لامبورگینی

لامبورگینی دیابلو 30 ساله شد…

در دهه ۹۰ میلادی و پیش از آنکه لامبورگینی مورسیه لگو و آونتادور پرچم‌دار این خودروساز ایتالیایی باشند دیابلو بود که توجهات را به خود جلب می‌کرد. این خودرو از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ ساخته شد و امسال گرامیداشت سی‌امین سالگرد تولیدش است. اگرچه تکنولوژی و پرفورمنس سوپرکارها طی این سال‌ها پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته اما دیابلو همچنان جزو نمادین‌ترین و موفق‌ترین سوپرکارهای تاریخ معاصر است.

کار بر روی دیابلو از سال ۱۹۸۵ و با کد پروژه ۱۳۲ شروع شد. این خودرو برای جایگزینی با کانتاش قدیمی و به عنوان پرچم‌دار جدید لامبورگینی طراحی شد. در بدنه دیابلو خطوط گیرا و سرراست بکار رفته که حاصل کار مارچلو گاندینی مشهور است کسی که طراح کانتاش و میورا نیز بوده است. البته کار طراحی دو خودروی یاد شده در مرکز طراحی کرایسلر نیز صورت گرفته چراکه این شرکت در آن زمان بخش اعظم سهام لامبورگینی را در اختیار داشته است.

لامبورگینی دیابلو

زمانی که لامبورگینی دیابلو در سال ۱۹۹۰ عرضه شد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا حداکثر سرعت ۳۲۶.۸ کیلومتر در ساعت بود. دینامیک سواری تیز این خودرو نیز با هدایت‌های قهرمان رالی ساندرو موناری توسعه یافته بود.

لامبورگینی دیابلو

اما در بطن این خودرو نیروگاه ۱۲ سیلندر ۵.۷ لیتری با چهار سوپاپ برای هر سیلندر و تزریق الکترونیکی چندنقطه‌ای قرار گرفته بود. این پیشرانه قدرت ۴۸۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۷۹ نیوتون متری تولید می‌کرد. بدون وجود سیستم‌های الکترونیکی همچون کنترل کشش یا کنترل پایداری و عدم تجهیز به فرمان هیدرولیک تا سال ۱۹۹۳، دیابلو خودرویی جذاب برای سواری بود.

لامبورگینی دیابلو

اگرچه دیابلو روی پرفورمنس تمرکز داشت اما کابین آن از شاخصه‌های لوکسی همچون پوشش چرم، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی و صندلی‌های برقی سود برده بود.

لامبورگینی دیابلو

پس از عرضه دیابلو در سال ۱۹۹۰ نسخه VT آن در سال ۱۹۹۳ و به عنوان اولین محصول چهار چرخ محرک لامبورگینی عرضه شد. این نسخه بهبودهای فنی و طراحی زیادی را تجربه کرده بود. در همان سال بود که نسخه سفارشی و قوی‌تر SE30 برای گرامی داشت سی‌امین سالگرد تأسیس لامبورگینی عرضه شد. قدرت این خودرو به ۵۲۳ اسب بخار رسیده بود.

لامبورگینی دیابلو

دو سال بعدتر دیابلو SV در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۵ و تنها به‌صورت دیفرانسیل عقب معرفی شد. از جمله بهبودهای این خودرو می‌توان به افزایش قدرت به ۵۱۰ اسب بخار و بال عقب قابل تنظیم اشاره کرد.

لامبورگینی دیابلو

در دسامبر همان سال بود که دیابلو VT رودستر به عنوان اولین محصول ۱۲ سیلندر و سقف باز و تولید انبوه این برند معرفی شد. این خودرو نیز دارای بهبودهایی در طراحی و سیستم چهار چرخ محرک بود.

لامبورگینی دیابلو

پس از آنکه لامبورگینی به تملک گروه آئودی درآمد نسخه ۵۲۹ اسب بخاری دیابلو SV فیس لیفت معرفی شد. این خودرو توسط لوک دانکر ولکه طراحی شد و اولین محصول با طراحی خود شرکت لقب گرفت. از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به سیستم لیفت و نصب ترمز ضد قفل اشاره کرد. در طول زمان دیگر نسخه‌های سفارشی نیز از دیابلو تولید شد.

با تولید ۲۹۰۳ دستگاهی تا سال ۲۰۰۱، دیابلو بیشترین میزان تولید لامبورگینی را به خود اختصاص داده بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (48 ديدگاه)

    الانم باز عشقه?

    موافقم 62
    مخالفم 5
    1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??

      ۱۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (238 ديدگاه)

      خخیلی عشقه

      موافقم 38
      مخالفم 1
    2. SFXSuperFast

      ۱۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (263 ديدگاه)

      بهترین لامبوهای تاریخ از نظر من:
      ۱_میورا SV
      ۲_دیابلو sv فیسلیفت
      ۳_گالاردو rwd
      ۴_آونتادور ۶۹۰
      ۵_کانتاچ(فقط به خاطر طراحی رادیکال و جسورانه ش)

      موافقم 23
      مخالفم 8
      1. ممد ژانگولر

        ۱۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (3455 ديدگاه)

        لامبو مگه بد هم میسازه ؟!!
        این لیستتو وارونه هم کنی میشه از وسط به سمت بالا پایین هم کنی میشه
        اصلا نشد نداره

        موافقم 18
        مخالفم 2
  2. ارشیاsvj

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    چرا حرفتی از نسخه gtr نزدین؟!

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. [—{^AMIN_MC20^}—]

      ۱۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      یه نسخه vttt یه همچین چیزی هم داشت

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. ??Amin_sto??

      ۱۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (293 ديدگاه)

      یه لامبورگینی هرگز جذابیت خودش رو از دست نمیده و آدم از دیدنش خسته نمیشه ، این جادوی لامبورگینی هست ❤

      موافقم 28
      مخالفم 6
      1. Hadi

        ۱۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (2200 ديدگاه)

        اسطوره ابیه برا خودش…
        عاشق کاپوت و خط سقفشم…
        اینجور ماشینا اصلا تاریخ مصرف ندارن و هر روز بهتر و ارزشمند تر از دیروزن ?

        موافقم 17
        مخالفم 1
  3. Reza

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (5323 ديدگاه)

    عاشقتم ❤️❤️❤️

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. Reza

      ۱۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (5323 ديدگاه)

      می‌خوام تو پیج این گلادیاتور خبر درگ جدید رو بهتون بدم . اینبار شکست مکلارن 720s از پورش 911 GT2 RS ??? حتماً ببینید

      https://youtu.be/fpX2BS_bxzY

      موافقم 13
      مخالفم 15
      1. Hamidreza

        ۱۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (2442 ديدگاه)

        خا میبینیم

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. دانیال_Surrey،England

          ۱۷ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (2761 ديدگاه)

          دوستمون زیادی همیشه جوگیره و با این کاراش ارزش پورشه رو میاره پایین.
          بهتره درگ8 موتورترند و برگه ی پرفورمنس رورد اند ترک 720 رو ببینه.
          ..
          این پست هم تا خبرشو شندیم یاد یوتیوبر معروف و محبوب خودم dr disrespect افتادم که عاشق دیابلوعه و فن لامبو.

          موافقم 8
          مخالفم 0
      2. Reza

        ۱۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (5323 ديدگاه)

        آقای دانیال میگه من ارزش پورش رو میارم پایین ??????

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. Reza

          ۱۷ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (5323 ديدگاه)

          آقا دانیال این فقط یه درگ بود که زحمت کشیدن درست کردن منم بخاطر عشق پورش که دارم اطلاع رسانی کردم، حالا شما چرا ناراحت شدی؟؟؟

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. حسن

      ۱۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (326 ديدگاه)

      هنوز بعد از ۳۰ سال قیافش قدیمی نشده

      موافقم 12
      مخالفم 0
  4. سامورایی از قله فوجی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    هنوزم قشنگه
    ولی مورسیه لاگو یه انقلاب تو طراحی لامبورگینی بود

    موافقم 33
    مخالفم 2
    1. Ahmedreza2002

      ۱۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      قبل از اون گالاردو به نظرم این کارو کرد

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. [—{^AMIN_MC20^}—]

        ۱۷ آذر ۱۳۹۹
        سوابق: (2098 ديدگاه)

        هنوزم که هنوزه گالاردوSTS و پرفورمانته قشنگن

        موافقم 10
        مخالفم 2
        1. Ahmedreza2002

          ۱۷ آذر ۱۳۹۹
          سوابق: (1465 ديدگاه)

          طراحی های لامبو قشنگن کلا اما به نظر مم اون موندگاری رقبا رو ندارند و در طی چند دهه (به نظر من) رقبا به نسبت زیبا تر حس میشن
          ک به نظر میاد به خاطر بیش از حد رادیکال بودن شونه

          موافقم 1
          مخالفم 12
      2. homayoun

        ۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (567 ديدگاه)

        گالاردو بعداز مورسیه لاگو اومد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. RezaRs

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    ?محشررررر

    موافقم 19
    مخالفم 2
  6. RezaRs

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    عالی

    موافقم 15
    مخالفم 1
  7. RezaRs

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    محشرههههه???????????????

    موافقم 15
    مخالفم 2
  8. محمدهادی

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2106 ديدگاه)

    واااااای پدال به چه چیزی اشاره کردی
    اسطوره ی تمام دوران کودکی و خردسالی خیلیامون
    دیابلو توی ذهن من ینی اولین و کامل ترین سوپر اسپرت دنیا
    قابل احترام ترین ماشین در قلب من
    زیباترین طراحی
    هنوزم طراحیش قدیمی به چشم نمیاد

    ⁦♥️Diablo♥️

    موافقم 20
    مخالفم 0
  9. اشکان

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (187 ديدگاه)

    بعد از گذشت این همه سال هنوز هم زیبا هست

    موافقم 10
    مخالفم 5
  10. Ahmedreza2002

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    عکس پنجم
    انگاری کابین هواپیما های تفریحی

    موافقم 8
    مخالفم 3
  11. Sina

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    عجب ماشین جالبی بود!!
    قیافه ای که هم مدرن تر و جدید تر شده کانتاش بود ولی به هیج وجه تکراری محسوب نمیشد و فوق العاده جذاب بود و رکورد دار سرعت دنیا تو اون زمان هم بود!!
    و مهم تر از همه چقدر پدال در چند روز اخیر مطالب جالبی میزاره!

    موافقم 14
    مخالفم 0
    1. [—{^AMIN_MC20^}—]

      ۱۷ آذر ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      برادر من تاحالا دیدی لامبورگینی قدیمی بشه؟؟؟

      موافقم 9
      مخالفم 3
  12. [—{^AMIN_MC20^}—]

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (2098 ديدگاه)

    عجب مطلب خفنی!!این ماشین یه شاهکار تمام عیار بود
    خدایی هنوزم از بعضی ماشین ها قشنگ تره ففط یه فیست لیفت لازم داره تا بشه مثل ماشین های امروزی

    موافقم 9
    مخالفم 1
  13. R@min

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    از اون ماشیناس که هنوز پوسترش رو دیوارا هست

    موافقم 9
    مخالفم 0
  14. Mr.X

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    بنظرم دیابلو GTR محشر تره.??? خیلی خوشگل تره. یه مقایسع ای بکنید. من عاشق هردو ام ولی GTR یه چیز دیگه هس

    موافقم 8
    مخالفم 3
  15. امین

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (438 ديدگاه)

    دیابلوی زیبای خاطره انگیز

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. SRT

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (605 ديدگاه)

    عشقه این،بعد از مورسیه لاگو از همه لامبو ها بیشتر دوسش دارم

    موافقم 5
    مخالفم 0
  17. مهرداد كمال

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1801 ديدگاه)

    پدال جان ممنون بابت این پست زیبا
    واقعا دیدن این ماشینا حس خوبی به ادم میده

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا