فیاتمزدا

نبرد برادران ناتنی! مزدا MX-5 در برابر فیات 124

اطلاع دارید که فیات برای احیای مدل ۱۲۴ خود از مزدا درخواست همکاری کرده و برای این کار از رودستر معروف این شرکت ژاپنی یعنی MX-5 میاتا استفاده کرده است و به همین دلیل می‌توان آن‌را فیاتا نامید! این دو خودرو در موارد بسیاری با یکدیگر اشتراک دارند و حتی فیات ۱۲۴ در همان کارخانهٔ مزدا در ژاپن تولید می‌شود؛ اما این چیز بدی نیست چون فیات برای ساخت ۱۲۴ جدید یکی از بهترین رودسترهای دنیا را انتخاب کرده است؛ اما این فقط یک کپی-پیست لوگوهای فیات روی MX-5 نیست. فیات برای ۱۲۴ از پیشرانهٔ خودش استفاده کرده که از نوع توربوشارژ بوده و قدرت بیشتری دارد درحالی‌که تنظیم تعلیق آن نیز منحصربه‌فرد است. علاوه بر این، نسخهٔ فیات کمی کشیده‌تر است که این به معنای وزن بیشتر است درحالی‌که ۱۲۴ از استایلی متفاوت و منحصر به خودش سود می‌برد. در اینجا مزدا MX-5 و فیات ۱۲۴ را شانه‌به‌شانه با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم تا بفهمیم آیا رودستر جدید ایتالیایی‌ها می‌تواند تاج‌وتخت MX-5 ژاپنی‌ها را غصب کند؟

قوای محرکه

فیات: موتور توربو برای این خودرو مناسب است تا جایی که به‌طورقطع ۱۲۴ سریع‌تر از MX-5 عمل می‌کند. همچنین گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آن نیز روان بوده و به‌خوبی رفتار می‌کند هرچند که من یک گیربکس دستی را ترجیح می‌دهم (این گیربکس برای نمونهٔ خاص مورد آزمایش ما قابل سفارش نیست). ۱۲۴ مورد آزمایش ما از نوع اسپرت آبارث است که به یک سیستم اگزوز اسپرت با صدایی بلند مجهز است.

مزدا: خداوند هم پیشرانهٔ تنفس طبیعی مزدا و نیروی یکنواخت آن‌را تحسین می‌کند. هرچند فیات در خط مستقیم برنده است اما من هنوز هم موتور ۲ لیتری مزدا را دوست دارم زیرا به طرز عجیبی سرحال و بازیگوش است. همچنین گیربکس شش سرعتهٔ دستی نیز این لذت را دوچندان می‌کند. باوجوداینکه مزدا ۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور کمتری از فیات دارد اما برای رقابت با ۱۲۴ نیازی به فشار آوردن به MX-5 نیست.

خودروی برتر: مساوی

هندلینگ

فیات: این خودرو با سواری راحت در بزرگراه و حس پایداری در سرعت‌های بالا، مانند یک گرند تورر کوچک به نظر می‌رسد. وزن فرمان نیز مناسب است و هرچند مطمئناً سنگین‌تر از مزدا است اما سطح و میزان بازخورد آن مشابه MX-5 است.

مزدا: در بین این دو ماشین قطعاً MX-5 خودروی جالب‌تری است. اول اینکه مزدا حدود ۹۰ کیلوگرم وزن کمتری از ۱۲۴ داشته و فرمان آن نیز در عمل سبک‌تر است. همچنین درحالی‌که من فکر می‌کنم فیات در سرعت‌های بالاتر کیفیت سواری بهتری دارد، مزدا قابل‌انعطاف‌تر احساس می‌شود. به‌علاوه، این رودستر ژاپنی سرگرم‌کننده‌تر است حتی اگر در بزرگراه کمی سطح راحتی پایین‌تری داشته باشد.

خودروی برتر: مزدا MX-5

طراحی

فیات: من میدانم که زیبایی به سلیقهٔ هر شخص بستگی دارد اما وقتی این دو خودرو را کنار یکدیگر قرار می‌دهیم نمی‌توان فیات را انتخاب کرد. رینگ‌های مشکی ۱۷ اینچی این ماشین واقعاً عالی هستند و استایل کلاسیک ۱۲۴ در نمونهٔ جدید حفظ شده است اما جلو و عقبِ بیش‌ازاندازه بزرگ و چراغ‌های مُحَدب، برای چنین خودرویی مناسب نیستند.

مزدا: مشخص است که MX-5 زودتر از ۱۲۴ طراحی شده است اما بازهم رودستر ژاپنی زیباتر به نظر می‌رسد. همچنین هرچند این دو خودرو تقریباً هم‌اندازه هستند، مزدا به نظر کوچک‌تر می‌رسد درحالی‌که از خطوط و چین‌های غیرضروری و منحنی‌هایی که ظاهر زیبای آن‌را از بین می‌برند نیز دوری کرده است.

خودروی برتر: مزدا MX-5

داخل و کارایی

فیات: غربیلک فرمان فیات ضخیم‌تر بوده و با چرم زیباتری پوشیده شده است اما غیرازاین، داخل دو خودرو تا حد زیادی یکسان است. نمای کلی داشبورد، دسته‌های چراغ و برف‌پاک‌کن، صفحه‌نمایش مرکزی، دکمه‌ها و کنترلرها، همه و همه مشابه هم هستند؛ اما فیات به لطف طول بیشتر خود تقریباً ۹ لیتر فضای صندوق بار بیشتری دارد و وقتی در مورد حجم صندوق‌هایی زیر ۱۵۰ لیتر صحبت می‌کنیم اعداد کوچک و جزئی هم اهمیت دارند.

مزدا: شاید این مورد فقط در خودروهای مورد آزمایش ما وجود داشته باشد اما سقف MX-5 راحت‌تر از ۱۲۴ باز و بسته می‌شود. در مزدا با یک حرکت ساده سقف در پشت صندلی‌ها جمع می‌شود. در فیات هم همین حرکت انجام می‌شود اما سقف به‌آسانی جمع نمی‌گردد. همچنین صندلی‌های مزدا لبه‌های کوتاه‌تری دارند که موجب می‌شود ساده‌تر به سقف دستی آن دسترسی داشته باشیم.

خودروی برتر: فیات ۱۲۴

قیمت

در تیپ پایه، فیات ۱۲۴ تنها ۸۰ دلار گران‌تر از مزدا MX-5 است اما در تیپ آبارث و گرند تورینگ، فیات ۳۰,۵۴۰ دلار و مزدا ۳۱,۳۲۵ دلار قیمت دارد. البته این تفاوت بسیار ناچیز است و هردو خودرو با تجهیزات مشابهی عرضه می‌شوند که شامل صندلی‌های چرمی با گرم‌کن، ناوبری، چراغ‌های اتوماتیک و کنترل اتوماتیک تهویه می‌شود درحالی‌که فیات دوربین دید عقب را هم ارائه می‌کند اما مزدا فاقد آن است.

خودروی برتر: مساوی

نتیجه

اگرچه من واقعاً پکیج فیات ۱۲۴ را دوست دارم اما فکر نمی‌کنم که این بهتر از فرمول اصلی مزدا باشد. MX-5 حتی با وجود قدرت کمتر، پرانرژی‌تر احساس می‌شود و به نظر خودروی بهتری می‌رسد؛ اما بااین‌حال هرگز از فیات هم ناامید نشدم چراکه این هم خودروی روان و پالایش‌شده‌ای است که صندوق بار بزرگ‌تری هم دارد. فیات ۱۲۴ واقعاً خودروی جذابی است اما مزدا MX-5 همچنان فرمول درست را بکار برده است.

خودروی برنده: مزدا MX-5

 

مشخصات فنی

فیات ۱۲۴ مزدا MX-5
پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو ۲ لیتری ۴ سیلندر طبیعی
قدرت ۱۷۰ اسب بخار ۱۶۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۲۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر (ترکیبی) ۸.۱ لیتر (ترکیبی)
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۱۴۱ کیلوگرم ۱۰۵۸ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۲ نفر ۲ نفر
حجم صندوق بار ۱۳۹ لیتر ۱۳۰ لیتر
قیمت پایه ۲۴,۹۹۵ دلار ۲۴,۹۱۵ دلار
قیمت مورد آزمایش ۳۰,۵۴۰ دلار ۳۱,۳۲۵ دلار

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. mehran911

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    نبرد برادران ناتنی! تیتر جالبی بود
    من MX-5 رو بیشتر دوست دارم
    مزدا زبان طراحی خوبی داره
    وقتی به خودرو های مزدا از روبرو نگاه میکنی احساس زنده بودن رو میشه در اونا حس کرد
    یعنی انگار واقعا داری به موجود زنده نگاه میکنی
    اینو میشه در طراحی های BMW و جگوار هم به خوبی دید

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Daniel

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (952 ديدگاه)

      BMW واقعا طراحیش انگار زندس. انگار موجود زنده خلق میکنه.
      مزدا هم که عاشق مزدا 6 هستم چون مثل BMWه. زندس.
      خوشحالم که هم عقیده هستیم حاج مهران.
      لایک از طرف من هزارتا.
      میگم حاج مهران درآینده به پستهای BMW سر بزن و اگه مطلبی بلدی بنویس که من بخونم. نوشته هاتو تو ی فایل Word به اسم خودت ذخیره میکنم همیشه.
      دمت گرم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mehran911

        ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (2026 ديدگاه)

        مخلصم دانیال جان
        راستش من که چیزی از ماشین نمی دونم دانیال عزیز
        .
        bmw هم تاریخ درخشانی در موتور اسپرت داره بخصوص مسابقات استقامتی
        شک ندارم اگر bmw روزی هایپرکار بسازه کولاک خواهد کرد چون هییییچ چیز برای ساخت یک هایپرکار کم نداره
        bmw تو تاریخش نوآوری ها و اختراعات جالبی داره که تو پست های bmw حتما نام میبرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. mahav

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اما بنظرم برعکس
    این فیات در مقابل مزدا حکم شاگردی رو داره که از استادش بهتر شده
    البته منظور فقط وجه تشابه و اشتراکات این دو خودرو و اون چیزایی که فیات از مزدا قرض گرفته هست نه کل فیات و مزدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سامان اذری

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    تو دوئل که چند وقت پیش تو پدال انجام شد
    کاربران پدال هم بیشترشون به مزدا رای دادند

    دم مزدا گرم عالیه کارش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. شاهين

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    قطعا مزدا زیباتره.شکیً نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. mohammadreza

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    فیات قشنگ تره مخصوصا چراغاش ولی مزدا بهتره
    چراغا عقب مزدا شبیه دختر بچه ایه که میخواد گریه کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      نمیدونم چرا چراغای جلو فیات منو یاد وزغ میندازه! خخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Mahdi US & JP CARS

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    تفاوت قیمت پایشون 80 دلاره که شما گفتید 90 دلار
    اصللح کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ARASH

      ۱ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (132 ديدگاه)

      دوست عزیز گفتند ریز بین و نکته بین باشید اما تا این حد نیازی نبود به هر حال خوب بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ARASH

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (132 ديدگاه)

    با اجازه من نظر سنجی میگذارم
    مزدا +
    فیات –

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ACR VIPER

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    من وختی کل استایل فیات مخصوصا چراغای عقبشو مبینم خود به خود وایپر کوچولو به ذهنم میرسه
    اما مزدا واقعا یه چیز دیگس به معنا واقعی کلمه زیباس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mohammadreza

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    درود
    راجبه تیون های مزدا میاتا هم مطلب بذارید قبلا چنتا گذاشتید ولی اگه ممکنه بازم بذارید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. یاسین

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    هموند موقع بررسی فیات جالب گفت گفت اگر یه ماشین اسپرت عالی با یه قیمت خوب میخواین میاتا اما اگر یه میاتای سریعتر میخواید فیات 124
    من برام اون تفاوت قدرتی مهم نیست پس میاتا رو انتخاب میکنم چون زیباتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. PD

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (544 ديدگاه)

    هردو عالین همونطور که مشخصه تفاوت آنچنانیم ندارن ولی به شخصه به نظرم فیات یکم خاص تر و باحال تره غیر ازون فرقی نمیبینم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حمیدرضا

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی شبیه هم هستن ولی من چهره فیات رو بیشتر دوست دارم مزدا یکم قیافه ارومی داره ولی فیات یه خورده خشن تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (259 ديدگاه)

    بدون شک مزدا بهتره که نویسنده هم گفته خدا میاتا را تحسین می کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ارش

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    میگن غیر ممکنه که بتونی همه رو راضی نگه داری اما مثل اینکه مزدا موفق شده دل همه رو بدست بیاره .همه دوستش دارن.من همیشه ماینهای اسپرت مزدا رو دوست داشتم دوران بچگیم مزدا rx7 رو خیلی دوست داشتم ماشین محبوبی بود در اون زمان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. MB

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    احتمال زیاد ابارث ١٢۴ یا C300 coupe تابستون سال دیگه به عنوان اولین ماشین بگیرم.
    ابارث صدا موتور و چابکی بیشتری داره همچنین رودستر است بعلاوه دو عدد صندلی ریکاریو
    ولى بنز لوکستره و قدرت بیشتری داره همچنین مصرف سوخت و استهلاک بیشتری داره
    نظرتونو بگید لطفا
    مرسدس+++
    ابارث—

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Raha

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (288 ديدگاه)

    مزدا دوست داشتنی تره دیگه اگه عکسشو نشون قشر های مختلف بدی کسی نمیتونه بگه اه این چه ماشینیه؟!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Fit Demon

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    من به تنفس طبیعی نمره میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Hemichan

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    “مزدا: خداوند هم پیشرانهٔ تنفس طبیعی مزدا و نیروی یکنواخت آن‌را تحسین می‌کند.” احتمالا به ریشه ی اسم مزدا اشاره داشته
    دوتاشون خوبن مبارک صاحبشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Emad

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروی قابل اطمینان ژاپنی ، ایتالیا هم که قبله ماشین بازا هست ، ترکیب این دو یعنی اسپایدر 124 که من واقعا ازش خوشم میاد ، یک ترکیب عالی ، هرچند خیلی ها مزدا رو ترجیح میدن ولی من اسپایدر 124 به خصوص نسخه آبارث رو بیشتر دوست دارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ali a

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    فقط مزدا..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا