فولکس واگن

یادی از فولکس‌واگن XL1، کم‌مصرف‌ترین خودروی دنیا

معمولاً بوگاتی ویرون با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعتی فراتر از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت به‌عنوان بلندپروازانه‌ترین پروژهٔ رئیس سابق گروه فولکس‌واگن «فردیناند پیچ» شناخته می‌شود اما فولکس‌واگن XL1 با تنها ۶۸ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز پروژهٔ بسیار دیوانه‌واری بود. در دهه ۲۰۰۰، فولکس‌واگن چند کانسپت را معرفی کرد که پیش‌نمایشی از خودرویی بود که می‌توانست صد کیلومتر را فقط با مصرف یک لیتر بنزین طی کند.

این ایده هرچند جذاب بود اما در ابتدا بسیار مسخره به نظر می‌رسید زیرا چیدمان پشت سر هم صندلی‌ها موجب شده بود دو کانسپت اول شباهت چندانی به یک خودروی واقعی و کاربردی نداشته باشند. سپس در سال ۲۰۱۱ فولکس‌واگن سومین کانسپت این پروژه را معرفی کرد که با چیدمان معمولی صندلی‌ها و درهای پروانه‌ای، خودروی بسیار واقعی‌تری به نظر می‌رسید. با این کانسپت، ایده خودروی کم‌مصرف فولکس‌واگن بسیار به واقعیت نزدیک شده بود و این شرکت اعلام کرد این خودرو را در تعداد محدود ۲۵۰ دستگاه تولید خواهد کرد.

بدین ترتیب، یک سال بعد نسخه تولیدی این خودرو که XL1 نام گرفته و کم‌مصرف‌ترین خودروی دنیا محسوب می‌شد، در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد. در ساخت این خودرو از ویژگی‌ها و قطعاتی استفاده شده بود که معمولاً در سوپراسپرت‌های فوق‌العاده سریع می‌بینیم. به‌عنوان‌مثال، این خودرو به شاسی فیبر کربنی، ترمزهای کربن سرامیکی و درهای پروانه‌ای مجهز بود و ضریب درگ آن عدد فوق‌العادهٔ ۰.۱۸۶ بود. البته در XL1 بسیاری از تکنولوژی‌ها فقط برای به حداکثر رساندن راندمان استفاده شده بودند. XL1 خودروی بسیار کوچکی است که تنها ۳,۸۸۸ میلی‌متر طول و ۷۹۵ کیلوگرم وزن دارد.

جایی که XL1 کاملاً از سوپراسپرت‌ها فاصله می‌گیرد، زیر کاپوت است زیرا در اینجا بجای پیشرانه‌های قدرتمند V8 یا V10 یک قوای محرکه دیزلی دو سیلندر هیبریدی قرار دارد. بخش الکتریکی این قوای محرکه از یک موتور الکتریکی ۲۷ اسب بخاری و پکیج باطری ۵.۵ کیلووات ساعتی تشکیل شده که امکان پیمودن ۵۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. پیشرانه دیزلی XL1 هم یک نمونه ۸۰۰ سی‌سی کوچک با ۴۷ اسب بخار قدرت است که در میانه خودرو نصب شده است. این موتور در اصل همان پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر دیزلی گلف است که نصف شده است.

مجموع خروجی این قوای محرکه ۶۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور است. مصرف سوخت XL1 رسماً ۰.۹ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد که حتی از هدف ۱ لیتر در هر صد کیلومتر هم کمتر بود. XL1 اما هرگز خودروی ارزانی نبود زیرا در سال ۲۰۱۵ با قیمت ۹۸,۵۱۵ پوند معادل ۱۳۹ هزار دلار ارائه شد که با این قیمت می‌شد یک پورشه ۹۱۱ فول آپشن خرید.

رانندگی با XL1 به‌طور شگفت‌انگیزی لذت‌بخش است آن‌هم نه به خاطر سرعت و شتاب بالا زیرا این‌گونه نیست. شتاب صفرتاصد این خودرو ۱۲.۹ ثانیه طول می‌کشد و همه‌چیز در سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت که به‌صورت الکتریکی محدود شده به پایان می‌رسد. البته گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به‌گونه‌ای طراحی شده که گشتاور شگفت‌انگیزی را در دورهای پایین در اختیار راننده قرار می‌دهد و به همین دلیل XL1 هرگز خیلی خودروی کُندی احساس نمی‌شود. فرمان خودروی نیز فاقد نیروی کمکی است و به همین دلیل بازخورد بیشتری نسبت به دیگر محصولات فولکس‌واگن و حتی سوپراسپرت‌ها دارد.

ازآنجایی‌که ۵۵ درصد از وزن XL1 روی چرخ‌های عقب قرار دارد، تعادل خودرو فوق‌العاده است و حتی با وجود لاستیک‌های جلوی بسیار باریک ۱۱۵ (لاستیک‌های باریک به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کنند) که چسبندگی پایینی دارند، هنوز هم می‌توان روی هر نوع مسیری با سرعت‌های بالا حرکت کرد. ویژگی‌های منفی این خودرو هم ترمزهای کربن سرامیکی و عدم امکان تعویض دنده به‌صورت دستی است زیرا برای کاهش مصرف سوخت بهتر است کامپیوتر دنده‌ها را تعویض کند. دوربین‌هایی که بجای آینه‌های جانبی نصب شده‌اند نیز چندان عالی نیستند اما باید توجه داشت درحالی‌که امروزه تعداد محدودی از خودروها از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، فولکس‌واگن شش سال پیش از آن استفاده کرده بود و این نشان می‌دهد که XL1 چقدر پیشرفته بوده است.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، فولکس‌واگن تعداد محدودی از XL1 تولید کرد و مالکین آن‌ها معمولاً تمایلی به فروش خودروی خود ندارند و بنابراین به‌ندرت یک XL1 برای فروش گذاشته می‌شود. حال اما به‌تازگی این اتفاق رخ داده و یک XL1 قرمزرنگ در هلند به حراج گذاشته شده است. این خودرو از زمانی که در سال ۲۰۱۵ خریداری شده تاکنون تنها ۱۹,۵۰۰ کیلومتر کار کرده و فقط یک مالک داشته است. در توضیحات این خودرو یک ضربه جزئی در قسمت عقب ذکر شده که البته بعداً در کارخانهٔ فولکس‌واگن در ولفسبورگ برطرف شده است. اما حتی با وجود این مشکل، این XL1 قرمزرنگ با قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار پوند معادل ۱۴۰ هزار دلار به فروش رسیده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۷ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    خوراک اینه که باهاش بچرخی

    موافقم 14
    مخالفم 0
  2. Reza Waffen SS

    ۷ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (5320 ديدگاه)

    باحاله

    موافقم 16
    مخالفم 0
  3. حسن

    ۷ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (304 ديدگاه)

    با این لگن خوب میشه گوش بلندارو……

    موافقم 2
    مخالفم 13
  4. Amard

    ۷ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (734 ديدگاه)

    خودرو مخصوص پولدارهای خسیس یا دوستداران طبیعت

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. مجتبی

    ۷ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1123 ديدگاه)

    وقتی خودرویی با چنین بازدهی هست چه نیازی به الکتریکیهاست؟

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. عرفان

      ۷ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (229 ديدگاه)

      من خودم طرفدار پروپاقرص بنزینیام
      ولی خدایی دیگه برقی های الان بهتر از یه همچین چیزین
      با لاستیک دوچرخه و شتاب داغون
      خلاصه که بنزینی داریم تا بنزینی
      این نه ادرنالین دور موتور داره
      نه حس تعویض دنده
      درسته شتاب برقی ها بی روحه
      ولی باز بهتر از یه همچین بنزینی هستن
      با اینکه خودم طرفدار بنزینیهام

      موافقم 4
      مخالفم 4
  6. akrh78

    ۷ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1356 ديدگاه)

    خودروسازا بعضی ماشینا رو فقط برا اثبات توانایی هاشون میسازن تا وجهه برند بالا بره
    مثل این ماشین، یا ویرون، یا lfa، یا اکثر مدلای تولید محدود و تک ساخت دیگه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. حسین دهمرد

    ۹ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2400 ديدگاه)

    یه باتری با ولتاژ بالاتر + یه موتور برقی قویتر + اون موتور دوسیلندر صرفا بعنوان ژنراتور = یه ماشین هیبریدی کاربردی در سطح ب ام و i3

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا