فیاتکرایسلر

حل تقلب آلایندگی دیزلی فیات-کرایسلر با پرداخت جریمه

پیرو گفت‌وگوهای طولانی و گسترده، گروه خودروسازی فیات-کرایسلر به توافقی با وزارت دادگستری، آژانس حفاظت محیط‌زیست، ایالت کالیفرنیا و دیگر بخش‌ها درباره‌ی خودروهای دیزلی غیرمجاز دست یافت.


بنا به گفته‌ی دولت آمریکا، فیات-کرایسلر از نرم‌افزار غیرقانونی و مشخص نشده در مدل‌های رم ۱۵۰۰ و جیپ گرند چروکی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ مجهز به پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری اکو دیزل استفاده کرده است. دولت می‌گوید این نرم‌افزار به عنوان وسیله‌ای متقلبانه عمل کرده و در زمان تست‌های آلایندگی EPA و کالیفرنیا به‌صورت کامل فعال شده و باعث کاهش یا غیرفعال شدن کنترل‌های آلایندگی در رانندگی واقعی می‌شود. به همین خاطر آلایندگی این مدل‌ها در دنیای واقعی بسیار بیشتر از حد مجاز بوده است.


فیات-کرایسلر بر مبنای این توافق اقدام به فراخوان و تعمیر بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی در آمریکا خواهد کرد. این خودروساز همچنین ۳۰۵ میلیون دلار جریمه پرداخت خواهد کرد و برنامه‌ای وسیع برای پیشگیری از آلایندگی اضافی این خودروها طراحی خواهد کرد.

گفته می‌شود این فراخوان و برنامه‌های پیشگیرانه فدرال هزینه‌ای ۱۸۵ میلیون دلاری خواهند داشت درحالی‌که فیات-کرایسلر بیش از ۱۹ میلیون دلار دیگر را نیز به منظور پیشگیری از آلایندگی اضافی این خودروها در کالیفرنیا پرداخت خواهد کرد. این خودروساز ۶ میلیون دلار را نیز برای حل مشکلات صادرات غیرقانونی ۱۷۰۰ خودروی غیرمجاز اختصاص خواهد داد.

فیات-کرایسلر تخمین می‌زند هزینه‌ی کل این مشکلات چیزی در حدود ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

به عنوان بخشی از فراخوان موردبحث، فیات-کرایسلر به‌روزرسانی نرم‌افزار کنترل آلایندگی را در خودروهای یاد شده در دستور کار خود قرار خواهد داد و گارانتی آن‌ها را تمدید خواهد کرد. این کمپانی می‌گوید به‌روزرسانی یاد شده تأثیری روی مصرف سوخت، قابلیت سواری، دوام و آسایش خودروها نخواهد داشت.


فیات-کرایسلر همچنین شکایتی که درباره‌ی این پیشرانه‌های دیزلی انجام شده بود را حل کرده و بنابراین مالکان کنونی و اسبق خودروها هزینه‌ای حدود ۲۸۰۰ دلاری دریافت خواهند کرد.

اگرچه این جریمه‌ها بسیار کمتر از جریمه‌های دیزل گیت فولکس‌واگن هستند اما در توافق صورت گرفته اشاره‌ای واضح به اتهام جنایی بالقوه نشده است. این خودروساز همچنین در صورت عدم تعمیر حداقل ۸۵ درصد خودروها در دو سال آینده با جریمه‌های سخت‌تری مواجه خواهد شد.


یکی از مدیران EPA در بیانیه‌ای گفته است:

فیات-کرایسلر مشتریان و دولت فدرال را با نصب دستگاه‌های تقلب روی این خودروها که آلاینده‌ها را کمتر نشان می‌دهد فریب داده است. توافق امروز پیامی واضح و قوی به خودروسازان و مشتریانی است که می‌خواهند قوانین طراحی شده برای حفظ محیط‌زیست و سلامت عمومی را نقض کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    متاسفانه حرص و طمع ادما مرزی نمیشناسه ربطی به امریکایی المانی یا ژاپنی بودن کمپانی ها نداره ویژگی همه ی ادما یا کمپانی هاهمینه که از یه حدی که قوی تر میشن ادعای خدایی میکنن برای همین یه قانون قوی و احزاب مطالبه گر باید وجود داشته باشه تا این فجایع و مشکلات پیش نیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. امیر

    ۲۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    از فیات کرایسلر بعید بود همچین کاری!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۲۲ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      از کرایسلر آره ولی از فیات نه.چون مدیریت دست شیادهایه اروپایی بوده.تازه الان مدیر جیپ شده مدیر کل.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. فرشید

    ۲۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (58 ديدگاه)

    دنیای بیرحم تجارت و قلدری یعنی این … همین اتفاق برای vw افتاد ولی چون شرکتی غیر آمریکایی و رقیب بود، آمریکا با تمامی ابزارها تا اونجا که تونست نفس vw رو گرفت و رسوای عالمش کرد ولی خودروسازهای آمریکایی و یا کمک کننده به اقتصاد آمریکا با جریمه خیلی کمتر و اطلاع رسانی محدود از این قضیه قسر در میرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جی کلاس مرسدس

      ۲۲ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (143 ديدگاه)

      از یه ویژگی آلمانی ها خوشمدمیاد اینکه کم نمیارن میگن اژدهای هفت سر شنیدی اونا هرکار سرشون میزنن دوتا سر در میارن گردن کلقت تر از قبلی ایرادی نداره نمی‌دونم چرا یاد برزیل میفتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. emad1990

    ۲۲ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    رسوایی دیگری از صنعت خودروی آمریکا
    #رسوایی
    #تاسف
    چسب زخم را برمیدارد و روی نقشه آمریکا میچسباند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا