لامبورگینی

نگاهی به لامبورگینی LM002 پیش از معرفی اوروس

لامبورگینی رسماً تأیید کرده است که در تاریخ ۴ دسامبر طی یک رویداد ویژه در سنت آگاتا رسماً کراس‌اوور اوروس را رونمایی خواهد کرد. این سازندهٔ ایتالیایی وعده داده است که اوروس قدرت و گشتاوری استثنایی را ارائه داده و طراحی متمایزی را به نمایش خواهد گذاشت؛ اما این همهٔ ویژگی‌های اوروس نیز چراکه گفته شده این ماشین از قابلیت‌های استثنایی در مسیرهای آفرود مانند شن و ماسه برخوردار است و بنابراین برای اولین بار کلاس سوپرSUV را ایجاد خواهد کرد.

اما اوروس اولین شاسی‌بلند لامبورگینی نیست چراکه این شرکت چندین سال پیش شاسی‌بلندی بنام LM002 را تولید می‌کرد که دقیقاً ۲۵ سال پیش‌ تولید آن پایان یافت؛ بنابراین حالا در آستانهٔ معرفی اوروس، زمان مناسبی است که یادی از LM002 شود. این همان کاری است که لامبورگینی به‌تازگی انجام داده و نگاهی به SUV پیشین خود داشته تا آن‌را یادآوری کند.

لامبورگینی در ابتدای دههٔ ۷۰ میلادی برای پروژه‌ای تحت عنوان «خودروی آفرود عملکرد بالا برای استفادهٔ نظامی» که از سوی ارتش ایالات‌متحده مطرح شده بود، ساخت خودرویی بنام Cheetah را آغاز کرد. این خودرو که اولین تلاش لامبورگینی در زمینهٔ ساخت خودروی آفرود بود، در کالیفرنیا ساخته شده و در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۷۷ رونمایی شد. چیتا به یک پیشرانهٔ ۵.۹ لیتری V8 ضد آب ساخت کرایسلر مجهز شده بود که در عقب خودرو نصب شده و ۱۸۰ اسب بخار قدرت داشت. این نیرو توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کرد.

این خودروی نظامی از بدنهٔ فایبرگلاس استفاده می‌کرد و در داخل آن فضای کافی برای حمل چهار سرباز با تجهیزات به همراه راننده وجود داشت؛ اما پیشرانهٔ چیتا برای وزن بیش از دو تنی آن قدرت کافی نداشت و همچنین قسمت عقب خودرو نیز محل مناسبی برای نصب این موتور نبود. این مشکلات موجب عملکرد و هندلینگ ضعیف چیتا شده و به همین دلیل ارتش ایالات‌متحده آن‌را قبول نکرد و درنهایت قرارداد نظامی خود را با شرکت AM جنرال منعقد نمود؛ بنابراین از چیتا تنها یک پروتوتایپ ساخته شد. همچنین شکست این پروژه مشکلات مالی را برای لامبورگینی به همراه داشت که منجر به لغو قرارداد آن با ب‌ام‌و برای توسعهٔ مدل M1 شد.

اما با وجود شکست پروژهٔ چیتا، ایدهٔ ساخت خودروی آفرود در لامبورگینی همچنان زنده بود؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری جدید، مدل چیتا دوباره طراحی شده و به ساخت SUV جدیدی با نام LM001 انجامید. این خودرو در نمایشگاه ژنو ۱۹۸۱ رونمایی شد. LM001 شباهت زیادی به چیتا داشت و از همان ساختار موتور عقب استفاده می‌کرد اما بجای پیشرانهٔ کرایسلر در آن از یک موتور ۵.۹ لیتری V8 ساخت AMC با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور استفاده شده بود؛ اما در طول آزمایش‌ها مشخص شد که LM001 هندلینگ ضعیف و نامطلوبی دارد که علت چنین مشکلی نصب موتور در قسمت عقب خودرو تشخیص داده شد؛ بنابراین پروژهٔ LM001 نیز پس از ساخت یک پروتوتایپ لغو شد.

پس‌ازاین، لامبورگینی ساخت SUV جدیدی را با نام LM002 در برنامهٔ کار خود قرار داد. برای این خودرو شاسی کاملاً جدیدی طراحی شد، پیشرانه از عقب به جلو منتقل گردید و از موتور ۵.۲ لیتری V12 مدل کانتاش در آن استفاده شد که ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. سرانجام پس از انجام آزمایش‌های فراوان و اعمال تغییرات و اصلاحاتی در پروتوتایپ‌ها، نسخهٔ تولیدی نهایی LM002 در نمایشگاه بروکسل سال ۱۹۸۶ رونمایی شده و اصطلاحاً رمبو لامبو (Rambo Lambo) نام گرفت.

این ماشین که اولین محصول تولیدی چهارچرخ محرک لامبورگینی محسوب می‌شد، به تجهیزات لوکس کاملی چون تودوزی تماماً چرمی، تهویه مطبوع، پنجره‌های برقی و سیستم صوتی سطح بالا مجهز شده بود و به همین دلیل بسیاری، لامبورگینی LM002 را پدر SUVهای لوکس می‌دانند. همچنین لامبورگینی به شرکت پیرلی سفارش ساخت لاستیک‌های مخصوصی را داده بود که به‌طور خاص برای LM002 طراحی شده و موجب بهبود حرکت خودرو در مسیرهای ماسه‌ای می‌شدند.

رمبو لامبو بدنه‌ای از جنس آلومینیوم و فایبرگلاس داشت اما بااین‌حال وزن آن به ۲.۷ تن رسیده بود. همان‌طور که اشاره شد، پیشرانهٔ این SUV لوکس از سوپراسپرت کانتاش قرض گرفته شده بود که نیروی تولیدی آن به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کرد و LM002 را قادر می‌ساخت به سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما برای کسانی که به قدرت بیشتری نیاز داشتند، امکان سفارش پیشرانهٔ دریایی ۷.۲ لیتری V12 لامبورگینی با نام L804 هم وجود داشت که بیشتر در قایق‌های موتوری مورداستفاده قرار می‌گرفت.

وزن بالا و پیشرانهٔ دوازده سیلندر موجب شده بود که رمبو لامبو اشتهای زیادی به مصرف بنزین داشته باشد و به همین دلیل باک سوخت بزرگی به ظرفیت ۱۷۰ لیتر برای آن در نظر گرفته شده بود. سرانجام در سال ۱۹۹۳ تولید این SUV لوکس پس از ساخت تنها ۳۲۸ دستگاه پایان یافت و پروندهٔ شاسی‌بلندهای لامبورگینی تا به امروز و معرفی اوروس بسته شد؛ اما به‌منظور یادآوری LM002، لامبورگینی یک دستگاه از آن‌را با شماره شاسی ۱۲۲۳۱ از موزهٔ خود خارج و تصاویری از آن منتشر کرده است. این خودرو توسط بخش Polo Storico لامبورگینی به‌طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Amir Schumacher

    ۲۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    لامبورگینی چیتا یادآور دوران خوش و‌ پررونق کرایسلره که اون زمان روی غلطک بود

    چه عکس قشنگی از کانتاش و LM۰۰۲ گذاشتین
    خیلی خوشحالم که لامبورگینی سازنده ی اولین SUV لوکس در تاریخه‌‌ و ساخت اوروس اصالتش رو زیر سوال نمی‌بره

    روز های خوب لامبورگینی تو راهن … .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. PaRHaM

      ۲۳ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (741 ديدگاه)

      واقعا ماشین باحالیه LM002
      و مطمئنا اوروس هم خیلی خیلی جالب میشه و فروش خوبی هم پیدا میکنه!
      ولی امیر جان ی یادآوری میکنم
      اولین SUV لوکس دنیا ؛ جیپ واگونیر بود ک از سال ۱۹۶۳ تولید میشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سینا

    ۲۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام بر استوره اس یو وی کلاسیک من ال ام002 …!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. ADAK

    ۲۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    مطمئنا لامبو SUV ساز نمیشه …
    تازه اینایی هم که ساخته بودن شبه SUVهستن و بیشتر پیکاپ هستن !
    چه تاریخ سازی هم میکنن برا خودشون :
    پدر SUVهای لوکس س س …

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا