فیات

معرفی رسمی فیات آرگو در نمایشگاه بوینس آیرس

چندی پیش بود که فیات برای اولین بار تصاویری از هاچ‌بک جدید خود بنام آرگو را منتشر نمود و حالا سازندهٔ ایتالیایی این ماشین را رسماً در نمایشگاه خودروی بوینس آیرس آرژانتین رونمایی کرده است. آرگو یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت است که جایگزین هر دو مدل پونتو و پالیو در آمریکای جنوبی خواهد شد و مهم‌ترین رونماییِ امسالِ فیات محسوب می‌شود. این خودرو نتیجهٔ پروژهٔ X6H فیات است که خود از پروژهٔ موفق سدان سی‌ینا با کد X6S مشتق شده است. آرگو با سه پیشرانه و سه گیربکس مختلف به همراه یک نسخهٔ تولید محدودِ ویژهٔ رونمایی به بازار عرضه خواهد شد. شورلت اونیکس، فورد فی‌یستا، هیوندای HB20 و فولکس‌واگن گل از رقبای مستقیم هاچ‌بک جدید فیات در منطقۀ آمریکای لاتین هستند.

پیشرانه‌های فیات آرگو شامل یک نمونهٔ ۱ لیتری سه سیلندر با ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۵ نیوتن متر گشتاور، یک واحد ۱.۳ لیتری چهار سیلندر با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور و یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری با ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۶ نیوتن متر گشتاور می‌شود. قدرتمندترین نسخهٔ آرگو می‌تواند ظرف ۹.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۱۹۲ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت، ۴ متر طول، ۱.۷۵ متر عرض و ۱.۵۱ متر ارتفاع دارد درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲.۵۲ متر است.

پیشرانهٔ ۱ لیتری آرگو تنها با یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی عرضه می‌شود درحالی‌که برای نمونهٔ ۱.۳ لیتری علاوه بر این گیربکس، یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ AMT هم قابل سفارش است؛ اما مدل ۱.۸ لیتری با دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌گردد که برای ساخته‌های فیات در این کلاس بی‌سابقه است. علاوه بر این، آرگو به تجهیزات جدیدی هم مجهز شده است که در پیشینیان آن وجود نداشت. این تجهیزات که برخی به‌صورت استاندارد و برخی سفارشی ارائه می‌شوند، عبارت‌اند از کنترل پایداری و کشش الکترونیکی، فرمان برقی، سیستم توقف/حرکت خودکار و یک صفحه‌نمایش ۷ اینچی لمسی سازگار با اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل.

صندوق بار فیات آرگو ۳۰۰ لیتر حجم دارد درحالی‌که وزن نسخهٔ ۱ لیتری آن ۱۱۰۵ کیلوگرم و نمونهٔ ۱.۸ لیتری ۱۲۴۳ کیلوگرم است. فیات یک نسخهٔ اسپرت بنام HGT را هم برای این خودرو در نظر گرفته که البته فقط در نمونه‌های مجهز به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری ارائه می‌شود. این نسخهٔ دارای ویژگی‌های اسپرت بدنه و تریم قرمزرنگ در سپرها است. همان‌طور که اشاره شد، یک نسخهٔ ویژه هم به مناسبت آغاز عرضهٔ آرگو ارائه شده که Opening Edition Mopar نام دارد.

تولید آرگو در شعبهٔ برزیلی فیات در شهر بتیم این کشور صورت گرفته و در کشورهای آمریکای جنوبی عرضه خواهد شد. قیمت مدل‌های مختلف این هاچ‌بک ایتالیایی از ۴۶,۸۰۰ رئال (۱۴,۴۰۰ هزار دلار) برای مدل ۱ لیتری دستی آغاز شده و نهایتاً به ۷۰,۶۰۰ رئال (۲۱,۸۰۰ دلار) برای مدل ۱.۸ لیتری اتوماتیک HGT ختم می‌شود. در کل فیات آرگو هاچ‌بک زیبا و مدرنی است که می‌تواند آیندهٔ خوبی در بازار آمریکای لاتین داشته باشد اما عجیب است که چرا فیات آن‌را در دیگر مناطق دنیا خصوصاً اروپا عرضه نمی‌کند و فقط بر خانوادهٔ ۵۰۰ خود تکیه کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ACR VIPER

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    ای کاش تو ایران هم این سری از هاچ بک های سگمنت بی،جای هاچ بکهای منسوخ ایران رو بگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2821 ديدگاه)

      عزیزم چجوری جاشون رو بگیرن؟
      قیمتش از ۱۴ تا ۲۱ هزار دلار هست!
      شما متوسط بگیر ۱۸ هزار دلار ، یعنی هم قیمت ولوستر! الان ولوستر چنده؟
      گمرک رو هم در نظر نگیریم میشه ۷۲ میلیون! بعد جایگزین پراید هاچ ‌بک بشه مثلا؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بهنام

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (43 ديدگاه)

    بیاد ایران ۱۶۰ تومن میشه، اصلا فروش نمی ره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (222 ديدگاه)

      قربونت بم تو ایران اصلا بازارش قابل پیش بینی نیس
      گاری هم بیاری چهارتا چرخ داشتخ باشه فروش میره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مهدی

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    همین الان هیوندای i20 هست با قیمت ۸۵ میلیونی آخه ما قدرت خریدمون پایینه چطور این یا هیوندا جای پراید را بگیرن، اگه ایران هم مثل اروپا یه کارگر ساده ۱۰ تومن و بیشتر حقوقش بود میشد همچین چیزی جای پراید را بگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Reza

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همون فیات ایگیا که تو ترکیه ساخته میشه رو هاچ بکش کردند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فریدون

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    پژو 207 از این بهتره با نصف قیمت تقریبا.فقط یک کم تکراری شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا