دنده عقبلکسوس

بدترین خودروهای اسپرت: لکسوس SC نسل اول

دیداری با اولین خودروی دودرب لکسوس

lexus_sc_400_1991

چه خودرویی است؟

این اولین خودروی اسپرت لکسوس است که در دو نسل تولید شد. SC در اصل یک گرند تورر بزرگ بود که از طرح کلاسیک یعنی موتورجلو-محورعقب استفاده کرده و ظرفیت حمل چهار نفر را داشت.

lexus_sc_400_1

کی و کجا ساخته شد؟

نسل اول لکسوس SC که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم، در سال ۱۹۹۱ به بازار عرضه شده و تا جولای سال ۲۰۰۰ به فروش رسید. SC در کنار تویوتا Soarer در کارخانهٔ Higashi Fuji تویوتا در شینزوکا تولید شد.

autowp-ru_lexus_sc400_2

مشخصات فنی

نسل اول این کوپهٔ ژاپنی با دو پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و V8 بنزینی عرضه شد که نیروی آن‌ها از طریق سه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعته و پنج سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد. در ابتدا تنها پیشرانهٔ قدرتمندتر ارائه شد که ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما مدت کوتاهی بعد این موتور به‌روزرسانی شده و قدرتش به ۲۶۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، با تجهیز این موتور به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها در سال ۱۹۹۷، قدرت آن به ۲۹۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد.

lexus_sc_300_1998

چرا بد است؟

درواقع لکسوس SC اصلاً خودروی بدی نیست. این ماشین به‌اندازهٔ کافی قدرت داشت، سواری خوبی در بزرگراه ارائه می‌کرد و از طراحی خوبی هم برخوردار بود به‌گونه‌ای که با ضریب آئرودینامیک ۰.۳۱، در آن دوران از لحاظ طراحی در سگمنت خود، اتومبیل برجسته‌ای بود. همچنین SC از کیفیت ساخت خوبی داشت، فضای داخلی آن راحت بود و به فروش خوبی هم دست پیدا کرد.

lexus_sc_400_10

بنابراین ممکن است الآن بپرسید که پس مشکل این خودرو چیست؟ در جواب باید گفت لکسوس SC در جایی بین گرند توررهای سنتی و خودروهای اسپرت قرار داشت و این در حالی بود که در آن زمان در بازار هم خودروهای گرند تورر بهتر و هم خودروهای اسپرت به مرتب بهتری وجود داشتند؛ اما احتمالاً بزرگ‌ترین مسئله، وجود تویوتا سوپرا بود.

lexus_sc_400_12

لکسوس SC و تویوتا سوپرا در بسیاری از مؤلفه‌ها باهم اشتراک داشتند و حتی پیشرانه‌های آن‌ها هم یکسان بود؛ اما درحالی‌که سوپرا تجربهٔ رانندگی سرگرم‌کننده‌ای را ارائه می‌کرد، SC تنها به‌صورت مصنوعی خوب بود. البته بسیاری از افراد یک خودروی گرند تورر را برای رانندگی‌های طولانی در بزرگراه‌ها خریداری می‌کنند اما زمانی که قدرت خودرو نزدیک به ۳۰۰ اسب بخار است، برخورداری از هندلینگ خوب نیز ضروری است.

همچنین احتمالاً لکسوس SC را نباید در دستهٔ خودروهای اسپرت قرار داد اما این خودرو تمام ویژگی‌های لازم جهت رقابت با بهترین‌های این کلاس را نداشت. برخی میگویند SC بهتر و لوکس‌تر از سوپرا بود اما ما در جواب میگوییم این خودرو کُندتر و سنگین‌تر از آن بود.

lexus_sc_400_6

اما همه با این نظر موافق نیستند

توضیح دادن اینکه چرا لکسوس SC واقعاً یک خودروی عالی است کار سختی نیست. در وهلهٔ اول طراحی بیرونی آن است که حتی در اواخر دههٔ ۹۰ که پنج سال از عمرش می‌گذشت هم عالی به نظر می‌رسید. البته شاید SC در بیرون از طراحی متمایزی برخوردار نبود اما زمانی که داخل آن می‌نشستید، درست مثل یک گرند تورر بزرگ واقعی، بسیار راحت و آرام بود یعنی همان‌طوری که باید باشد. به این موارد کیفیت سواری عالی، کیفیت ساخت بالا و متریال خوب را هم اضافه کنید. هرچند لکسوس SC یک خودروی اسپرت عالی نبود اما این یک گرند تورر فوق‌العاده بود.

 lexus_sc_400_7

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ELEMENTO

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    این بخش بدترین خودرو ها جالب و‌ مفیده.
    لکسوس SC به نظر من که ماشین خوبی بود. هر ماشینی که رگه هایی از سوپرا داشته باشه رو باید دوست داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (853 ديدگاه)

      به نظر منم خیلی هم عالیه تودوزیشو کیفیت موج میزنه فقط یه دست رینگ پهن میخواد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    کاش الان بعد 26 سال ما همینو تولید می کردیم
    فضای داخلیش و پشتش فوق العاده زیباست
    نمای جلوییش یکم خشن تر میشد عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. #ali#

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    ضریب ایرودینامیکش خیلی خوب بوده.
    ضریب آیرودینامیک دنا ک مثلا از نو طراحی شده و میگن ایرودینامیک تر شده یه چیزی حدود 0/35 هست.
    زانتیا هم ک تو کا ماشین های داخلی کمترین ضریبو داره فک کمم یه چیزی حدود 0/32 باشه.
    حتی به نزدیکای تکنولوژی 15 سال قبل فرانسه هم نرسیدیم چ برسه ب ژاپن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Saman

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (177 ديدگاه)

    لکسس sc دهه نود از نظر کیفیت و طراحی مشهور بود و تنها ایراد آن دربهای بزرگش بود که واسه اینکه در موقع باز شدن به جائی برخورد نکند با زاویه خاصی باز میشد که با اینکه تحسین برانگیز بود ولی در تصادفات و آسیب به درب کارائی خودش را ار دست میداد و تعمیر درب هزینه بالائی داشت ولی هنوز هم خودرو کاملن جذابی هستش ;-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Matin

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (233 ديدگاه)

    من که ازش خوشم اومد???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. TRX

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (317 ديدگاه)

    طراحی این ماشین خیلی ساده است اما به اون خطی که از سپر جلو گرفته میشه و تا نزدیکی چراغ عقب میره دقت کنید این طراحان در دهه ی نود میدانستند خطوط ماشین باید با بقیه اجزای ماشین هماهنگ داشته باشند همین اصل نتیجش الان طراحی خطوط هماهنگ و بینظیر محصولات لکسس که خیلی ها حتی منتقدین این شرکت به جرات به ستایش میپردازن
    اصلی که بعد ازگذشت بیش از ٢٠ سال هنوز طراحان ایران خودرو و سایپا متوجه نشدن شایدم در مقابل فهمش دارن ایستادگس میکنند!
    به ظور مثال در خطوط طراحی دنا پلاس اون خط روی درب های صرفا هیچ مبدأ نداره ناگهان بعد از گلگیر جلو ظاهر شده و قبل از چراغ محو شده صرفا وجودش به دلیل این بوده که اعلام کنن این درب ها هم ن درب های سمند نیست و این ماشین با وجود همون موتور همون گیربکس همون … یه ماشین دیگس
    در ساخت ساینا که انگار به خط خطی های فرزند خردسال مدیر عامل سایپا در دفتر نقاشی مهدکودکش اجازه تولید دادن! یه زمانی هم لقب زیبای ایرانی رو یدک میکشید که طنازی مدیران این شرکت رو هم نشون میداد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Afg

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    چقدر شیک

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا