فولکس واگنهفته نامه

فولکس‌واگن، تجربه بزرگ خصوصی‌سازی در صنعت خودروسازی

محمد جواد سرانجام: با گذشت نزدیک به ۸۰ سال از عمر این گروه خودروسازی فولکس‌واگن، عمده سهام این شرکت در بازارهای بورس به فروش رفته و دیگر به عنوان یک شرکت خصوصی شناخته می‌شود. اما در واقع این غول صنعت خودروسازی در ابتدای فعالیت خود در سال ۱۹۳۷، یک شرکت دولتی بود که در اختیار حزب کارگر آلمان قرار داشت. شروع فعالیت اصلی این شرکت به سال‌های پیش از آغاز جنگ جهانی دوم و زمانی که فردیناند پورشه اولین خودروی مردمی آلمان را طراحی کرد، باز می‌گردد. خودرویی که تحت عنوان فولکس‌واگن به معنی خودرو مردم طراحی شد و می‌خواست هر آلمانی را از موهبت داشتن یک خودروی سواری بهره‌مند کند.


با این حال، شعله‌ور شدن آتش جنگ در اروپا باعث شد که خیلی زود این کارخانه خودروسازی از یک تولیدکننده خودروهای سواری مخصوص مردم به تولیدکننده بزرگ ادوات جنگی تبدیل شود و محصولات سواری آن در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گیرد. بعد از جنگ، شرکت فولکس‌واگن که از ویرانی‌های جنگ جان سالم به در برده بود، به دست انگلیس‌ها افتاد و تحت مدیریت انگلیسی جان تازه‌ای گرفت. پس از آن و در دهه ۱۹۵۰ میلادی، شرکت فولکس‌واگن که به آلمان‌ها بازگردانده شده بود توانست با ورود به بازارهای جهانی به بزرگترین صادرکننده خودرو کشور آلمان تبدیل شود. از آن زمان تا به امروز، هرچند که گروه خودروسازی فولکس‌واگن تهدیدها و بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است اما توانسته است به مدد گسترش توان طراحی، نوآوری و تولید خود حضور قدرتمند و گسترده‌ای در بازارهای بزرگ جهانی را تجربه کند و یک جایگاه رؤیایی در صنعت خودروسازی دست پیدا کند.

قانون فولکس‌واگن
در سال ۱۹۶۰ میلادی، دولت آلمان که قصد خصوصی‌سازی شرکت عظیم و ارزشمند فولکس‌واگن را داشت، قانونی تحت عنوان “قانون مربوط به انتقال حقوق سهام در شرکت با مسئولیت محدود فولکس‌واگن به بخش خصوصی” را گذراند که بعدها به عنوان “قانون فولکس‌واگن” شناخته شد. بر اساس این قانون که در ماه جولای ۱۹۶۰ میلادی به تصویب رسید، شرکت خودروسازی فولکس‌واگن به یک شرکت سهامی مشترک تبدیل می‌شد که هر یک از دولت آلمان و ایالت نیدرزاکسن، که دفتر مرکزی شرکت فولکس‌واگن در آن قرار داشت، ۲۰% از سهام این خودروسازی برجسته آلمانی را در اختیار می‌گرفتند و ۶۰% سهام باقی‌مانده به بخش خصوصی واگذار می‌شد. علاوه بر این، قانون فولکس‌واگن با محدود کردن سهم دارای حق رأی هر سهام‌دار دیگر شرکت به نهایت ۲۰%، فارغ از اینکه وی چه مقدار از کل سهام را در اختیار دارد، به‌طور مؤثری از این شرکت در برابر تصاحب خصمانه به دست هر سهام‌دار دیگری محافظت می‌کرد.


همچنین بر اساس قانون فولکس‌واگن، هر سهام‌داری که ۲۰% از سهم سرمایه را در اختیار داشت می‌توانست به عنوان یک اقلیت مسدودکننده از حق رأی خود برای محدود کردن تصمیماتی که توسط مجمع عمومی سهام‌داران اتخاذ می‌شد، استفاده کند. چراکه تصویب هر تصمیمی در مجمع عمومی سهام‌داران به بیش از چهارپنجم آرا احتیاج داشت. علاوه بر این، اعطای حق تعیین دو عضو از هیئت نظارت در گروه فولکس‌واگن به هر یک از دولت آلمان و ایالت نیدرزاکسن از دیگر موارد در نظر گرفته شده در قانون فولکس‌واگن بود.


به این ترتیب، هرچند که عمده سهام شرکت عظیم خودروسازی فولکس‌واگن به بخش خصوصی فروخته و انتقال پیدا می‌کرد اما در عمل، هم دست دولت آلمان و هم دست مدیران ارشد ایالت نیدرزاکسن در کنترل خودروسازی فولکس‌واگن و اتخاذ تصمیمات مهم و اساسی شرکت به‌طور کامل باز بود و این دو نهاد بهره‌مند از قدرت سیاسی همچنان مدیریت گروه فولکس‌واگن را در کنترل خود نگه داشته بودند. تا این‌که در سال ۲۰۰۵، کمیسیون اروپا یک دعوی حقوقی نسبت به قانون فولکس‌واگن راه انداخت و اعلام کرد که ایجاد محدودیت بر میزان حق رأی سهام‌داران مخالف ماده ۵۶ کمیسیون اروپا مبنی بر آزادی جریان سرمایه است و نیز سقف حق رأی ۲۰% در کنار اعطای نقش اقلیت مسدودکننده به ایالت نیدرزاکسن می‌تواند اختیار اعمال تأثیرات قابل‌ملاحظه‌ای به این ایالت ببخشد که مخالف قانون عمومی شرکت‌ها در آلمان است. زیرا در قانون کشور آلمان حداقل حق رأی مورد نیاز برای مخالف با آرای دیگر سهام‌داران ۲۵% از ارزش سرمایه در نظر گرفته شده است.


در نهایت در سال ۲۰۰۷، دادگاه اروپا به غیرقانونی بودن قانون فولکس‌واگن حکم کرد و این قانون را در راستای حمایت‌گرایی دانست. بعد از آن در سال ۲۰۰۸ دولت آلمان برای فرار از حکم دادگاه اروپا، قانون فولکس‌واگن را بازنویسی کرد و سقف حق رأی سهام‌داران را از این قانون حذف نمود. اما با این حال همچنان اخذ ۸۰% آرا برای تصویب تصمیم در مجمع سهام‌داران را حفظ کرد تا ایالت نیدرزاکسن بتوان باز هم از تصاحب گروه فولکس‌واگن به دست سهام‌دار خصوصی جلوگیری کند. بنابراین قانون‌گذاران اروپایی باز هم دولت آلمان را به دادگاه کشاندند.


بعد از آن، دولت آلمان دوباره در قانون فولکس‌واگن تجدید نظر کرد و در مارس ۲۰۱۲ اعلام کرد که قصد دفاع از قانون بازنویسی شده فولکس‌واگن را دارد. در نهایت در اکتبر ۲۰۱۳، دادگاه اروپا اعلام کرد که قانون بازنویسی شده به‌طور کامل با قوانین اروپا هم‌خوانی داشته و دیگر پرونده قانون فولکس‌واگن بسته شده است. اما در این زمان دیگر گروه خودروسازی فولکس‌واگن با شرکت پورشه اس‌ای ادغام شده و این شرکت با در دست داشتن ۵۰.۷۶% از سهمِ دارای حق رأی گروه فولکس‌واگن، در عمل کنترل این گروه خودروسازی را در دست گرفته بود.

ادغام با شرکت خودروسازی پورشه
در سپتامبر سال ۲۰۰۵، شرکت خودروسازی پورشه اعلام کرد که قصد دارد که با هزینه مبلغ ۳ میلیارد یورو، ارزش سهام خود در گروه خودروسازی فولکس‌واگن را از ۵% به ۲۰% افزایش دهد؛ با این قصد که ترکیب سهام این شرکت و سهام ایالت نیدرزاکسن این اطمینان را ایجاد کند که تصاحب گروه فولکس‌واگن به دست هر سرمایه‌گذار خارجی غیرممکن می‌شود. بعد از آن شرکت پورشه ارزش سهام خود در گروه فولکس‌واگن را در جولای سال ۲۰۰۶ به ۲۵.۱% افزایش داد و به یک بازیگر اصلی در حلقه سهام‌داران گروه فولکس‌واگن تبدیل شد.

ساختار فولکس و پورشه قبل از ادغام
ساختار فولکس و پورشه قبل از ادغام
در مارس ۲۰۰۷ که زمزمه‌های ورود کمیسیون اروپا به‌منظور برچیدن قانون فولکس‌واگن بالا گرفته و احتمال تصاحب فولکس‌واگن مطرح شده بود، شرکت پورشه اعلام کرد که ارزش سهام خود را به ۳۰.۹% افزایش داده است اما این افزایش سهم و سرمایه به معنی تلاش برای تصاحب گروه فولکس‌واگن نبوده و فقط تلاشی به‌منظور ممانعت از در اختیار گرفتن بخش بزرگی از سهام این شرکت به دست رقبا و از بین بردن گروه فولکس‌واگن توسط صندوق‌های پوشش سرمایه داخلی و خارجی است.


پس از آن، زمانی که قانون فولکس‌واگن از طرف کمیسیون اروپا در اکتبر ۲۰۰۷ غیرقانونی شناخته شد، شرکت پورشه ۳۱% از ارزش سهام گروه فولکس‌واگن و بخش کمی از حق رأی این شرکت را در اختیار داشت و چون دیگر قانون فولکس‌واگن سد راه تصاحب این شرکت نبود، زمزمه‌های تمایل شرکت پورشه برای در اختیار گرفتن گروه فولکس‌واگن به گوش رسید. در نهایت، در اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی، شرکت پورشه که حال دیگر به پورشه اس‌ای تغییر ماهیت داده بود از طرح خود برای در اختیار گرفتن کنترل فولکس‌واگن پرده برداشت. شرکت پورشه اس‌ای در این زمان ۴۲.۶% از سهم عادی گروه را در اختیار گرفته بود و ۳۱.۵% از سهام در اختیار سایرین بود، به شکلی که با در نظر گرفتن ۲۰.۱% از سهم عادی متعلق به ایالت نیدرزاکسن فقط ۵.۸% از سهام‌داران حق رأی در بازار باقی مانده بود که اغلب آنها با وجوه شاخصی بودند که نمی‌توانستند به‌صورت قانونی به فروش بروند. با اینکه هنوز قانون فولکس‌واگن اجازه تصرف گروه فولکس‌واگن را به شرکت پورشه اس‌ای نمی‌داد اما در ژانویه ۲۰۰۹ این شرکت توانست ۵۰.۷۶% از سهام فولکس‌واگن را در اختیار بگیرد. بالاخره دو شرکت پورشه اس‌ای و گروه فولکس‌واگن در می ۲۰۰۹ تصمیم به ادغام دو شرکت تا سال ۲۰۱۱ گرفتند تا بتوانند در کنار یکدیگر صنعت خودروسازی یکپارچه و موفقی را شکل دهند.

سرانجام پورشه و فولکس واگن، یکی شدند
بر اساس این ادغام گروه مدیریتی خودروسازی فولکس‌واگن اختیار مدیریت شرکت پورشه اس‌ای را در دست می‌گرفتند تا مدیریت این گروه از دستشان خارج نشود و در عوض مقدار سهام شرکت پورشه اس‌ای در گروه فولکس‌واگن به ۵۰.۷۶% افزایش پیدا می‌کرد. تصمیم اولیه بر تصاحب ۴۲% از سهام خودروسازی پورشه به دست گروه فولکس‌واگن تا پایان سال ۲۰۰۹ بود. برای این کار خانواده پورشه کسب‌وکار خانوادگی خود در شرکت پورشه هولدینگ زالتسبورگ اتریش را به گروه فولکس‌واگن واگذار کردند. در نهایت بیش از نیمی از سهم دارای حق رأی گروه فولکس‌واگن به شرکت پورشه اس‌ای واگذار شد و در نقطه مقابل شرکت پورشه هولدینگ اتریش و کارخانه خودروسازی پورشه تحت اختیار گروه فولکس‌واگن در آمد.

ساختار فولکس و پورشه بعد از ادغام
ساختار فولکس و پورشه بعد از ادغام
اکنون و در سال ۲۰۱۷، عمده سهام گروه خودروسازی فولکس‌واگن در اختیار هولدینگ خودرویی پورشه اس‌ای قرار دارد. این هولدینگ خودرویی ۳۰.۸% از کل سرمایه و ۵۲.۲% از حق رأی گروه فولکس‌واگن را در به خود داده است. بعد از این شرکت، ایالت نیدرزاکسن آلمان به عنوان مهد شکل‌گیری خودروسازی فولکس‌واگن و مرکز تولید و توسعه این شرکت، با داشتن ۲۰.۰% و هولدینگ قطر با ۱۷.۰% از حق رأی، نقش‌آفرینان اصلی در مدیریت گروه فولکس‌واگن هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمد جواد سرانجام

دانشجوی دکتری رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Khan

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (362 ديدگاه)

    خب در جای جای این قضیه اسم قانون بوده و با اون جلو می رفتن
    تو مملکت ما اول که قانون ها بسیار عیب و ایراد دارن، از اونورم اینقدر چندپهلو هستن که به تعداد هموطنان تفسیر مختلف میشه ازش درآورد و بخاطر همین قانون گریزی میکنیم.
    خلاصه تا وقتی کار ضابطه مند نباشه اوضاع ما همینه که الان هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Amir schumacher

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    بدون شک فولکس واگن یکی از برترین خودروسازان در جهانه.
    انشاالله امسال هم بزرگترین خودروساز جهان میشه ، لیاقت بزرگترین و بهترین بودن رو داره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      بیش از نیمی از مردم جهان با فولکس واگن و فورد خودرو را تجربه کردند کلی از کمپانی های جهان روی تغییر شکل همین بیتل بنا شد و به اینجا رسید بعد از بنز پدر خودرو سازی جهان ، فولکس عامل ساخت خودرو ارزان و و در دسترس برای مردم عادی جهان بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amir schumacher

        ۶ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        آن شما کاملا موافقم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Amir schumacher

          ۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          با این حرف شما کاملا موافقم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. #ali.m#

        ۶ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        دقیقا چرا فولکس پدر خودرو سازیه؟
        میشه بگی؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ونوم اف ۵

          ۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          علی جون توجه نکن رسما تاریخ رو تحریف کرد معلوم نشد پس فورد مدل تی چی میشه این وسط

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. #ali.m#

          ۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          ونوم جان والا نمیدونم چی بگم
          فولکس بزرگه قبول مهندسی قابل قبولی داره درست .مدل بیتل خیلی پرفروش بوده و یک ماشین نمادینه درست .

          ولی دیگه پدر خودروسازی نیست .
          اصلا من با واژه پدر خودرو سازی مشکل دارم .
          اگه هم قراره کسی بزرگ خودروسازی باشه اون فورده .
          یه زمانی هم گفتن گیربکس یعنی المان بعد از حرفای من گفتن نه گیربکس دوکلاچه یعنی المان .
          یه زمانی میگفتن شاسی بلند یعنی المان .
          از این مثالا زیاده .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. کوروش

          ۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          دقیقا میشه بگی معنای ویرگول رو متوجه می شوی یا نه ((((،))))
          اگر درباره بنز بود باید بگم بنز بله پدر خودرو سازی جهانه …

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. ونوم اف ۵

          ۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          علی اقا یه مطلب میخوندم انتهای مطلب نوشته بود شاید بین فورد و بنز و … دعوا باشه سر اینکه کدوم کمپانی زودتر اتوموبیل ساخته یا فراگیر کرده و … اما اما اما شاید اختراع ماشین کار هیچکدوم از اینها نباشه و یه مهندس خودساخته تو کارگاه خونه خودش موفق به ساخت اولین ماشین شده باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. ونوم اف ۵

          ۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          مثال اینکه الان سر اختراع تلفن شک و شبهه وجود داره و میگن یه نفر یه روز زودتر تلفن رو اختراع کرده تو امریکا

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. #ali.m#

          ۷ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          ونوم جان اولین ماشین درون سوز بر اساس یه سری منابع دایملر و بر اساس یه سری دیگه بنز هست .
          هنری فورد هم اولین خط تولید انبوه اتوموبیل رو ساخت و به خاطر همین لقب پدرخودروسازی رو بهش دادن .

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. #ali.m#

        ۷ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        بله کوروش جان من اشتباه خوندم عذر میخوام .
        .البته بخش اخر حرف شما هم اشتباهه چون همونم فورد بوده نه فولکس .
        حتی تو اولین بود بنز تو ساخت موتور درون سوز هم شک وجود داره .(جریانشون رو مطالعه کن مایباخ و بنز و دایملر )
        البته این بحثا خیلی پیش پا افتاده و بی فایدست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. کوروش

          ۷ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          بله منم بد گفتم پوزش می خواهم
          ولی من خودم دایملر رو قبول دارم و چون الان یکی هستند و قبلا هم پدال درباره اش نوشته بود کلا گفتم بنز این حرف پدر خودرو سازی رو توی کناب the car book خوندم پیشنهاد می کنم تمام علاقه مندان به خودرو بخوانند

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. حمیدرضا

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی جالب بود یعنی نوادگان پورشه محصول جدشون رو مجددا در اختیار گرفتن فولکس واگن خودورهای خیلی خوب و با کیفیتی داره و اتفاقا اصلا تجملی نیستن و خیلی از آپشن های بی کاربرد برای رانندگی رو ندارن و همین یه نکته خوب هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ونوم اف ۵

    ۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    تا قبل خوندن این متن نمیدونستم انگلیسی ها باعث نجات گروه فولکس شدن و رونقش دادن خیلی جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Achtung

      ۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (420 ديدگاه)

      نجات؟ اونو تصاحب کرده بودن چون جنگ رو برده بودن الان این آلمانه که داره خودروسازی انگلیس رو نجات میده برند مرده بنتلی رو فولکس واگن زنده کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا