اوپلفیات

دوئل اوپل آدام و فیات 500

امروز در قسمتی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به کوچک‌ترین گروه رقابت‌ها یعنی گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A رسیده است. در اولین دوئل این گروه، فولکس‌واگن آپ و تویوتا آیگو روبروی یکدیگر قرار گرفتند که مجموعاً در دو نظرسنجی سایت و کانال تلگرام پدال ۱۲۱۸ رأی به ثبت رسید. از این آراء، آپ تعداد ۶۹۰ رأی را به خود اختصاص داد درحالی‌که سهم آیگو از آن ۵۲۸ رأی است؛ بنابراین فولکس‌واگن آپ توانست با کسب ۵۶ درصد از کل آراء از اولین دوئل گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A به مرحلهٔ بعدی صعود کند. امروز در دومین رقابت این گروه فیات ۵۰۰ به دوئل با اوپل آدام پرداخته است.

شورلت اسپارک

اوپل کارل

رنو توئینگو

اسمارت فورفور

؟

؟

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

سیتروئن C1

پژو ۱۰۸

؟

؟

فیات ۵۰۰

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هوندا N One

؟

؟

هیوندای i10

کیا پیکانتو

تویوتا آیگو

فولکس‌واگن آپ

؟

فولکس‌واگن آپ

فیات ۵۰۰

۵۰۰یکی از محصولات بسیار موفق و پرفروش فیات بود که برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ به‌عنوان جایگزین مدل ۵۰۰ توپولینو به بازار آمد. تولید این خودروی کوچک ایتالیایی تا سال ۱۹۷۵ ادامه داشت و پس از ساخت نزدیک به چهار میلیون دستگاه، با مدل ۱۲۶ جایگزین شد. بدین ترتیب برای مدت‌ها خبری از ۵۰۰ نبود تا اینکه در سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم فیات تصمیم گرفت این خودروی محبوب و دوست‌داشتنی دوران قدیم خود را احیا کند. بدین ترتیب پس از معرفی یک کانسپت در سال ۲۰۰۴؛ نهایتاً در سال ۲۰۰۷ فیات ۵۰۰ جدید رونمایی شد. این خودرو مانند تمامی خودروهای رترو، در طراحی خود نگاه کاملی به ۵۰۰ قدیمی داشته است اما برخلاف پدرش از ساختار موتور جلو/محور جلو استفاده می‌کند. تولید نسخهٔ جدید ۵۰۰ همچنان ادامه دارد و فیات سعی کرده در طول این ۱۰ سال همواره آن‌را بروز کند. در همین ارتباط فیات این ماشین را سال گذشته مورد فیس‌لیفت قرار داد تا همچنان توانایی رقابت آن‌را حفظ نماید. ۵۰۰ هم‌اکنون در نسخه‌های مختلف کابریولت با نام ۵۰۰C، الکتریکی با نام ۵۰۰E و نمونه‌های اسپرت آبارث تولید می‌شود اما علاوه بر این، فیات با معرفی مدل‌های ۵۰۰L و ۵۰۰X خانوادهٔ ۵۰۰ را گسترش داده است. برای این خودرو پیشرانه‌های گوناگونی ارائه می‌شود که ما کوچک‌ترین آن‌ها را برای این دوئل انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد ۸۷۵ سی‌سی دو سیلندر بنزینی توربوشارژ است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

اوپل آدام

آدام برخلاف فیات ۵۰۰ از پیشینه و تاریخچه‌ای طولانی برخوردار نیست و معرفی آن به سال ۲۰۱۲ و نمایشگاه خودروی پاریس بازمی‌گردد. اوپل با معرفی این هاچ‌بک کوچک شهری تصمیم داشت با خودروهایی چون فیات ۵۰۰، مینی کوپر و فولکس‌واگن بیتل رقابت کند. نام این خودرو نیز برگرفته از نام مؤسس شرکت اوپل یعنی آدام اوپل است. این هاچ‌بک شهری روی پلت‌فرم هاچ‌بک ساب‌کامپکت کورسا ساخته شده است اما همانند فیات ۵۰۰ فقط به‌صورت سه‌در عرضه می‌گردد و بنابراین آدام و ۵۰۰ تنها خودروهای این گروه هستند که نسخهٔ پنج‌در ندارند. نسخهٔ کراس آدام نیز با نام Rocks تولید می‌شود درحالی‌که یک نسخهٔ اسپرت و قدرتمند از آن‌هم بنام آدام S ارائه می‌گردد. این ماشین همانند دیگر محصولات اوپل، در بریتانیا توسط برند واکسهال عرضه می‌شود. اوپل در ابتدا فروش سالانهٔ آدام در اروپا را بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه در نظر گرفته بود که در سال اول توانست به فروشی بیش از ۴۵ هزار دستگاه دست پیدا کند درحالی‌که سال‌به‌سال فروش آن بیشتر شد. سازندۀ آلمانی برای این خودرو دو پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی ۱.۲ لیتری و ۱.۴ لیتری به همراه یک واحد ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی توربو ارائه می‌کند که ما جهت همخوانی با رقیب ایتالیایی موتور سه سیلندر توربو را برای این دوئل انتخاب کرده‌ایم. این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ نیمه اتوماتیک (بدون کلاچ) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مشخصات فنی

اوپل آدام فیات ۵۰۰
پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر ۰.۹ لیتری ۲ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۷۰ نیوتن متر ۱۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۲ ثانیه ۱۰ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۶ ثانیه ۱۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر/ساعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۷ لیتر (ترکیبی) ۴.۲ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۰۸۱ کیلوگرم ۹۴۰ کیلوگرم
طول ۳.۷۰ متر ۳.۵۷ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۳۱ متر ۲.۳۰ متر
حجم صندوق بار ۱۷۰ لیتر ۱۸۵ لیتر
قیمت پایه ۱۶,۴۱۵ دلار ۱۴,۹۹۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9768573]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. hamid.sefat_official

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    با رینگ ها و مخصوصا کابین فیات خیلی حال کردم اما طراحی جلوش تودل میزنه
    ناچارا رای من اوپل

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Moein

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (74 ديدگاه)

      رای من اوپله ولی با اسمش مشکل دارم!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. کوشا

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (118 ديدگاه)

    کلن هیچ وقت با فیات 500 ارتباط برقرار نکردم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. ACR VIPER

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    واقعا یکی از زیبا ترین حاچ بک های ساب کامپکتی که دیدم همین اوپل آدامه
    رای من قاطعا نه آدام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    حالا با دوئل کار ندارم میگم هر کدوم با مصرف حدود4.5 لیتر دور بر 110 اسب قدرت و 150نیوتون متر گشتاور دارن که نباید با ماشین های داخلی مقایسه کنیم حالا موتورهای اکوبوست فورد به کنار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرزاد لاکچری

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    اوپل ناناز تره گوگولی مگولی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آریا

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    این بچه بازیا چیه؟
    این کوچولوا اصن ماشین نیستن.
    البته همینا واسه ما فقط یه رویاس…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (244 ديدگاه)

    یکی از احساس بر انگیزترین خودروهایی که میشناسم همین فیات 500 هست.
    البته کلا خودروهای رترو این خاصیت رو دارن به شرطی که به درستی طراحی بشن. چیزی هم که می دونیم اینه که ایتالیایی ها استاد طراحی های با اصالت هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فرشاد سجادیان

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    همیشه از فیات ۵۰۰ خوشم میومده اما الان اوپل دلمو دزدید؛ طراحی شیک‌تری داره، از نظر فنی برتره و با توجه به رتبه‌های درخشان فیات (!) و سابقه خوب برند اوپل، به احتمال بسیار زیاد با کیفیت‌تر و قابل اعتماد‌تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ali a

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    جفتشون خوبن بیشتر سلیقه تو انتخابشون دخیله..من اوپل رو بیشتر دوس دارم چون اسپرت تره.کیفیت هم که اوپل 100% بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ahmad

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    عاقا یه سوال
    عم وی عم 110 هم توی کورس رقابت این سگمنت حضور داره یا اینکه حقشو خوردین؟! :)
    آخه تجربه نشون داده این برند معتبر شائولینی اگر تو هر نظرسنجی شرکت کنه رقباشو لوله میکنه و برنده میشه!!! خخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. BENZ&BMW

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (182 ديدگاه)

      عم وی عم؟؟؟؟!!!؟؟!؟؟!!؟؟!!؟؟!!؟؟!؟؟!؟!!؟؟؟؟!!؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (659 ديدگاه)

        عاره!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. حمیدرضا

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من به فیات رای دادم چون به نظرم اقتصادی بودن و اندازه خودرو در این کلاس مهم هست که فیات از این نظر برتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      2000 تا بیشر بده جنس خوب بگیر تو که داری این همه پول میدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. شاهین

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (75 ديدگاه)

    من قبل ها یه سراتو فول آپشن خریدم سال 95 از سایپا لامصب هروز خرابی داشت یه روز دنده اش از یک به دو جا نمیرفت یه روز لنت هاش نمیگرفت استارت هرچه میزدم با کلید نمیخورد و صندلی هاش کمر درد و سردرد داشت خااصه هیچکس زیر بار نمیرفت با یه بابایی تاخت زدم کلید به کلید دنا توربو خریدم 20 تومان هم پول داد بهم الان راضیم به رضای ایران خودرو ماشین جته اصلا با سراتو قدیمی بیس سال پیش قابل مقایسه نیست سرانو من آپشنال بود اما دنده دستی اصلا جا نمیرفت اما دنا که یک خودروی کاملا جدیده و الان صادر میشه به هلند اتفاقا در کنار ال 90 استقبال شدیدی شده در کشور های اروپایی 1000 دستگاهش هم دیروز دیدم داشتن میفرستادن کره جنوبی امروز با یه سراتو کورس گذاشتم خوردمش بیچاره دست و پاش گم کرده بود چند تا لایی کشیدم که اون نتونست و دیدم خاموش کرده بی خیال شدم اصلا تا پا میزارم رو گاز از النترا هم میزنه جلو نمیدونم با هرکی کل انداختم نتونسته حریف بشه کیفیت عالی موتور رخ زیبای 2016 دنا وای دارم واسش میمیرم در کنارش یه ال 90 دارم ماشاله خوابوندمش پریروز یکی که سراتو داشت بهم گفت کلید به کلید 10 تومان هم سر میداد اخه ال 90 من اپشن داره مثل در داشبورد و چراغ سقفی و توری جلو اینها رو داره منم قبول نکردم چون میدونم سراتو چه آشغالیه الانم میخوام جفتش بفروشم 2008 بخرم که فردا ثبت نامشه خیلی عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ROHAM

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (728 ديدگاه)

    از نظر اقتصادی خیلی تفاوت ندارن و من فکر می کنم اوپل خوشگل تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ابولفضل نصیری

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (161 ديدگاه)

    واقعا متاسفم که فیات از این جوجه دو روزه باخت و رای نیاورد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا