فولکس واگن

فولکس‌واگن بیتل افسانه‌ای به آخر خط رسید

فولکس‌واگن بیتل را می‌توان یکی از مشهورترین، خاطره‌انگیزترین و دوست‌داشتنی‌ترین خودروهای دنیا دانست. این قورباغهٔ افسانه‌ای در سال ۱۹۳۸ به درخواست آدولف هیتلر و با طراحی فردیناند پورشه متولد شد و طی سال‌های بعد دنیا را فتح کرد. هرچند تولید بیتل در سال ۱۹۷۹ در آلمان خاتمه یافت اما تولید آن همچنان در کشورهای دیگری مثل برزیل و مکزیک ادامه یافت. تولید این ماشین تا سال ۲۰۰۳ در مکزیک ادامه داشت و با تولید بیش از ۲۱ میلیون دستگاه، رکورد پرفروش‌ترین خودروی بدون تغییر تاریخ را بنام خود ثبت کرد.

در دههٔ ۹۰ میلادی نیز فولکس‌واگن تصمیم به احیای بیتل گرفت و نهایتاً در سال ۱۹۹۷ نسخهٔ کاملاً جدیدی از این خودرو را با نام نیو بیتل معرفی کرد. این خودرو به‌صورت رترو طراحی شده بود اما برخلاف سلفش، پیشرانهٔ آن در جلو نصب شده بود. سپس در سال ۲۰۱۱ نیز فولکس‌واگن نسل جدید نیو بیتل را معرفی نمود. حال اما سازندهٔ آلمانی اعلام کرده است که در سال آینده به تولید بیتل برای همیشه خاتمه خواهد داد. علت اصلی این کار، تمایل خریداران به کراس‌اوورها و کاهش فروش قابل‌توجه بیتل اعلام شده است. همچنین فولکس‌واگن معتقد است که تولید سه نسل از بیتل کافی است و در وضعیت کنونی بهتر است این خودرو به تاریخ این شرکت بپیوندد.

مدیرعامل فولکس‌واگن آمریکا آقای «Hinrich Woebcken» دراین‌باره گفته است:

«خداحافظی با بیتل پس از سه نسل و حدود هفت دهه ممکن است احساسات بسیاری از علاقه‌مندان این خودرو را برانگیزد». او در ادامه گفته است:

«فعلاً هیچ برنامهٔ فوری برای ساخت جایگزین بیتل وجود ندارد اما هرگز نباید گفت هرگز».

قرار است آخرین نمونهٔ بیتل در ماه جولای سال آینده در کارخانهٔ فولکس‌واگن در مکزیک تولید شده و این خودروی دوست‌داشتنی برای همیشه به خاطره‌ها بپیوندد.

حال اما فولکس‌واگن به مناسب پایان تولید بیتل، نسخهٔ ویژه‌ای از آن‌را با نام Final Edition یا نسخهٔ پایانی در دو مدل کوپه و کابریولت معرفی کرده است. این نسخه با الهام از بیتل Última Edición سال ۲۰۰۳ که به مناسبت پایان تولید نسل اول بیتل در مکزیک ارائه شده بود طراحی شده است. به همین دلیل، برای نسخهٔ پایانی بیتل ۲۰۱۹ دو رنگ منحصربه‌فرد آبی و بژ ارائه شده است یعنی همان دو رنگی که برای بیتل Última Edición سال ۲۰۰۳ ارائه شده بود. البته خریداران نسخهٔ پایانی بیتل ۲۰۱۹ غیر از این دو رنگ می‌توانند رنگ‌های دیگری چون سفید، مشکی و خاکستری را هم برای خودروی خود سفارش دهند.

Volkswagen Beetle Última Edición 2003

نسخهٔ پایانی بیتل در دو تیپ SE و SEL ارائه شده که اولی به آینه‌های جانبی همرنگ بدنه، سانروف (در مدل کوپه) و رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی مجهز است. تغییرات بزرگ‌تر اما در داخل این مدل انجام گرفته که شامل صندلی‌های پارچه‌ای و پوشش چرمی غربیلک فرمان، پدال‌های فولادی ضدزنگ، سیستم کنترل تهویهٔ اتوماتیک و نورپردازی داخلی می‌شود. ازجملهٔ سایر ویژگی‌های قابل‌توجه این مدل نیز می‌توان به نمایشگر ۶.۳ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، تریم مشکی براق و سیستم ورود بدون کلید با استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

تیپ SEL اما لوکس‌تر بوده و از چراغ‌های جلوی بای زنون، دی‌لایت‌های LED و چراغ‌های عقب LED برخوردار است. این مدل همچنین به رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی منحصربه‌فردی هم مجهز شده که با تقلید از قالپاق‌های بیتل Última Edición سال ۲۰۰۳ طراحی شده‌اند. تیپ SEL در داخل اما تقریباً با تیپ SE یکسان است و تنها ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن صندلی‌های چرمی با دوخت لوزی و سیستم صوتی پریمیوم فندر هستند. همچنین روی درب صندوق بار تمامی مدل‌های نسخهٔ پایانی بیتل نیز نشان منحصربه‌فرد Beetle کار شده است.

صرف‌نظر از نوع تیپ، نسخهٔ پایانی بیتل با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو ارائه می‌شود که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. قیمت Final Edition SE کوپه از ۲۳,۰۴۵ دلار و کابریولت از ۲۷,۲۹۵ دلار آغاز می‌شود. این اعداد در تیپ SEL نیز در مدل‌های کوپه و کابریولت به ترتیب برابر با ۲۵,۹۹۵ دلار و ۲۹,۹۹۵ دلار هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Moein

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (74 ديدگاه)

    مدیر طراحی بی ام سی مینی گفته:مد فانی ولی منطق جاودان است
    این جمله کاملن برای این ماشین صدق میکنه و همیشه در خاطرمون میمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      شخصا دوست نداشتم به انتهای راه برسه
      بیتل، فقط متعلق به فولکس نیست،
      یه جورایی نماد تاریخ خودروسازیه
      و نسلهای جدیدش هم جذاب بود و هم قیافه اجدادش رو به خاطر آدم میاورد
      واقعا حیفشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ..::Majidio Lamborghini::..

        ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        تو فوتبال یه ضرب المثلی هست که میگه “ژرمن ها همیشه برمی گردند”.
        فولکس بیتل ماشینیه که تا الان تولیدش چند بار متوقف شده ولی هر بار با یک چهره و شخصیت جدید – ولی آشنا – دوباره به بازار آمده
        نگران بیتل نباش … احتمالا به زودی به عنوان یه ماشین تمام الکتریکی دوباره به خط تولید برمی گرده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. (Ali (Chevy nova

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      چه بهتر
      محصول ضررده باىد از رده خارج شه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Efk

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (211 ديدگاه)

    از بیتل فقط ظاهرش مونده بود و بیشتر نمادین بود
    اگه تمام ویژگی هاشو حفظ میکرد قطعا به اینجا نمیرسید از جمله قیمتش… که در سطح پاسات قرار میگرفت..
    بنظرم تو کلاسی مثل مدل پولو باید تولید میشد
    من جای اونا بودم نسلای بعدی پولو رو به نام بیتل و شکل شمایل بیتل تولید میکردم
    اینطوری هم جایگاهشو پیدا میکنه هم از حالت نمادین بودن به ی ماشین کاربردی تبدیل میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sina

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    حیف شد
    پارسال وقتی شیرکو متوقف شد فک میکردم دیگه بیتل رو نگه میداره که متاسفانه اشتباه بود :(
    از بین هاچ‌بک های فولکس آپ و پولو و گلف موندن فقط

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    غروب پاییزه ، دلم غم انگیزه
    خداحافظ خاطرات دوران کودکی
    خداحافظ خاطره انگیز ترین ماشین عمرم
    ???? ???? ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. A.B

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    کراس آورش بزنن!:-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Kamy R

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (51 ديدگاه)

    از عکس اول میشه اصالت این ماشینو متوجه شد . با وجود اینکه ۷ دهه بینشون فاصله زمانیه اما هردوشون ویژیگی های طراحی یکسانی دارند?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ahmad

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    به نظر من نباید تولیدشو متوقف میکردند ، اگر به دلیل پایین امدن امار فروشش هست ، که در مطلب بالا ذکر شد ، باید تولیدشو کم میکردن ، نه اینکه متوقف کنند ، چون که به هر حال درسته ، چندسالیه که تب و تاب کراس اوورها دنیارو فرا گرفته ، ولی باز هم این دست خودروها هنوز هم طرفداران زیادی دارند . بهرحال صلاح مملکت خویش خسروان دانند .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا