لامبورگینی

نگاهی دقیق به سیر تکامل لامبورگینی کونتاچ در 50 سال

شاید روزگار کنونی به اندازه گذشته‌ها خاطره‌انگیز نباشد اما در سال ۱۹۷۱ بود که کونتاچ LP 500 حسی از شگفتی و جذابیت را به دنیای خودرو تزریق کرد.

در عصر کوچ بیلدرهای بسیار خوب ایتالیایی، عموم مردم تنها نام مدیر کمپانی یعنی برتونه را می‌دانستند. نوچیو برتونه یک کوچ بیلدر ماهر و البته استعدادی مثال‌زدنی در صنعت خودرو بود. برتونه توانست روی فردی حساب کند که تاریخ طراحی ایتالیایی را نوشت: مارچلو گاندینی.

گاندینی خالق کانسپت اصلی کونتاچ بود، محصولی که تأثیر زیادی روی تکامل سوپرکارهای دنیا گذاشت. این خودرو روی کل محصولات لامبورگینی از جمله کونتاچ LPI 800-4 مدرن تأثیر گذاشت. بیایید باهم نگاهی به رموز طراحی این سوپرکار در ۵۰ سال گذشته داشته باشیم.

  • تولد احساس

در عصر کوچ بیلدرهای ایتالیایی، تیم‌هایی شب و روز روی یک ایده کار می‌کردند، چیزی که قطعاً مردم را شگفت‌زده می‌کرد. تیم طراحی از نظر تجسم محدودیتی نداشت و احتمالاً طراحی فنی نیز به پروتوتایپ این خودرو اجازه می‌داد تا در عین سکون بودن حس سرعت را القا کند. کونتاچ در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۱ پدیدار شد.

سال‌های اواخر دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ میلادی دوران توسعه‌های فنی بود. خلاقیت‌های فنی و طراحی صنعتی باعث ایجاد رنگ‌های جذاب‌تر و تأکید روی شکل‌های ژئومتریک شدند.

  • LP 500 کانسپت، شروع از یک خط

کونتاچ LP 500 1971 رموز طراحی زیادی داشت. عنصر کلیدی در اینجا خط تیزی بود که کل شکل خودرو را به وجود آورده بود.

البته ظاهر کلی خودرو دارای ستون‌های خمیده بود. برتونه قبلاً از شکل‌های مشابهی در کانسپت هایی همچون آلفارومئو کارابو ۱۹۶۸، استراتوس زیرو ۱۹۷۰ یا حتی لامبورگینی مارزال ۱۹۶۷ استفاده کرده بود. همین طراحی تیز و گوشه‌دار در مدل‌های عادی‌تری همچون اتوبیانچی ران ابات ۱۹۶۹ و فیات X1/9 1972 نیز دیده شده بود.

پائولو مارتینی در پینین فارینا گوشه دارترین و تیزترین خودروی آن زمان یعنی فراری مودولو ۱۹۷۰ را خلق کرده بود اما این خودرو هرگز وارد خط تولید نشد. کونتاچ از طرف دیگر تنها یک پروتوتایپ نبود بلکه قرار بود جانشین میورای افسانه‌ای شود.

  • مجسمه‌ای در حال حرکت

پروفایل تیز و زاویه‌دار کانسپت کونتاچ در کل طراحی بسیار ساده‌ای استفاده کرده است. تغییرات اندکی در گلگیرها صورت گرفته بود اما شکل کلی دست‌نخورده بود.

نمای جلو به لطف چراغ‌های بازشونده نمای خاصی گرفته بود. بدنه نیز از روی چرخ ها بالا آمده بود. یک نوار مرکزی هم کاپوت را تعریف می‌کرد و از نظر ارتفاع تفاوتی داشت که باعث می‌شد خودرو ظاهر خاص‌تری به خود بگیرد.

ستون جلو تا حد ممکن زاویه‌دار طراحی شده بود. شیشه جلوی پهن نیز شکلی ژئومتریک داشت. درب‌ها نیز از نوع قیچی شکل بود. شیشه‌ها در ارتفاع پایین نصب شده و ستون عقب نیز با ورودی‌هایی که داشت نقش خنک کردن پیشرانه را ایفا می‌کرد.

دم خودرو ساده طراحی شده بود اما روی آئرودینامیک نیز تأکید داشت. دیگر نکته مهم چراغ‌ها بودند که شکل شش‌ضلعی آن‌ها در اکثر محصولات لامبورگینی دیده شده است.

شکل‌تر و تمیز خودرو بدون بال یا افزودنی‌های دیگر باعث شده بودند این کانسپت یک مجسمه واقعی در حال حرکت باشد و گذشت زمان تأثیری روی طراحی نداشته باشد.

  • LP 400، اولین مدل تولیدی

دو سال بعد از کانسپت موردبحث نسخه تولیدی کونتاچ LP 400 پدیدار شد. لامبورگینی و برتونه ویژگی‌های متعدد طراحی نسخه کانسپت را حفظ کردند و تنها موارد ضروری اصلاح گردیدند.

از نظر فنی تغییرات زیادی در زیر بدنه رخ داده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به جایگزینی فریم فضایی لوله‌ای با مونوکوک آلومینیوم اشاره کرد؛ اما از نظر طراحی این خودرو مشابه پروتوتایپ خود بود.

برخی تغییرات لازم در زمینه خنک‌کنندگی پیشرانه اعمال شد. کونتاچ ورودی‌های هوای روی ستون عقب را از دست داد و بجای آن ورودی‌های بزرگ‌تری از بدنه بیرون زد که اگرچه باعث شد برخی از سادگی طراحی خودرو از دست برود اما در نهایت به ویژگی‌های نمادین این خودرو بدل گردید.

لامبورگینی چند سانتی‌متری نیز ارتفاع نمای جلو را بالا آورد. کاپوت تخت‌تر شد و ورودی هوای نزدیک شیشه جلو را از دست داد. این خودروساز همچنین از شر آینه وسط پریسکوپ خود خلاص شد.

البته اولین نمونه‌های LP 400 هنوز هم دارای همین ویژگی بودند و هم‌اکنون با نام LP 400 پریسکوپ شناخته می‌شوند.

لامبورگینی کونتاچ LP 400 1973 خالص‌ترین طراحی را داشته و وفادارترین مدل به کانسپت اولیه خود به شمار می‌رود.

  • LP 400S، بال ها از راه رسیدند

این خودرو در سال ۱۹۷۸ و با گلگیرهای پف کرده و ظاهری آئرودینامیک از راه رسید. برخی از تغییرات شامل نصب رینگ‌های ۱۵ اینچی منیزیمی و لاستیک‌های پهن‌تر پیرلی P7 بودند.

طراحی گلگیرهای جلو با یک اسپویلر در پایین‌تر همراه شده بود. در بخش عقب نیز مالکان می‌توانستند یک بال بزرگ را سفارش دهند.

در سال ۱۹۸۲ پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵ لیتری روی مدل LP 500S نصب شد اما از نظر طراحی این خودرو تغییر چندانی نکرده بود. برخی اصلاحات در کابین رخ داد که از جمله آن‌ها می‌توان به پوشش صندلی‌ها، تونل مرکزی بالاتر و متریال لوکس‌تر اشاره کرد.

مدل LP 5000 کواترو والوله با پیشرانه ۵.۲ لیتری دارای ۴ سوپاپ در هر سیلندر بود و از نظر طراحی نیز تغییراتی را تجربه کرده بود. فاصله بین چرخ های جلو ۴۴ میلی‌متر بیشتر شد و پوشش پیشرانه نیز بالاتر آمد تا کاربراتورهای وبر بهتر بتوانند روی پیشرانه کار کنند.

در سال ۱۹۸۸ نسخه ۲۵ سالگی کونتاچ با برخی تغییرات از راه رسید. هدف از طراحی این خودرو آئرودینامیک بهتر بود.

رکاب‌های جانبی و اسپویلرها تغییر کرده بودند و سپر عقب نیز اصلاحاتی داشت. بسیاری از این عناصر طراحی حاصل تلاش استودیوهای مهندسی پروتوتایپ کونتاچ بود و در نهایت باعث می‌شد این سوپرکار داون فورس و آئرودینامیک بسیار خوبی داشته باشد.

  • کونتاچ LPI 800-4، ادای احترام به تاریخچه

۵۰ سال از معرفی اولین پروتوتایپ کونتاچ گذشته و لامبورگینی تلاش داشته با مدل تولید محدود کونتاچ LPI 800-4 ادای احترامی شایسته به این نام داشته باشد.

استفاده یک خودروساز از یک مدل برای تأثیرگذاری روی تمامی محصولات بعدی امری بسیار نادر است اما کونتاچ این کار را انجام داد و برای همیشه تاریخ‌ساز شد.

بیایید نگاهی هم به جزئیات طراحی کونتاچ جدید داشته باشیم. فضای نازک جلوی دماغه به وضوح از مدل مفهومی اولیه گرفته شده است. همچنین در کاپوت نیز خط نازکی وجود دارد که آن‌هم مشابه کونتاچ اولیه است. بجای چراغ‌های پاپ آپ از طراحی ساده‌ای استفاده شده است.

شایان ذکر است بخش‌های پایینی بدنه هماهنگی بسیار خوبی با کلیت بدنه پیدا کرده‌اند که دلیل آن استفاده از تکنولوژی‌های تولید مدرن است.

شکل شیشه جلو هم ما را به یاد کونتاچ نسل اول می‌اندازد اما ستون جلو بجای تیز بودن انحنادار است. ورودی‌های هوای بزرگ نیز تأکید بیشتری روی آئرودینامیک دارند.

رینگ‌ها نیز طراحی چندضلعی دارند و همین طراحی در چراغ‌های عقب نیز دیده می‌شود. در بخش عقب شاهد ورودی‌های هوای ادغام شده در گلگیرها هستیم که این موضوع مشابه کونتاچ مفهومی اولیه است. نتیجه نهایی این تلاش‌ها تولید یک محصول زیبا برای ادای احترام به یکی از مهم‌ترین سوپرکارهای تاریخ بوده است…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. Amin

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    اسم فرلری 512 مودولو که میاد آدم وحشت میکنه ، موتور ۵ لیتر فلت با ۵۵۰ اسب قدرت و ماشینی که کمتر از ۱ تن وزن داره و شاهکار ایرودینامیک و خلاقیت طراحی بود با حداکثر سرعت 355 و شتاب ۳.۳ در دهه ۷۰( البته 1969) ، حیف که تولید نشد , البته یه دونه ازش ساخته شد ،انقلابی در صنعت خودرو محصوب میشه آنقدر پیشرفته بود که هیچ خط تولیدی نمیتونست از پس ساختش بر بیاد ، و برای ساختش از بشقاب پرنده ایده گرفته بودن و موتورش رو مستقیم از ماشین 512 لمانس فراری گرفته شده بود تا نهایت مقاومت و سبک وزنی رو داشته باشه و پیشرفته ترین سیستم تعلیق برای یک ماشین ، چونکه ساختار خیلی خاصی داشت و هر طور تعلیقی نمیتونست این ماشین رو ساپورت کنه ، خیلی انقلابی بود

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. A.....She only reminds Me of love.....A

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1180 ديدگاه)

      این چه ربطی به لامبورگینی داره؟!!!!.🤔🤔…!!!!!!

      موافقم 2
      مخالفم 4
      1. Amin

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2168 ديدگاه)

        در متن اسم ابن ماشین برده شده بود 😁

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. Bayerische Motoren werke

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (72 ديدگاه)

          خب دلیل نمیشه تو پست لامبورگینی اونم از نوع شاهکارش
          البته که تمام لامبو ها شاهکار هستن !
          راجع به فراری حرف زد که

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. I need laughter from the bottom of my heart

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          بازم ربطی نداره اینجا راجع فراری حرف زد!

          موافقم 1
          مخالفم 3
      2. بهنام

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (984 ديدگاه)

        هر روز با یک رنگ و روی جدید
        از پدال خواهش میکنم عدد تعداد کامنت های این اقا رو به بینهایت تغیر بده شاید از این نوع کامنت گذاشتن دست برداشت

        موافقم 4
        مخالفم 0
      3. جناب ایکس

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1467 ديدگاه)

        وقتی نخونده کامنت بذاری D:

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. A..... I need laughter from the bottom of my heart .....A

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1180 ديدگاه)

          داخل متن اسم ماشین های زیادی برده شده جناب ایکس

          موافقم 0
          مخالفم 1
    2. Amin

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2168 ديدگاه)

      دوست عزیز در این متن اسم فراری مودولو رو برده بود ، گفتم بیشتر از این شاهکار توضیح بدم و فکر نمی‌کنم که کم ماشینی هم باشه !!
      و اگر وقت کسی گرفته شد من عذرخواهی میکنم

      موافقم 3
      مخالفم 1
    3. نوید محمد

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (140 ديدگاه)

      فراری 512 بخاطر این ساخته نشد که وقتی به سرعت 350 کیلومتر در ساعت می‌رسید موتورش داغ میکرد و بدنه اش هم طاقت نمیاورد. نهایتا یک دقیقه میتونست تو این سرعت بالا بمونه، بعدش امکان متلاشی شدنش بود. فراری اینو فهمید و فقط همون یدونه نمونه آزمایشی ازش ساخته شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Amin

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2168 ديدگاه)

        اقا محمد نوید ، موتور این ماشین از روی نسخه ی افسانه ای 512 لمانس گرفته شده بود ، پس جزو سگ جون ترین موتور ها هست که میتونه ۲۴ ساعت فول لود کار کنه ، بدنه‌ ی این ماشین استحکام بیشتری نسبت به ماشین لمانس های اون زمان داشت که به این سرعت میرسیدن و حتی شاسی اش هم بیشترین استحکام پیچشی رو در اون زمان‌ داشت ، و خیلی نکات دیگه این ماشین داره که میگه که سرعت برای این ماشین مشکلی نمیاره ، من دلیل تولید نشدنش رو تا اونجایی که خودم میدونم و شنیدم ، این بوده که به خاطر شیپ های پیشرفته و شاسی اش که خیلی شکل خاصی داشت و اتصالات موتور به چرخ ها و یه سری چیز های جزئی دیگه، نمی‌تونست توی خط تولید باشه ، و امکانش نبود ، البته فراری نسخه ی بهبود یافته ای رو از این ماشین با بدنه ی و شاسی متفاوت و مسابقه ای برای لمانس ساخت و همون موتور ۵ لیتر فلت ۱۲ تنفس طبیعی که ۶۲۰ اسب قدرت داشت که نایب قهرمان لمانس شد ، پس دلیلش فقط پیچیدگی اون ماشین برای خط تولید بود در اون زمان

        موافقم 1
        مخالفم 1
    4. OMID

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      خیر
      علت تولید نشدنش این بود که از اول هم قرار نبود تولید بشه
      خیابانی هم نبود
      عملا یه دونه ۵۱۲s مخصوص کن ام رو لخت کردن و به پینین فارینا دادن تا واسش بدنه طراحی کنه
      وقتی تموم شد هم رنگ بدنه مشکی بهش زدن و بعدا دوباره بهش رنگ سفید زدن و توی نمایشگاه ژنو نشون دادن
      عملا ۵۱۲s ازش برتر بود چون آیرودینامیک بهتری داشت
      جفتشون هم نه ماشین خیابونی هستن نه هیچ وقت قرار بوده تولید بشن

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. Amin

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2168 ديدگاه)

        خب قطعا 512s برتره ، چون که برای مسابقات لمانس طراحی شده بود ، و 512 مودولو برای این شاهکاره بود که پرفورمنس یه ماشین لمانس رو با ظاهری عجیب قرار بود به خیابان بیاره و به این سادگی هم که فکر می‌کنید نیست ، خیلی چیز های این ماشین فرق کرده ، همین بدنه ی که مشاهده می‌کنید شاهد کلی آزمایش بوده که بتونه این ماشین رو ساپورت کنه و تعلیق جدید و حتی کابین این ماشین و کلی چیز های دیگه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. ارش

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      خود مدل ۵۱۲ معمولی هم کم وحشتناک نبود اون موقع سریعترین بود لا حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. I need laughter from the bottom of my heart

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    اصلا لامبورگینی هرچی بزنه خوبه حتی آب معدنی!

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Ninja

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      #اینارو ولش اسپیلرش کو
      حتما باید اون اسپسلر کانتاش رو این جدیده هم میداشت نمای عقب رو خیلی جذاب میکرد وقتی اون موقع به بدبختی و غیر قنونی اسپیلر میچسبوندن و تغییری رو هندلینگ ایجاد نمیکرد فقط وزن میبرد بالا الان ………

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. A..... I need laughter from the bottom of my heart .....A

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        آره موافقم 😀👏🏻👍🏻

        موافقم 0
        مخالفم 1
  3. امین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (495 ديدگاه)

    این مدل جدید نا امید کرد(پرفورمنس ضعیف سیان روکش دار)

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. جناب ایکس

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1467 ديدگاه)

      سیان پرفورمنس ضعیفی داره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2724 ديدگاه)

        نه ، ولی پرفورمنسش لایق اسم کونتاش نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. porsche

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (749 ديدگاه)

    بزرگ شدم بزرگ شدم بازم بزرگ تر همیشه همراهِ منه راننده ی لاغر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Porsche 911

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      😂😂👌

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. یوسف

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (937 ديدگاه)

    واقعا در 1970 یه شاهکار بوده

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2133 ديدگاه)

      مثل اینکه پدال از این نسل جدید کانتاش احساس رضایت داره
      خیلی قشنگ تو این چندوقت بهش پرداخت
      انصافا هم کار خیلی کم نقص ازاب درومده
      منم نمره ی ماندگاری بالا رو به نسخه جدید کانتاش میدم
      کاملا یادآور اون اثر بزرگ هنری گذشتست
      ازهمه ممنونم

      موافقم 2
      مخالفم 0
  6. Philipp

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    آقا همه چی رو از رو اون برداشتین
    برا چراغ عقباشم همینکارو می کردین دیگه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. جناب ایکس

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    پدال جدیدا کمتر مطلب میذاره ):

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      خب دیگه همیشه که روزا پر از خبرای ماشینی نیست…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. رامتین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    واقعا زیباست. آدم گذر عمر و پیشرفت زندگی را در این قاب میبینه…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. آریا ماشین

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (661 ديدگاه)

    اسم کنتاش میاد تن و بدن آدم میلرزه
    اسطوره فراموش نشدنی
    اسمش رو باید بدیم تریلی بکشه لامصب
    کونتاش…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (335 ديدگاه)

    چه ربطی به موضوع داشت که اومدی از فراری نوشتی اونم اول بسم الله که چی بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (335 ديدگاه)

    اینجا بحث سر پدر سوپر اسپرت ها لامبو کنتاش اسطوره‌ای هست و اون وقت اومدی فراری کامنت میذاری توهین به جد بزرگوار تمام سوپر اسپرت ها میکنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      باشه حالا بیچاره که جرم نکرده انگار که این فراری بود کاری کرد لامبو هم ماشین بسازه و همین فراری ۷۰سال از لامبو زودتر اسپرت سازی رو شروع کرد🙂

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    خیلی مطلب جالبی بود👌کانتاش هم جالب تر،خیلی تاریخچه جالبی داره اگه بخوام به ترتیب بگم نسخه پیش نمونه،نسخه تولیدی نسل اول و نسخه امروزی و چهارمی نسخه ۲۵سالگی رو دوست دارم…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. محمد مختاری آذر

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    مدل جدید باید سنگ تمام می بود به نظر من باید یه 12 سیلندر خیلی قدرتمند با خروجی 1200 اسب بخار استفاده می کردند بدون موتور الکتریکی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا