لکسوس

پشت فرمان لکسس UX 250h جدید

تمایل مشتریان به خودروهای شاسی‌بلند همچنان ادامه دارد و جدیدترین محصول ژاپنی‌ها در این کلاس نیز به فرم لکسس UX معرفی شده است. رقیب جمع‌وجور لکسس برای ب‌ام‌و X2 و آئودی Q2 به دنبال جلب‌توجه افرادی است که پیش از این هاچبک CT را انتخاب کرده بودند.


لکسس می‌گوید این شاسی‌بلند به دنبال مشتریان شهری مدرن است. به عنوان کوچک‌ترین شاسی‌بلند خانواده و همچنین استفاده از سیستم هیبریدی بنزینی-الکتریکی، به نظر می‌رسد UX نامزدی ایده آل برای رانندگی شهری باشد؛ اما آیا UX را می‌توان به رقبای تثبیت شده‌ی خود در این کلاس ترجیح داد؟


UX اولین محصول لکسس است که از پلتفرم GA-C تویوتا استفاده می‌کند. این ساختار در نسل فعلی پریوس، کرولای جدید و نزدیک‌ترین خودرو از نظر ابعاد و فرم به UX یعنی C-HR هم بکار رفته است.


زیر پوست این خودرو سیستمی هیبریدی جای گرفته که شامل یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری بنزینی و واحد الکتریکی است. مدل‌های دیفرانسیل جلو دارای پیشرانه‌ی الکتریکی در همین بخش هستند درحالی‌که نسخه‌های E-Four از دومین پیشرانه الکتریکی در اکسل عقب سود می‌برند.

نتیجه‌ی این سیستم تولید قدرت ۱۷۹ اسب بخاری و ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۵ ثانیه‌ای است که با نسخه‌ی بنزینی ۱.۵ لیتری توربوی آئودی Q2 برابری می‌کند. البته پیشرانه‌های الکتریکی لکسس در اولین لحظات کاملاً سرزنده نشان می‌دهند و این خودرو را برای حرکت در ترافیک به گزینه‌ای مطلوب بدل می‌کنند.

پیشرانه‌ی بنزینی و واحدهای الکتریکی پیک گشتاور خاص خود را داشته که برابر با ۱۹۰ نیوتون متر برای پیشرانه درون‌سوز و ۲۰۲ و ۵۵ نیوتون متر برای واحدهای الکتریکی جلو و عقب می‌باشد. البته حداکثر گشتاور این پیشرانه‌ها در یک زمان به دست نمی‌آید بنابراین تویوتا گشتاور ترکیبی UX را منتشر نکرده است.

همانند اکثر خودروهای خانواده‌ی هیبریدی تویوتا و لکسس، نیروی پیشرانه از طریق یک گیربکس CVT اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. اگرچه این گیربکس راندمان خوبی دارد اما در مقایسه با گیربکس‌های عادی و مرسوم سر و صدای بیشتری داشته و دور پیشرانه را زیاد بالا می‌برد. خبر خوب اینکه مشکلات یاد شده دیگر در UX دیده نمی‌شوند. البته اگر گوش‌های تیزی داشته باشید کمی صدا را خواهید شنید اما در اکثر مواقع صدای پیشرانه‌ی درون‌سوز به خوبی سرکوب شده و خیلی متوجه آن نخواهید شد.


این خودرو آرام‌تر و کم صداتر از نسخه‌های دیزلی سایر خودروسازان این کلاس بوده و مخصوصاً زمانی که بدانید در شتاب گیری‌های آرام UX از حالت الکتریکی استفاده می‌کند این وضعیت را بهتر خواهید دانست. راحتی سواری UX در کل خوب بوده اما در سرعت‌های پایین می‌توان کمی ناراحتی را در مواجهه با دست اندازهای کوچک دید.


البته لکسس UX به خاطر نقاط قوت دیگر خود می‌درخشد. تمامی خودروهایی که از پلتفرم GA-C سود برده و توسط ما تست‌ شده‌اند احساس درگیر کنندگی در بحث سواری را داشته‌اند و UX نیز از این قضیه مستثنا نیست. این خودرو در پشت فرمان لذت‌بخش‌تر از آئودی Q2 و شاید در حد استانداردهای ب‌ام‌و X2 هم باشد. پایداری بالای شاسی هم حس اطمینان و تنظیم‌پذیری را به راننده منتقل می‌کند. فرمان خودرو احساس زیادی را به دستان راننده منتقل نمی‌کند اما توازن وزنی و دقت آن خوب است.

طراحی کابین دیگر بخشی است که لکسس معمولاً امتیاز بالایی کسب می‌کند و UX هم از بخش داخلی با طراحی مدرن و ساده سود می‌برد. تنها نقطه‌ضعف این بخش ردیف دکمه‌های پیانو مانند سیستم تهویه مطبوع است. این دکمه‌ها مشابه همان‌هایی هستند که در پژو ۳۰۰۸ می‌بینیم اما ظاهر و یا لمس آن‌ها احساس خوبی منتقل نمی‌کند؛ اما جدای از این موضوع به کیفیت کابین می‌رسیم که عالی بوده و استایل آن هم برخلاف تمامی رقبای این کلاس است.

سیستم اطلاعات سرگرمی UX یکی از بخش‌هایی است که لکسس به روش خاص خود آن را ساخته اما احتمالاً سیستم رقبا را برتر خواهید دانست. اینترفیس موس پد مانند خودرو اگرچه بهبود یافته اما همچنان جالب نیست. همچنین در این خودرو خبری از اپل کارپلی یا اندروید اتو نیست.


اگرچه فضای سرنشینان عقب پذیرفتنی است اما صندوق خودرو جای تعریفی ندارد. کف بالای خودرو باعث ایجاد فضای ۳۲۰ لیتری شده که ۱۵۰ لیتر کمتر از ب‌ام‌و X2 است. البته مدل چهار چرخ محرک محفظه بار ۲۸۳ لیتری دارد که حتی از فورد فیستا با محفظه بار ۲۹۲ لیتری هم کمتر می‌باشد.


اما بد نیست نگاهی هم به راندمان و مصرف سوخت این شاسی‌بلند ژاپنی داشته باشیم. در مسیرهای شهری UX کاملاً کم‌مصرف‌تر از رقبای درون‌سوز بوده اما در سرعت پایدار ۱۱۰ کیلومتر در ساعت مصرف کمی بالاتر می‌رود بنابراین اگر مسیرهای زیادی را طی می‌کنید شاید نسخه‌ی دیزلی گزینه‌ی بهتری باشد.


قیمت لکسس UX در بریتانیا از ۲۹۹۰۰ پوند آغاز می‌شود که مشابه ب‌ام‌و است. تمامی مدل‌های این خودرو از کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و تشخیص علائم ترافیکی سود می‌برند. البته با انتخاب مدل‌های فول تر قیمت بالاتر می‌رود. مدل فول چهار چرخ محرک تاکومی قیمت ۴۰۳۵۰ پوندی داشته که با این مبلغ می‌توانید نسخه‌ی فول ب‌ام‌و X2 xDrive20d M Sport X را بخرید که خودرویی سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر می‌باشد.


اگر مسیرهای زیادی را در شهر طی می‌کنید و یک شاسی‌بلند کامپکت را دوست دارید پس باید لکسس UX را در لیست خود قرار دهید. این خودرو سواری راحت، هندلینگ مناسب و مصرف کم در شهر را دارد اما خب خودرویی خالی از نقص هم نیست و سیستم اطلاعات سرگرمی و حجم محفظه بار آن در مقایسه با رقبا جای تعریفی ندارد. مصرف سوخت UX در بزرگراه و سرعت‌های بالا هم ناامیدکننده است. مدل‌های فول این خودرو نیز به شدت گران‌قیمت هستند بنابراین ما خرید مدل‌های پایه‌تر را توصیه می‌کنیم.

مشخصات لکسس UX 250 h Premium Pack

  • قیمت: ۳۲۱۰۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری به همراه دو واحد الکتریکی
  • گیربکس: CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • قدرت: ۱۷۹ اسب بخار
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۸.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۷۷ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر


منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ADAK

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    عالیه…
    اما 40هزار پوند ، یا بعبارتی 50-45 هزار دلار که به نظر زیاده برای این ماشین !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Abbas

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    فک کنم محصولات تویوتا به جز سیستم اطلاعات سرگرمی که تو تمامی مدل ها میلنگه مشکل خاصی نداشته باشن،اگه همین موضوع رو برطرف کنه دیگه تمومه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    همزادش ، تویوتا chr بیشتر به دل میشینه ، ولی هیف که موتورهای ضعیفی داره .

    حریفش bmw x1 هم طراحی شاخصی نداره ، .

    سخته انتخاب در این گروه خودرویی ، اما باز فکر میکنم chr نسبت به تمام رقبا برتره .

    اما من این کلاس خودرویی را دوست ندارم و بنظر من کراس اوور باید حداقل از ارتفاع راو۴ ، nx یا bmw x3 به بالا باشه ، چرا که خودروهایی مثل ux و x1 تکلیفشون با خودشون مشخص نیست و فضای داخلی تنگی هم دارند ، ولی باز x1 بهتر عمل کرده در صندلیهای عقب .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. doubt

      ۱ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (257 ديدگاه)

      حرف حساب.
      چند وقت دیگه فک کنم ی کلاس دیگه تو رده کراس اوورا درست میکنن کوچکتر از همین ux و bmw x1 و…..
      شورشو در آوردن دیگه. واقعا کوچکتر از nx دیگه کراس اوورم حساب نمیشه. عملا هاچ بکه. حالا چون فروش داره هر کمپانی باید انقد شاسی بلندو کراس اوور تولید کنه واقعا؟!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سجاد

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با نظر نوید موافقم. CHR اکثر آپشنهای اینو داره و ظاهر زیباتری داره. بخاطر 2 ثانیه شتاب بیشتر و یکی دوتا آپشن بیشتر و البته برند لکسس , 25 هزار دلار باید اضافه تر بدی.
    قاعدتا قطعات مشترک و درنتیجه دوام و کیفیت مشابهی هم دارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامتین

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3017 ديدگاه)

    بنظرم UX هم به مانند پدرش یعنی CT آنچنان موفق نخواهد بود. این خودرو بیشتر تصور هاچبک را تداعی میکنه تا کراس اور. کلا سگمنت جالبی نیست. مثل سدانهای خیلی کامپکت مانند تندر90 که طولشون زیر 4.25 متره. بنظر هر چیزی متوسطش یا Mid size جذابتره، مثل سدانهایی با طول کرولا تا کمری، کراس اورهایی مثل راو4 به بالا و هاچبکهایی مثل گلف (نه مثل i10 هیوندا). البته اینها همه نظر شخصی منه و از پدال میخوام یه نظرسنجی بین دوستان به شکل کامل انجام بده تا ببینیم در ایران کدوم کلاسها طرفداری بیشتری داره. البته دنیا که رفته سمت کراس اورها،

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. net

    ۱ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3057 ديدگاه)

    چراغ عقب که متصل شده جالب نیست و ال سی دی رو داشبورد و ال سی دی روی داشبورد که حاشیه زیاد داره زشته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا