دنده عقبفیات

بدترین خودروهای اسپرت: فیات کوپه

مشکلات بسیاری در کیفیت ساخت و قطعات مکانیکی، ارزش این کوپهٔ ایتالیایی را از بین برد

fiat_coupe_1994

چه خودرویی است؟

همان‌گونه که از نامش مشخص است، این خودرو یک کوپهٔ دودر ساخت فیات است که عمدتاً در اروپا به فروش رسید.

coupe_fiat_last_edition_2000

کی و کجا ساخته شد؟

فیات کوپه در نمایشگاه خودروی بروکسل سال ۱۹۹۳ رونمایی شد. این خودرو توسط پینین‌فارینا در تورین ایتالیا تولید می‌شد. تولید فیات کوپه تا سپتامبر سال ۲۰۰۰ ادامه داشت و درمجموع ۷۲,۷۶۲ دستگاه از آن بفروش رسید.

coupe_fiat_6

مشخصات فنی

کوپه بر اساس نسخهٔ کشیدهٔ پلت‌فرم Tipo 2 ساخته شده و پیشرانه‌های چهار و پنج سیلندر برای آن ارائه گردید. درمجموع شش پیشرانهٔ مختلف با قدرتی از ۱۳۱ اسب بخار تا ۲۲۰ اسب بخار برای این ماشین قابل سفارش بود. گیربکس‌ها نیز پنج سرعته و شش سرعته بودند که همگی از نوع دستی بوده و نیروی موتور را به چرخ‌های جلو می‌فرستادند. فیات کوپه وزنی بین ۱۲۵۰ کیلوگرم تا ۱۳۲۰ کیلوگرم داشت و قدرتمندترین نسخهٔ آن برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت تنها به ۶.۳ ثانیه زمان احتیاج داشت.

fiat_coupe_uk-spec_5

چرا بد است؟

به‌عنوان یک خودروی اسپرت ایتالیایی، فیات کوپه ماشین بسیار تیز و بانشاطی بود. این خودرو از بسیاری از هم‌رده‌های خود سریع‌تر بوده و به لطف برخورداری از هندلینگی دقیق، در پیچ‌ها نیز بسیار سریع عمل می‌کرد. حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت برای بالاترین تیپ فیات کوپه که مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ ۲۰ سوپاپ بود، نشان از یک کوپهٔ داغ داشت.

coupe_fiat_3

اما مشکل اینجا بود که فیات کوپه طراحی بیرونی خسته‌کننده‌ای داشت. البته این خودرو در داخل نمای خوب و زیبایی داشت چراکه این بخش توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود اما قسمت بیرونی آن توسط کریس بنگل طراحی شده بود یعنی کسی که خودروهای بحث‌برانگیزی را در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ برای ب‌ام‌و طراحی کرد. البته شکل کلی کوپه خوب بود اما خطوط سه‌بعدی در اطراف قوس گلگیرها، چراغ‌های ساده و اوورهنگ بسیار کوتاه عقب هرچند نمایی متعلق به آینده داشتند اما زیبا نبودند.

البته طراحی بیرونی عاملی کلیدی برای خرید یک ماشین محسوب می‌شود اما بیایید فرض کنیم که بتوان با نمای بیرونی فیات کوپه کنار آمد؛ اما پس‌ازاین با قابلیت اطمینان ضعیف آن مواجه می‌شویم به‌گونه‌ای که حتی موتورهای پایهٔ ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری آن بادوام نبودند درحالی‌که موتورهای قدرتمندتر یک کابوس واقعی محسوب می‌شدند. مشکلات در توربوشارژر، نگهداری دشوار پیشرانهٔ پنج سیلندر و سیستم الکترونیکی معیوب، تمامی جذابیت‌ها و لذت رانندگی فیات کوپه را خراب می‌کردند.

coupe_fiat_5

حال به داخل این کوپهٔ ایتالیایی هم سری بزنیم. کابین فیات کوپه نمایی عالی و کاربردی داشت اما کیفیت ساخت آن بسیار پایین بود تا جایی که بسیاری از مالکان از به صدا افتادن ادوات داخلی پس از دو تا سه سال استفاده شکایت می‌کردند.

coupe_fiat_7

اما همه با این نظر موافق نیستند

این سخت است که فیات کوپه را خودرویی غیرقابل‌اعتماد ندانیم. این درست است اما هیچ خودرویی برای ابد ساخته نمی‌شود. در بسیاری از مواقع، خودروها فقط برای لذت بردن خریداری می‌شوند و این مورد دربارهٔ فیات کوپه هم صدق می‌کند چراکه این سریع‌ترین کوپهٔ دیفرانسیل جلوی بازار در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی محسوب می‌شد به‌گونه‌ای که حتی از فراری دینو و ۳۲۸ GTS هم سریع‌تر بود.

coupe_fiat_last_edition_2

منبع: Motor1

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    سطل آشغال چهارچرخ…
    ماشینی که کیفیت ساخت نداشته باشه هیچ چی نداره…

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. AK_007

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (562 ديدگاه)

      باور بفرمایید این به قول شما سطل آشغال از ماشین های تولید ۲۰۱۶ کشور عزیز ما با کیفیت تره!
      در حالی که در سال ۹۳ برای اون کشورها بی کیفیت بوده!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

        ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        کی گفت ماشین های تولید داخل خوبه ؟؟!؟؟

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. فورد

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      انگار دادن به ایران خودرو طراحی کرده باشن

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Mahmood

        ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (197 ديدگاه)

        طراحی بیرونی این خودرو توسط کریس بنگل افسانه ای طراحی شده و همانطور که در متن اشاره شده طراحیش متعلق به آینده بوده پس نباید به طراحیش ایرادی گرفت ضمنا من با این خودرو کلی خاطره از بازی gran turismo در پلی استیشن 1 دارم و به نظر من اینطوری هم که گفته شده بد نیست.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. ASA

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یه جورایی حالت اسباب بازی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یوسف

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (743 ديدگاه)

    افتضاح واژه اندکی برای اغلب ساخته های فیاته، این که طراحیش یه جوریه انگار گریه کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. کاوه

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    فقط اونجاشو،میگه داخلش اینقدر بیکیفیته بعد دو الی سه سال داخلش به صدا میافته، بعد 206 صفر گرفتم دو هفته دووم آورد مثل تراکتور داشبورد و صندلی به صدا افتاد، ما چی بگیم اونوقت…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Amirhossein

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (55 ديدگاه)

    ماشین خوبیست. عالی.

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا