لکسوس

همراه با لکسس ES 300h لاکچری، سامورایی دوست‌داشتنی!

سدان لوکس و شرقی لکسس ES هیبرید از دگرگونی زیادی در بحث طراحی ظاهری و داخلی سود برده است. اخیراً فرصتی دست داده تا ما این خودرو را به‌صورت تخصصی بررسی نماییم و نتیجه‌ی این ارزیابی تقدیم شما عزیزان می‌شود.

  • قیمت‌گذاری (امتیاز ۸ از ۱۰)


خودروی لکسس ES 300h لاکچری به همراه هزینه‌های تحویل و آپشن ها قیمت ۴۵۲۰۰ دلاری دارد. البته قیمت مدل‌های لاکچری از ۴۳۹۶۵ دلار آغاز می‌شود که ۲۶۵۵ دلار بیشتر از قیمت مدل پایه‌ی این خودرو می‌باشد.

با انتخاب تریم لاکچری شما صاحب تجهیزاتی همچون صندلی‌های چرمی گرم و سرد شونده، تریم چوب واقعی، برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران و اسپویلر عقب خواهید شد. ناوبری، سیستم صوتی مارک لوینسون و تجهیزات ایمنی اضافی نیز در لیست آپشن ها به چشم می‌خورند اما خودروی حاضر در تست از آن‌ها بی‌بهره بوده است. ناوبری قیمت ۱۸۲۰ دلاری داشته و سیستم صوتی بهتر هم هزار دلار دیگر به قیمت خودرو می‌افزاید. همچنین پکیج ایمنی که قیمت ۱۹۰۰ دلاری دارد شامل مواردی همچون پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، حسگرهای پارک عقب و تشخیص عابران پیاده می‌باشد.

نزدیک‌ترین رقیب خودروی موردبحث ما لینکلن MKZ هیبرید است که قیمت پایه‌ی ۳۵۹۹۵ دلاری آن حاکی از اختلاف قیمت بیش از ۵ هزار دلاری است. البته قیمت مدل فول MKZ بلک لیبل از ۴۷۹۹۰ دلار آغاز می‌شود. این را هم بدانید که لینکلن با این قیمت دارای آپشن های متنوعی می‌باشد.

  • طراحی (امتیاز ۶ از ۱۰)


مدل سال ۲۰۱۹ لکسس ES بی‌شک جذاب‌ترین مدل تاریخ این خودرو بوده است. مدل‌های قبلی بدنه‌ای با ظاهر دردناک و غیر جذاب داشته‌اند و از هرگونه احساسی به دور بوده‌اند. حتی نسل پیشین نیز علیرغم استفاده از جلوپنجره‌ی دوکی‌شکل این برند خیلی توجهات را به خود جلب نکرد.


نسل جدید ES از معماری TNGA بکار رفته در برخی محصولات تویوتا همچون آوالون، کمری و راو ۴ سود می‌برد. این پلتفرم جدید باعث کشیده‌تر و پهن‌تر شدن ES نسبت به نسل قبلی شده و اگرچه در نمای جلو همچنان جلوپنجره‌ی دوکی‌شکل لکسس دیده می‌شود اما خب هماهنگی بهتری با خطوط بدنه داشته و در کل با خودرویی تیز و سرراست طرف هستیم. جلوپنجره‌ی آشنای لکسس همچنان نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند اما ES برای اولین بار نظر مثبت ما را به همراه دارد.


در کابین از جدیدترین زبان طراحی لکسس استفاده شده که بخش اعظم آن از خودروی افسانه‌ای LFA و LC الهام گرفته است. یک صفحه‌نمایش بزرگ در کنسول خودنمایی می‌کند. هیچ‌چیزی به‌طور شوکه کننده‌ای جذاب نیست اما کابین احساس کلافگی هم ندارد. چرم نرم لکسس روی پانل‌ها و کنسول مرکزی را پوشانده درحالی‌که تریم چوب براق نیز به‌خوبی روی داشبورد خودنمای می‌کند. در کل فضای بسیار خوبی را شاهد هستیم مخصوصاً اینکه در مدل هیبریدی آپشن چوب داشبورد را انتخاب کنید. در کل می‌توان گفت کابین این خودرو نمره‌ی خوبی را دریافت می‌کند.

  • راحتی (امتیاز ۸ از ۱۰)


کیفیت کابین و راحتی سواری از جمله نقاط قوت لکسس ES 300h هستند. در روی داشبورد طراحی دکمه‌ی ساده شده و دکمه‌های تهویه مطبوع با کاربری آسان را شاهدیم که دارای دکمه‌ی صدای بزرگی نیز می‌باشد. اگرچه دکمه‌ها به خوبی کار می‌کنند اما صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی خیلی با کاربر دوستانه رفتار نمی‌کند.


لکسس از نظر راحتی صندلی‌ها نیز عملکرد خوبی دارد. صندلی‌های ES مخصوصاً در ردیف جلو کاملاً راحت و دلپذیر هستند. این صندلی‌ها در تریم لاکچری از نوع گرم و سرد شونده بوده و شاید جذاب‌ترین بخش یک سفر کوتاه جاده‌ای باشند.

اگرچه کابین ES از نظر خلاقیت در طراحی هیچ جایزه‌ای را به خود اختصاص نمی‌دهد اما خود کابین جزو راحت‌ترین فضاها در کلاس خودش می‌باشد. فضای داخلی ES جادار احساس شده و ۵ سرنشین فضای معقولی خواهند داشت. تنها سرنشینانی با جثه‌های بسیار بزرگ درباره‌ی صندلی‌ها شکایت خواهند داشت و در اکثر سدان ها موقعیت صندلی وسط کمی تنگ است. خبر خوب اینکه فضای سر خوبی در صندلی‌های ردیف دوم وجود دارد.


سر و صدا، لرزش و ناهنجاری جایی در ES ندارند. اگرچه صدای پیشرانه در تخت گاز رفتن درمی‌آید اما در سواری‌های روزمره خبری از صدای آن نخواهد بود. همچنین کمترین میزان صدای باد یا جاده در سرعت‌های بالا به گوش می‌رسد که نشان دهنده‌ی راحتی بالای این سدان ژاپنی در مسافرت‌ها می‌باشد.

  • تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز ۳ از ۱۰)


لکسس ES از صفحه‌نمایش بزرگ ۱۲.۳ اینچی در میانه‌ی داشبورد استفاده می‌کند. ابعاد این صفحه‌نمایش قابل‌توجه بوده و گرافیک آن نیز خوب است اما کنترلر تاچ پد در نظر گرفته شده از نظر ارگونومیک افتضاح است. حرکت بین منوها و نمادها نیازمند تمرکز کامل راننده روی آن است که کاملاً خطرناک می‌باشد.

بارها به این نکته اشاره شده که سیستم iDrive ب ام و بهترین روش برای استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی می‌باشد. تکمیل کننده‌ی صفحه‌نمایش اصلی پشت آمپرهای دیجیتالی است که نمونه‌ی تکامل یافته‌ی پشت آمپرهای LFA می‌باشد. یک دورشمار دیجیتالی درست جلوی چشم راننده قرار داشته و دو صفحه‌نمایش نیز آن را احاطه کرده‌اند و داده‌های خودرو، اطلاعات سیستم صوتی و یا جهت‌های ناوبری را نشان می‌دهند.

  • پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز ۳ از ۱۰)


قوای محرکه‌ی هیبریدی ES 300h تر و تمیز کار شده است. یک واحد الکتریکی با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی همکاری می‌کند. با حداکثر قدرت ۲۱۵ اسب بخاری که ۱۵ واحد بیشتر از قبل است، ES 300g با شتاب قابل قبولی حرکت می‌کند. تا سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت این خودرو تنها با استفاده از پیشرانه‌ی الکتریکی به‌پیش می‌رود.

البته واژه‌ی پرفورمنس بهترین توصیف از این خودرو نیست. حتی با وجود قدرت اضافی نسبت به نسل پیشین، ES جدید اصلاً سریع نیست. البته این شتاب کافی بوده مخصوصاً اینکه شتابش را با رقبایی همچون MKZ هیبریدی مقایسه کنید. البته گول ظاهر ES را نخورید و فکر نکنید که این یک خودروی هیولا در پیست یا جاده می‌باشد. فرمان خودرو سبک است و برای این کلاس خوب ارزیابی می‌شود اما خب فاکتوری نه چندان مناسب برای هندلینگ کلی محسوب می‌شود.

در سرعت‌های بزرگراهی، ES بهترین حالتش را پیدا می‌کند. راحتی و آرامش بهترین واژه‌ها در توصیف این خودرو بوده و ES بدون ناراحت شدن دست‌اندازها را جذب می‌کند. توصیه‌ی ما استفاده از حالت سواری کامفورت است که باعث می‌شود قوای محرکه عملکرد مناسبی داشته باشد.

  • ایمنی (امتیاز ۹ از ۱۰)


لکسس از تجهیزات ایمنی قابل‌توجهی در ES استفاده کرده است. سیستم ایمنی ۲.۰ لکسس شامل هشدار پیشگیری از برخورد، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از مسیر، کروز کنترل تطبیقی و نوربالای خودکار می‌باشد. همچنین ترمز اضطراری خودکار هم به‌صورت استاندارد در این سدان لوکس وجود دارد.

اگرچه لیست تجهیزات ایمنی ES کافی است اما لکسس برخی آپشن ها را نیز در نظر گرفته است. پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و حسگرهای پارک را می‌توان در پکیجی با بهای ۱۰۶۵ دلار انتخاب کرد. این پکیج کاملاً مناسب می‌باشد. اگر هم بخواهید دوربین ۳۶۰ درجه را داشته باشید باید ۱۹۰۰ دلار دیگر بپردازید.

  • مصرف سوخت (امتیاز ۹ از ۱۰)


اگرچه ES 300h از نظر مصرف سوخت همانند پریوس عمل نمی‌کند اما مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی آن به ترتیب برابر با ۵.۵/۵.۱/۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد. لینکلن کمی پرمصرف‌تر بوده و خودروی آوالون هیبرید که از نظر فنی مشابه ES می‌باشد مصرف تقریباً مشابهی دارد.

  • قضاوت نهایی (امتیاز ۶.۶ از ۱۰)


با وجود سدان های اسپورت نام آشنایی که برندهای M و AMG تولید می‌کنند، به سادگی می‌توان پرفورمنس را به دست آورد؛ بنابراین وقتی که فرصت راندن یک سدان لوکس کاملاً نرم و راحت پیش می‌آید شما قطعاً لکسس را ستایش خواهید کرد. لکسس ES 300h 2019 به عنوان یک سدان سنتی لوکس جایگزین راحت سدان های اسپورت و سرسخت ژرمنی محسوب می‌شود.


در طی سفری چند صد کیلومتری‌ای که با این خودرو داشتیم لکسس سواری راحت و لذت‌بخش خود را ثابت کرد. این خودرو از ظاهر جذاب‌تری بهره برده و تصویر کلافه‌کننده‌ی همیشگی سدان لکسس را زدوده است.

مشخصات لکسس ES 300h 2019 لاکچری

  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری به همراه ۲ واحد الکتریکی
  • قدرت: ۲۱۵ اسب بخار
  • گیربکس: e-CVT، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۸.۱ ثانیه (تخمینی)
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۵.۵/۵.۱/۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت پایه: ۴۱۴۱۰ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۴۵۲۰۰ دلار

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    لکسس تو این مدل هیچ وقت دنبال پرفورمنس نبوده که نداشتنش نقظه ضعف براش محسوب شه.
    ایمن ترین خودروی کلاس خودش هست و خودروی برگزیده جی دی پاور هم تو کلاس خودش شد.
    ولی سیستم اطلاعات وسرگرمی همچنان پاشنه آشیل محصولات تویوتا هست علیرغم همه پیشرفت ها.
    در مجموع انتخاب من تو این کلاس همین خودرو هستش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (10186 ديدگاه)

      من میدونم این چه اُعجوبه ایه
      من میدونم این چه اُعجوبه ایه
      من میددنم این چه اُعجوبه ایه

      خدایا به حق خلقت انسان ، یه کاری کن es جدید رو تو ایران سوار بشیم .

      بچه ها ، اگر سوار نسلهای قبلی این خودرو شدین ، برای بقیه بگین که بدونن ، رودست نداره از هر نظر .

      مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ ، ۶سیلندرشو سوار شدم و تجربه رانندگی باهاشو دارم ، فقط میتونم بگم رانندگی باهاش آرامشی به شما میده که بدون هیچ اِغراقی باید فقط در لاکچریهای گرون قیمت انگلیسی دنبالش باشید .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Solid Viper

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    تنها ایراد این ماشین دف جلو بودنشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mohamad

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    نوشته :
    البته گول ظاهر ES را نخورید و فکر نکنید که این یک خودروی هیولا در پیست یا جاده می‌باشد

    ((کجا لکسس محصولشو اینجوری معرفی کرده که طبق چنین انتظاراتی نمره داده motor1؟!))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    تکنولوژی 3/10
    پرفومنس 3/10
    البته تعجبی نداره چون motor1هستش
    این ماشین دربدترین شرایط امتیازتکنولوژی6بایدبهش میداد وهمینطورپرفومنس درحدمتوسط

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      جالب اینه دربخش طراحی گفته:این نسلش جذاب ترین طراحی تاریخ ES روداره وبعدامتیاز6/10 روبهش داده.این مجله همیشه بررسی هاش عجیب بودن واین سری هم ازاین قاعده مستثنی نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حسن

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (379 ديدگاه)

    جلو داشبوردش خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. me84

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    در مورد صندلی راننده این مدل چند وقت پیش پدال یه پست گذاشته. اگه نخوندید توصیه میکنم حتما برید بخونید تا به راحتی این ماشین بیشتر و بهتر پی ببرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mohammadreza

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    این ماشین جز محدود ماشین هایی هست که از همه زوایا بدلم میشینه و زیباست
    طراحی داخلی لکسوس هم که اثبات شدست
    ES واقعا دوست داشتنیه❤️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. net

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3136 ديدگاه)

    ال سی دی ذوذنقه ای روی داشبورد که مثل ال سی دی روی داشبورد بی ام و ذوذنقه ای هست و سمت راست و چپ حاشیه داره جالب نیست و اگر ال سی دی روی داشبورد مستطیلی و بدون حاشیه بود قشنگتر میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. عماد

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایی برا یه ماشینه چهار سیلندر بدونه توربو صفر تا صد هشت ثانیه کند نیستا،اون آلمانیایی که 6ثانیه میزنن توربو دارنا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. net

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3136 ديدگاه)

    طراحی یکپارچه طراحی داخلی مشکی و صندلی چرمی مشکی خوبه و اگر برای صندلی از دوخت مشکی استفاده میکرد قشنگتر میشد و دوخت رنگ سفید صندلی جالب نیست،اگر عقبش کشیده تر بود قشنگتر میشد
    این مدل لکسوس سدان نیمه لوکس هست نه سدان لوکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      اتفاقا کاملا اشتباه گفتی.سدان لوکسه
      واژه ای به اسم نیمه لوکس نداریم.احتمالا منظورت پرمیومه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Mohammadreza Jafari

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    نسبت به نسل قبلی صد در صد بهتر شده ولی به نظر من توی این سگمنت رقباش بهترن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Sina

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (234 ديدگاه)

    دو تا امتیاز ۳ از ۱۰ این ماشین کاملا بی معنی و نشان دهنده عقل ناقص تست کننده میباشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Achtung

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (423 ديدگاه)

    اگر به بی ام و سری ۵ امتیاز ۱۰ از ۱۰ بدیم برای این ۳ از ۱۰ خیلی زیاده و باید کمترم باشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. H

      ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (225 ديدگاه)

      اگه از نظر استهلاک به این 10بدیم برای بی ام و زیر 10هم زیاده

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا