فولکس واگن

معرفی رسمی نسل جدید فولکس‌واگن گلف، چهرهٔ آشنا، ویژگی‌های جدید

سرانجام پس از انتشار تصاویر جاسوسی فراوان و افشای تصاویر مختلف، فولکس‌واگن طی رویدادی در ولفسبورگ رسماً نسل هشتم گلف را رونمایی کرده است. همان‌طور که پیش‌ازاین مشخص شده بود، نسل جدید گلف طراحی و استایل کاملاً آشنایی دارد و هرگز انتظار طراحی انقلابی از آن نمی‌رفت اما بااین‌حال، هاچ‌بک جدید فولکس‌واگن به لطف طراحی جدید دماغه با چراغ‌های باریک‌تر که در تیپ‌های بالایی به نوار LED مجهز هستند، فوراً از نسل قبلی قابل‌تشخیص است.

در بخش عقبی گلف جدید نیز همان استایل چهارشانهٔ نسل قبلی حفظ شده و تنها این چراغ‌ها هستند که تا حدودی نمای جدیدی به این قسمت بخشیده‌اند زیرا دیگر عناصر فرم کاملاً آشنایی دارند. بااین‌حال، آئرودینامیک نسل جدید این خودرو بهبود یافته و حالا ضریب درگ آن به ۰.۲۷۵ رسیده است. از لحاظ اندازه نیز گلف جدید با ۴,۲۸۴ میلی‌متر طول، ۱,۷۸۹ میلی‌متر عرض و ۱,۴۵۶ میلی‌متر ارتفاع، کمی کشیده‌تر و کم‌ارتفاع‌تر از قبل شده است. همچنین فاصلهٔ محوری خودرو نیز با ۱۶ میلی‌متر افزایش به ۲,۶۳۶ میلی‌متر رسیده است.

کابین نسل جدید گلف اما احتمالاً هیجان‌انگیزتر از نمای بیرونی آن خواهد بود چراکه طراحی و ویژگی‌های جدیدی دارد که همهٔ آن‌ها ناشی از زندگی در عصر دیجیتال هستند. در اینجا به‌صورت استاندارد یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی به همراه نمایشگر ۸.۲۵ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه می‌شود درحالی‌که نمایشگر ۱۰ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و همین‌طور نمایشگر سربالا هم قابل سفارش خواهد بود. همچنین کسانی که گوشی هوشمند سامسونگ دارند می‌توانند از آن به‌عنوان سوئیچ خودرو استفاده کنند به‌نحوی‌که با تکان دادن گوشی نزدیک درها، قفل درها باز می‌شود و با قرار دادن گوشی در کنسول میانی، پیشرانه روشن خواهد شد.

به گفتهٔ فولکس‌واگن، نسل جدید گلف از لحاظ سیستم‌های کمک‌راننده معیار جدیدی را در کلاس خود وضع خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، سیستم دستیار مسافرت در بزرگراه‌ها تا سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بدون نیاز به دخالت راننده، فرمان، گاز و ترمز را کنترل و خودرو را هدایت می‌کند. گلف جدید همچنین اولین محصول فولکس‌واگن محسوب می‌شود که به‌صورت استاندارد از قابلیت اتصال به محیط برخوردار است. بدین منظور، این ماشین به قابلیت Car2X مجهز شده که اطلاعات را از دیگر وسایل نقلیه در شعاعی تا ۸۰۰ متر و همین‌طور سیگنال‌هایی از زیرساخت‌های ترافیکی برای هشدار به راننده دریافت می‌کند.

تمامی تیپ‌های گلف جدید به‌صورت استاندارد بدون نیاز به پرداخت مبلغ اضافه به چراغ‌های جلو و عقب LED، استارت بدون کلید، صفحه آمپر دیجیتالی، غربیلک فرمان چندمنظوره، تهویه مطبوع اتوماتیک، دستیار حفظ حرکت در میان خطوط، دستیار جلو و سیستم تشخیص عابر پیاده مجهز هستند. تیپ بعدی که لایف نام دارد، از رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی، نورپردازی بیرونی مثل انداختن لوگوی نوری فولکس‌واگن روی زمین، رابط شارژ گوشی هوشمند، یکپارچه‌سازی بی‌سیم گوشی هوشمند، نورپردازی داخلی در ۱۰ رنگ و سیستم کمک پارک برخوردار است.

در تیپ استایل خریداران از رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، تریم کرومی بیشتر، صندلی‌های اسپرت، نورپردازی داخلی با ۳۲ رنگ، قابلیت چرخش نور چراغ‌های جلو در پیچ‌ها و دستیار مسافرت برخوردار خواهند بود. نسخهٔ اسپرت R-Line نیز به رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی سبرینگ، سپرهای R-Line، تریم مشکی براق در بخش داخلی رکاب‌ها، دیفیوزر عقب، صندلی‌های اسپرت پریمیوم، انتخاب‌گر حالات رانندگی، رو سقفی مشکی‌رنگ، دسته‌دندهٔ آلومینیومی، چرم سوراخ‌دار در غربیلک فرمان و… مجهز است.

در نسل جدید گلف مثل نسل قبل نسخهٔ هیبریدی هم با نام GTE ارائه شده است که در ظاهر با نوار چراغ‌دار در جلوپنجره، سپرهای خاص GTE، رینگ‌های ۱۷ اینچی ویژه، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و اسپویلر GTE از دیگر نسخه‌ها متمایز شده است. این نسخه در داخل هم از صندلی‌های اسپرت، استارت دکمه‌ای ویژه، پدال‌های فولادی ضدزنگ و ۳۰ رنگ مختلف برای نورپردازی داخلی برخوردار است.

برای نسل جدید گلف طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی با سطوح قدرت مختلف در نظر گرفته شده که همگی از نوع توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت هستند و تعدادی از آن‌ها به سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت هم مجهز شده‌اند. در همین حال، برای نسخه‌های دیفرانسیل جلوی این خودرو یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدید هم ارائه شده که موجب کاهش تولید دی‌اکسید کربن می‌شود.

لیست موتورهای بنزینی از یک واحد ۱ لیتری سه سیلندر شروع می‌شود که در دو سطح قدرت ۹۰ و ۱۱۰ اسب بخار ارائه خواهد شد. موتور بنزینی بعدی اما از نوع ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بوده و در دو سطح قدرت ۱۳۰ و ۱۵۰ اسب بخار قابل انتخاب خواهد بود؛ بنابراین فعلاً در ابتدا کسانی که خواهان موتورهای بنزینی هستند از میان چهار سطح قدرت مختلف امکان انتخاب خواهند داشت اما در آینده سه موتور ۲ لیتری بنزینی برای مدل‌های گلف GTI، گلف GTI TCR و گلف R به همراه یک موتور ۱.۵ لیتری TGI دوگانه‌سوز (CNG/بنزینی) هم ارائه خواهد شد.

غیر از موتور سه سیلندر پایهٔ ۹۰ اسب بخاری، دیگر نسخه‌های بنزینی گلف یعنی مدل‌های ۱۱۰، ۱۳۰ و ۱۵۰ اسب بخاری همگی به سیستم هیبریدی خفیف مجهز شده‌اند. این سیستم که با نام eTSI شناخته می‌شود، از یک استارت ژنراتور تسمه‌ای ۴۸ ولت و یک باطری لیتیوم یون ۴۸ ولت تشکیل شده که در کنار جدیدترین نسل از پیشرانه‌های TSI فولکس‌واگن قرار می‌گیرد و تا ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. این نسخه‌های eTSI یا همان هیبریدی خفیف صرفاً با یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه عرضه می‌شوند.

در لیست پیشرانه‌های نسل جدید گلف اما فعلاً فقط یک موتور دیزلی وجود دارد که از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر TDI است. این موتور که از ابتدا بدون هیچ ارتباطی با موتورهای دیزلی قبلی توسعه پیدا کرده است، در دو سطح قدرت ۱۱۵ و ۱۵۰ اسب بخاری ارائه می‌شود. برای هردوی این نسخه‌ها گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک دوکلاچه قابل انتخاب است درحالی‌که برای نسخهٔ ۱۵۰ اسب بخاری امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Motion هم وجود دارد. علاوه بر این، در آینده یک نسخهٔ دیزلی پرفورمنس هم با نام GTD ارائه خواهد شد.

غیر از نسخه‌های هیبریدی خفیف، فولکس‌واگن برای نسل جدید گلف دو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را هم ارائه کرده است. نسخهٔ هیبریدی اول که eHybrid نام گرفته، ۲۰۴ اسب بخار دارد اما کسانی که خواهان گلف هیبریدی قوی‌تری هستند باید به سراغ مدل اسپرت GTE بروند که در بالا به آن اشاره کردیم. این مدل به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی مجهز که مجموعاً با ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. هردوی این نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی به یک پکیج باطری لیتیوم یون ۱۳ کیلووات ساعتی مجهز هستند که امکان پیمودن ۶۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند.

بنابراین گلف جدید اولین محصول فولکس‌واگن به‌حساب می‌آید که در پنج نسخهٔ هیبریدی مختلف (سه نسخهٔ هیبریدی خفیف eTSI به همراه دو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی eHybrid و GTE) به بازار عرضه می‌شود. در نسل هشتم گلف اما خبری از نسخهٔ تمام الکتریکی e-Golf نخواهد بود زیرا هاچ‌بک تمام الکتریکی ID 3 جایگزین آن می‌شود. تولید نسل جدید فولکس‌واگن از ماه دسامبر آغاز شده و در همان ماه راهی نمایندگی‌های فروش در سراسر اروپا خواهد شد اما زمان عرضهٔ آن در بازار ایالات‌متحده مشخص نیست. همچنین طبق گزارش‌ها، در آمریکا صرفاً نسخه‌های اسپرت GTI و R عرضه خواهند شد و نسخه‌های معمولی گلف راهی این بازار نمی‌شوند.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. ایلیا

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (731 ديدگاه)

    نمای جلو کاملا بی روح و بدون انسجامه. من سادگی و اقتدار نسل قبلی رو خیلی بیشتر دوس دارم.
    نمای داخلی به سنت فولکس عالیه.
    و اون سر اگزوز های کرومی که با پلاستیک مسدود شدن هم به سنت فلکس یه فاجعست.
    در مجموع شاید فقط به اعتبار اسمش و تکنولوژی هاش موفق بشه وگرنه طراحیش ی عقب گرد کامله.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      انصافا بسیار بی روح و زشت شده جلوش.جاهای دیگش هم تغیر خاصی نداره.داخلش محشره ولی از لحاظ ظاهری با هیچ کدوم از رقباش نمیتونه مقایسه بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. BMW

        ۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (584 ديدگاه)

        یانکی
        اسم گلفُ با احترام بیار گلف یکی از پرفروشترین خودروهای تاریخِ!درضمن می دونستی که گلف عضوی از پرفروشترین گروه خودروسازی جهانِ که سالی بیش از ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ خودرو دقت کن ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ خودرو می فروشِ!!!؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مزدا

      ۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      جلو پنچره زیبای نسل قبل رو نداره??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. جتا 2019

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (59 ديدگاه)

    تو رو خدا ببین واسه یه هاچ بک چندتا موتور میزنن همشم جدید. داخلشم کلا عوض کردن. الکی نیست پرفروشترین ماشین اروپاست.
    یه یه لیتری با دوقدرت یه 1.4 لیتری با دو قدرت یه 1.5 لیتری دوگانه یه دیزلی با دوقدرت و یه دولیتری
    پلاگین هم که جدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (131 ديدگاه)

      اینقدر که این تنوع موتور داره سایپا تنوع پراید نداره . اگه حق انتخاب داشتم موتور دیزلی را انتخاب میکردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. rezlot

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (28 ديدگاه)

    طراحی معقول و مناسبی داره ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. میاتا

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (148 ديدگاه)

    چه کابین شیکی داره. خیلی کیف کردم??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. doubt

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (257 ديدگاه)

    انصافا خوب شده. من که همیشه تو حسرت یه گلف r بودم. این نسلشم ک به نظرم حرف نداره، عالیه.هاچبک داغ به این میگن با قیمت مناسب. عکس از ردیف عقب چرا نیست فقط!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ایمان

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3895 ديدگاه)

    چرا همیشه بهترین ها برای بازار آمریکاست ؟؟؟؟
    درسته ما پراید و پژو سوار میشیم ولی در عوضش میریم بهشت ولی شما فراری و لامبورگینی هم سوار شین جهنم در انتظار شماست ??
    ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MehdiTurbo

      ۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1958 ديدگاه)

      بهشت و جهنم میگند که بتونند پراید و پژو رو تا پاچتون کنند به امید اینکه یه روزی میری بهشت ?‍♂️??

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ایمان

        ۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (3895 ديدگاه)

        دو خط آخر کامنت بنده رو سانسور کردن
        باور کنید من یکی دیگه از این وضع خسته شدم
        آخرش با این حرفایی که هرجا میرسم میزنم سرمو به باد میدم ؛ اگه بعد از این کامنتی نگذاشتم بدونید که پخ پخ ….

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. یانکی

          ۳ آبان ۱۳۹۸
          سوابق: (2354 ديدگاه)

          درود بر داش ایمان من بدتر از تو هستم منم پخ پخ

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. رامین

      ۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (919 ديدگاه)

      ما که می خواییم با لامبورگینی و فراری بریم ته جهنم چیکا کنیم ؟؟ :))

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مانی

        ۳ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        استثنا شما به طور اجباری باید به راه راست هدایت بشی‌

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. MjM

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (720 ديدگاه)

    همه چی خوب مثل همیشه فقط جلوشو خراب کردن با نازک کردن جلو پنجره. جلوش یکم خنگ میزنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MehdiTurbo

      ۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1958 ديدگاه)

      دقیقن،توش عالیه پشتشم عالیه جلوش عین ناقص الخلقه ها میمونه مخصوصن اصن با ستون و طراحی بدنه جلو ام هماهنگی نداره عین حیون تنبلا شده انگار از اون الگو برداری کردند.ولی عجب طراحی داخلی داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مهرداد كمال

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    با وجود اینکه خیلی نمیشه گفت قشنگه و معمولیه اما نمیدونم انگار یه نیروی خاصی توشه که میگه بیا منو بخر پشیمون نمیشی
    اما داخلش شدیدا جذابه اگه فرمونشم دی شکل تر بود مث پژو که بهرم میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. (Saeed(peugeot

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    مسلما گلف به واسطه عقبه ای که داره موفق میشه ….و طراحی ساده و خوبی برای این نسلش هم درآورده ….. ولی خداییش تو این کلاس پژو ۲۰۸ خیلی طراحی ظاهری به روز و فوق العاده ای نسبت به رقباش تو این نسلش داره ………..
    حتی داخل این گلف قسمت داشبورد پله ای ، در سمت شاگرد عینه محصولات داشبورد پژو و (صفحه کیلومتر و صفحه نمایش یه تیکش) و که بنز واسه اولین بار ۲ ساله قبل روی محصولاتش پیاده کرد و مخترعش بود …..
    ولی در کل از طراحی اتو کشیده و صاف فولکس خوشم میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Machine

      ۳ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      پژو 208 هم‌کلاس گلف نیست و رقیب پولو محسوب میشه، پژو 308 هم‌کلاس گلفه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. sina

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    قبلا هم پیش بینی کرده بودم که با توجه به بی نقصی نسل فعلی گلف، خعلی کار سختی داره برای بهتر کردن این خودرو فولکس.
    جلو واقعا خوب نشده بخصوص باریک کردن جلو پنجره اش که شبیه ماشین های الکتریکیش کرده و ابهتشو کم کرده. چراغاش هم اون کشیدگی تهشون زیاده دیگه. سپر و اسپویلرهاش رو من دوست دارم.
    رینگ های این نسل فوق العاده هستن.
    تو نمای پشت هم شبیه کردن بیش از حد چراغ های عقب به تیگوان رو من دوست نداشتم و ترجیح میدادم اون پله رو نداشته باشه چراغش.
    اما کابینش مهم ترین پیشرفتش هست و کاملا پیشرو هست بنظرم و نقطه قوتش.
    در مجموع من نسل قبل رو بیشتر دوست دارم.
    فولکس هر جا از سادگی فاصله گرفته افت کرده طراحی هاش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Behrouz. anzali

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (372 ديدگاه)

    خوشکله واقعا . حیف که ما ازش بی نصیب هستیم جزو ماشینهای خیلی خوب دنیاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. MAHDI

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    زیباست و طراحی جلوش خیلی مدرنه. انگار که هنوز یه کانسپت هستش که زیباست.طراحی وکیفیت کابین هم که عالی شده و دوست داشتنی!!!!
    اما تنها ایراد این ماشین سراگزوز ها هستن. البته سراگزوز که نه. اون خط های کرومی. که همون دردی رو داره که خودروهای A آئودی دارن.انصافا کاره قشنگی نیست. الان بعضی خودروهای چینی هم سراگزوز میزارن. حداقل میشد لوله اگزوز گذاشت حتی اگه لوله های اگزوز داخل سراگزوز ها نباشه. این حالت پلاستیک و کروم زشت ترین نوع اگزوز هستش!!!
    (((درهرصورت جذاب. مدرن. باکیفیت. ودوست داشتنی شده)))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رامین

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    نسل قبل جذاب تر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Behnam

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (162 ديدگاه)

    یه خودروی مناسب برای افراد بالای 60 سال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. رامتین

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (3048 ديدگاه)

    بنظرم نکته سنجی دوستان خیلی کمه. شما به این مدل نگاه نکنید. فقط صبر کنید که مدل GTI بیاد. مگه نسخه معمولی جتا را ندیدید؟ کاملا ساده و بی روح! اما مدل جتاGLI کاملا روی سپرهای جلو ایجاد حجم کرده و با قطعات فیبر کربن، کاملا طراحی متمایز ایجاد کرده. بنابراین بیشک گلف GTI فوق العاده خواهد بود با این کابین مدرن! موتور 2لیتری 268 اسبی هم روی نسخه بعدی GTI میاد که 40اسب، بیشتر شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. دانیال_Surrey،England

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2779 ديدگاه)

    حالا چون مطلب آلمانیه گفتنش خالی از لطف نیست که پورشه 911 کاررا اس بعد از این همه لوس بازی موتورترند تونست جایزه بهترین خودروی راننده محور رو کسب کنه.
    تقریبا من یکی 90 درصد اطمینان داشتم 911 میشه.
    برخلاف پارسال،امسال انتخابشون کاملا درست و عالی بود.
    ..
    در مورد این پست هم نظری ندارم.?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. محمد

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (12 ديدگاه)

    موتور دوگانه سوز cng گلف یکی از خاص ترین موتورهای cng دنیاست، همینطور خود گلف cng یه سرچی در موردش بزنید.
    اما حیف که سود مونتاژکارهای ایرانی تو مونتاژ پژو بیشتره و بخور بخورای ساخت موتور ملی به عدد و رقم نمی یاد.
    برا کشوری که هدفش گسترش مصرف گاز طبیعی تا بتونه بنزین یا به عبارتی نفت بیشتری صادر کنه کاش از خیلی سالهای پیش که گلف cng و برادر ارزونترش یعنی اشکودا cng ساخته شده و تولید شده، در اینجا هم مونتاژ میشد و این همه سرمایه ملت به فنا نمی رفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. احسان

    ۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (254 ديدگاه)

    همه چیزش عالی عالی بجز رخ و دماغه باریک و رو به پایینش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احمدرضا

    ۴ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (227 ديدگاه)

    همه چی به کنار آپشنای استاندارد رو نگاه کن
    عالی شده عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا