فولکس واگن

کراس‌اوورهای میان سایز فولکس‌واگن، توآرگ در برابر اطلس کراس اسپرت

هنگامی‌که فولکس‌واگن نسل سوم و کاملاً جدید کراس‌اوور پرچم‌دار توآرگ را در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ رونمایی کرد، واضح بود که قصد دارد این کراس‌اوور میان سایز را به‌عنوان خودرویی پریمیوم و حتی بالاتر از آرتئون به بازار عرضه کند. توآرگ روی همان پلت‌فرم MLB Evo ساخته شده که با خودروهایی مثل پورشه کاین، لامبورگینی اوروس، آئودی Q7 و بنتلی بنتایگا مشترک است و آن‌را به خودرویی سطح بالا تبدیل کرده است؛ اما متأسفانه فولکس‌واگن قصد ندارد نسل سوم توآرگ را در ایالات‌متحده عرضه کند و در عوض می‌خواهد در این بازار روی کراس‌اوور سه ردیفهٔ اطلس و برادر پویاتر آن یعنی اطلس کراس اسپرت تمرکز کند. دلیل این تصمیم ساده است. فولکس‌واگن می‌خواهد بدون افزایش قیمت چشمگیر، به نیاز خریداران آمریکایی به کراس‌اوورها پاسخ دهد زیرا بین توآرگ و اطلس کراس اسپرت تفاوت قیمت قابل‌توجهی وجود دارد. در این مطلب اما می‌خواهیم این دو کراس‌اوور میان سایز فولکس‌واگن را باهم مقایسه کنیم و ببینیم غیر از قیمت چه تفاوت‌های دیگری باهم دارند.

طراحی و ابعاد

هرچند توآرگ و اطلس کراس اسپرت به خاطر DNA طراحی مشترک، در ظاهر شباهت‌هایی طبیعی باهم دارند اما به‌طورکلی متفاوت از یکدیگر طراحی شده‌اند. اطلس کراس اسپرت آفرودی‌تر و ساده‌تر به نظر می‌رسد درحالی‌که توآرگ تقریباً مشابه آئودی Q8 بوده و شیک‌تر و ظریف‌تر دیده می‌شود؛ اما هرچند توآرگ خودرویی گران‌تر و لوکس‌تر است، درواقع اطلس کراس اسپرت کاربردی‌تر است زیرا در صورت خواباندن صندلی‌های عقب آن، فضای باری به حجم ۲۲۰۰ لیتر ارائه می‌کند درحالی‌که این رقم در توآرگ ۱۸۰۰ لیتر است. از لحاظ ابعاد هم اطلس کراس اسپرت با ۴,۹۷۰ میلی‌متر طول، ۱,۹۹۰ میلی‌متر عرض و ۱,۷۲۰ میلی‌متر ارتفاع، خودروی بزرگ‌تری نسبت به توآرگ با ۴,۸۷۸ میلی‌متر طول، ۱,۹۸۴ میلی‌متر عرض و ۱,۷۱۷ میلی‌متر ارتفاع است. فاصلهٔ محوری خودروها هم ۲,۹۸۰ میلی‌متر برای اطلس و ۲,۹۰۴ میلی‌متر برای توآرگ است.

کیفیت و پرفورمنس

در این قسمت توآرگ کاملاً پیروز است. برای فهمیدن این موضوع فقط کافی است به پلاستیک‌های اطراف کنسول مرکزی، بخش پایینی داشبورد، رو دری‌ها و اطراف دکمهٔ بالابر شیشه‌های اطلس نگاه کنید. در این قسمت‌ها همان چیزی را می‌بینید که از کراس‌اووری با قیمت پایهٔ ۳۰,۵۴۵ دلار انتظار دارید. از سوی دیگر، توآرگ در بریتانیا با قیمت پایهٔ ۴۶ هزار پوند معادل ۵۷ هزار دلار عرضه می‌شود. البته نمی‌توان قیمت این دو خودرو را به‌طور مستقیم این‌گونه باهم مقایسه کرد زیرا در هر بازار مالیات‌های مختلفی وجود دارد اما برای مقایسه، گران‌ترین و مجهزترین نسخهٔ اطلس کراس اسپرت تیپ SEL پریمیوم R-Line با پیشرانهٔ V6 است که ۴۴,۹۴۵ دلار معادل ۳۶,۱۰۰ پوند قیمت دارد. از سوی دیگر، زمانی که نسل قبلی توآرگ برای آخرین بار در سال ۲۰۱۷ در ایالات‌متحده عرضه می‌شد، قیمت آن از ۴۹,۴۹۵ دلار شروع می‌شد.

در بخش پیشرانه‌ها، اطلس کراس اسپرت با دو موتور مختلف در بازار آمریکا قابل خریداری است که شامل یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۳۵ اسب بخار قدرت و یک نمونهٔ قوی‌تر ۳.۶ لیتری VR6 تنفس طبیعی با ۲۷۶ اسب بخار قدرت می‌شود. انتقال نیروی هردوی این موتورها هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. لیست موتورهای توآرگ اما متنوع‌تر و قوی‌تر بوده و شامل نمونه‌های ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با ۲۵۰ اسب بخار قدرت، ۳ لیتری V6 توربودیزل در دو سطح قدرت ۲۳۱ و ۲۸۶ اسب بخار، ۳ لیتری V6 بنزینی توربو با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و نهایتاً موتور پرچم‌دار ۴ لیتری V8 توئین توربودیزل با ۴۲۲ اسب بخار قدرت می‌شود.

تجهیزات و امکانات

هرچند اطلس کراس اسپرت خودروی لوکسی نیست اما به همهٔ چیزهایی که خریداران از یک کراس‌اوور میان سایز معمولی می‌خواهند مجهز شده است به‌گونه‌ای که در تیپ پایهٔ S به‌صورت استاندارد رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی، ریل‌های نقره‌ای روی سقف، چراغ‌های عقب و جلوی LED، دی‌لایت، چراغ‌های جلوی اتوماتیک، سنسور باران برای برف‌پاک‌کن‌ها، آینهٔ دید عقب تیره شوندهٔ خودکار، نمایشگر ۶.۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم پایش نقاط کور و… را ارائه می‌کند.

اما اگر نسل سوم توآرگ در ایالات‌متحده عرضه می‌شد، احتمالاً بیش از ۵۰ هزار دلار قیمت داشت و بنابراین باید با کراس‌اوورهای لوکس مرسدس بنز، آئودی و ب‌ام‌و رقابت می‌کرد که کار بسیار سختی است و رقابتی محسوب نمی‌شود که فولکس‌واگن بتواند در آن پیروز گردد. بااین‌حال، این خودروساز آلمانی برای کراس‌اوور پرچم‌دار خود هیچ کم و کسری نگذاشته است. توآرگ کراس‌اووری بسیار زیبا و شیک به نظر می‌رسد و داخل آن از بهترین کیفیتی برخوردار است که تا به امروز در یک محصول فولکس‌واگن دیده‌ایم. علاوه بر این، توآرگ جدید از تجهیزات سطح بالایی مثل چراغ‌های جلوی LED ماتریکس، سیستم تعلیق بادی، سیستم فرمان گیری چهارچرخ، سیستم دید در شب، نمایشگر سربالا، نمایشگر بزرگ و لوکس ۱۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی سود می‌برد که صرفاً در خودروهای لوکس و گران‌قیمت دیده می‌شوند.

با همهٔ این‌ها، اگر امکان خرید این دو کراس‌اوور میان سایز در یک بازار وجود داشت، شما ترجیح می‌دادید یک اطلس کراس اسپرت فول آپشن خریداری کنید یا پولی نزدیک به قیمت یک ب‌ام‌و X5 را برای خرید توآرگ خرج کنید؟

 

مشخصات فنی

اطلس کراس اسپرت

توآرگ

پیشرانه ۳.۶ لیتری VR6 ۳.۰ لیتری V6
تنفس طبیعی توربوشارژ
قدرت ۲۷۶ اسب بخار ۳۴۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو یا چهارچرخ چهارچرخ
طول ۴,۹۷۰ میلی‌متر ۴,۸۷۸ میلی‌متر
عرض ۱,۹۹۰ میلی‌متر ۱,۹۸۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۲۰ میلی‌متر ۱,۷۱۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۸۰ میلی‌متر ۲,۹۰۴ میلی‌متر
وزن ۱۹۱۷ کیلوگرم ۲۰۲۰ کیلوگرم
قیمت ۳۸,۳۶۵ دلار ۴۹,۷۳۲ پوند
قیمت معادل ۳۰,۶۴۰ پوند ۶۲,۲۷۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Sina

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (809 ديدگاه)

    این توارگ چقدر داخل و بیرونش خفنه چقدر شیکه
    حالا انتظاز نداریم اطلس در حد توارگ باشه چون فاصله قیمتشیون خیلیه ولی جلو پنجره و بیرونش که اونقدرا هزینه نداشت مثل توارگ طراحیش بکردن همون فلز و پلاستیکه فقط زیباتر قالب دادن

    توارگ رو استاد طراحی کرده
    اطلس رو کارآموز تازه کار

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (159 ديدگاه)

      من 100% توارگ را ترجیح میدم.!

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. Zonda R

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      تفاوت قیمتی فاحشی دارن
      و این تفاوت محدودیت طراحی رو میاره
      قطعا توارگ تو امریکا رقبای قدر ژاپنی و امریکایی و انگلیسی داره
      برای همین تو بازارهای کم ریسک ترو ترجیح میده برای توارگ
      چه طراحیه بی نقصی داره گذشته از همه ی این حرفها

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. مزدا

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      کیفیت رنگ بدنه داد میزنه کدومش خوبه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. MASIHA

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    توارگ بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. L

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (51 ديدگاه)

    به امریکا اشغالیرو دادن?

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. OMID

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      برعکس فهمیدی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. Hadi

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    توآرگ حرف نداره…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. iman

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (168 ديدگاه)

    من اطلس نسخه کراس رو میپسندم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. آریا ماشین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    ابعاد بزرگتر و قیمت کمتر یا پرفورمنس و ظاهر بهتر؟
    من که میگم توآرگ

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا