لندروور-رنجروور

معرفی رنجروور اسپرت HST با پیشرانهٔ شش سیلندر کاملاً جدید

لندروور نسخهٔ جدیدی از رنجروور اسپرت را با نام HST معرفی کرده است. این اولین محصول جگوار-لندروور محسوب می‌شود که به یک قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف مجهز شده است. این پیشرانهٔ کاملاً جدید از نوع ۳ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانهٔ جدید که جایگزین موتور بنزینی V6 جگوار-لندروور شده است، به یک سوپرشارژر الکتریکی به همراه یک توربوشارژر توئین اسکرول مجهز است.

به گفتهٔ جگوار-لندروور، سوپرشارژر الکتریکی این پیشرانه به‌طور مستقیم توسط یک موتور الکتریکی به حرکت درآورده می‌شود که می‌تواند آن‌را ظرف نیم ثانیه به ۱۲۰ هزار rpm برساند. گفته شده این سوپرشارژر الکتریکی تقریباً تمام تأخیر توربو را از بین می‌برد. این پیشرانهٔ جدید ۱۲ درصد دی‌اکسید کمتری نسبت به پیشرانهٔ V6 قبلی تولید می‌کند درحالی‌که انتشار ذرات آلایندگی آن نیز ۷۵ درصد کمتر شده است؛ اما علاوه بر سوپرشارژر الکتریکی و توربوشارژر کارآمد، پیشرانهٔ رنجروور اسپرت HST از سیستم باز و بسته شدن متغیر سوپاپ‌ها هم برخوردار است که این سیستم به‌منظور افزایش کارایی پیشرانه، بسته به شرایط، زمان‌بندی و میزان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تغییر می‌دهد.

این موتور همچنین از سیستم الکتریکی ۴۸ ولت هم سود می‌برد که می‌تواند در هنگام حرکت خودرو انرژی ذخیره کرده و در مواقع موردنیاز گشتاور کمکی را به پیشرانه اضافه کند. این سیستم، سامانهٔ توقف/حرکت را هم فعال می‌کند. به گفتهٔ جگوار-لندروور، این پیشرانهٔ جدید در ابتدا تنها در رنجروور اسپرت HST مورداستفاده قرار می‌گیرد اما به‌احتمال‌زیاد در آینده دیگر محصولات این گروه خودروسازی بریتانیایی هم از این موتور بهره خواهند برد. این موتور در کنار دیگر موتورهای جگوار-لندروور در کارخانهٔ پیشرانه‌های این گروه در ولورهمپتون انگلستان تولید خواهد شد.

به لطف این تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته، مصرف سوخت رنجروور اسپرت HST به ۹.۳ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده و در هر کیلومتر هم ۲۱۳ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. این در حالی است که پیشرانهٔ V6 سوپرشارژ قبلی که در جگوار F تایپ مورداستفاده قرار می‌گیرد، با وجود قدرت کمتر، در هر صد کیلومتر ۱۰.۵ لیتر بنزین مصرف و در هر کیلومتر ۲۴۳ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. رنجروور اسپرت HST با استفاده از این پیشرانه در کمتر از ۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت را دارد.

مدیر اجرایی بخش مهندسی محصولات جگوار-لندروور آقای «نیک راجر» در رابطه با این پیشرانهٔ جدید گفته است:

«پیشرانه‌های شش سیلندر خطی ذاتاً متعادل‌تر از نمونه‌های V6 هستند و پیشرانهٔ کاملاً جدید سری Ingenium ما به‌منظور بهینه‌سازی کارایی در تمامی شرایط عملیاتی ساخته شده است. ویژگی‌های پیشرفتهٔ این موتور مثل سوپرشارژر الکتریکی، عملکرد و پاسخگویی متمایز رنجروور اسپرت را تضمین می‌کند درحالی‌که سیستم هوشمند MHEV نیز با ذخیرهٔ انرژی، به بهبود مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندگی کمک می‌کند».

رنجروور اسپرت HST در ابتدا صرفاً در یک نسخهٔ ویژه به بازار عرضه می‌شود که با نشان‌های بیرونی منحصربه‌فرد و تریم فیبر کربنی در جلوپنجره، دریچه‌های روی کاپوت و خروجی‌های هوای روی گلگیرهای جلو از دیگر مدل‌ها متمایز شده‌اند. این خودرو در داخل نیز از صندلی‌های جلوی پویا با تنظیم برقی ۱۶ جهته و روکش چرمی قرمز به همراه مشکی و پدال‌های تعویض دندهٔ کرومی برخوردار است درحالی‌که از سیستم‌هایی چون کروز کنترل پیشرفته، ترمز اضطراری سرعت‌بالا و سیستم Terrain Response 2 سود می‌برد. رنجروور اسپرت HST با قیمت ۸۱,۲۵۰ پوند و با رنگ‌های سفید، مشکی، خاکستری و نقره‌ای در بریتانیا عرضه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ایلیا

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    من عاشق طراحی این ماشینم، با هر شاسی بلند دیگه ای متفاوته، واقعا خاصه.
    احساس قدرت و استقامت به آدم منتقل میکنه.
    طراحی داخلی و عملکرد فنیش هم حرف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      شاسی بلند واقعیه
      ابهت یه شاسی بلند تمام عیارو داره
      نه اینکه یه هاچبک دیفرانسیل جلو باشه با ریل سقفی
      و اینکه چقدر این رنگ نقره ای-مشکی روی محصولاتش میشینه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. F22RAPTOR

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2596 ديدگاه)

    چقد جای قرار گرفتن مانیتور باب دل هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. (Saeed(peugeot

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    واقعا فوق العادس این ماشین
    طراحیش از پورشه هم بیشتر به دلم میشینه
    خدا کنه هندی ها نابودش نکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. s.h

      ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (712 ديدگاه)

      نه هندی ها بر خلاف چینی ها که نابود میکنند برای پول ( البته اگر کسی راه بده بهشون )
      بیشتر دنبال یاد گیری هستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sina

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    قوانین الایندگی اتحادیه اروپا داره جی ال عار رو اذیت میکنه واقعا
    امسال یک میلیارد جریمه دادن
    دارن تموم تلاششون رو میکنن آلایندگی شون رو کاهش بدن.
    امیدوارم سرپا بمونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. net

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    رینگ مشکی زشته و اگر در طراحی داخلی رنگ قرمز نبود ویکپارچه مشکی بود قشنگتر میشد
    رنجروور اووک قشنگتر هست نسبت به رنجروور ولار و رنجروور اسپرت و رنجروور دیسکاوری

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا