فولکس واگن

ملاقات با قدیمی‌ترین نمونهٔ باقیمانده از فولکس‌واگن ترنسپورتر T1

فولکس‌واگن تایپ ۲ که با نام‌های دیگری مثل ترنسپورتر T1، کومبی و بولی هم شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین ون‌های تاریخ است. این ون جاودانه که بر اساس بیتل شکل گرفته بود، در دههٔ ۵۰ میلادی متولد و اولین نمونهٔ تولیدی آن در سال ۱۹۵۰ از خط تولید در آلمان خارج شد؛ اما شاید جالب باشد بدانید که قدیمی‌ترین نمونهٔ باقیمانده از T1، پس از سال‌ها فعالیت، کاملاً بازسازی شده و از سال ۲۰۱۴ در مجموعهٔ خودروهای تجاری فولکس‌واگن نگهداری می‌شود.

قدیمی‌ترین فولکس‌واگن تایپ ۲ جاده‌ای یک نمونهٔ ون باری آبی‌رنگ با شماره شاسی ۱۸۸۰-۲۰ است که سوفی نام دارد! این خودرو هفتاد سال پیش در ۵ آگوست سال ۱۹۵۰ از خط تولید فولکس‌واگن در ولفسبورگ خارج و راهی شهر هیلدس‌هایم آلمان شد تا در زمینهٔ خدمات تجاری فعالیت کند. این ترنسپورتر کلاسیک پس از ۲۳ سال فعالیت که شامل جابجایی کالا به نقاط مختلف می‌شد، نزدیک به بیست سال یعنی از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۲ از انظار عمومی ناپدید شد زیرا طی این مدت بین علاقه‌مندان مختلف محصولات فولکس‌واگن دست‌به‌دست و در کلکسیون‌های خصوصی نگهداری می‌شد.

آخرین مالک این T1 مدل ۱۹۵۰ در سال ۱۹۹۲ اقدام به فروش آن کرد. البته فروش این ماشین چندان آسان نبود زیرا در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی، T1 خیلی ارزش کلکسیونی نداشت؛ اما بااین‌حال پس از انتشار چند تبلیغ، سرانجام شخصی بنام تونی از دانمارک در اواخر آن سال از وجود این خودرو مطلع شد. وی پس‌ازاینکه فهمید این T1 کمترین شماره شاسی را دارد، به‌سرعت آن‌را خریداری کرده و پس از رانندگی تا آلمان، با یک کامیون خودروبر آن‌را به دانمارک برد.

ازآنجایی‌که این ون کلاسیک سال‌ها اقدام به جابجایی بار کرده بود، به یک بازسازی اساسی نیاز داشت. به همین دلیل تونی در ابتدا قطعات اساسی آن‌را با نمونه‌های اصلی اما نو جایگزین کرده و نام آن‌را سوفی گذاشت. این T1 مدل ۱۹۵۰ از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ موردبازسازی کامل قرار گرفت و تونی با آن سفرهای زیادی به جای‌جای اروپا کرد؛ اما در سال ۲۰۱۴ وی تصمیم به فروش سوفی گرفت زیرا به دلیل کهولت سن دیگر توانایی سفر رفتن نداشت. بلافاصله پس‌ازاینکه خبر رسید تونی قدیمی‌ترین T1 باقیمانده را برای فروش گذاشته است، بخش خودروهای کلاسیک فولکس‌واگن با وی تماس گرفت و خودرو را خریداری کرد. بدین ترتیب سرانجام در اواخر سال ۲۰۱۴ سوفی به هانوفر رسید و از آن زمان بخشی از کلکسیون خودروهای تجاری فولکس‌واگن بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (238 ديدگاه)

    چه خوشگله

    موافقم 38
    مخالفم 1
  2. محمد

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بامزه و دوست داشتنی

    موافقم 20
    مخالفم 1
  3. سامورایی از قله فوجی

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    در عین سادگی خیلی زیباست

    موافقم 26
    مخالفم 0
  4. ارشیاsvj

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    چه قد قدیمیه.
    اون موقع حتی لامبورگینی هم وجود نداشته!!??

    موافقم 23
    مخالفم 1
  5. Hadi

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    نوستالژی ??…

    موافقم 17
    مخالفم 0
  6. شاپور

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (291 ديدگاه)

    ممنون آقای دهقان خیلی جالب بود

    موافقم 13
    مخالفم 0
  7. mahdi-abdi

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (496 ديدگاه)

    مطالب جالبی بود

    موافقم 7
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا