لندروور-رنجروور

اولین تجربه رانندگی با رنجروور اووک 2019 جدید

حتماً تولید نسل جدید خودرویی همچون رنجروور اووک می‌تواند یک کابوس شبانه باشد. این خودرو از سال ۲۰۱۱ که عرضه شد آغازگر عصر جدیدی برای این خودروساز و حتی برای بازار خودرو بود.


اما تولید نسل جدید اووک کاری بود که باید توسط لندروور انجام می‌شد زیرا اگرچه فروش نسل قبلی اووک هر سال بیشتر از سال قبل می‌شد اما نیاز به تکنولوژی جدید و استفاده از قوای محرکه‌ی الکتریکی شده احساس می‌شد. لندروور امیدوار است با نسل دوم اووک این موارد را اراده کند و حالا هم این فرصت به ما دست داده تا پشت فرمان این خودروی لوکس بریتانیایی بنشینیم.


اگرچه اووک جدید از پلتفرم D8 قبلی استفاده می‌کند اما اصلاحات بسیار زیادی روی این ساختار صورت گرفته و گستره‌ی تغییرات به حدی بوده که رنجروور از نام جدید معماری عرضی پریمیوم برای آن استفاده کرده است. کلیت خودرو شبیه نسل قبلی است اما فاصله‌ی بین محوری آن اندکی افزایش یافته تا فضای بیشتری در صندلی‌های عقب ایجاد شود.


دلیل اصلی استفاده از پلتفرم یاد شده قوای محرکه و تلاش لندروور برای استفاده از سیستم ۴۸ ولتی بوده است. در واقع نسخه‌های پایه، دیزلی و دیفرانسیل جلوی اووک تنها مدل‌هایی هستند که فاقد قوای محرکه‌ی هیبریدی هستند و وضعیت این خودرو در پایان سال برجسته‌تر هم خواهد شد زیرا نسخه‌ی پلاگین هیبریدی اووک عرضه می‌شود. این خودرو خواهد توانست مسیرهای کوتاه را تنها با اتکا به پیشرانه‌ی الکتریکی طی کند.


البته فعلاً یک سیستم استراتر/ژنراتور ۴۸ ولتی یکپارچه وجود دارد. این سیستم به خودرو اجازه می‌دهد در سرعت‌های زیر ۱۶ کیلومتر در ساعت پیشرانه‌ی درون‌سوز را به‌طور کامل خاموش کند و البته پیشرانه درون‌سوز به‌صورت نرمی وارد مدار شود.


پیشرانه‌ی دیزل ۱۴۸ اسبی یاد شده تنها مدل دیفرانسیل جلوی خانواده‌ی اووک بوده و البته تنها مدلی است که با گیربکس ۶ سرعته دستی همراه می‌شود. تمامی نسخه‌های دیگر اووک با سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شوند. دو پیشرانه‌ی دیزلی قوی‌تر با خروجی‌های ۱۷۸ و ۲۳۷ اسب بخاری و همچنین سه پیشرانه‌ی بنزینی با قدرت‌های ۱۹۷، ۲۴۷ و ۲۹۶ اسب بخاری وجود دارند.


خودرویی که در تست حضور داشت از نوع دیزلی ۲۳۷ اسبی بود که در وضعیت کنونی کمی عجیب به نظر می‌رسد اما خب توجیه‌پذیر است زیرا لندروور هنوز هم انتظار دارد حدود چهارپنجم اووک های فروخته شده از این نوع پیشرانه استفاده کنند.

هدف مهندسان لندروور ساخت خودرویی بوده که حس بالغ‌تر بودن در مقایسه با قبل را ارائه کند. پس از چند ده کیلومتر رانندگی با این خودرو می‌توان گفت لندروور در مأموریت خود موفق بوده است.

بزرگ‌ترین دستاورد مهندسان شرکت به آرامش و رفاه کابین مربوط می‌شود. خودرو به سرعت در بزرگراه به سرعت‌های بالا رسیده و دور پیشرانه درست زیر ۲ هزار قرار می‌گیرد؛ و اینجا صدایی نخواهید شنید که این امر به لطف ایزوله شدن کامل کابین و سرکوب صدای لاستیک‌ها میسر شده است. بزرگ‌ترین صدای داخل کابین در سرعت‌های بالا احتمالاً به صدای برخورد باد با آینه‌های جانبی مربوط می‌شود اما حتی با وجود این هم مشتریان اووک کاملاً از آرامش کابین رضایت خواهند داشت.

تکنولوژی هیبریدی به عملکرد بهتر خودرو در شهر هم کمک می‌کند. پیشرانه‌ی الکتریکی بکار رفته کاملاً نرم عمل کرده و به استارت‌های اووک در شهر کمک می‌کند.

فاصله‌ی مشخص دینامیکی بین اووک و جگوار ای پیس در جاده‌های پرپیچ‌وخم هویدا می‌شود. اووک بیشتر به دنبال حفظ مسیر مستقیم بوده و اگرچه پاسخ‌های آن سریع‌تر از حد انتظار است اما هرگز احساس حمله به پیچ به راننده دست نمی‌دهد. تکان‌های بیشتری هم در بدنه وجود داشته بنابراین تغییرات جهت اووک به آسانی ای پیس نخواهد بود.


این کمبود نسبی هیجان و درگیری در رانندگی یک مشکل خواهد بود. لندروور بیشتر به دنبال ساخت خودرویی راحت بوده تا محصولی که تنها به فکر پایداری زیاد در پیچ‌ها و عبور از مسیرهای تنگ و پیچ‌درپیچ باشد؛ و این حس برای کوچک‌ترین رنجروور تولیدی کاملاً خوب است مخصوصاً اینکه پیشرانه هم صدایی ایجاد نمی‌کند. مقایسه‌ی اووک با ولوو XC40 هم بسیار جذاب خواهد بود چراکه سوئدی‌ها هم راحتی را بر چابکی و فرزی ترجیح داده‌اند.


شایان ذکر است خودروی حاضر در تست از رینگ‌های ۲۱ اینچی سفارشی و دامپرهای تطبیقی استفاده کرده بود. البته انتظار داریم اووک با استفاده از رینگ‌های ۱۸ یا ۲۰ اینچی و همچنین سیستم تعلیق استاندارد عملکرد بهتری در جاده‌های مخملی بریتانیا داشته باشد.


جدای از همه‌ی این موارد، نقطه‌ضعف اووک گیربکس اتوماتیک آن است. گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک جگوار لندروور بهتر از هر زمان دیگری بوده و در کل نرم عمل می‌کند اما در جاده‌های پیچ‌درپیچ و زمانی که عجله دارید کاملاً خونسرد باقی مانده و البته هنوز هم نرم‌افزار آن جای کار دارد.


از هر هزار اووک تنها حدود یکی به آفرود خواهد رفت اما برای افرادی که خواهان ماجراجویی خارج از جاده هستند لندروور خبرهای خوبی دارد. عمق غوطه‌وری اووک جدید به ۶۰۰ میلی‌متر رسیده که ۱۰۰ میلی‌متر بیشتر از قبل است. این خودرو همچنین دارای سیستم پاسخ سطوح ۲ جگوار لندروور است که خودرو با استفاده از آن می‌تواند وضعیت زیر چرخ‌ها را بررسی کرده و بهترین حالت رانندگی را انتخاب کند. شایان ذکر است چهار حالت کامفورت، شن، چمن-شن-برف و گل وجود دارد. قطعاً خودروهای معدودی در این کلاس خواهند توانست توانایی آفرود مشابه اووک داشته باشند.


اووک همچنان خودرویی است که آن را کاملاً با عقل خود انتخاب نخواهید کرد اما فضای بار ۵۹۱ لیتری آن حدود ۱۰ درصد بیشتر از نسل پیشین است. همچنین با خواباندن صندلی‌های عقب این فضا به ۱۳۸۳ لیتر افزایش می‌یابد که تقریباً مشابه فضایی است که در یک هاچبک خانوادگی کوچک دیده می‌شود.


فضای کابین هم بیشتر شده اما انتظار نداشته باشید در فضای عقب حس حضور در یک لیموزین را تجربه کنید. احتمالاً پا و زانوی افراد قدبلند در بخش عقب کابین با صندلی‌های جلو برخوردار خواهند کرد.


اووک جدید تریم های پیچیده‌ای دارد اما مدل‌های پایه با چراغ‌های جلوی LED خودکار، برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران، رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی، آینه‌های جانبی و شیشه‌ی جلوی گرم شونده، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی، دستیار پارک جلو و عقب و دوربین دنده‌عقب عرضه می‌شوند.


مدل‌های اووک S دارای رینگ‌های ۱۸ اینچی، پوشش چرم و صندلی‌های جلوی برقی با تنظیم در ۱۰ جهت می‌باشند. شما همچنین شاهد ناوبری، اندروید اتو و اپل کارپلی، تشخیص علائم ترافیکی، محدود کننده سرعت تطبیقی، آینه‌های جانبی برقی و… خواهید بود.


مدل‌های SE هم با دو صفحه لمسی ۱۰ اینچی، درب پشتی برقی، صندلی‌های جلوی برقی با تنظیم در ۱۴ جهت، چراغ‌های جلوی LED با نوربالای خودکار و رینگ‌های ۲۰ اینچی در دسترس هستند.


نهایتاً به مدل پرچم‌دار HSE می‌رسیم که مجهزتر از همه‌ی مدل‌ها بوده و دارای چرم باکیفیت‌تر، صندلی‌های برقی با تنظیمات بیشتر، طراحی متفاوت رینگ‌های ۲۰ اینچی، کنترل حرکتی برای درب پشتی برقی و آینه دید عقب دیجیتال و… می‌باشد. شما می‌توانید پکیج R دینامیک را برای تمامی این تریم ها سفارش دهید که قیمت ۱۵۰۰ پوندی داشته و شامل رینگ‌های متفاوت و برخی طرح‌های جدید بدنه است.

خودروی حاضر در تست از نوع S بوده و به‌صورت سفارشی از سیستم اطلاعات سرگرمی Dual Touch Pro استفاده کرده است. این سیستم بهتر از هر زمان دیگری بوده اما خب با رتبه‌ی اول کلاس فاصله دارد. پاسخ کند و انیمیشن‌های مبهم از جمله نقاط ضعف این سیستم هستند اما خب وجود اندروید اتو و اپل کارپلی باعث بهبود اوضاع شده است.

آینه‌ی دید عقب دیجیتال هم یکی دیگر از تجهیزات مفید اووک بوده و احتمالاً مشتریان زیادی آن را سفارش خواهند داد. این آینه از یک دوربین نصب شده روی سقف برای مشاهده اطراف استفاده می‌کند که با توجه به دید محدود بخش عقب کاملاً مفید است.

نسل جدید اووک خودرویی با جذابیت‌های فراوان است. ما آرزو داریم که ای‌کاش نسخه‌ی پلاگین هیبریدی آن قبلاً عرضه می‌شد اما تکامل طراحی، راندمان بهتر و تکنولوژی‌های جدید باعث می‌شود افراد زیادی به اووک متمایل شوند. همچنین آرامش، راحتی و اشرافیت کافی وجود دارد تا اووک را به یک بچه رنجروور کامل تبدیل کند.

مشخصات رنجروور اووک D240 S

  • قیمت: ۴۱۷۵۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: ۲۳۷ اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۷.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

 

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. پویا

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (44 ديدگاه)

    عادتشه بیاد دلبری کنه بره رد کارش!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MehdiTurbo

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1920 ديدگاه)

      عادتشو دوست دارم فقط ای کاش میموند سر جاش !!
      تو شاسی بلندا اولین انتخابم رنجرور بوده حس لوکس و راحتی خاصی داره امیدوارم ی روز بیاد سر جاش،برای هم سنای خودم و جوانای ایران متاسفم هر چند شادی نمیشه ولی برای انگیزه لازمه و گاهی ممد حیات !! سرخیشو برم عین ماتیک.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Arman

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (24 ديدگاه)

      جمله دیشب عباس قانع برای گل سوم مسی??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Amir

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    بی نهایت جذاب!رنجروور دنیای خاص خودشو داره و من یکی که بدجوری عاشقشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MehdiTurbo

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1920 ديدگاه)

    با این میشه تا خود صبح عشق بازی کرد،والا به خدا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Abbas

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    شما رو نمیدونم دوستان ولی من علاقه ی شدیدی به تریم دو رنگ قرمز و مشکی رو بدنه دارم و همیشه ماشین رویاهامو(البته میدونم هفت نسل بعدم هم دستش بش نمیرسه ها?) با این رنگ تصور میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Feetoo

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ماشین رویاهاتون چی هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Abbas

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (875 ديدگاه)

        E Class کابریولت♥️

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ahmad

          ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (1170 ديدگاه)

          رویا که مرز و محدوده نداره. چرا s کلاس کابریو لت رو نمیخوای
          S65 AMG

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Abbas

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (875 ديدگاه)

        داداش سقف آرزوهام در همین حده،تو این مملکت تا همین E کلاسم کلی با ارفاق سقفو کشوندم بالا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. (Saeed(peugeot

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (396 ديدگاه)

    فقط میتوان گفت فوق العاده زیبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آمریکایی

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    این با رنگ سبز رنجروور هلند &هلند چه شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ADAK

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    اووک = لایک
    ماکان = دیسلایک

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Abbas

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (875 ديدگاه)

      اووک خاص تره ولی از لحاظ موتوری ماکان رو میپسندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. net

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    در بین شاسی بلندهای رنج روور فقط اووک طراحی بیرونی زیبا و به روز و جوان پسند داره بقیه محصولات رنج روور طراحی بیرونی سنتی و جعبه ای و قدیمی دارند
    ال سی دی مستطیلی روی داشبورد عرضش خیلی زیاده و جالب نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا