فیات

کوچولوی دوست‌داشتنی؛ تجربهٔ رانندگی با فیات 500 دو سیلندر 2016

فیات ۵۰۰ فیس لیفت ۲۰۱۶ با پیشرانهٔ TwinAir دو سیلندر
این اولین سواری ما با فیات ۵۰۰ فیس لیفت ۲۰۱۶ است و قصد داریم عمیقاً آن را بررسی کنیم. البته در سینهٔ این فیات کوچک، یک قلب بسیار کوچک ۲ سیلندر توربوشارژ بانام TwinAir می‌تپد که فقط ۸۷۵ سی‌سی حجم دارد.

Fiat-500-2016-1024-08

چه چیزهایی در فیس لیفت فیات ۵۰۰ تغییر کرده است؟
در فیات ۵۰۰ مدل ۲۰۱۶ تغییراتی جزئی ایجادشده که البته ظاهر آن را بسیار مدرن‌تر و زیباتر از قبل کرده است. در بیرون خودرو گرافیک داخلی چراغ‌های جلو تغییر کرده و در تا دور آن‌ها را حلقه‌ای کرومی در برگرفته، حلقه‌ای از چراغ‌های LED در اطراف پروژکتورها کارشده، چراغ‌های عقب تغییر کرده و به شکل یک مستطیل توخالی درآمده، در ورودی هوای درون سپر از تریم کرومی استفاده شد و رینگ‌ها نیز تغییر کرده و زیباتر شده‌اند. علاوه بر این، رنگ‌های جدیدی نیز برای ۵۰۰ قابل سفارش است.

در داخل چه؟
بیشترین تغییرات داخلی این خودرو در کنسول وسط انجام‌گرفته است. ۵۰۰ جدید به صفحه‌نمایش لمسی به همراه آخرین ورژن از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی UConnect مجهز شده که جایگزین رادیو CD قبلی شده است. هم‌اکنون تیپ‌های بالایی ۵۰۰ به نمایشگر لمسی جدیدی مجهز شده‌اند و در تمامی انواع ۵۰۰ نیز قابلیت اتصال از طریق خروجی‌های USB و AUX وجود دارد. امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز در مدل‌های جدید فراهم‌شده که استفاده از آن را آسان‌تر کرده است.

Fiat500_11

محفظه‌های نگه‌دارندهٔ لیوان عمیق‌تر شده و اکنون توانایی بیشتری در نگه‌داشتن لیوان‌ها دارند. در هنگام رانندگی هنوز هم احساس بالا بودن را داریم. صندلی‌ها فقط در ارتفاع قابل تنظیم هستند اما بااین‌وجود محل قرارگیری زانوها تغییری نمی‌کند. بعلاوه سرِ افراد بلندقد نیز بیش‌ازاندازه به سقف خودرو نزدیک می‌شود.

آیا موتور Twinair برای رانندگی مناسب است؟
فیات ۵۰۰ هنوز هم حتی با این موتور کوچک جذاب است و چنین موتور کوچکی هنوز هم عملکرد شگفت‌انگیزی دارد به‌خصوص در نسخهٔ ۱۰۵ اسب بخاری (نسخهٔ ۸۵ اسب بخاری این پیشرانه هم ارائه می‌شود). در آغاز فشردن پدال گاز، پیشرانه با تأخیر اولیه‌ای پاسخ می‌دهد اما سپس موجی از قدرت را در زیر پای خود حس خواهید کرد. هنگام رانندگی دوست دارید هرچه بیشتر دور موتور را بالابرده و دنده‌ها در دورهای بالا عوض کنید اما موتور به‌سرعت دور گرفته و سریعاً به محدودهٔ غیرمجاز یا همان رد لاین نزدیک می‌شود.

Fiat-500-2016-1024-24

به همین دلیل باید احساس خود را زیر پا گذاشته و زودتر از معمول اقدام به تعویض دنده کنید خصوصاً اگر می‌خواهید مصرف سوخت را در حد اقتصادی و معقولی نگه‌دارید. در هنگام حرکت با دور موتور بالا، رقم مصرف سوخت ۹.۴ لیتر در صد کیلومتر بر روی کامپیوتر سفری خودرو نقش‌بست اما اگر با خودرو مدارا کنید می‌توانید حتی به رقم شگفت‌انگیز ۴.۲ لیتر در صد کیلومتر هم‌ دست پیدا کنید.

Fiat500_04

همان‌طور که از فیات ۵۰۰ قبل از فیس لیفت به یاد داریم، به دلیل فرمان کند و فاصلهٔ محوری کوتاه تصور هندلینگ ضعیف و ناپایداری را خصوصاً در سرعت‌های بالا داشتیم اما درنهایت وقتی با ۵۰۰ جدید رانندگی کردیم کاملاً پایدار بود. شعاع چرخش خودرو نیز فوق‌العاده است که مخصوصاً در شهرهای شلوغ مزیت بسیار مثبتی بشمار می‌رود.

Fiat-500-2016-1024-32

فیات ۵۰۰ با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری بخریم یا Twinair؟
اگر به دنبال یک رانندگی روان و نرم هستید و عمدتاً آهسته رانندگی می‌کنید بهتر است پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری را انتخاب کنید زیرا هم ارزان‌تر است و هم هزینه‌های نگهداری کمتری دارد؛ اما اگر خواهان یک رانندگی هیجان‌انگیز هستید بدون شک موتور ۲ سیلندر Twinair بهترین انتخاب است. البته اگر بیشتر در بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنید می‌توانید سراغ نسخهٔ بروز شدهٔ پیشرانهٔ دیزلی ۱.۳ لیتری بروید که به‌زودی عرضه خواهد شد.

سخن پایانی
فیات ۵۰۰ هنوز هم یکی از با شخصیت‌ترین خودروهای بازار است. البته این فیس لیفت هنوز هم برخی از کاستی‌های آن همچون سواری خشک، سقف کوتاه برای افراد بلندقد و قیمت بالای آن را رفع نکرده است؛ اما بااین‌وجود همین به‌روزرسانی کوچک هم ارزشمند بوده و احساس می‌کنید که با محصول نسبتاً جدیدی روبرو هستید. در کل فیات ۵۰۰ با پیشرانهٔ Twinair، یک خودروی شهری مناسب است که البته به‌هیچ‌عنوان نباید قلب کوچک دو سیلندرش را دست‌کم گرفت.

Fiat500_02

مشخصات فنی فیات ۵۰۰

قیمت پایه ۱۴,۴۲۰ پوند
پیشرانه ۸۷۵ سی‌سی دو سیلندر توربو
قدرت ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتا صد ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۴.۲ لیتر در صد کیلومتر
وزن ۹۴۰ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. efk

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    اگه محدودیتی در خرید ماشین نداشتم و از ماشینای خفن ارضا بودم حتما یکی از اینا میخریدم خیلی باحاله…
    ولی اگه قرار باشه ی ماشین داشته باشم اصلا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. moein

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    قیمت حدودیش 72 ملیونه نمی ارزه به این قیمت ولی رانندگی با این تیپ ماشینا خیلی جذابه
    یه نمونش پژو 205 که فورن دور متور پر می کنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. elemento

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    عالیه. عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرهاد

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    چی؟؟؟؟ کوچولوی دوست‌داشتنی!!!!!!!!
    این اصلا ماشین نیست، اسباب بازیه .
    با 14500 پوند میشه کرولا، الانترا، سراتو، سیویک …… خرید.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. موكا

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    من یه 205 دارم یه کم سیستم تغذیش رو تغییر دادم ، کولاک میکنه شتاب اولیه و ثانویش محشره و روی سرعت 195 کیلومتر میتونی حساب کنی و در شتاب زانتیا رو قورت میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اصلا از این طراحی خوشم نمیاد، هیچی چی برای گفتن نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. علي رضا

      ۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (229 ديدگاه)

      باشه باشه..!
      الان فیات میره تغییرش میده..

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. یو اس اس اینترپرایز

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    خدایش 105 اسب بخار با این حجم موتور کم خیلی خوب
    سرعتش هم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    ماهم یه ماشین خوشکل وجم وجور داریم به نام سایپا111..با یه قیمت نجومی …ولی زمین تااسمون بااین فرق داره..دربرابر این هیچ هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Sajjad Ahmadi

    ۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    بیشتر بخاطر لذت و تفریح کارآمده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. پرهام

    ۱۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    کابینش پلاستیکه ولی وقتی توش میشینی واقعا هم رانندگیش حال میده هم کابین ارزونش . من که واقعا دوسش دارم ولی واقعا به قیمتی که تو ایران میدن نمی ارزه اصلا و ابدا !!!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا