لامبورگینی

داستان واقعی نام لامبورگینی کانتاش چیست؟

احتمالاً می‌دانید که لامبورگینی از نام‌هایی استفاده می‌کند که به گاوها مرتبط است. لوگوی این شرکت نیز یک گاو خشمگین سیاه است که همین ارتباط را به خوبی نشان می‌دهد؛ اما دلیل ارتباط لامبورگینی با گاو چه بوده است؟ خب فروچیو لامبورگینی موسس این شرکت متولد برج ثور که نشانه‌ای از گاو است بوده و فکر نمی‌کنیم که این موضوع را از قبل می‌دانستید!

Lamborghini Miura Geneva
Lamborghini Miura
قضیه را به استثنای مدل‌هایی با نام‌گذاری عددی با مدل افسانه‌ای میورا آغاز می‌کنیم. میورا نام گاو جنگنده اسپانیایی بوده که اصل و نسب آن به یک گاو مزرعه‌ای بازمی‌گردد. صاحب این گاو مسابقه‌ای دوست لامبورگینی آقای دون ادواردو میورا بوده است. گالاردو هم نام ۵ نژاد استفاده شده توسط دون ادواردو بوده است؛ اما نام ایسلرو چگونه انتخاب شد؟ یک گاو میورای خاص توسط ماتادور مشهور اسپانیایی یعنی مانولته در سال ۱۹۴۷ کشته شد و این نام پس از آن به ذهن لامبورگینی رسید. احتمالاً مشهورترین نام شنیده شده مورسیه لگو باشد. مورسیه لگو گاوی بود که در نبردهای بی‌شماری به پیروزی رسیده بود.


نام‌های لامبورگینی هم بی‌نظیر هستند نه؟ صبر کنید! نام کانتاش چه؟ کانتاش اولین خودرویی بود که ساختار نام‌گذاری سنتی لامبورگینی را شکست. داستان واقعی را درست از زبان طراح کانتاش آقای مارچلو گاندینی می‌شنویم.


او می‌گوید:

زمانی که ما خودروهایی برای نمایشگاه‌ها می‌ساختیم در شب کار می‌کردیم و همگی خسته بودیم بنابراین برای حفظ روحیه و نشاط خود جوک می‌گفتیم. فردی با ما کار می‌کرد که تخصصش در ساختن قفل‌ها بود. قد او به دو متر می‌رسید و دست‌های بزرگی داشت. جالب آنکه او همه‌ی کارهای کوچک را انجام می‌داد. این فرد فقط به زبان پیمونتیس حرف می‌زد و حتی ایتالیایی هم سخن نمی‌گفت.

پیمونتیس با زبان ایتالیایی تفاوت‌های زیادی داشته و بیشتری شبیه زبان فرانسوی است. یکی از تکیه‌کلام‌های او “کانتاش” بود که تقریباً معنی بیماری واگیر و طاعون را می‌داد. در واقع او از این کلمه بیشتر برای بیان شگفتی و هیجان خود استفاده می‌کرد. او این عادت را با خود داشت.

زمانی که ما شب کار می‌کردیم برای شنگول بودن به شوخی می‌گفتیم یک روح سرگردان حضور دارد بنابراین من گفتم آن را کانتاش بنامیم. تنها به عنوان یک جوک این حرف را گفتم. نزدیک من باب والاس حضور داشت که بخش‌های فنی را سرهم می‌کرد. ما همیشه خودروها را عملیاتی می‌کردیم و می‌توانستیم با خودرو وارد نمایشگاه شویم؛ بنابراین با شوخی از بابا والاس پرسیدم که نام کانتاش برای این خودرو چگونه است؟ او گفت عجیب؛ اما شاید پیشنهاد واقعی ایده‌ی یکی از همکاران جوان ما بود که گفت آن را کانتاش بنامیم. این‌گونه بود که کانتاش شکل گرفت. این تنها داستان واقعی لامبورگینی کانتاش است.


خب داستان کانتاش در مقایسه با دیگر محصولات لامبورگینی کاملاً متفاوت است اما هنوز هم داستان جالب و خنده‌داری محسوب می‌شود!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ساسان

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    آقا عجب اطلاعات نابی. من که فن این برندم نمیدونستم. خیلی جالب بود.
    زبان طراحی که الان در محصولات لامبورگینی میبینیم با جریانسازی کنتاچ آغازشد.
    Mitja borkret طراح ارشد لامبورگینی یه دستگاه کنناچ سبز رو از موزه به دفتر طراحی تیمش أورده تا برای محصولاتی که طراحی میکنن ازش الهام بگیرن.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. s.h

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    ولی دمش گرم از تراکتور رسید به کجا
    راستی اینم میدونستید که تو یه مهمونی که صاحبان کارخونه ها دعوت بودند لامبورگینی توسط صاحب فراری مسخره میشه اونم وقتی که صحبت سر ماشینه و لامبورگینی یه نظر میده بعد فراری بهش میگه تو که تراکتور سازی این چیزا رو نمیدونی !! خلاصه بد خرابش میکنه اونم همون روز تصمیم میگیره وارد این صنعت بشه و فراری رو خرابش کنه و البته الان فروشش بیشتر از همه هست و قیمت هاش از فراری خیلی کمتر !! این طوری بود که اومد تهران
    تازه هورا چیو پاگانی هم کارمند تاسیات مواد سبک لامبورگینی بوده بعد جداشده !! فکر کنم نفر بعدی جدا شه فانتوم میسازه
    داشتم مقالشو میخوندم خیلی از برند های مطرح و گمنام ایتالیا و المان این طوری از دل هم اومدن بیرون

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ساسان

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1038 ديدگاه)

      البته تا اونجایی که من خوندم خودرو فراری فرچیو دچار مشکل در بخش گیربکس بوده و فرچیو وقتی این نقص رو با انزو فراری درمیون میزاره با برخورد زننده ی انزو روبرو میشه واز اونجا فرچیو لامبورگینی تصمیم میگیره سوپراسپرت خودشو بسازه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. Khosrow

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    از صفر تا صد این کمپانی ها افسانه ست / عکس اول میورا — فورد جی تی جدید از رو این اسکی رفته – بد فرم هم رفته ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. SFXSuperFast

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (263 ديدگاه)

    وای راست میگه چه داستان خنده داری
    از خنده روده بر شدم
    *ازونجایی ک شما از پشت مانیتور نمیتونید منو ببینید باید بگم دارم چشمامو میچرخونم*

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. omid622

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    گاو فقط
    اوانتادور

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا