فولکس واگنفیات

دوئل فیات تورو و فولکس‌واگن ترنسپورتر

در یکی از آخرین قسمت‌های دور دوم سری رقابت‌های خودرویی پدال بار دیگر به گروه پیکاپ‌های متوسط رسیده‌ایم. در اولین دوئل این گروه، دو پیکاپ ژاپنی که هردو هم در کشورمان حضور دارند یعنی تویوتا هایلوکس و ایسوزو D-Max به مصاف یکدیگر رفتند که در هر دو نظرسنجی این دوئل مجموعاً ۱۸۴۲ رای به ثبت رسیده است. این این تعداد آراء، هایلوکس توانست با کسب ۱۴۰۰ رای یا ۷۶ درصد آراء، پیروزی قاطعانه‌ای بدست آوره و به مرحلۀ بعدی صعود کند درحالیکه D-Max تنها ۴۴۲ رای را به خود اختصاص داده است. امروز اما در دوئل دوم گروه پیکاپ‌های متوسط، دو وانت متفاوت و تا حدودی منحصربفرد رودرروی یکدیگر قرار کرفته اند که فولکس‌واگن ترنسپورتر پیکاپ و فیات تورو هستند.

شورلت کلرادو

جی‌ام‌سی کانیون

هوندا ریج‌لاین

تویوتا تاکوما

؟

؟

فورد رنجر

مزدا BT50

نیسان ناوارا

رنو آلاسکان

؟

؟

ایسوزو D-Max

تویوتا هایلوکس

فولکس‌واگن آماروک

مرسدس بنز X کلاس

تویوتا هایلوکس

؟

میتسوبیشی ترایتون

سانگ‌یانگ اکتیون اسپرت

فولکس‌واگن ترنسپورتر

فیات تورو

؟

؟

فولکس‌واگن ترنسپورتر پیکاپ

شاید بسیاری مدل آماروک را نخستین پیکاپ فولکس‌واگن بدانند و به همین دلیل این سازندهٔ آلمانی را شرکتی کم‌سابقه در عرصهٔ پیکاپ‌ها تلقی کنند اما هرگز این‌طور نیست و فولکس‌واگن سابقهٔ بسیار طولانی در زمینهٔ ساخت وانت دارد. پیشینه‌ای که به سال ۱۹۵۰ و معرفی نسل نخست مدل ترنسپورتر یا تایپ ۲ بازمی‌گردد. در این سال فولکس‌واگن برای اولین بار ون ترنسپورتر را معرفی کرد که بعد از بیتل دومین محصول این شرکت بود و به همین دلیل تایپ ۲ نامیده شد. ترنسپورتر مانند بیتل از ساختار موتور عقب/محور عقب با پیشرانهٔ هواخنک استفاده می‌کرد؛ اما فولکس‌واگن نسخهٔ پیکاپ ترنسپورتر را هم تولید نمود که بنیان‌گذار وانت‌های این شرکت محسوب می‌شود. تولید ترنسپورتر همچنان در نسل‌ها مختلف در دو نسخهٔ ون و پیکاپ ادامه یافت اما از نسل چهارم به بعد ساختار آن به موتور جلو/محور جلو تغییر پیدا کرد و به پیشرانه‌های آب‌خنک مجهز شد. نسل‌های مختلف ترنسپورتر در کشورمان هم حضور داشته‌اند و حتی هنوز نمونه‌های نسل دوم آن‌را می‌توان در حال کار مشاهده کرد. این خودرو هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که با نام T6 شناخته شده و در سال ۲۰۱۵ معرفی گردید. این نسل هم همچنان همانند پدران خود در دو نوع ون و پیکاپ تولید می‌شود که نسخهٔ پیکاپ خود در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین عرضه می‌گردد. برای این پیکاپ آلمانی پیشرانه‌های مختلفی ارائه می‌شود که ما قوی‌ترین موتور دیزلی آن‌را را برای این رقابت انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر بای‌توربودیزل است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG در حالت استاندارد به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Motion هم برای آن وجود دارد. یکی از مزیت‌های عمدهٔ ترنسپورتر پیکاپ، فضای بار کاملاً مسطح آن است چراکه این قسمت روی چرخ‌های عقب قرار گرفته و بنابراین برآمدگی گلگیرها در آن وجود ندارد. همچنین درهای فضای بار آن از سه طرف باز می‌شود که موجب سهولت بارگیری شده و فضایی مسطح و بزرگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنابراین فولکس‌واگن ترنسپورتر پیکاپ گزینهٔ مناسبی برای حمل بارهای حجیم و بزرگ محسوب می‌شود درحالی‌که نسخهٔ تک کابین آن ظرفیت حمل ۱ تن و نسخهٔ دو کابین ۸۰۰ کیلوگرم بار را دارد.

فیات تورو

تورو توسط فیات برزیل در سال ۲۰۱۶ و به‌عنوان جایگزینی برای وانت استرادا معرفی شد و در درجهٔ اول برای بازار برزیل طراحی و ساخته شده است. این خودرو روی پلت‌فرم جیپ رنگید ساخته شده و برخی معتقدند که کلاس جدیدی را در بخش پیکاپ‌ها پایه‌گذاری کرده است چراکه نه می‌توان آن‌را در کلاس وانت‌های کوچک قرار داد و نه در بین وانت‌های متوسط قرار می‌گیرد. درهرحال ما به‌ناچار فیات تورو را در گروه پیکاپ‌های متوسط قرار دادیم چراکه به این کلاس نزدیک‌تر است. همچنین یکی از نکات جالب این خودرو شیوهٔ باز شدن درِ قسمت بار آن است که برخلاف دیگر پیکاپ‌ها به‌صورت دوتکه عمودی باز می‌شود. تورو فقط به‌صورت دو کابین تولید می‌شود و فیات برای آن سه پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر را در نظر گرفته است. دو نمونهٔ این موتورها از نوع ترکیبی بنزینی هستند که توانایی کار با سوخت اتانول را هم دارند. این دو موتور ۱.۸ لیتر و ۲.۴ لیتر حجم دارند. موتور سوم اما از نوع دیزلی است که ما هم جهت هماهنگی با رقیب آلمانی همین موتور را برای این رقابت انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانهٔ دیزلی از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم سه گیربکس شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک آیسن و ۹ سرعتهٔ اتوماتیک ZF در نظر گرفته شده است. در تورو به‌صورت استاندارد نیروی موتور فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. همان‌طور که گفته شد فیات تورو روی پلت‌فرم جیپ رنگید ساخته شده که با فیات ۵۰۰X هم مشترک است به همین دلیل این سه خودرو در بسیاری از دیگر اجزا مانند صفحه آمپر و… هم با یکدیگر اشتراک دارند اما تورو فضای داخلی بزرگ‌تری نسبت به رنگید و ۵۰۰X دارد. این پیکاپ ایتالیایی توانایی حمل حداکثر ۱ تن بار را دارد اما فضای باری آن محدودتر از رقیب آلمانی است.

مشخصات فنی

فولکس‌واگن ترنسپورتر فیات تورو
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس بای‌توربودیزل توربودیزل
قدرت ۱۸۰ اسب بخار ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو/چهارچرخ جلو/چهارچرخ
مصرف سوخت ۸.۴ لیتر (ترکیبی) ۸.۹ لیتر (ترکیبی)
شتاب ۱۰.۲ ثانیه ۱۰.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت
طول ۵.۵۰ متر ۴.۹۱ متر
فاصلۀ محوری ۳.۴۰ متر ۲.۹۹ متر
وزن ۱۸۹۴ کیلوگرم ۱۸۷۱ کیلوگرم
ظرفیت بار ۸۰۰ کیلوگرم ۱۰۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۶ نفر ۵ نفر
قیمت پایه ۲۵,۷۳۰ دلار ۲۲,۹۴۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9775481]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. فرزاد لاکچری

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    ترنسپورتر اصلا شبیه وانت نیست یه موجود بین کامیونت و وانت هستش اما فیات یه وانت خوشکل و همه چی تمامه خیلی از فیات خوشم اومد

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. سامان اذری

      ۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      ترانسپورتر رو انگار ایرانخودرو تبدیل به وانت کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. افشین

        ۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (132 ديدگاه)

        ایران خودرو حداقل ظاهر وانت هایش همانگ تره به عنوان طرفدار این برند دوست داشتنی وقتی اینو میبینم اعصابم داغون میشه و بهش بد و بیرا میگم ای کاش تولیدشو متوقف کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Landscape

        ۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (174 ديدگاه)

        به فولکس رای دادم چون خیلی مفید و کاراست

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. peyman

      ۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      ترنسپورتر تک کابینش بدجور به در ما میخوره برای کارهای زمین کشاورزیمون

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. #ali.m#

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    جدای از ظاهر ،بقیه چیز هاشون یکیه.
    قدرت و گشتاور فولکس یکم بیشتره که البته بای توربو بودنش هم تاثیر داره تو این قضیه.
    در کل فک نمیکنم کسی بین این دوتا فولکس رو از روی علاقه انتخاب کنه .
    اما نسخه ون ترنسپورتر یکی از بهترین هاست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. PaRHaM

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    120 درصد فیات!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حامد

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (188 ديدگاه)

    فولکس واگن کاربردی تره. از حق نگذریم فیات زیباتره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. الف.ی

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    با توجه با اینکه مهم ترین چیز تو این کلاس قابلیت یدک کشیه من به فیات رای میدم.در ضمن فیات آفرود تر به نظر میرسه.
    دوباره از آقای دهقان و سردبیر خواهش میکنم تو دوئل مکلارن و کوئنیگزگ کامنت منو بخونن و بهش توجه کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mahav

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    این فولکس چرا این شکله ؟
    قصد تخریب فیات داشتید اینو باهاش مقایسه کردید ؟
    :)))))
    #شوخی

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. ACR VIPER

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    من به خاطر ظاهر وانت مانند فیات بهش رای دادم
    چون وولکس واگن در اصل یه ونه که پیکاب شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۶ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (353 ديدگاه)

      استاد!!!! فولکس وولکس نه!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ACR VIPER

        ۹ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (589 ديدگاه)

        مهندس خان آرم وولکس واگن رو ببینی بالا دبلیو زدهv
        که کل آرمش تشکیل شده از دو کلمهvwکه مخفف کلمه (وولکس واگن)
        اول یکم تحقیق کن بعد ایراد بگیر
        ما ایرانیا بنا به چرخیدن بهترفولکس نسبت وه وولکس اونجوری که شما میگی تلفظ میکنیم
        با تشکر

        موافقم 1
        مخالفم 0
  8. سعید(تهران)

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    مقایسه چندان درستی نیست، ترانسپورتر یه خودروی کاره بنابراین به زیبایی و راحتی توجه خیلی زیادی نشده، اما تورو میتونه یه خودروی شخصی باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Infinite

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (452 ديدگاه)

    مسئولین محترم وبسایت پدال اگر لطف کنید محلی رو اختصاص بدید تا مشاهده جدول دوئل‌ها امکان پذیر باشه. ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    بنظر من فولکس بعنوان وانت کاربردی تر و برای جابجایی کالا و حمل و نقل مناسبتره ولی اگه بخواهین یه ماشین هم وانت و هم سواری داشته باشین که اخر هفته باهاش برین پیک نیک فیات بهتره قطعا اونی که ترنسپورتور را میخره تنها هدفش استفاده ماشین بعنوان وسیله تجاریه ولی فیات میشه بعنوان افرودر هم ازش استفاده کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. h

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (434 ديدگاه)

    فولوکس واگن ه انگار که یه یدک کش پشتش چسبوندن…اصلا بدرد استفاده شخصی نمیخوره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. تمدن عرب

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (120 ديدگاه)

    فولوکس واگن برای این مدل احتمالا از ایرانخودرو یا سایپا مشورت گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  13. Saman

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    گویا فولووکس علاوه بر متقلب بودن صاحب طراحی زشت هم هست :D اون از کراس اوور های زشتش این هم از پیکش :D حاج عمو فولووکس نخواستیم همون آریسان بهتره :-)

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      شما تا حالا ماشینای فولوس را از نزدیک دیدی که به این راحتی میگی زشت تا حالا پولو، گلف و …دیدی؟ بعدم این فولکس ماشین کار هست شما ماشینای کار فیات را دیدی یه نمونش تو ایران هست ایویکو دیلی این فولکس باید با دیلی مقایسه میشد

      موافقم 0
      مخالفم 1
  14. arash66

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (433 ديدگاه)

    نظرات رو که میخونی خیلی راحت متوجه سطح اطلاعات میشی.
    نویسنده محترم بهتر بود مدل Volkswagen Amarok رو با این فیات مقایسه می کردید.
    به هر حال این فولکس بر پایه مدل ون transporter طراحی شده و ملاک اصلیش کاربرد بوده نه ظاهر.

    از نظرات میشه فهمید که دوستان حتی نمیدونن که قسمت بار این فولکس به صورت جدا هست و نسب به کاربری مشتری قابل تغییر است و فیات دارای اتاق یک تکه و قست بار کوچکتری هست.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۴ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      افرین کاملا موافقم کسانی که به طراحی قسمت عقب این ماشین ایراد میگیرن اصلا نمیدونن هدف از طراحی این ماشین چی بوده من موندم اینا چطور هر روز سایت پدال را میخونن در صورتی که نمیدونن کاربرد فیات چیه و کاربرد فولکس کجاست ماشین کار همین شکلیه و اون قسمت عقب هم بسته به کاربری شکلهای مختلفی داره حتی یخچال هم میذارن حالا ایا رو فیات هم یخچال میذارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. حمیدرضا

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به خاطر ظرفیت بارو قیمت کمتر به فیات رای دادم هرچند فولکس هم خصوصا با اون سطح بار تختش خیلی کاربردی هست حتی قدرتشم بیشتره ولی من انتخابم فیات هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. فرشاد سجادیان

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    از سبک ترنسپورتر اصلا خوشم نمیاد، مثل این میمونه که کت و شلوار رو با دمپایی ابری لای انگشتی بپوشی، کار رو راه میندازه اما شدیدا هپلیه!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. احسان

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (252 ديدگاه)

    آخه پدال جان
    این دو تا چه ربطی به هم داشتند که با هم مقایسشون کردی…!؟
    نه ،جدا با چه مقیاسی این دو تا را توی یه گروه قرار دا دید ؟
    یه پیکاپ فوق العاده معروف و بین المللی و کاری و کاربردی که قابلیت بارگیری بسیار ساده و راحتی داره و میتونه برای هزار جور شغل مختلف تغییر و تجهیز پیدا کنه (از جمله تمام نجار ها و مبل سازهای کشورمون طی ۶۰_۵۰ سال گذشته ) را با یه پیکاپ ورزشی فانتزی که برای سواری و کیف بردن طراحی شده و اساسا چیز دیگه ایی هست را با هم مقایسه میکنید …!؟
    متاسفانه در حداقل نیمی از دوئل ها ،دوتا ماشین اصلا ربطی به همدیگه نداشتن و در این مورد دقت نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. ali a

    ۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    از همه لحاظ برند فولکس رو بالاتر از فیات میدونم… فولکس واگن مدل ون ترنسپورتر رو به وانت تبدیل کرده! با اینش خیلی مشکلی ندارم ولی قسمت عقب اش خیلی نچسبه! با اینکه جای بارش دوبرابره فیاته و کارایی بالاتری داره … فیات بجاش طراحی اسپرت و جالبی داره چه عقب چه جلو …اینجا انتخاب بین طراحی زیبا و کاربرد و کیفیت محصول هست..طراحی فیات ..کیفیت و کارایی فولکس…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. R

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (225 ديدگاه)

    جفتش مصخره ان چون محور جلو هستند کجا دیدین
    وانت محور جلو باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. BenzSLR

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    یکم پشتش رو بهتر نمیتونستن بکنن حداقل تو نسخه فول ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا