فیات

پشت فرمان فیات 500 الکتریکی 2020 جدید

پس از گذشت ۶۳ سال و فروش بیش از ۶ میلیون دستگاهی زمان عرضه سومین نسل فیات ۵۰۰ فرا رسیده است. البته این بار نسل جدید به‌صورت الکتریکی هم در دسترس خواهد بود. ما نیز فرصت تست نسخه پیش‌تولیدی این خودرو در تورین ایتالیا را داشته‌ایم.

فیات 500 الکتریکی

کارخانه میرافیوری فیات اقدام به تولید ۵۰۰ جدید خواهد کرد کارخانه‌ای که شاهد سرمایه‌گذاری چندین میلیون یورویی این خودروساز بوده است. خیابان‌های این شهر مشهور ایتالیا مکانی ایده آل برای بررسی نسل جدید ۵۰۰ هستند.

فیات 500 الکتریکی

اما اول کلاوس باس مدیر طراحی فیات، آبارث، لانچیا، آلفارومئو و مزراتی با ما همراه شد. او می‌گوید: “ما باید درباره طراحی سومین نسل ۵۰۰ کاملاً با دقت عمل می‌کردیم.” نتیجه حاصل شده خودرویی کاملاً متین اما هوشمند است و از طراحی تکاملی سود می‌برد. مدیر طراحی این شرکت می‌گوید: “این خودرو ماهیت بسیار منحصربه‌فردی دارد. اینکه ۵۰۰ فورا قابل‌شناسایی باشد برای ما مهم بود.”

فیات 500 الکتریکی

و این دقیقاً همان چیزی است که به دست آمده و جدیدترین نسل ۵۰۰ حتی دل‌پذیرتر از قبل شده و برخی عناصر زیبا را در خود جای داده که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌های جدای LED اشاره کرد.

فیات 500 الکتریکی

همچنین عناصر کلاسیک زیادی وجود دارند که می‌توان به فقدان جلوپنجره سنتی اشاره کرد. اولین نسل این خودرو طراحی پیشرانه عقب داشت و بنابراین از خنک‌کنندگی در بخش جلو بی‌نیاز بود و این مدل الکتریکی هم از چنین چیزی بی‌نیاز شده است.

فیات 500 الکتریکی

وقتی ۵۰۰ جدید را در کنار نسل‌های پیشین قرار دهید این خودرو بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید هرچند تنها حدود ۶۰ میلی‌متر طویل‌تر و پهن‌تر شده است. باس و تیمش کار خوبی در تمایز این خودرو از سایر نسخه‌ها انجام داده‌اند و سقف تنها ۲۹ میلی‌متر ارتفاع بیشتری دارد.

فیات 500 الکتریکی

داخل کابین یک فرمان دو پره، پشت آمپرهای گرد با صفحه دیجیتال ۷ اینچی و صفحه مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی به چشم می‌خورند. این صفحه‌نمایش در بالای داشبورد جای گرفته مکانی که قبلاً آینه وسط نسل اول قرار داشت. این ویژگی خوبی است زیرا دوربین دنده‌عقب درست در دید راننده قرار دارد.

فیات 500 الکتریکی

خودروی ما از نوع کابریولت بود و احتمالاً حدود ۲ هزار پوند گران‌تر از مدل هاچبک خواهد بود. به نظر می‌رسد این خودرو کاملاً با هویت شهر تورین ایتالیا همخوانی دارد.

فیات 500 الکتریکی

کاراکتر هیجان‌انگیز ۵۰۰ جدید از همان شروع حرکت قابل‌تشخیص بوده و به‌محض اینکه پدال گاز را فشار دهید گشتاور ۲۲۰ نیوتون متری پیشرانه الکتریکی ۱۱۵ اسبی در دسترس قرار خواهد گرفت. ما در ترافیک تورین بسیار کم از پدال ترمز استفاده کردیم و عملکرد پدال‌ها را نیز نرم یافتیم.

فیات 500 الکتریکی

استارت خودرو در حالت نرمال صورت می‌گیرد و این حالت برای تداعی حس یک خودروی درون‌سوز طراحی شده است. وقتی حالت Range را انتخاب کنید می‌توانید با یک پدال رانندگی کنید اما ما توصیه می‌کنیم خیلی به ترمز احیا شونده تکیه نکنید زیرا تجربه متفاوتی نسبت به خودروهای درون‌سوز دارد. حالت شرپا نیز اقتصادی‌ترین حالت بوده و سیستم تهویه مطبوع را خاموش و برد را حداکثری می‌کند.

فیات 500 الکتریکی

فرمان خودرو کمی سبک بوده و شبیه ۵۰۰ قدیمی در حالت شهری است. این فرمان در زمان پارک خودرو مشکلی ندارد اما ما دوست داشتیم در سواری‌های روزمره کمی سنگین‌تر باشد.

فیات 500 الکتریکی

خودروی حاضر در تست کاملاً به نسخه سفارشی لا پریما فرست ادیشن با رینگ‌های ۱۷ اینچی نزدیک بود. اکثر مدل‌های این خودرو از رینگ‌های کوچک‌تر استفاده خواهند کرد اما بااین‌وجود نیز سواری ۵۰۰ جدید بسیار خوب است. سواری خودرو کمی سفت بوده اما در خیابان‌های تورین که از نظر دست‌انداز و ناهمواری رقیب جاده‌های بریتانیا هستند استفاده از رینگ‌های کوچک‌تر بهتر خواهد بود.

فیات 500 الکتریکی

ترکیب قدرت الکتریکی، سواری برجسته و دایره گردش تنگ باعث شده یک خودروی شهری تقریباً عالی تولید شود. تنها نکته شرمنده کننده به سقف کابریو مربوط می‌شود که هنوز هم دید عقب را محدود می‌کند. این سقف به راحتی و سریعاً بالا و پایین رفته و وقتی سقف بالا باشد آرامش زیادی در کابین وجود دارد. البته فکر می‌کنیم نسخه هاچبک این خودرو با سانروف پانورامیک بهتر باشد.

فیات 500 الکتریکی

فضای کابین در بخش جلو بهتر بوده و فضای سر نیز بهبود یافته است. البته فضای عقب کاملاً محدود بوده و این در حالی است که فقط دو صندلی وجود دارد. فضای بار ۱۸۵ لیتری نیز نسبت به قبل تغییر نکرده است.

فیات 500 الکتریکی

تمامی کنترل‌ها از جمله دکمه‌های انتخاب دنده به خوبی کار کرده و ظاهر خوبی هم دارند. همچنین دکمه‌هایی برای باز کردن درب‌ها وجود دارد.

فیات 500 الکتریکی

مالکان کنونی فیات ۵۰۰ از شنیدن اینکه در خودرویی با حس جدید خواهند نشست خوشحال خواهند شد. موقعیت رانندگی خودرو نیز دل‌نشین است.

فیات 500 الکتریکی

صفحه لمسی هم به خوبی کار کرده و از به‌روزرسانی از راه دور نیز پشتیبانی می‌کند.

فیات می‌گوید این خودرو برای ۱۰ سال آینده بوده و بنابراین تکنولوژی خودران سطح ۲ در آن وجود دارد که کنترل گاز، ترمز و فرمان را در جاده بر عهده خواهد گرفت. به این موارد باید ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای را نیز اضافه کرد.

باتری ۴۲ کیلووات ساعتی زیر صندلی‌ها قرار گرفته و سوکت شارژر نیز در بخش عقب قرار دارد. فیات گفته این خودرو برد رسمی ۳۲۰ کیلومتری خواهد داشت هرچند اگر در شهر تردد کنید این برد می‌تواند به ۴۰۲ کیلومتر نیز برسد.

اگر بخواهید می‌توانید شارژر سریع ۸۵ کیلوواتی را انتخاب کنید که باعث شارژ ۸۰ درصد باتری در ۳۵ دقیقه خواهد شد. در خانه نیز شارژ باتری یک شب طول خواهد کشید.

مدل‌های لا پریما سفارشی قیمت ۲۶۹۹۵ و ۲۹ هزار پوندی برای مدل‌های هاچبک و کابریو خواهند داشت. فیات می‌گوید فاصله قابل‌توجهی بین نسل کنونی حاضر در بازار و نسل جدید ۵۰۰ وجود نخواهد داشت. گفته می‌شود قیمت پایه این خودرو حدود ۲۱ هزار پوند خواهد بود.

فیات 500 الکتریکی

به این ترتیب فیات ۵۰۰ جدید ارزان‌تر از مینی الکتریک یا هوندا e خواهد بود.

ما کاملاً تحت تأثیر نسل جدید فیات ۵۰۰ قرار گرفتیم. این خودرو سواری هیجان‌انگیز و راحتی داشته و از جدیدترین تکنولوژی‌ها سود می‌برد. اعداد مربوط به برد و زمان شارژ ۵۰۰ جدید خوب بوده و بازطراحی آن باعث شده جذاب‌تر از هر زمان دیگری باشد. در کل این خودرو برای افرادی که خواهان نسخه الکتریکی ۵۰۰ هستند بسیار خوب می‌باشد. قیمت یک فاکتور کلیدی خواهد بود اما اگر فیات از این نظر خوب عمل کند احتمالاً ۵۰۰ بازهم در بازار عملکرد درخشانی خواهد داشت.

مشخصات فیات ۵۰۰ الکتریکی

  • قیمت: از ۲۱ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: تک‌واحد الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۱۱۷ اسب بخار/۲۲۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۵۰ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۳۲۰ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. nikzad

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (282 ديدگاه)

    برای شهر و ترافیک اینجور ماشین ها بسیار بدرد میخوره و احتمالا به درد اسفالت ایران هم بخوره چون معمولا چاله های زیادی دارند و به نظر من شتاب قابل توجهی داره و قابل احترامه.دوستان فرق ابارث با فیات چیه؟

    موافقم 31
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      سلام
      آبارث رو میشه بازوی پرفورمنس فیات در نظر گرفت. این شرکت معمولا محصولات فیات رو ارتقا میده.
      ارادت

      موافقم 32
      مخالفم 2
      1. nikzad

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (282 ديدگاه)

        خیلی ممنون.لطف کردی برادر.

        موافقم 19
        مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (4439 ديدگاه)

    فیات یکی از برندای محبوب جهانی با کیفیت خوب و قیمتای معقول هستش که اکثریت مردم دنیا قدرت خریدشو دارن …. البته به غیر از مردم ایران

    موافقم 38
    مخالفم 2
  3. Infinite

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (452 ديدگاه)

    کوچولوی دوست داشتنی و جذاب :)

    موافقم 27
    مخالفم 3
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    اهمیت به جزئیاتش در طراحی حرف نداره ، عالیه .

    چه طرح جالبی داره رینگ‌ها .

    موافقم 25
    مخالفم 5
  5. میثم

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    طراحیش واقعا بیسته

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. Hadi

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    جون میده واسه شهر و مانور های شهری
    طراحیش تو کلاس خودش بسیار زیباست و جایی واسه اعتراض نداره…
    بردش هم که واسه سفر های درون شهری خوب و کامله ?

    موافقم 15
    مخالفم 2
  7. احمدرضا

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (878 ديدگاه)

    واقن زبون آدم قاصرع از اینهمه زیبایی ?
    مگه یه ماشین چقد میتونه زیبا و دوس داشتنی و جذاب و فانتزی باشه ??
    میتونم با جرئت بگم بهترین توی کلاس خودش هستش و از رقیباش چیزی کم نداره که هیچ چیزی داره که مینی و هوندا ندارن و اونم شخصیت هستش ?
    عشق هست فیات 500 ?????

    موافقم 14
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا