فیاتکرایسلرهفته نامه

نمادی به اسم مارکیونه، میراثی که ادامه خواهد داشت

سرجیو مارکیونه را شاید بتوان یکی از مشهورترین چهره‌های جهان خودرو دانست که مرگ ناگهانی او صنعت خودروسازی را در شوک فروبرده است. وی که چند وقتی از وجود یک تومور بدخیم در شانهٔ راست خود رنج می‌بُرد، پس از انجام چندین جراحی، نهایتاً چند روز پیش در سن ۶۶ سالگی خیلی زود این دنیا را ترک کرد. بااین‌حال هرچند خبر فوت مارکیونه بسیار ناراحت‌کننده بود اما او میراثی از خود بجای گذاشته که طی سال‌های آینده در هردو سمت اقیانوس اطلس ادامه خواهد یافت.

درحالی‌که طی چند سال اخیر نام مارکیونه مترادف با فیات-کرایسلر شده بود، او فعالیت حرفه‌ای خود در صنعت خودروسازی را در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد یعنی زمانی که به عضویت هیئت‌مدیرهٔ فیات درآمد. سپس یک سال بعد او مدیرعامل فیات شد. چندین سال بعد، پس از جدایی کرایسلر از دایملر و ورشکستگی آن، فیات ۲۰ درصد از سهام این خودروساز آمریکایی را خریداری کرد. بدین ترتیب در اکتبر ۲۰۱۴ گروه خودروسازی فیات-کرایسلر یا به‌صورت مخفف FCA شکل گرفت و مارکیونه مدیرعامل این گروه شد.

سپس مارکیونه اقداماتی را به‌منظور برطرف کردن مشکلات مهم‌تر کرایسلر مثل کیفیت پایین محصولات و کابین وحشتناک آن‌ها انجام داد. البته این اتفاقات یک‌شبه روی نداد و نتیجهٔ برخی اقدامات مارکیونه در حال حاضر دیده می‌شود؛ اما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان انکار کرد که برندهای جیپ و رَم تحت رهبری مارکیونه رشد کردند. همچنین شاید یکی از جسورانه‌ترین اقدامات مارکیونه در سال ۲۰۱۶ انجام شد یعنی زمانی که او اعلام کرد به تولید سدان‌های کرایسلر ۲۰۰ و دوج دارت پایان می‌دهد. در آن زمان او گفت که علاقهٔ خریداران به کراس‌اوورها، تغییری دائمی در تقاضا ایجاد کرده و همچنین پیش‌بینی کرد که قیمت بنزین همچنان کاهش پیدا کند.

هرچند پیش‌بینی مارکیونه در مورد قیمت بنزین چندان درست از آب درنیامد اما نظر وی در مورد تغییر سلیقهٔ خریداران به سمت کراس‌اوورها کاملاً صحت داشت؛ بنابراین کنار گذاشتن کرایسلر ۲۰۰ و دوج دارت و همچنین لغو پروژهٔ ساخت سدان‌های دیگری مثل دارت SRT و مدل پایهٔ کرایسلر ۱۰۰ که در برنامهٔ کرایسلر وجود داشتند، موجب شد که این شرکت منابع مالی محدود خود را در قسمت‌های دیگری صرف کند؛ بنابراین سرمایهٔ زیادی به جیپ تزریق شد و از این طریق محصولات موفقی مثل رنگید، کامپس و رانگلر به بازار آمدند.

نتیجهٔ این تصمیم عاقلانهٔ مارکیونه، موفقیت و افزایش فروش فوق‌العادهٔ جیپ بود به‌گونه‌ای که فروش آن از ۲۳۱,۷۰۱ دستگاه در سال ۲۰۰۹ در ایالات‌متحده به ۸۲۸,۵۲۲ دستگاه در سال گذشته رسید؛ بنابراین اهمیت برند جیپ برای FCA کاملاً واضح است. همچنین قمار مارکیونه روی کراس‌اوورها و پیکاپ‌ها می‌تواند در تصمیم فورد نیز نقش داشته باشد زیرا این شرکت آمریکایی هم اعلام کرده است که طی سال‌های آینده به تولید تمامی سدان‌های خود خاتمه داده و صرفاً روی کراس‌اوورها و پیکاپ‌ها تمرکز خواهد کرد. این یک ریسک حساب‌شده از سوی مارکیونه بود که به نظر می‌رسد کاملاً موفق بوده است.

البته همهٔ اقدامات مارکیونه کاملاً موفقیت‌آمیز نبودند. مثلاً تصمیم به آوردن فیات به ایالات‌متحده بدون شک یک اشتباه بود زیرا فیات بهترین فروش خود در این کشور را در سال ۲۰۱۴ با ۴۶,۱۲۱ دستگاه به ثبت رساند درحالی‌که این عدد سال گذشته به تنها ۲۶,۴۹۲ دستگاه کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر، تلاش‌های فیات-کرایسلر به‌منظور احیای برندهای فراموش‌شده نیز فعلاً چندان موفق نبوده است زیرا مثلاً آلفارومئو هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند برندهایی چون مرسدس بنز و ب‌ام‌و را به چالش بکشد. بااین‌حال این برند باسابقهٔ ایتالیایی به‌تازگی مدل‌های جدید جولیا و استلویو را به بازار عرضه کرده و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ محصولات جدید دیگری را هم روانهٔ بازار کند.

از سوی دیگر، مازراتی به لطف عرضهٔ محصولات جدیدی مثل کواتروپورته، گیبلی و لوانته، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. البته اخیراً فروش این شرکت کاهش داشته است اما محصولات جدید مازراتی آن‌را از یک خودروساز کوچک حاشیه‌ای، به یک برند لوکس مدعی تبدیل کرده است؛ اما مارکیونه از برندهای آمریکایی گروه فیات-کرایسلر یعنی دوج و کرایسلر هم غافل نشده و برای آن‌ها هم برنامه‌هایی را در نظر گرفته بود که شامل تعریف شخصیت‌های جدیدی برای این دو برند آمریکایی می‌شود. این یعنی کرایسلر به برند مردمی تبدیل شده و دوج بر عملکرد تمرکز خواهد کرد.

بنابراین به‌طورکلی مارکیونه در موقعیت نسبتاً خوبی فیات-کرایسلر را ترک کرد زیرا وی در حال آماده شدن برای بازنشستگی در سال آینده بود و تلاش می‌کرد اطمینان حاصل کند که این گروه خودروسازی در زمان بازنشستگی او وضعیت مالی پایداری داشته باشد. بدین منظور، مارکیونه در جریان روز بازار سرمایهٔ فیات-کرایسلر اعلام کرد که این شرکت تا پایان ماه ژوئن امسال تمام بدهی‌های خود را پرداخت خواهد کرد. البته تمرکز روی پرداخت بدهی‌ها بدون شک نقش مهمی در کُندی فرایند معرفی محصولات جدید FCA داشت اما در آینده این شرکت را در موقعیت قدرتمندی قرار خواهد داد. چیزی که متأسفانه مارکیونه هرگز نمی‌تواند ببیند؛ بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت درحالی‌که سرجیو مارکیونه درگشت اما میراث وی همچنان طی سال‌های آینده بر گروه خودروسازی فیات-کرایسلر تأثیر خواهد گذاشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. SAEED Z

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (481 ديدگاه)

    روحش قرین رحمت و آرامش. مدیر خوبی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjidiano Rolambo

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      خدا همه ی رفتگانی که شایسته ی آمرزش اند رو بیامرزه …
      اما اینکه میگید مدیر خوبی بود یه حکایت تکراریه بین مردم ما !

      قبل این که بمیره همه فحشش میدادین (میدادیم) که مسبب همه ی نارسایی ها و کم و کاستی های گروه فیات کرایسلره … الان که مرده عزیز شده و شده مدیر خوب و یکی از بهترین و تاثیر گذار ترین مدیران تاریخ !

      اینجا هر وقت بمیری پیش بقیه خوب میشی ! تو زندگی تا وقتی هستیم قدر همدیگه رو نمی‌دونیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SAEED Z

        ۶ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (481 ديدگاه)

        مجید یجورایی حرفت حرف حسابه, خیلی از مردم ما مرده پرستن… بگذریم.
        مسبب نارسایی های کرایسلر قبل از ادغام با فیات, Pietro Gorlier و بحران وقتش بود که شرکت در مرز ورشکستگی رو تحویل مارکیونه داد و از اون موقع به بعد سرجیو بود و حاصل یک مدیریت نقش بر آب !! همین که مارکیونه FCA رو به وضعیت فعلی رسونده خیلیه.
        یادمه یه عده از بچه های پدال همیشه پشت سرش بد و بیراه میگفتند و بهش خورده میگرفتند اما هیچوقت دلیل قانع کننده ای نداشتند. مارکیونه مطمئنا شایستگیشو داشته که هیئت مدیره اونو به سمت مدیریت برند عظیم FCA برگزیده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. omid

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (23 ديدگاه)

    تو این دنیا کسی به فکر ادمایی که مسیر رو ساختن نیست
    حتی اسمشونو یادشون میره
    بعضیام بهشون میگن ادمای بد

    چرا؟
    چون بحران تحویل گرفتن و بحران رو فرو نشوندن
    افراد زیادی هستن
    مثل ماهاتیر محمد
    دکتر مصدق
    امیرکبیر
    باراک اوباما
    و مارکیونه

    برای یک فرد سنتی که چیزی به جز دو دوتا چهارتا نمیدونه و با معادلات چند جمله ایی اشنا نیست هیچوقت از کاربرد منها و منفی حرف نزنین چون نمیفهمن.
    وقتی این بشر به امیر کبیر میگن چون با جهل مذهبی مقابله کرد میگن کافر بودانتظار نداشته باشین دست اوردهای مارکیونه رو قبول کنن
    این بشر همینه
    صبح میگه درود درو. عصر با یه لقمه چلوکباب میگه مرگ مرگ
    وقتی جیپ داشت ورشکسته میشد مارکیونه نجاتش داد
    وقتی الفارومئو اصلا فروش نداشت مارکیونه مدیریتش کرد تا جایی که محصولاتش وارد ایرانم شد
    وقتی مازراتی فقط یه طرح تکراری و خسته کننده شده بود مارکیونه نجاتش داد
    کرایسلر که اصلا نمنه؟ چی هست؟ که عمر مارکیونه نکشید نجات بده

    بشر همینه. این همه پیشرفت رو نمیبینه ولی رو رشد نکردن کرایسلر زوم کرده

    با این بشر هرگزاز پیشرفت و توسعه حرف نزن
    برای این بشر توسعه یعنی در گذشته ماندن. باهاش مخالفت کنی گردنتو میزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      دکتر مصدق؟!!… تا آنجایی که می دانم این فرد فقط آتش بیار معرکه بود و نه تنها قضیه نفت را به درستی حل نکرد بلکه در باطن نیز بیشتر به دنبال هیاهو و وجهه سازی از شخص خودش بود نه حل قضیه نفت در راستای منافع ملت.از شما دوست عزیز استدعا دارم که که در مورد این بت کاذب ملی گرایی بیشتر مطالعه فرمایید،چون واقعیت تاریخی چیز دیگری است….فقط این را بدانید که این آدم به اصطلاح ملی گرا سخت با مدرن سازی مملکت مخالف بود و در این باره حتی با آسفالت کردن خیابان ها و ساختن مهمان خانه ها نیز ضدیت داشت!…یکی نمونه از سخنان این فرد در این مورد: «اگر خیابان ها آسفالت نبود چه می شد،اگر عمارت ها و مهمان خانه ها ساخته نشده بود به کجا ضرر می رسید و…..منبع : کتاب آشوب،نوشته احمد بنی جمالی،صفحه 222 » در واقع،ایشان به دلیل قاجاری بودن تماما به دنبال احیای مجدد این سلسله و روابط خانخانی هزار فامیل قاجاری بود و مخالفت او با خاندان پهلوی هم بیشتر از این انگیزه سرچشمه می گرفت و نه ملی گرایی صرف،چیزی که همواره به آن تظاهر می کرد. …..اگر این فرد در کارش موفق می شد احتمالا ما امروزه از لحاظ توسعه و بهداشت در بهترین حالت در ردیف کشورهایی همچون پاکستان بودیم!….در مورد کارنامه زندگانی این فرد کتاب های متعددی چاپ شده است که بعضی از آنها جز تکرار دروغ های رایج و بت سازی از ایشان و البته گمراه کردن جوانان چیز دیگری در بین صفحات شان نیست ولی بعضی دیگر از این کتاب ها نگاهی منصفانه تر و دقیق تری به کارنامه زندگی و شخصیت این فرد دارند که از جمله آنها می توان به کتاب آشوب نوشته احمد بنی جمالی و نیز کتاب ظلم،جهل و برزخیان زمین نوشته محمد قائد اشاره داشت.با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. F22RAPTOR

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    بنده خدا اگه رییس جمهور ما میشد
    الان داشتین با لگو سمند یه رقیب واسه ایکس 3میتراشیدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Ferrari

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1883 ديدگاه)

    مارکیونه مدیر بزرگی بود تو بزرگیش همین بس که کرایسلر رو به سود دهی رسوند و برای فراری هیچوقت کم نذاشت به نظر من حتی از لوکا دی مونته زمولو رییس سابق فراری هم بهتر بود مدیریت برندهایی که محصولات نمادین دارن خیلی سخته اما مارکیونه تو کارش موفق بود
    سرجیویه عزیز از زحماتت ممنونم فردا کنار ژول بیانکی و انزو فراری جایزه بزرگ مجارستان رو تماشا میکنی تیمی وقتی ریاستش رو به عهده گرفتی خیلی از مرسدس عقب بود اما الان قویترین تیم مسابقاته.
    ⁦❤️⁩⁦❤️⁩روحت شاد ⁦پدرخوانده⁦❤️⁩⁦❤️⁩

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. شاهین

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    نگران اینده فراریم
    باید جدا بشه و به تنهایی مثل سابق بتازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. s.h

      ۷ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      میدونستی خیلی ازاسپرت سازا مثلا لامبو وفراری و خیلی دیگه واقعا سود کمی دارن ماشیناشون دارن؛ واقعا سود کمی دارن واسه همینه که بهترین ماشیناند ولی تولید محدوترین و کم سود ترینم هستند و عشق که زنده نگه شون داشته دور از همه چیز اگر حمایت یه کمپانی مادر نبود خیلی وقت پیش میرفتند مثلا پورشه با تولید هر 918 نه تنها سود نمیکرد بلکه ضررم میداد این حرفو هم هموند میگفت هم هم چند وقت بعد تو یه مجله خوندم
      خوب حالا اینکه چرا کمپانی مادر اینا رو میخره و خرج واسه خودش میتراشه یا چرا با اینکه پورشه از همون اول طراحی هم میدونسته ضرر میده ولی تولید کرد و فروخت و چرا اینکه با سود کم و خطر بیخ گوش ورشکستگی تولید میکنند دو تاکتاب تو ضیحه
      برای اینه که فراری یا لامبورگینی و بوگاتی تن به این کار میدن البته این نکته ناگفته نمونه اگر تو ایران بودند نه تنها زیر بار این کار نمیرفتند بلکه خودشون همه رو هم میخریدند که هیچ بانک شخصی کمپانی هم راه می افتا د انقدر اینجا بی صاحبه دقیقا انقدر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Ali

    ۶ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (87 ديدگاه)

    اوضاع فراری تنها چیزیه که منو نگران میکنه
    دوستان میدونن ceo جدید فراری کیه؟
    اگه پدال بتونه راجبش خبر بزاره خیلی خوب میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SAEED Z

      ۶ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (481 ديدگاه)

      جان الکان بعنوان مدیر جدید انتخاب شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا