فیات

نیشِ لذت‌بخش عقربِ ایتالیایی! بررسی آبارث 124 اسپایدر

شکی وجود ندارد که آبارث ۱۲۴ اسپایدر جدید هیجان رانندگی بالایی دارد اما می‌توانست قدرتمندتر از این‌ها هم باشد.
طرفداران خودروهای اسپرت روزهای دیوانه‌وار دههٔ ۸۰ را به خاطر مرگ خودروهای دو سرنشینه سرزنش می‌کنند. با داشتن قدرتی مشابه و هیجان زیاد، همچنین وجود صندلی‌های عقب لوکس و صندوق بزرگ، فهمیدن این نکته که چرا خودروهای اسپرت مورد بی‌مهری قرار گرفتند و در برابر موج عظیم هاچ‌بک‌های داغ شکست خوردند آسان است.

Abarth 124 Spider 2016
Abarth 124 Spider 2016
۳۰ سال جلوتر می‌آییم و می‌بینیم که هاچ‌بک‌های داغ حتی قوی‌تر از قبل شده‌اند اما به نظر می‌رسد که خودروهای اسپرت نیز جانی تازه گرفته‌اند. فیات ۱۲۴ اسپایدر جدید خواهر دوقلوی مزدا MX-5 است اما مزدا در امر فروش قوی‌تر عمل می‌کند؛ اما خودروی داغ غیرقابل‌انکاری که در این بخش از بازار حضور یافته آبارث ۱۲۴ اسپایدر جدید است که قول داده با عملکرد خود یاد خودروهای اسپرت قدیمی را زنده کند.

Abarth 124 Spider 2016
Abarth 124 Spider 2016
مزدا MX-5 به مدت ۲۵ سال پدر رودسترها بوده و هنوز هم هست اما نباید آن را قدرتمند بنامید. مزدا دوست دارد تا چیزها را خالص و غیر پیچیده نگه دارد اما این راهی نیست که آبارث انتخاب کرده باشد. این برند مأموریت جدیدی دارد و آن ساخت خودروهای اسپرت هیجان‌انگیز است.

Abarth 124 Spider 2016
Abarth 124 Spider 2016
زیر کاپوت خودرو همان پیشرانهٔ بنزینی ۱.۴ لیتری توربویی را می‌یابید که ساختهٔ فیات است اما قدرت آن به ۱۶۸ اسب بخار افزایش یافته و گشتاور نیز با ۱۰ واحد افزایش به ۲۵۰ نیوتون متر رسیده است. برخی اشاره خواهند کرد که آبارث می‌تواند نیروی بیشتری را از پیشرانه بگیرد چراکه مدل ۶۹۵ Biposto 187 اسب بخار قدرت دارد؛ اما آبارث می‌گوید که می‌خواهد تا بالانسی مناسب بین شاسی این خودرو و قدرت ۱۶۸ اسبی آن ایجاد نماید. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۶.۷ ثبت می‌شود که یک ثانیه سریع‌تر از MX-5 با پیشرانهٔ ۲ لیتری و ۰.۸ ثانیه سریع‌تر از فیات است. حداکثر سرعت این خودرو نیز به ۲۳۰ کیلومتر در ساعت ختم می‌شود.

Abarth 124 Spider 2016
Abarth 124 Spider 2016
برخلاف فیات، دیفرانسیل لغزش محدود وجود دارد درحالی‌که سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و تنظیمات ۵ اتصالی در عقب باقی مانده‌اند؛ اما درحالی‌که رودستر ژاپنی تنها از دامپرهای بیلشتین استفاده می‌کند اما این عقرب ایتالیایی از نسخه‌های “Abarth by Bilstein” (دامپرهایی که اختصاصاً برای پیشرانه‌های متفاوت آبارث باز تنظیم شده‌اند و ابعاد کمی طویل‌تری دارند) سود می‌برد. گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی به‌صورت استاندارد در خودرو نصب می‌شود اما استفاده از گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک با پدال شیفترها هزینهٔ اضافی ۲۰۴۰ پوندی را در پی خواهد داشت. سیستم اگزوز مونزا رکورد با ۴ خروجی نیز تکمیل‌کنندهٔ کار هستند.

Abarth 124 Spider 2016
Abarth 124 Spider 2016
فیات اصرار می‌ورزد که ۱۲۴ یک طرح رترو است اما آبارث چیزی بیش از این‌ها را نشان می‌دهد. ۵ نوع رنگ بدنه با نام‌های خاطره‌انگیز وجود دارند مثل سفید تورینی ۱۹۷۵ و یا رنگ قرمز ۱۹۷۲ کاستا براوا که در خودروی حاضر در تست دیده می‌شود. آبارث ۱۲۴ اسپایدر می‌تواند با پکیجی سفارش داده شود که ظاهر خودرو را شبیه میراث گذشته می‌کند. این پکیج کاپوت مشکی مات را به خودرو اضافه می‌کند که اشاره‌ای لطیف به خودروهای رالی ۱۲۴ اسپایدر در دههٔ ۷۰ است. صندوق‌عقب نیز به این رنگ درآمده است.

پکیج فوق‌الذکر هزینهٔ اضافی را به خریدار تحمیل نمی‌کند اما بدون آن هم ۱۲۴ نمایی جذاب دارد. نمای جلوی خودرو و سپرهای عقب حس بدجنسی را القا می‌کنند و رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی و نشان‌های آبارث در خودرو به چشم می‌خورند. به نظر ما این خودرو بهتر از نسخه‌های معمولی فیات به چشم می‌آیند.

Abarth 124 Spider 2016
با فشردن دکمه استارت اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند صدا است. در مزدا MX-5 و فیات ۱۲۴ اسپایدر تقریباً یک صدای خرخر در هنگام استارت وجود دارد اما آبارث آتشی را به پا می‌کند. با فشار دادن پدال گاز صدای پیشرانه برمی‌خیزد. خودروی حاضر در تست گیربکس سفارشی اتوماتیک را داشت و زمانی که شما حالت اسپرت را انتخاب می‌کردید، شتاب‌گیری سنگین آن اندک تکانی را ایجاد می‌کرد و صدای اگزوز نیز جذاب و شنیدنی بود.

Abarth 124 Spider 2016
فرمان خودرو نیز بازنگری شده اما هنوز هم به‌طور دل‌چسبی دقیق بوده و بازخورد بسیاری را ایجاد می‌کند. تکان‌های بدنه کنترل شده و اگر توربوی پیشرانه را در محدودهٔ مناسبی بکار بگیرید، خودرو بیشتر از آن چیزی که در چنته دارد را به شما تحویل می‌دهد. با تحت‌فشار گرفتن خودرو کم نیاورده و چسبندگی خوبی دارد و اگر به اندازهٔ کافی شجاع باشید، هیجان زیادی را ایجاد می‌کند. در این حالت چرخ‌های عقب می‌توانند کشش خود را حتی با روشن بودن کنترل کشش از دست دهند.

Abarth 124 Spider 2016
هرچند که آبارث یک خودروی چابک است اما در همه زمان بی‌قرار نشان می‌دهد. صدای سیستم اگزوز اسپرت هرچند در رانندگی‌های پرفشار دوست‌داشتنی است اما هنگام رانندگی در شهر و یا بزرگراه‌ها می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ اما بزرگ‌ترین انتقاد به گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک وارد است.

Abarth 124 Spider 2016
شیفترهایی را که روی فرمان هستند فشار دهید تا دنده‌ها سبک‌تر شوند و می‌بینید که گیربکس واقعاً مکث دارد. همین داستان در رابطه با معکوس‌ها نیز برقرار است. هنگام کم کردن متوالی دنده‌ها در حین ترمزگیری در پیچ‌های تند، گیربکس نمی‌خواهد که تندوتیز عمل کند.

Abarth 124 Spider 2016
خوشبختانه گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی لذتی واقعی است و ۱۲۴ اسپایدر را بیش‌ازپیش به کاراکتر هیجانی خود نزدیک می‌کند. گیربکس دستی سرزنده بوده و فواصل تعویض کوتاهی دارد. متأسفانه زمان کوتاهی را با نسخهٔ مجهز به گیربکس دستی سپری نمودیم اما سریعاً این نسخه را به گونهٔ اتوماتیک ترجیح دادیم.

Fiat 124 Spider Abarth 10
داخل کابین، فیات و آبارث از طراحی داخلی کاملاً مشابه با مزدا استفاده می‌کنند، حتی سیستم اطلاعات سرگرمی نیز همان است اما هر کدام برند خود را نصب کرده‌اند. صندلی‌ها جدید هستند و لوگوی آبارث رویشان نصب شده و طرحی رترو دارند و پلاستیک‌های نرم بیشتری در آن استفاده شده که حس بهتری را ایجاد می‌کنند. تجهیزات استاندارد این خودرو دربرگیرندهٔ مواردی چون کروز کنترل، تهویه مطبوع، بلوتوث، رادیوی DAB و سیستم ناوبری و تریم صندلی‌های مشکی و مشکی/قرمز آلکانترا است.

Abarth 124 Spider 2016 12
کسانی که معتقدند قرار گرفتن نام آبارث بر پیشانی برخی از خودروهای فیات می‌تواند شهرت این برند را لکه‌دار کند، درنهایت می‌توانند شادی کنند. ۱۲۴ اسپایدر یک خودروی شایسته برای یکی از خاطره‌انگیزترین برندهای تیونینگ در این صنعت است. آبارث، خوش‌آمدی!

قضاوت نهایی
خب، اگر ۵ ستاره را برای فیات ۱۲۴ اسپایدر اختصاص دهیم، چندین و چند ستاره برای نسخهٔ سریع‌تر تضمین شده است؟ خب، اگر گیربکس اتوماتیک را در نظر نگیریم پاسخ مثبت است. متأسفانه گیربکس اتوماتیک استفاده شده در این خودرو چندان خوب کار نمی‌کند و قطعاً گیربکس دستی نسبت به آن ارجحیت دارد. در مجموع، تغییرات خوبی نسبت به فیات اعمال شده و درحالی‌که می‌توان روی پرفورمنس بیشتر بحث کرد اما درها برای ورود نسخه‌های قدرتمندتر در آینده باز است. آبارث ۱۲۴ اسپایدر سرشار از زندگی و زنده‌دلی است و رانندگی با آن هر کسی را سر ذوق می‌آورد. فقط برای کسب بهترین تجربه از گیربکس اتوماتیک آن دوری کنید.

مشخصات آبارث ۱۲۴ اسپایدر

قیمت: ۲۹,۵۶۵ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر بنزینی، ۱.۴ لیتری توربو

قدرت/گشتاور: ۱۶۸ اسب بخار، ۲۵۰ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعتهٔ اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۷ ثانیه

حداکثر: ۲۳۰ کیلومتر در ساعت

زمان فروش: هم‌اکنون

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. king 918

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    ظاهرش بد نیست داخلش یکم شبیه ائودیه موتورش راضیس کننده نیست طراحی چراغ عقب و چلو خوب کار شده ترکیب رنگ عالی نمای عقب میتونست بهتر باشه مه شکن گرد زیر سپر باید حذف می شد در کل من خوشم اومد …….

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. hamid3x

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (395 ديدگاه)

      داخلش که همون مزداست ،این خودرو بر پایه مزدا mx_5ساخته شده،میشه گفت تقریبا داشبورد یکیه،سیستم سرگرمی و ناوبریش هم کاملا مشابهه مزداست.
      با توجه به تغییر موتور رانندگی متفاوتی نسبت به مزدا داره .این وسط سیتم توربو ابارث هستش که برنده رو معرفی میکنه،اما بنظرم در واقعیت اختلاف چندانی ندارن،
      نویسنده به نکته درستی اشاره کرده صدای اگزوز در رانندگی شهری و شتابگیری لذت بخش میتونه باشه ولی درمسافرت های طولانی ،ازار دهنده هست.که یه نکته منفی نسبت به مزدا میشه گفت هست.
      در کل باتوجه به سابقه برند مزدا در چنین خودروهای اسپرت دونفره مطمئنا تو فروش مزدا mx-5موفق تر عمل خواهد کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حبیب

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    بد ریخته موتورشم بد نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. یو اس اس اینترپرایز

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قیمت 29565 پوند میشه 146938050 تومان
    قدرت 168 اسب بخار تونسته حداکثر سرعت 230 کیلومتر درساعت بره به نظرم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم میتونست بهتر باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. Nima

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    خدایا با پول این کامارو SS و ماستنگ GT میدن! آخه چرااااااا؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ashkan

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (37 ديدگاه)

      نیما خان فرمایشت کاملا درسته
      ولی این ماشین یه مقداری فلسفه رانندگیش با کامارو فرق داره
      به نظرم مقایسه ماسلکار با این که یه اسپایدر اسپرت هستش, درست نیست
      ولی طبق گفته شما یک مقداری قیمتش بالاست
      ولی خودرویی با لذت رانندگی بالا هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. مجید

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    ماشین جالبیه ولی ای کاش شتاب 0-100 زیر 6 ثانیه بود و حداکثر سرعتش بیشتر چون آدم از ایتالیا انتظار ماشین اسپرت داره ولی خدا کنه سقف فلزی باشه چون اونجوری خیلی ضایع میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ashkan

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    یه ماشین retroبا لذت رانندگی واقعی ,قیافه اسپورت و زیبا در حین کلاسیک بودن…یه خودروی جوون پسند واقعی…
    چرا این ماشین رو نمیذارن وارد بشه؟!!!
    اینکه هم حجم موتورش زیر 2500هست هم خودروی لوکس محسوب نمیشه!
    قیمتشم نسبتا معقول هست
    خب وارد کنین اینا رو …
    یک لحظه لذت رانندگیش رو تصور کنین تو جاده های زیبای کشورمون…
    خدایا ما جوونا چه گناهی کردیم؟!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. جیانی آنیلی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (161 ديدگاه)

    عقرب تورینی افسانه ای از سرزمین چکمه …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا