمیش مثل این که این جا نشون داده شده داشبورد ندارن و شیشه جلو هاشون صافه ولی جدید تر هاش (حدودا بعد ۱۹۷۰ )هم داشبورد دار شدن هم شیشه جلو محدب شد
    فقط من یه سوال دارم😐
    به قدرتش و سرعتش و شتابش اصلا نمیمومد ۳۰ اسب بخار باشه😐خیلی کمه این عدد ولی اون واقعا سریع بود
    بابای من اصلا آدمی نبود که بتونه با ماشینی که ۹۰ تا بیشتر نمیره کار کنه! این اصلا نمیشه!!! نمیدونم
    شاید نسخه های مختلف داشته باشه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mercede kaviani

      ۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (551 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      در دهه 1940 همین بود مرسدس 170 هم 35 اسب است حتی اپل کورساهای وارداتی دهه 1990 به ایران 45 اسب قدرت داشتند
      با تشکر مرسده کاویانی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Hemichan

      ۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (715 ديدگاه)

      موتورای 1500ش 53 اسب بودن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. رضا

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (172 ديدگاه)

    ماشینایی هستن که در طول تاریخ جاودانه شدن و همشون دوست داشتنین ولی بیتل نوستالژیک ترین و نمادین ترین ماشین تاریخه واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یوسف

    ۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (740 ديدگاه)

    متاسفانه نسخه ریترو بیتل نتونست به موفقیت نسخه های ریترو فیات 500 و مینی برسه ولی در هر حال جذاب و خواستنیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا