لندروور-رنجروور

رنجروور این گونه به تکامل رسیده است

در این مطلب نگاهی خواهیم انداخت به رنجروور طلایی مدل ۱۹۷۲ و برادر مدرن و امروزی‌اش!


در پایان سال ۱۹۴۸، روور یک نسخه دیگر از لندروور سری ۱ را به مجموعه مدل‌های خود اضافه کرد. نام آن استیشن واگن ۸۰ اینچی بود، هدف از تولید آن ارائه یک خودروی معمولی سری ۱ دیگر برای افرادی بود که همان قابلیت‌های آفرود را همراه با کمی راحتی و آسایش بیشتر می‌خواستند در اختیار داشته باشند، موردی که در مدل استاندارد اصلاً یافت نمی‌شد.


از این رو، بدنه این مدل استیشن واگن را شرکت اتوبوس سازی تیکفورد از آلومینیوم و چوب ساخت و تزئین کرد. یک شیشه لمینت یک تکه در جلوی راننده نصب شد و مواردی مانند بخاری و برخی تجهیزات و امکانات باشکوه داخل کابین آن قرار داده شد. ولی تعداد اندکی از این خودرو (فقط ۶۴۱ دستگاه) فروخته شد و در سال ۱۹۵۱ از خط تولید کمپانی خارج شد.
چرا؟ بسیار گران قیمت بود، ۹۵۰ پوند در سال ۱۹۵۰ تقریباً ۱۰ برابر میانگین درآمد جامعه بوده است. و از آن جایی که این خودرو بیشتر به عنوان یک سواری شخصی شناخته شده بود تا یک خودروی کار، همانند مدل معمولی سری ۱ نمی‌توانست از معافیت‌های مالیاتی استفاده کند. از هر نظر، این خودرو یک شکست تجاری محسوب می‌شد. ولی به عنوان یک کانسپت، یک خودروی آفرود متمدن‌تر، این مدل بسیار شبیه به خودرویی بود که دو دهه بعد پا جای پای او گذاشت. خودرویی که این چنین ترکیبی از قابلیت‌های آنرود و آفرود را ارائه کند قبل از آن دیده نشده بود، ولی بعد از آن تا دلتان بخواهد!


ما در مورد رنجروور صحبت می‌کنیم، خودرویی که در سال ۱۹۷۰ به عنوان یک مدل دو درب، با گیربکس ۴ دنده دستی، سیستم دو دیفرانسیل و موتور ۳.۵ لیتری دو کاربراتور هشت سیلندر V شکلی که از بیوک قرض گرفته شده بود. این یکی که عکس‌هایش را اینجا می‌بینید مدل ۱۹۷۲ است، به رنگ طلایی که از بهترین مواد اولیه دوران خود در طراحی کابین آن استفاده شده است. تفاوت خیلی زیادی بین آن و رنجروورهای فعلی وجود ندارد، شاسی آلومینیومی قوی دارد، از یک موتور قدرتمند دیزلی و گیربکس هشت دنده اتومات بهره می‌برد.


این روزها مردم رنجروورها را با مرسدس‌های کلاس اس مقایسه می‌کنند، به همین دلیل است که رنجروورهای مدرن روکش‌های چرمی، دو صفحه نمایش و از همه مهم‌تر، درب عقب دارند، چیزی که Mkl از آن‌ها بی بهره مانده است. رنجروورهای اولیه طراحی کابین نسبتاً ساده‌ای داشته‌اند. چند سال پس از معرفی اولین مدل آنزمان برد و در سال ۱۹۷۹ با جدا شدنش از لندروور خودروی مختص خود را با ساز و کاری متفاوت تولید کرد و رنجروور به عنوان یک محصول لوکس توانست خود را مطرح کند. جدایی از لندروور همچنین اولین نشانه سرمایه گذاری جدی در رنجروور از زمان معرفی آن محسوب می‌شد. یک مدل چهار درب در اوایل دهه ۸۰ معرفی شد، یک گیربکس اتومات مدتی کوتاه بعد از آن، و کیفیت خودرو و سطح تجهیزات و آپشن با گذر زمان تا اواسط دهه ۹۰ میلادی بهبود زیادی پیدا کردند. از همان دوران اولیه، رنجروور خود را به عنوان یک خودروی لوکس مناسب توانست مطرح کند.


این یکی اصلاً لوکس نیست. این خودرو رادیو ندارد، هیچ امکانات آسایشی و رفاهی ندارد و حتی شما می‌توان نور خورشید را که از فاصله بین پنل درب سمت شاگرد و باله جلویی به داخل کابین می‌تابد را ببینید. خزیدن به روی صندلی راننده چیزی بود که قبل از این که رنجروور بیاید، فقط در خودروهای ون و اتوبوس می‌توانستید آن را تجربه کنید. صندلی‌های جلو روی یک پایه ستون قرار گرفته و ارتفاع بلندی دارند، از این رو سرنشینان صندلی‌های عقب می‌توانند به راحتی پاهای خود را زیر آن دراز کنند، ولی بدون وجود درب‌های عقب دسترسی به آن‌ها مشکل است.
چیزی که خودروی قدیمی کم دارد فضای سر است، قد من حدوداً ۱۸۰ سانتی متر است، هر کس که بلندتر از این عدد باشد قطعاً مشکل زیادی داخل این خودرو خواهد داشت. زمانی که پشت فرمان می‌نشینید، به لطف ستون‌های باریک خودرو دید بسیار خوبی دارید، در عین حال آینه‌های نصب شده روی گلگیرها و کاپوت مربعی آن دقیقاً می دانید که گوشه‌های خودرو کجا هستند. از نظر فیزیکی از خودرو امروزی کوچک‌تر است، شاید به همان دلیلی که تقریباً همه خودروهای مدرن این روزها از نمونه‌های دهه هفتاد میلادی خود بزرگ‌ترند: ایمنی!


موتور V۸ آن بدون سروصدای زیاد روشن شده و در حالت درجا کار می‌کند. زمانی که دسته دنده را روی یک قرار می‌دهید، خودرو شروع به حرکت می‌کند. کلاچ و فرمان خودرو نسبتاً سنگین هستند، ولی کمی که با آن رانندگی کنید عادت کردن به هر دوی آن‌ها کار خیلی سختی نخواهد بود. هرچند ما پیشنهاد نمی‌کنیم که با این خودرو در سرعت‌های بالا رانندگی کنید، کاری که برای انجام آن به مهارت بالایی نیاز خواهید داشت. در کل فرمان عملکرد خوبی ندارد، همان طور که می‌توان پیش بینی کرد ترمزها نیز خیلی مؤثر نیست.


وضعیت سیستم تعلیق خودرو نیز اگر چه خیلی خوب نیست ولی کمک فنرهای نرم آن حس وحال خوبی دارند. از این جهت سیستم تعلیق این رنجروور را در لیست یکی از خودروهای با کیفیت سواری نسبتاً مناسب قرار می‌دهد، آزادی عمل اکسل‌های این خودرو چیزی است که بسیاری از شاسی بلندهای امروزی را در مقابل آن خجالت زده می‌کند. رنجروورهای امروزی هم عملکرد خوبی در این بخش دارند. سیستم تعلیق بادی خودرو به طور کلی همه را راضی نگه می‌دارد و در کنار موتور دیزلی قدرتمند آن پرفورمنسی را ارائه می‌کند که از یک خودروی اسپرت دهه هفتادی می‌توان انتظار داشت.


رنج روور جدید در سال ۲۰۱۲ به عنوان خودروی لوکس سال انتخاب شد، خودروهای اندکی وجود دارند که با کابین لوکس و مجلل آن بتوانید به آفرود رفته و داخل یک رودخانه به رانندگی بپردازید! خودروی قدیمی شاید آن سطح از لوکس بودن که ما انتظارش را داریم نتواند ارائه کند، ولی در همان حس کامل بودن خودروی فعلی را ارائه می‌نماید. با این خودرو در جنگل‌های پر شاخ و برگ آمریکای جنوبی همان کیفیتی را تجربه خواهید کرد که می‌توانید در جاده‌های صاف و هموار اروپایی تجربه کنید. ما عاشق این خودرو هستیم.

منبع: topgear

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    اون قسمتی که میگه ده برابر میانگین درامد جامعه بود پس گران به حساب می امد باید گفت ارزانترین خودرو در ایران اگه میانگین درامد با تمام کسورات و اضافات و اضافه کاری بگیریم دو میلیون تومن پس حداقل چهارده برابر حقوق متوسط جامعه هستش بنازم به این و ان عدالت اجتماعی

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      اینجاست که میگن قیمت خیلی از کالاهای مصرفی ما رو نباید به دلار حساب کنن و درامد رو به ریال
      درواقع باید نسبت قیمت به درامد خودمون حساب کنیم
      یا درامدمونو به دلار برسونیم
      که متاسفانه هیچوقت این محاسبه تغییری نداشته
      نمونه بارز: قیمت بنزین-قیمت خودرو و قطعات-…

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۲۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      رنجروو اگه ایران بود الان هم همون مدل قبلیش تولید میشد!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرشید

        ۲ آبان ۱۳۹۸
        سوابق: (187 ديدگاه)

        بخدا من راضی ام همون مدل 1970 رو به جای پراید داشته باشم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Sajjad

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    محصولات رنج رورر مثل اشراف زاده های انگلیس هستن
    همیشه طراحی رسمی دارن
    انگار کت و شلوار پوشیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسن

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (187 ديدگاه)

    در مورد موتور این ماشین مطمئن نیستم ولی فکر می کنم موتور ٣۵٠ منظورش بوده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۲۳ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (3502 ديدگاه)

      درود
      موتور هشت سیلندر نسل اول واسه جنرال موتورز بوده تو متن هم اشاره شده و توسط رنجروور توسعه داده شده
      نسل های بعدی هم از موتورهای بی ام و و فورد و جگوار استفاده شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حسن

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (187 ديدگاه)

    من فکر می کنم موتور این ماشین مدل ٣٠۵ هست نه ٣/۵ لیتری، دوستان کسی اطلاع دقیق داره راهنمایی کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Cadillac

      ۲۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موتور 350 اینچ مکعبی بیوک هست با حجم موتور 5700 سی سی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Archi KHAN

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    هنوز عاشقم اون سری اولی هاش هستم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کاوه

    ۲۳ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (146 ديدگاه)

    اصلا نسل کراس اوورهای شهری با رنجروور دهه هفتاد میلادی شروع شد.تا اون موقع جیپ آهو بود و لندروور و چروکی. همه مناسب جاده. ما مدیون اون رنجرورهای خردلی هستیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. یوسف

    ۲۶ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (939 ديدگاه)

    سلام
    موتور رنجرور های قدیمی از سال1970 تا سال 1988 همه یکی هستش و حجمش 215 اینچ آمریکایی برابر با 3500 سی سی می باشد و از نوع 8 سیلندر بلوک کوچکه. این موتور 8 سیلندر حجم کمتری از موتورهای 6 سیلندر نوا و پاترول و لندکروزر داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا