فیات

خداحافظی فیات 500 مدل 2020 با بازار آمریکا؟!

گروه خودروسازی فیات-کرایسلر به‌روزرسانی‌های گسترده‌ی خود برای سبد محصولات سال ۲۰۲۰ را اعلام می‌کند اما یک غایب مهم یعنی فیات ۵۰۰ وجود دارد.


اگرچه این خودروساز جزئیات مدل ۵۰۰L، ۵۰۰X و ۱۲۴ اسپایدر را منتشر کرده اما خبری از مدل ساده‌ی ۵۰۰ نیست. اتوبلاگ می‌گوید دلیل خوبی برای این غیبت وجود دارد چراکه ۵۰۰ دیگر در بازار آمریکا عرضه نخواهد شد.


فعلاً چیزی تائید نشده اما رسانه‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره با سخنگوی فیات-کرایسلر تماس گرفته‌اند که او هم از ارائه‌ی جزئیات بیشتر خودداری کرده است. این موضوع کمی غیرعادی است زیرا اکثر خودروسازان سریعاً شایعات مربوط به حذف یک خودرو را رد می‌کنند. واکنش این خودروساز می‌تواند به معنی پایان راه ۵۰۰ باشد اما همان‌گونه که گفته شد فعلاً واکنش رسمی فیات-کرایسلر دیده نشده است.


اگر فیات-کرایسلر تصمیم به حذف مدل ۵۰۰ بگیرد جای تعجب زیادی نخواهد بود زیرا محبوبیت این خودرو در سال‌های اخیر افت قابل‌توجهی داشته است. داده‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان فروش این خودرو در آمریکا به سال ۲۰۱۲ و تعداد ۴۳۷۷۲ دستگاه مربوط می‌شود. از آن زمان تاکنون شاهد افت فروش این خودرو بوده‌ایم به گونه‌ای که فروش سال پیش آن تنها ۵۳۷۰ دستگاه بوده است.


سال جاری حتی بدتر بوده و فیات تا ماه ژوئن فروش ۱۶۹۲ دستگاهی را گزارش کرده است. اگر همین روند ادامه یابد فروش کلی ۵۰۰ در پایان سال جاری تنها ۳۳۸۴ دستگاه خواهد بود.


عملکرد فیات ۵۰۰ ما را به یاد اسمارت فورتو می‌اندازد. اسمارت در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۶۲۱۱ و ۳۰۷۱ دستگاه فورتو فروخت و در سال ۲۰۱۸ هم این آمار به ۱۲۷۶ دستگاه رسید. این افت قابل‌توجه باعث خداحافظی با فورتو شد و به نظر می‌رسد همین سرنوشت در انتظار فیات هم هست.


صرف‌نظر از این موضوع، فیات ۵۰۰X مدل ۲۰۲۰ جدیداً با سقف مشکی در دسترس است. به همین منوال مدل ۱۲۴ اسپایدر ۲۰۲۰ نیز دارای نوار جانبی متمایز و نوشته‌ی روی کاپوت است؛ اما به نظر می‌رسد فیات ۵۰۰L 2020 تغییری ندارد.


اگر فیات ۵۰۰ با بازار آمریکا خداحافظی کند عرضه‌ی ادامه‌دار ۵۰۰L عجیب خواهد بود. فروش این خودرو در سال پیش تنها ۱۲۷۶ دستگاه بوده و تا به اینجای سال هم تنها ۳۹۹ دستگاه از آن فروخته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (877 ديدگاه)

    ای خدا
    من فیات 500 رو خیلی دوس دارم
    مخصوصن مدل ایکسشو
    وقتی مطلبو خوندم خیلی ناراحت شدم
    به نظر من باید فیات یه تغیییراتی در مدلاش بده
    شاید بهتر باشه نسل جدید فیات 500 رو معرفی کنه تا دیر نشده و محبوبیتش از بین بره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    500 با سقف جمع شدنی و کیت رنگی خییلی باحاله خوراک چرخیدن تو خیابونو جلب نظر اقشار خاصه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا