فولکس واگن

ملاقات نسل اول و آخر فولکس‌واگن جتا

هنگامی‌که برای اولین بار فولکس‌واگن جتا به جهانیان معرفی شد، در اصل یک گلف با صندوق بار محسوب می‌شد. این خودرو به‌طور خاص برای کسانی طراحی شده بود که نیاز به فضای بار بیشتری داشته و استایل یک سدان را به هاچ‌بک ترجیح می‌دادند. نسل اول جتا که در سال ۱۹۷۹ معرفی شد، اشتراکات فراوانی با گلف داشت و بخش جدیدی را برای فولکس‌واگن تعریف کرد. این ماشین که در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد، در سال ۱۹۸۰ در بازار ایالات‌متحده هم عرضه گردید. جتا در سال ۱۹۸۰ در کنار مدل‌های گلف، پاسات، شیراکو، ترنسپورتر و پیکاپ، ششمین خودرو در سبد محصولات فولکس‌واگن محسوب می‌شد.

نسل اول جتا خودروی بسیار موفقی بود به‌گونه‌ای که بیش از ۳.۲ میلیون دستگاه از آن بفروش رسید. حال به‌تازگی نسل هفتم این سدان کامپکت آلمانی معرفی شده است. به همین دلیل به‌منظور نشان دادن تمامی بهبودها و پیشرفت‌هایی که جتا طی نزدیک به چهار دهه تجربه کرده است، فولکس‌واگن مقایسه‌ای میان نسل اول و هفتم سدان کامپکت خود ترتیب داده است. جتای نسل اول که در این مقایسه شرکت کرده، مدل ۱۹۸۲ بوده و به‌تازگی توسط گروه فولکس‌واگن آمریکا بازسازی شده است.

نسل اول جتا برای زمان خود از ویژگی‌های استاندارد جذابی برخوردار بوده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به ترمزهای قدرتمند با نیروی کمکی، رادیو AM/FM با کاست پلیر و برف‌پاک‌کن‌های با دور قابل تنظیم اشاره کرد. آپشن‌های قابل سفارش برای این خودرو نیز تنها شامل گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک، تهویه مطبوع، سانروف، شیشه‌های رنگی و رینگ‌های آلیاژی می‌شد. این در حالی است که برای نسل هفتم جتا گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قابل سفارش است. همچنین در دههٔ ۸۰ میلادی تکنولوژی LED عمدتاً در ماشین‌حساب‌ها پیدا می‌شد درحالی‌که امروزه از این فناوری در چراغ‌های جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی در روز و همین‌طور نورپردازی داخلی نسل هفتم جتا استفاده شده است.

در بخش تجهیزات ایمنی نیز تنها ویژگی قابل‌ذکر جتای ۱۹۸۲ امکان تنظیم آینه‌های جانبی از داخل و بدون نیاز به پایین کشیدن پنجره‌های جانبی است درحالی‌که جتای ۲۰۱۹ نه‌تنها از تنظیم برقی آینه‌های جانبی برخوردار است که همچنین به سیستم هشدار نقاط کور به همراه دوربین دید عقب استاندارد هم مجهز شده است. دیگر تجهیزات ایمنی و رفاهی نسل هفتم جتا نیز شامل مواردی چون هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل نوربالا، هشدار خروج از خط، اتصال کارپلی و اندروید اتو و سیستم صوتی با هشت بلندگو می‌شود که کیلومترها با کاست پلیر نسل اول فاصله دارد.

نسل اول جتا در بازار ایالات‌متحده تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی عرضه می‌شد که نسل هفتم نیز همچنان این میراث را حفظ کرده و فعلاً فقط با یک پیشرانه قابل خریداری است. البته این موتور برخلاف نسل اول از نوع ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ است. همچنین به‌زودی نسخهٔ GLI جتا با پیشرانهٔ قدرتمندتر هم ارائه خواهد شد. در بخش ابعاد نیز کاملاً واضح است که نسل هفتم به میزان قابل‌توجهی بزرگ‌تر و جادارتر شده است به‌نحوی‌که فاصلهٔ محوری نسل هفتم ۲۸.۲ سانتیمتر و طول کلی آن ۴۳.۹ سانتیمتر نسبت به نسل اول افزایش پیدا کرده است؛ اما به گفتهٔ فولکس‌واگن تنها چیزی که در این دو خودرو بدون تغییر باقیمانده است، حجم صندوق بار آن‌ها است که از هردو برابر با ۴۰۰ لیتر است. به‌طورکلی با مقایسه‌ای کوتاه بین نسل‌های اول و هفتم فولکس‌واگن جتا نشان می‌دهد که طی چهار دهه خودروها چقدر تکامل پیدا کرده‌اند.

 

مقایسه مشخصات فنی

 

جتا ۱۹۸۰

جتا ۲۰۱۹

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ
قدرت ۷۶ اسب بخار ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۱۱۲ نیوتن متر ۲۵۰ نیوتن متر
طول ۴.۲۶ متر ۴.۷۰ متر
عرض ۱.۶۱ متر ۱.۷۹ متر
ارتفاع ۱.۴۱ متر ۱.۴۵ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۳۹ متر ۲.۶۸ متر
حجم صندوق بار ۴۰۰ لیتر ۴۰۰ لیتر
گیربکس ۵ سرعته دستی/۳ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته دستی/۸ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر (ترکیبی) ۶.۹ لیتر (ترکیبی)
ترمزها جلو دیسکی، عقب کاسه‌ای چهارچرخ دیسکی ABS و EBD
رینگ‌ها ۱۳ اینچی استاندارد ۱۶ اینچی استاندارد
ایربگ ۰ ۶ عدد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. mokhtar

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    جتا نمونه ی خوبیه ولی من خودم یا گلف یا پسات که تهرانم دیدم میخرم
    یادمه شانزده سال پیشا یه سری ماشینای اوپل کورسا و گلف وارد شد که یه شبه همشون فروخته شدن
    تا الان که الانه گلفا کار میکنن ولی کورساها که قیمتشونم تقریبا یکی بود اکثرا زمینگیر شدن
    یه مدل دیگم هست به اسم گل که یکی از اشناهامونم داره اون موقع همقیمت پژو ۴۰۵ بودش که همه من جمله خودم میگفتم که گل نخر ولی تا الان که الانه گل کار میکنه و ما هم یه ۴۰۵ داشتیم که چند سال پیش اجبارا از شرش خلاص شدیم دیگه نمیصرفید خرج تعمیرش کنیم
    یکی از دوستام هلند زندگی میکنه میگه اکثر کسانی که به نوزده بیست سالگی میرسن یه گلف دست دوم میخرن بعدم یه دستی به سر و روش میکشن و باهاش یک ماه میرن مسافرت یا اروپا گردی یا کشورای شمال افریقا و ترکیه با همون گلف
    قطعاتش خیلی زیاده و تو اینترنتم هک تعمیراتی زیادی براش پیدا میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Stern des Südens

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (107 ديدگاه)

      شما ۱۶ سال رو حدودی فرمودید اما اون موقعی که میگید دقیقش فکر کنم ۱۹۹۲ بود
      گلف ها همگی سالم هستند و کاملا حرفتون درسته
      اما در مورد کورسا یه ذره بی انصافی می‌کنید درسته دوام و خرکاری گلف رو نداشتند اما باز هم هنوز نمونه های سالم و سرپاشون زیاد پیدا میشه

      گل هم دقیقاً واسه یه مدت کوتاه هم قیمت ۴۰۵ بود اون موقع ۴۰۵ هم واسه خودش پرستیژی داشت و حتی یادمه یه دوره قیمتش از سمندم چند میلیون بیشتر بود … اونایی که بین ۴۰۵ و گل ، گل رو انتخاب کردند واقعاً سود کردن … گل چند سال بعد اینو ثابت کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رامتین

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    بین پاسات و جتا بنظر پاسات گزینه بهتریه، گرچه قیمت پاسات چندهزار دلار گرونتره. اما من جتا gli را به پاسات ترجیح میدم. این نسخه جتا توان 220 اسب داره و جالبه هم قیمت پاسات 4سیلندر 180 اسبیه. ولی در کل ظاهر جتا، خیلی زیبا نیست. بهترین محصول فولکس تا به الان، بیشک آرتئون در سدان، گلف در هاچبک و توراگ در شاسی هست. خصوصا توراگ که خیلی زیبا و لوکسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا