تجربه و آزمایشفیات

تجربهٔ رانندگی با فیات 500L کراس مدل 2017، مینی‌ونی با طعم کراس‌اوور

فیات ۵۰۰L برای سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت شده است تا با دیگر اعضای خانوادهٔ ۵۰۰ تطابق داشته باشد، اما رانندگی با آن چگونه خواهد بود؟

در کنار فروش فیات ۵۰۰X و مدل همیشه محبوب ۵۰۰، فروش مدل ۵۰۰L هم بدون تغییر از سال ۲۰۱۳ ادامه داشته و کمی نادیده گرفته شده است. هرچند این مدل طرفدار چندانی ندارد اما این MPV رترو درنهایت به‌تازگی فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را تجربه نموده است تا شاید بتواند در بحث فروش به دیگر اعضای خانواده ۵۰۰ بپیوندد. فیات می‌گوید ۴۰ درصد از قطعات ۵۰۰L طی این فیس‌لیفت تغییر کرده است اما هنگامی‌که صرفاً به ظاهر این ماشین نگاه شود سخت می‌توان این ادعا را پذیرفت. بااین‌حال از تغییرات بیرونی ۵۰۰L جدید می‌توان به چراغ‌های LED بروز شده، استفاده از کروم بیشتر در جلو، چراغ‌های روشنایی در روز جدید، تغییراتی در سپرها و ارائه رنگ‌های جدید اشاره کرد. علاوه بر این، نام مدل‌های خودرو نیز تغییر کرده و نام‌های جدید کراس و واگن به ترتیب جایگزین Trekking و MPW شده‌اند.

حال ما در اینجا یک دستگاه از نسخۀ کراس را مورد آزمایش قرار داده‌ایم که فیات به‌منظور افزایش تصویر کراس‌اوور، نام آن‌را به ۵۰۰L کراس تغییر داده است. این مدل دارای پوشش‌های پلاستیکی روی سپرها محافظ بخش زیرین بوده و از ۲۵ میلی‌متر ارتفاع بیشتر نسبت به نسخه استاندارد سود می‌برد. در داخل نیز یک انتخاب‌گر سه‌حالتۀ جدید تعبیه شده که کشش و چسبندگی را در مسیرهای لغزنده افزایش می‌دهد. علاوه بر این می‌توان سیستم کنترل پایین آمدن از سراشیبی‌ها را نیز فعال کرد که فیات آن‌را کنترل جاذبه می‌نامد.

در داخل خودرو نیز فیات متریال داخلی کابین را بروز کرده و طراحی کنسول وسط هم بهینه‌سازی شده است. علاوه بر این، دسته‌دنده کمی بالاتر آمده و ترمزدستی قبلی با یک نمونه معمولی‌تر جایگزین شده است. صفحه آمپر نیز تغییر کرده که متشکل از دو غلاف دایره شکل و یک صفحه‌نمایش TFT جدید بین آن‌ها است درحالی‌که نور پس‌زمینه هم به رنگ سفید درآمده است. برای رو دری‌ها و داشبورد طراحی جدیدی بکار رفته و با استفاده از پلاستیک نرم و باکیفیت، سطح کیفی متریال هم افزایش پیدا کرده که موجب ایجاد محیطی خوش‌لمس‌تر شده است. تجهیزات استاندارد خودرو شامل سقف پانوراما، کنترل تهویه اتوماتیک، رادیو DAB و نورپردازی داخلی می‌شود درحالی‌که ترمز خودکار هم در لیست آپشن‌ها قرار دارد.

بزرگ‌ترین تغییر داخلی ۵۰۰L اما علاوه بر ارائهٔ آخرین ورژن از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی UConnect فیات، جایگزینی صفحه‌نمایش پنج اینچی قدیمی با یک نمونهٔ جدید هفت اینچی است که از اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل هم پشتیبانی می‌کند. این صفحه‌نمایش جدید، روشن و واضح بوده و بهتر از نمونهٔ قدیمی کار می‌کند اما هنوز هم هنگام تغییر منوها لُگ یا تاخیر وجود دارد. انتظار می‌رود قیمت‌گذاری فیات ۵۰۰L تا حد زیادی مشابه قبل باقی بماند و بنابراین خودروی مورد آزمون ما در زمان عرضه قیمتی در حدود ۲۰ هزار پوند قیمت خواهد داشت و انتظار می‌رود با همین سطح تجهیزات ایمنی عرضه گردد.

در کابین فضاهایی عالی برای قرار دادن اشیا وجود دارد به‌گونه‌ای که جعبه‌داشبورد درِ بزرگی داشته و دو محفظهٔ دیگر هم برای قرار دادن اشیاء کوچک تعبیه شده است درحالی‌که یک زیر آرنجی مرکزی هم در کابین وجود دارد. علاوه بر این، در اتاق ۵۰۰L فضای پای زیادی وجود داشته و به لطف صندلی‌های عقب کشویی، حجم صندوق بار نیز به ۴۵۵ لیتر رسیده است؛ اما به خاطر وجود سقف شیشه‌ای، کمی فضای سر کاهش یافته است.

با وجود تغییرات ظاهری، فیات نیاز به تغییر در پیشرانه‌ها و تعلیق ۵۰۰L را احساس نکرده است. به همین دلیل تمامی موتورهای این خودرو همانند قبل بوده و بدون تغییر باقی‌مانده‌اند. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو T-Jet بود که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور سرعت خوبی‌ را ارائه کرده و به‌اندازهٔ کافی قدرت دارد اما کمبود گشتاور آن در هنگام حرکت در تپه‌های شیب‌دار اطراف تورین حس می‌شد. بااین‌حال این موتور انتخابی عالی برای رانندگی در شهر است اما برای کسانی که به دنبال اطمینان و کشش بیشتر به همراه مصرف سوخت کمتر هستند، موتور ۱.۶ لیتری دیزل ۵۰۰L گزینهٔ بهتری خواهد بود که در سفرهای طولانی هم عملکرد مناسبی دارد.

افزایش ارتفاع در نسخهٔ کراس موجب شده که به‌راحتی بتواند در مسیرهای ناهموار و شنزارها حرکت کند اما نبود سیستم چهارچرخ محرک به این معنی است که نباید به مسیرهایی سخت‌تر از این رفت. تعلیق نیز نرم است و سواری راحتی را پدید می‌آورد اما ضربه‌های ناگهانی وارده به کابین بیش از یک فورد B-Max یا اوپل کراس‌لند X است. همچنین با وجود گیربکس دستی، فرمان سبک و حرکت گهواره‌ای بدنه، فیات ۵۰۰L رانندگی چندان جذابی ندارد.

نتیجه

اگر قبلاً طرفدار فیات ۵۰۰L با طراحی رترو نبوده‌اید، این تغییرات جزئی سال ۲۰۱۷ برای تغییر ذهنیت شما در مورد این ماشین کم هستند؛ اما این فیات، جایگزینی متمایز و کاربردی برای MPVهای کوچک معمولی است و دارای فاکتورهای مطلوبی است که بسیاری از رقبا فاقد آن هستند. ولی از طرف دیگر، تجربهٔ رانندگی آن به‌نوعی ترکیبی است و پیشرانهٔ بنزینی‌اش نیز بیشتر مناسب استفاده‌های شهری است درحالی‌که موتور دیزلی کشش بهتری را در هنگام رانندگی ارائه می‌دهد. بااین‌حال درمجموع اگر خواهان یک کراس‌اوور واقعی هستید، مدل ۵۰۰X می‌تواند گزینهٔ بهتری باشد چراکه سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن ارائه می‌شود.

 

مشخصات فنی

Fiat 500L Cross 2017
قیمت حدود ۲۰ هزار پوند
پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۲۰ اسب بخار
گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۵.۷ لیتر در صد کیلومتر
تولید CO2 ۱۶۳ گرم در هر کیلومتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. amin

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    به نظر من اصلا طراحی خوبی نداره،کلا فیات ۵٠٠ رو نمیپسندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GTR

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (894 ديدگاه)

      کلا همون ماشین چینی ها باید به نظرتون قشنگ بیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شایان

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (90 ديدگاه)

        دوست عزیز gtr
        امین نظرشو گفت چرا میزنیش :)
        شخصا فیات 500 تویین توربو رو تو مینی ها خیلی دوست دارم
        هم طراحیش متناسبه هم قدرت موتور عالی داره نسبت به جثش
        ولی 500 ال کراس خیلی بدقوارست به نظرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. amin

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1126 ديدگاه)

        آقا چه ربطی به چینی داره؟من کلا با فیات ۵٠٠ نمیتونم ارتباط برقرار کنم،همین،شما مثل اینکه خود درگیری داری!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. DODGE

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (279 ديدگاه)

    به نظرم جدای از مدیریت فاجعه بار مارکیونه ولی فیاتم سبک خودشو داره و برای من جذابه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Parvaz

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (395 ديدگاه)

    مینی فقط مینی !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا