خودروهای چینیلندروور-رنجروور

شکایت لندروور از چینی‌ها

شرکت چینی «ژیانگلینگ موتورز» ((Jiangling Motors که مالک برند لندویند است، در اواخر سال ۲۰۱۴ از یک کراس اوور بانام Landwind X7 رونمایی کرد که کپی کامل و بی‌شرمانه‌ای از رنجروور اووک محسوب می‌شد. بدتر اینکه برخی از فروشندگان لندویند کیت‌های بدنه‌ای را به فروش می‌رسانند که عملاً همان تفاوت‌های کوچکی هم که میان لندویند X7 و رنجروور اووک وجود دارد را از بین می‌برد.

به همین دلیل جاگوار-لندروور تصمیم گرفته از ژیانگلینگ موتورز به دلیل کپی از اووک شکایت کند. سخنگوی JLR (جاگوار-لندروور) دراین‌باره می‌گوید:

«شرکت ژیانگلینگ موتورز قوانین کپی‌رایت را زیر پا گذاشته و رقابتی ناعادلانه‌ای را با ما آغاز کرده است. به همین دلیل ما هرچه زودتر اقدامات قانونی علیه این شرکت را انجام خواهیم داد».

البته یکی از عللی که JLR تصمیم به شکایت از لندویند گرفته این است که رنجروور اووک اولین خودرویی این گروه خودروسازی است که در چین تولید و به بازار عرضه‌شده است. به همین دلیل وجود لندویند X7 که یک‌سوم اووک قیمت دارد موجب کاهش فروش این کراس اوور بریتانیایی شده است.

خودروسازان چینی تاکنون کپی‌های فراوانی از محصولات محبوب برندهای معتبر خودروسازی دنیا را تولید کرده‌اند اما علیرغم وجود این کپی‌های آشکار و گسترده، خودروسازان جهانی اقدامات قانونی علیه آن‌ها انجام نداده‌اند چراکه احتمال پیروزی در دعاوی حقوقی علیه شرکت‌های چینی را پایین می‌دانند؛ اما اگر جاگوار-لندروور در این شکایت بتواند رأی را به نفع خود بگیرد، امکان ترغیب دیگر خودروسازان جهت اقامهٔ دعوی علیه خودروسازان چینی وجود خواهد داشت. پروسهٔ طرح دعوی علیه ژیانگلینگ موتورز در دادگاه به‌احتمال‌زیاد طولانی و هزینه‌بر خواهد بود اما اجرای عدالت ارزش چنین کاری را دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. asa

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    حالم از چینی ها به هم میخوره . اونا هم از من حالشون بهم میخوره . پس خوشحالم . این زالو ها عین بختک افتادن به جون مملکت ما دارن شیره جون مردمشو کارگراشو میمکن . این کپی بردارا کاری که دارن با این مملکت میکنن از عراق کمتر نیست ها . الان بیینید چند تا خانواده گشنه شدن از بیکاری . اون پدری که سر صفره از بی پولی سرشو جلوی بچش نمیتونه بلند کنه اشکمو در میاره . این که مردمی با غیرت داریمو میتونن به مکان های فراتر از انتظار برسن و کار کنن ، و لی باید روز به روز شکم سیر تر شدن این چینی هارو ببینن دیوانم میکنه . اخه این خیلی کار زشتی که تو رنج صد تونم هم ماشین ایرانی داریم هم چینی ولی باز مردم جنس چینی میخرن. اینش که سوز ناکه .هر دوشون یک اشغالن ولی یکیش مال وطنمونه *** به خدا هروقت‌ تو این سایت تبلیغ ماشین‌چینی میشه میخوام سرمو به دیوار بکوبم .البته بماند که از ماست که بر ماست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. milad

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (65 ديدگاه)

      فکر میکنی سیر کردن شکم یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر آدم کار راحتیه ؟ اونا به هر روشی برای پول درآوردن متوسل میشن برادر من چاره ای هم ندارن یکیشم همین کپی کاری …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسن

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4 ديدگاه)

        عزیزم هدف راه و روش رو توجیه نمیکنه. پس با این حساب هرکسی گرسنه شد این مجوز رو داره که دزدی کنه ؟
        کاری که این ها انجام میدن شاید از دید بازار و مارکتینگ یک نوع زرنگی بوده و یا اینکه برای بسیاری اهمیت چندانی نداشته باشه، اما درواقع یک نوع بدعت گذاری هست و راه رو برای تشویق به کپی کاری های بی اساس و تقلید باز میکنه، و این کار انگیزه رو در کسانی که زحمت میکشند ضعیف میکنه و حس بدی بهشون میده.
        و این خوب نیست …

        موفق باشید

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. سینا

        ۷ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (127 ديدگاه)

        یک طراحی ساده که کاری نداره
        یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر جمعیت داره خیر سرش
        دقیقا لندروور رو ساختن با اسم چینی
        واقعا باید حق داد به لندروور

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. علي

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      زیاد چیز عجیبی نیست چون چین از ی ماشین هندی کپی کرده . مالکان هندی تبار باید از چین اقامه دعوا کنن. ضمنا حکایت سامسونگ و اپل و همون مسخره بازیاست .که آخرش رای دادگاه میخواد به نفع اپل بشه ، سامسونگ با کامیون میاد به صورت پول خورد خالی میکنه جلوی دفتر اپل میگه حالا بشمارش و عابروشو میبره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (203 ديدگاه)

        اون قضیه کامیون و پول خورد و اینا که چرند بود، اصلا تو سراسر دنیا اونقد پول خورد موجود نبود چه برسه به حساب بانکی سامسونگ

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علي

          ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (969 ديدگاه)

          همچین قاطعانه حرف میزنی انگار قبلا رئیس بانک مرکزی آمریکا بودی . عزیزم ی کامیون که نبوده هیچ بیشتر از این حرفها بوده . اینم دلیل و منبعش :
          http://www.momtaznews.com/%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%b9%d8%ac%d9%8a%d8%a8-%d8%ac%d8%b1%d9%8a%d9%85%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d9%be%d9%8430%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%8a%d9%88/

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Amirhossein

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (218 ديدگاه)

        همه ی حرفات یجورایی زخم زبون و توهین به انگلیس هست. نمیدونم چند سالته ولی اگه به دبیرستان رسیده باشی که بعید میدونم اینقدر تو کتابای فیزیک زیست شیمی حسابان دیفرانسیل تاریخ جبر واحتمال و ریاضی از دانشمندای انگلیسی میخونی که میفهمی اگه این مردم نبودن ما هنور باید گاری سوار میشدیم و مثل اقوام بدوی زندگی میکردیم. اولین موتور دنیا را جیمز وات ساخت و اگه اون نبود اصلا پدالی نبود که شما بیای توش درافشانی کنی. هر وقتم بهت گیر میدن میگی حرفای من عمق داره و برید روش فکر کنید… چرا فکر میکنی چیزایی میفهمی که بقیه نمیفهمن؟؟ همه میدونن ظلم هایی که انگلستان تو 150 سال اخیر به ایران کرده بینهایت زیادن و منم یک وجب از ایران رو با تمام انگلستان و یک موی هموطنم رو با همه ی جمعیت دنیا عوض نمیکنم…. ولی تو دیگه خیلی داری تند میری. ترمز بریدی عموووو.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. سینا

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اونا برای سیر کردن شکمشون پیشرفت کشورشون اینکارو میکنن ما چرا وارد میکنیم و هیچ تلاشی برای پیشترفت و تغییر انجام نمیدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. داج توماهاک

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        با سینا موافقم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. king 918

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    واقعا چقدر نامردن این شرکتای نو پا که دیگه حتی تغییرم نمیدن قسمتای ماشینو از روی پورشه ماکان یه کپی زدن بی شرفا با ماکان مو نمیزنه ….
    باید یه فکری کنن برا این ماجرا و این عدالته و کاملا قانونی نبابد از شرکت شاکی پولی بگیرن و یا وکیل در اختیارش قرار بدن باید مستقیما این شرکتای کپی کار توقف تولید شن ……….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان(احسان سابق)

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    خیلی کار زشت و بی شرمانه ای انجام دادن.البته تمام چینی ها به این بدی نیستن.شرکت هایی مثل BYD و جیلی هم هستن که کم و بیش نوآوری هم می کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    درسته که شبیه هست، ولی در دنیای امروزی که حتی خودروسازهای کره های از ترکیبی از طرح های مختلف استفاده می کنند، به نظر نمیاد، شباهت بین این دو خودرو، به اون حد آستانه ای نزدیک شده باشه که بشه اسمش رو کپی گذاشت. این همه شبیه تر از اینا بودند، هیچ خبری نشد، حالا این چی میخواد بشه، فوقش هم خسارت می گیره و تمام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Peyman

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    یکی میشه من رو راهنمایی کنه “چرا میزان برد شرکت لندروور و…در دادگاه پایینه”چیزی که تومطلب بالا ذکر شده(4خط مونده به آخرمطلب)
    چون هر جور که فکر میکنم حق با لندروور و پورشه(ماکان) و…چون مهمترین اصل شناسایی خودرو بدنه وبعدموتور هست.
    مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. omid

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (166 ديدگاه)

      چون این دادگاه در چین برگزار میشه و دولت چین به شدت طرفدار تولیدات داخلی (به هر شکل و نوعی) هست و به شدت از تولیدکننده داخلی حمایت میکنه و تجربه ثابت کرده بقیه شرکت های خودروسازی مثل تویوتا، فولکس واگن، جنرال موتورز و … با اینکه حق با اونها بوده تابحال در چنین دادگاه هایی شکست خورده اند !

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Peyman

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (61 ديدگاه)

        ممنون از راهنمایی تون” آقا امید”من همیشه فکر میکردم این جور دادگاه ها در یک کشور بی طرف برگذار میشه
        یعنی
        شکایتی که شرکت اپل ازسامسونگ کرد در “کره ”
        و شکایتی که شرکت سامسونگ از اپل کرد در “امریکا”
        در صورتی که در هر دو دادگاه حق به حق دار رسید
        یعنی غول های بزرگ خورد سازی نمی تونن به جای دیگه ای شکایت کنن این که دیگه نشد دادگاه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. moein

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    خوب مطلبی خوبی گذاشته شد تا که عقده گشایی کنیم
    از کجاباید شروع کرد
    از اونجاییی که دیروز بزرگ ترین مجتمع چری تو کرج افتتاح شد و مدیران ما با خودشون دعوا داشتن سر عکس گرفتن با این چینی ها
    یه عمر با انگلیس و آمریکا و فرانسه و …
    ساختیم تا برسیم و زیر دست این چینی های کومونیست بشیم و صف ببندیم در نمایندگی هاشون و اونام بهمون بگن ثبت نام تموم شود و اگه می خواین قسطی 5 ساله با سود 21 در صد که ماشینشون پنج سال دموم نمیاره
    گریه داره
    اما از اونجایی ناراحتم که روز به روز داریم می ریم زیر یوغ این پست ها
    برا ایران نه شما فیلم ببینید که این چینی ها باعث آشوب تو هر کشوری هستن تو هر کشوری یه محله درست کرن (محله چینی ها ) هر ***کاری هم توش می کنن
    فاصلشون تا ژاپن چه قدره (از نظر مسافت ) از نظر درک و شعور چه قدره
    از همش آشکار تر بازی والیبال ایران ژاپن و ایران چین رو دیدین ؟؟؟
    هرکی دیده می فهمه من چی می گم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. تهمتن

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11 ديدگاه)

      عزیزم حرص نخور
      میتونن پول درمیارن، نوش جونشون.
      ما خودمون دوس داریم صبح بیدار شیم ببینیم کشورمون یک دفعه شده گلستان ولی زهی خیال باطل.
      اما چینیا راه ژاپن رو پیش گرفتن و دارن قدم قدم خودشون رو بالا میارن و نحوه رسیدن به هدف براشون مهم نیست.
      ( در ضمن هر کشوری یه قسمت سیاه در تاریخش داره همونطور که امریکا((مهاجرین انگلیسی)) با جنگ با سرخ پوستان اون قاره رو تصاحب کردن و …)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ali

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6810 ديدگاه)

    ای لعنت بر این چینی ها که دست رو هرچی میزارن تا مصبش رو از بین نبرن ول نمیکنند مثال بگم براتون
    ما یه دریل بلک اند دکر اصل امریکایی داریم هم سنه منه تقریبا اقا وقتی به بیشترین دور خودش میرسه مثله یه دوج 8 سیلندر غرش میکنه ادم حال میکنه اینقدر قوی و گندس که نمیدونید یه صدایی داره ولی با اومدن چین تو هر زمینه که فکرش رو میکنید دیگه اون دریل رو خود امریکا مونتاز نمیکنه و در چین تولید میشه تحت لیسانس اما ایا مثل همون نمونه امریکاییش هست؟
    چین با این قیمتهای کمش همه چیز رو قبضه کرده و باعث شده که جنس درجه یک خوب اصلی یا دیگه نباشه ساخت خود همون کشور یا یا اگر هم باشه قیمت بالایی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امير علي

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    کاری که باید الفارومئو هم بکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. بنتلی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    کسی ک پول خرید اصلشو داره سمت کپیش نمیره،از طرفی فقط قیافشون شبیه همه نه عملکرد و قیمتشون!تنها ضرری ک این کپی ها ب فروش کمپانی اصلی میرسونن پایین آوردن وجهه این خودرو هاس چون هرکسی میره میخره و خیابونا پرکپی میشن،اینجوری حتی ممکنه نسخه اصل هم ب نظر بقیه کپی بیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بنتلی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    ‏ ‏king918عزیز،من با شما موافقم و میدونم کپی کار زشتیه و عملکرد نسخه اصلشو نداره ولی واقعا ی فرصتیه برا کسایی ک پولشو ندارن تا حداقل از طراحی ظاهریش لذت ببرن،درسته کپی کیفیت اصلو نداره ولی با کیفیت نسبتا مناسبش و امکانات فراوون خودروهای چینی ی حس نسبتا خوبی ب آدم میده البته میگم باحس نسخه اصل فرق داره ولی خب باید دید جیب چی میگه.البته میشه کارکرده اصل ارزون خرید(توی خارج)ولی هزینه نگهداریش زیاده،الان مثلا سایپا زوتی ‏sr8پنجاه تومنی رو 80 پیش فروش کنه احتمالا خیلی فروش میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمدرضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (187 ديدگاه)

    فکر میکنم دوره ای که یک ماشین به خاطر شباهت به یک ماشین گرانتر خریده بشه گذشته. اکثریت میدونند که ذات ماشین دارای اهمیته و صرف شباهت ظاهری باعث برتری یک ماشین نمیشه. به همین جهت به دلیل کپی کاریهایی که تا به حال از خودروهای مختلف توی چین شده ولی فقط تعداد محدودی نسبت به این موضوع واکنش نشون دادند و سراغ شکایت حقوقی رفتند. یک موضوع دیگه هم اینکه اکثریت شرکتهای خودروساز چین از مرحله کپی کاری عبور کردند و اگه شباهتهایی هم بین خودروهای چینی و خودروهای کشورهای دیگه دیده میشه عمدتاً اتفاقی هست و همین مساله بین خودروهای غیرچینی هم وجود داره. چینی ها با توجه به اینکه با اکثر شرکتهای خودروساز معتبر دنیا در داخل چین همکاری دارند نمیتونند خارج از بحث کپی رایت اقدام به کپی کاری کنند و در عمده موارد حتی در مورد استفاده ازتکنولوژی های قدیمی خودروسازان معتبر مثل موتور و پلت فرم اقدام به خرید امتیاز از این شرکتها میکنند. به هر حال در چین با وجود شرکتهای متعدد خودروساز وجود برخی شرکتها که دنبال کپی کاری هستند ( مثل شرکت زوتی) هم چیز عجیبی نیست ولی نمیشه این مساله رو به کل شرکتهای خودروساز چینی تعمیم داد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. پویان

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (752 ديدگاه)

    به نظر من تا5 سال دیگه از نظر کیفی به تمام استانداردهای الان دنیا میرسن.و از نظر فروش در دنیا حرفای زیادی برای گفتن دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. پویان

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (752 ديدگاه)

    الان شما اگه مدلای 2016 خودروهاشون رو نسبت به 2014 بررسی کنید تلاش شبانه روزیشون مشخصه .افزایش زیاد کیفیت در این مدت کم ادم رو خیلی متعجب می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سیاوش

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (50 ديدگاه)

    دم چینی ها گرم من با این کارشون موافقم چون انحصار و صدالبته کمرقیمت ها رو در بازار شکستن نمونه دیگرش شکستن قیمت تلفن های هوشمند هست فقط مشکل کیفیت مقداری وجود داره که در زمینه تلفن ها تا حدودی برطرف شده و در زمینه خودروهای سبک و سنگین ، چینی ها تلاش های خوبی دارن انجام میدهند و مطمئنا چینی ها مشکلات رو برطرف میکنن آینده بازار از آن چینی هاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد جواد

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    یعنی چینی ها اینقدر بی عرضن که نمیتونن دوتاماشین از خودشون طراحی کنن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا