لکسوسهفته نامه

شمشیرهای سامورایی: مقایسه لکسس RC F Track Edition با مدل افسانه‌ای LFA

برای گرامیداشت رسیدن لکسس RC F Track Edition، ما آن را دوشادوش همزاد افسانه‌ای خود، یعنی LFA راندیم. ۱۸ سیلندر ژاپنی… چه شود!

فرار به‌سوی بلندی

راندن یک LFA بی‌نظیر در جاده‌های استرالیا چیز رایجی نیست. باوجوداینکه خودروهای خاص زیادی را رانده‌ایم ولی این خودرو، چیز دیگری است…!

باید بگوییم که کمی اضطراب داریم. از زمانی که لکسس سوپرخودروی LFA را با یک موتور V10 خوش‌صدا معرفی کرد، ۱۰ سال گذشته است (چه زود هم گذشته است)! و تنها ۱۰ نسخه فیبرکربنی کوپه با قیمتی نزدیک به ۷۵۰,۰۰۰ هزار دلار به اینجا رسیده‌اند. این خودروها از قبل ارزشمندتر هم شده‌اند.


امروزه یک LFA برای شما چیزی بالغ‌بر ۱ میلیون دلار خرج بر خواهد داشت. درحالی‌که تنها ۵۰۰ نمونه به‌صورت جهانی عرضه شده است، شانس مالکیت یکی از آنها بسیار کم است. حال اگر بخواهید یکی از آنها را دوشادوش یک خودروی جاده‌ای V8 مخصوص پیست از لکسس هم برانید، این شانس کمتر هم می‌شود.

اما با رسیدن RC F Track Edition به استرالیا، چه راهی بهتر از قرار دادنش کنار آخرین افسانه لکسس یعنی LFA؛ پس برای این مهم از لکسس استرالیا درخواست کردیم و آنها هم گفتند: بله!

در پس پرده

قبل از پرداختن به این بررسی بیایید به ریشهٔ LFA نگاهی بیندازیم:
لکسس در ماه فوریه سال ۲۰۰۰، توسعه خودروی کوپه‌اش با موتوری ۴.۸ لیتری V10 را آغاز کرد. در آغاز ساختار این خودرو از آلومینیوم بود. LFA در یک پروسه ۵ ساله توسعه داده شد تا با بهترین سوپرخودروهای جهان در دوره خودش رقابت کند. این خودرو تمام تست‌های استقامت و اطمینان شرکت را گذراند. داشت برای ارائه عمومی و دست و جیغ‌های طرفدارانش آماده می‌شد که ناگهان… درست یک هفته پیش از ورودش به چرخهٔ تولید، مسئولان لکسس دورهم جمع شدند و با خود گفتند: «چه می‌شد اگر LFA از ساختاری فیبرکربنی استفاده می‌کرد…؟!» پس عزم خود را جزم کرده و نقشه را عوض کردند! (البته نقل قول مذکور تنها یک شوخی بود).

این تصمیم بی‌شک میلیون‌ها ساعت زمان و صدالبته دلارهایی که برای توسعه این خودرو خرج شده بود را دور ریخت، اما می‌توانست منجر به سوپرخودرویی عالی شود.


با استفاده از داده‌هایی که از فرمول ۱ تویوتا یاد گرفته بودند و با توجهی ویژه به رقبایی چون آستون‌مارتین DBS، فراری F430، لامبورگینی گالاردو، مرسدس SLR مک‌لارن و پورشه ۹۱۱ کاررا GT، لکسس تصمیمی قطعی برای شروع دوبارهٔ توسعهٔ LFA گرفت.

مهندس ارشد لکسس، هاروهیکو تاناهاشی (عجب اسمی!) و تیمش شروع به دوباره کار کردن روی هر سانتی‌متر مربع LFA کردند. شاسی و بدنه با فیبرکربن دوباره طراحی شد، این اتفاق برای نمای داخلی هم افتاد.


لکسس از روش بافتن فیبرکربن برای ساختن ساختار مونوکوک در خودرو استفاده کرد (یک شاهکار هنری واقعی). در کل ۶۵ درصد خودرو از فیبرکربن شد. باقی آن حاصل ترکیب ویژه‌ای از آلومینیوم، منیزیوم و تیتانیوم است. همه این مواد به‌منظور کمتر کردن وزن خودرو استفاده شدند.

سپس تیم چهار سال را صرف تراشیدن خودرو برای کم کردن وزن از اجزای مختلفش کرد، تا حدی که میتوان به‌جرئت گفت که خودرویی جدید درست کردند.


LFA جدید ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسل اول خود با ساختار فلزی‌اش بود. یک دهه بعد، مهندسان لکسس به نتیجه رسیدند.

هیجان و شادی مهندسی

چیز دیگری که تأثیرش کمتر از مهندسی شاسی نبود، موتوری ۴.۸ لیتری V10 تنظیم شده توسط یاماها بود. لکسس آن را از اول ساخت و مدام تنظیمش کرد. همان‌طور که برای موتورهای ویژه عرف است، هر یک ۵۰۰ موتور تولید شده، توسط صنعتگری که آن را پیاده‌سازی کرده بود، امضا شد.

تاناهاشی باور داشت که تنها یک V10 میتواند عملکردی خاص و اشتیاق رانندگی ناشی از هماهنگی باورنکردنی را تولید کند. در استودیو صدای یاماها، او ورودی و طرحهای اگزوز بسیار متنوعی را امتحان کرد. شرکت اعلام کرده که دو سال طول کشید تا این‌گونه هماهنگیها ایجاد شوند.


V10 کم‌حجم و کوچک بود ولی صدای بی‌بدیلی داشت. همچنین در اندازهٔ خود عملکردی فوق‌العاده را به نمایش می‌گذاشت:

این پیشرانه تنها در عرض ۰.۶ ثانیه میتوانست به دور موتور ۹۰۰۰ دور بر دقیقه برسد. ۵۵۲ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند (البته گشتاور در مقایسه با RC F V8 توربویی که امروز استفاده کردیم و گشتاورش را به‌صورت خطی بین ۳۷۰۰ تا ۹۰۰۰ دور بر دقیقه تحویل می‌دهد، چیز زیادی نیست). این خودروی دیفرانسیل عقب، دارای یک جعبه‌دندهٔ ۶ سرعتهٔ تک کلاچهٔ دستی چندمحوره است و شتاب اولیه‌ای ۳.۷ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت دارد.

LFA آن‌قدر سریع به دور موتورهای بالا دست پیدا می‌کرد که لکسس وادار شد تا از صفحهٔ دورشمار دیجیتالی استفاده کند تا بتواند هم‌زمان با خود خودرو دور موتور را نمایش دهد. ادعا شده که هیچ دورشمار آنالوگی نمی‌توانست این کار انجام دهد.


سرعت جزوی از ذات LFA بود تا جایی که در نوربرگ‌رینگ Nordschleife توانست زمان ۷ دقیقه و ۱۴.۶۴۰ ثانیه را ثبت کند. سرعت LFA توسط اجزای پایداری آئرودینامیکی بهبود داده می‌شد. همانند فرمول موجود در تمام دیگر اجزای این خودرو، لکسس پکیج آئرودینامیکی را طراحی کرد که خودرو تا حد ممکن پربازده و مؤثر باشد.


به خاطر ماهیت لوکس خودروهای لکسس، اجزای آئرودینامیکی زیر پنلهای بدنه به کارگرفته شدند تا تلاطم خودرو را کاهش دهند و پایداری در سرعتهای بالا را افزایش و درعین‌حال به ظاهر خودرو هم ضربه نزنند. در رابطه با این موضوع، توجه به جزئیات بسیار اغواکننده است: سوراخهایی کوچک در آینه‌ها و چراغهای جلو وجود دارد تا بادی را که بر سطح شیشه‌ها در جریان است کنترل کنند!


یک بالچه عقب اتوماتیک هم برای تولید نیروی عمودی (و کمک به توقف در لحظهٔ ترمز) وجود دارد. ویژگی جذاب دیگری هم که به‌صورت پنهانی به‌کاررفته است: سوراخهای موجود در سپر جلو باد را نه تنها برای موتور، بلکه برای خنک‌سازی ترمزها هم ارسال می‌کنند.


LFA نخستین لکسوسی بود که از روتور کربن سرامیکی در ترمزهایش استفاده می‌کرد. ترمزهای این خودرو بی‌نظیر بودند؛ برای نگه داشتن LFA از سرعت ۱۳۳Km/h تا سکون تنها به ۴۸ متر فضا نیاز داشتند.

نسلی جوانتر

وقتی شما یک LFA را در کنار یک RC F ببینید، مطمئن باشید که شروع به تحسین دستاوردهای لکسس در ۲۰ سال اخیر خواهید کرد. درعین‌حال که خودروهای جاده‌ای لکسس عادی جلوه می‌کنند، نشانه‌هایی در سرتاسر برند F وجود دارد که LFA را یادآوری می‌کند. بهترین مثال هم RC F Track Edition است:
معرفی رسمی‌اش در نمایشگاه خودروی دیترویت امسال بود (هم‌زمان با تاریخ معرفی LFA در ۲۰۰۵). این خودرو، طراحی شد تا رقبایی چون BMW M4 یا مرسدس بنز C63 S را به چالش بکشاند. لکسس شعاری را هم برای RC F Track Edition تدارک دید:

خودرویی با عملکرد جدی برای پیست و لوکس بودن قابل انتظار از لکسس.

RC F Track Edition از یک سری تغییر نسبت به RC F عادی سود می‌برد که طبق گفته لکسس از سازمان‌های مسابقه‌ای در Super GT ژاپن و مسابقات IMSA GT3 الهام گرفته شده‌اند.


استفاده گسترده از عناصر فیبرکربن، فلز سبک‌وزن و موتور تنفس طبیعی و غران V8، باعث شده تا این خودرو دارای شباهت‌های خانوادگی بسیار باشد.


حتی با گذشت یک دهه هنوز عناصری در حال استفاده‌اند که یادآور ویژگی‌های خلاقانه LFA هستند. درون خودرو، پنل نمایشگرها مهم‌ترین یادآور اولین نمره فراموش‌نشدنی برند اسپرت F شرکت است. موتورخانه RC F هم درواقع بازگشتی به عقب است، به دومین لکسس F یعنی IS F.


در ابتدای معرفی این خودرو (IS F)، موتور ۵ لیتری‌اش با تزریق مستقیم سوخت فخر می‌فروخت و این کارش را با داشتن سیستم القای دومرحله‌ای و سیستم خنک‌سازی مایع برای کنترل نیروی G زیاد ناشی از پیچش ادامه می‌داد. ۴۱۷ اسب بخار قدرت و ۵۰۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد، دیفرانسیل عقب بود و از یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک سود می‌برد. تمام این مجموعه خودرو را در عرض ۴.۶ ثانیه به ۱۰۰Km/h می‌رساند.


همانند LFA، صدای فوق‌العادهٔ موتور IS F هم توسط یاماها تنظیم شده بود.


IS F نه‌فقط برای لکسس بلکه برای توسعه برند F هم مهم بود، این موضوع شامل حال RC F هم می‌شود. این خودرو در اصل یک خودروی کوپه دو درب از آخرین نسخه IS سدان است. به شاسی، فنربندی، استایل بدنه و نمای داخلی نگاهی بیندازید، شباهت‌ها بی چون‌وچرا هستند.

تغییرات بیشتر هم می‌شوند…

موتور V8 همچنان در لکسس استفاده میشود. در RC F Track Edition، این موتور کمی تقویت شده است تا ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن‌متر گشتاوری را تولید کند که در دور موتور ۲۸۰۰ دور در دقیقه تحویل داده می‌شود؛ این مورد با تشکر از تنظیم مجدد ورودی‌ها میسر شده است.

لکسس برای ساختن نسخهٔ Track Edition به RC F لانچ کنترل را افزوده است و به تقویت فنربندی و موتور پرداخته است. همچنین تنها ۳.۹ ثانیه برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت وقت لازم است.


این خودرو به‌واسطه استفاده بیشتر از پنل‌های فیبرکربنی توانسته است تا به کاهش وزن بیشتری دست یابد (که اتفاقاً این پنل‌ها را با استفاده از تسهیلات استفاده شده برای LFA ساخته‌اند). این کاهش وزن با محورهای عقب با نیم میله‌ای توخالی، ورودی منیفولد اصلاح شده، کمپرسور تهویهٔ هوای کوچک‌تر و یک سری تغییرات جزئی دیگر ادامه می‌یابد. نسخه Track Edition از نسل پیشینش ۸۰ کیلوگرم سبک‌تر است.

همانند LFA، مدل جدید RC F Track Edition هم اهمیت زیادی به بهره‌وری آئرودینامیکی می‌دهد. چراغهای جلو و عقب بازطراحی شده، پوشش سپر با قالبهای جدید و خروجیهای جلوی خودرو باعث افزایش بهره‌وری آئرودینامیکی خودرو در سرعتهای بالا میشود.


یک بالچه عقب ثابت جایگزین بالچه هوشمند نشاءت گرفته از LFA در مدل سادهٔ RC F شده است که باعث افزایش نیروی عمودی تا ۲۵ درصد می‌شود. بیشتر به این لیست نگاه کنید، خواهید یافت که این خودرو چیزهای بیشتری در دست دارد: ترمزهای کربن سرامیکی برمبو و رینگهای آلومینیومی فورج کاری شده BBS به اگزوزهای تیتانیومی می‌پیوندند که همه بر روی تایرهای میشلین پایلوت Sport 4S به ارائه خدمت می‌پردازند.


حتی ترکیب مواد و دکوراسیون داخلی این خودرو هم یادآور LFA است؛ طبق گفتهٔ کوجی ساتو، معاون اجرایی بین‌المللی لکسس، این مورد یک اتفاق نیست.
ساتو به رسانه‌هایی که اوایل امسال برای معرفی خودرو جمع شده بودند گفت:

خودروی RC F و نسخه Track Edition از زمان معرفی‌شان تحت بهبودهای مداوم بوده‌اند.
با آخرین بهبودها و با ظرفیت بالای عملکرد خودرو، این مدل‌ها به تثبیت برند F کمک شایانی می‌کنند. این مهم، همچنین با تکیهٔ خودرو بر دامنه وسیعی از تکنولوژی‌ها میسر می‌شود تا بتواند عملکرد خوبش را برای تمام رانندگان با هر سطحی از رانندگی مهیا سازند.

بر فراز آسمان

با مشخص شدن اینکه مسیر ما چیزی حدود ۳۰۳ کیلومتر طول دارد، به سمت بلندترین جادهٔ استرالیا به راه افتادیم. جاده پیش روی ما در زمان شروع پروژه LFA تمام شد و حال با داشتن پیچ‌هایی چالش‌برانگیز و فراز و نشیب‌های بسیار، برای محک زدن خودروی اسپرت جدید لکسس و پدربزرگ قدرتمندش عالی است.

متأسفانه هوا اصلاً با برنامه‌ریزی ما هماهنگ نبود. برف سنگین باعث می‌شد که خودروهای بدون آج لاستیک مناسب توانایی عبور در جاده را نداشته باشند. رسیدن به سرعت‌های بزرگراهی در LFA و RC F TE تقریباً ناممکن بود. درحالی‌که LFA برای دور گرفتن از راننده‌اش مدام تمنا می‌کرد. ترنس اکسل هم در دورهای بالاتر روان‌تر عمل می‌کرد. این مسائل باعث محدودیت در جاده‌های عمومی و سرعت‌های متوسط می‌شد. LFA برای سریع رانده شدن، خودروی بهتری است و شادی و غافلگیری خاصی را در سرعت‌های غیرمعمول ارائه می‌دهد.

LFA خودرویی است که به راننده خود متصل می‌شود. با کمی رانندگی در آن، شما می‌توانید به‌خوبی چسبندگی‌اش بر روی سطح جاده را حس کنید، حتی در جاده‌های برفی یا یخی؛ همچنین خواهید فهمید که سر هر پیچی خودرو به چه میزان نیاز به فشار پدال گاز دارد.


فرمان‌پذیری هم عالی است. در ابتدا (به‌ویژه هنگامی‌که از RC F TE پیاده شده و سوار LFA می‌شوید) احساس سنگین بودن فرمان به شما منتقل می‌شود؛ ولی به‌محض اینکه با خودرو ارتباط برقرار کنید، خواهید فهمید که دقت به خرج دادن در آن از RC F TE راحت‌تر است. فرمان الکتریکی RC F TE کمی گیج بود و برای پاسخ‌دهی به کمی زمان بیشتر نیاز داشت.

اما شاید آشکارترین خصیصه LFA، سازگاری‌اش باشد. با وجود ارتفاع رانندگی پایین و چسبندگی متزلزل در سر پیچ‌ها (بیشتر به خاطر هوای نامساعد)، خودرویی است که با هر ناملایماتی در سطح جاده مبارزه می‌کند.


LFA احساس یک خودروی مخصوص پیست را دارد ولی مانند یک خودروی مخصوص جاده عمل می‌کند. با وجود نرم و راحت نبودن کابینش، هنوز می‌گوییم که بسیار حس خوبی را در حین رانندگی انتقال می‌دهد. این خودرو به همه احترام می‌گذارد، بااین‌حال دور موتورهای بالای ۵۰۰۰، به سرعت در دسترس قرار می‌گیرند و آنجاست که خودرو و لاستیک‌های عقبش شروع به سرپیچی می‌کنند. اگر با ملایمت با آن‌ها رفتار کنید حتماً شما را با سرعت رضایت بخشی از پیچ‌ها عبور خواهند داد.


در راه پر پیچ‌وخمی که در آن بودیم، سواری بر LFA باعث می‌شد که هنوز پیچی را تمام نکرده وارد پیچ دیگر شویم. این سرعت با صدای فوق‌العاده این موتور V10 ترکیب می‌شد و لذتی مثال‌زدنی را به وجود می‌آورد (باید گفت که صدایش بلند بود ولی آزاردهنده نبود.) واقعاً هیچ تعریفی وجود ندارد تا با آن حس دقیق سواری LFA را توصیف کنیم، حس گذر باد از گوشه و کنار خودرو با صدایی دل‌نشین، آن هم در جاده‌ای پر پیچ‌وخم و کوهستانی… .

رانندگی الهام‌بخش

راندن RC F TE پس از LFA، نکات ریز و جزئیات عجیبی را به تجربهٔ ما در جاده کوهستانی افزود. هرچقدر که RC F در عایق‌بندی موفق بوده است، برادر خشمگینش یعنی نسخه Track Edition در جاده‌هایی این‌چنینی عملکرد کاملاً متفاوتی از خود نشان می‌دهد.

صندلی‌ها در مکان بالاتری نصب شده‌اند، کنترل خودرو سبک‌تر شده است و رنگ خودرو هم به‌روزتر است (منظور جنس آن است). تا زمانی که پشت فرمان RC F TE ننشینید، اصلاً کهنه بودن LFA را حس نخواهید کرد.

سطح فناوری‌های به کار رفته در این خودرو، سرعت بالای پیشرفت لکسس در سالهای اخیر را نشان می‌دهد. همچنین پنل نمایشگر جلوی راننده و سیستم کاربری صفحه لمسی در آن شباهت زیادی به کوپه‌های دیگر لکسس دارد. اما در مقایسه با LFA، ظاهر و استایل RC F باعث می‌شود که کمی آینده‌نگرانه‌تر به نظر برسد.


بحث تنها درباره ظاهر نیست، مخلوطی از شباهت شاسی و راندمان بین این خودرو و LFA همان اندازه‌ای گویا است که تفاوت بینشان آشکار است. بگذارید بحث را روشن‌تر کنم: اگر به راندمان و پاسخ‌دهی و ارتباط RC F با شاسی کمی بیشتر توجه کنید، متوجه خواهید شد که خون LFA در رگ‌هایش جاری است!

با LFA، لکسس آموخت که چطور خودرویی بسازد که با راننده‌اش حرف بزند و پاسخ به خواسته‌های راننده را با دقت و سرعتی عالی انجام دهد. با وجود سنگین‌تر بودن RC F TE در برابر LFA فیبرکربنی، این خودرو به یکی از سرسخت‌ترین و دقیق‌ترین خودروهای ساخته لکسس بدل شده است.

این بهبود مداوم در برند F شرکت لکسس و مدل اسپرت F، ظرفیت این مارک (لکسس) را در شناخته شدن به‌عنوان برندی عالی از تویوتا را افزایش می‌دهد. با LFA، لکسس یک خودرو با عملکرد و کیفیت جهانی ساخت که ریشه‌اش به‌وضوح در RC F پیدا می‌شود.

این خودرو همچنین نویدبخش این امید است که شرکت هنوز به خودروهایی با عملکرد بالا علاقه‌مند است. شاید LFA افسانه‌ای هرگز باز نگردد ولی روحش در بازماندگانش جاری است؛ بیایید امیدوار باشیم که این راه هنوز ادامه دارد… .

مشخصات فنی «لکسس LFA 2010»:

موتور: ۴.۸ لیتری V10 بنزینی

خروجی: ۵۵۲ اسب بخار قدرت / ۴۸۰ نیوتن‌متر گشتاور

جعبه‌دنده: ۶ سرعته دستی

مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها: ۱۶.۷ L/100 Km، ۲۷۰ g/Km

امتیاز ایمنی: اعلام نشده

قیمت:۷۵۰,۰۰۰ دلار (استرالیا-هنگامی‌که نو بود + مالیات‌های محلی)

مشخصات فنی «لکسس RC F Track Edition»:

موتور: ۵ لیتری ۸ سیلندر بنزینی

خروجی: ۴۷۱ اسب بخار قدرت / ۵۳۰ نیوتن‌متر گشتاور

جعبه‌دنده: ۸ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها: ۱۰.۹ L/100 Km، ۲۵۳ g/Km

امتیاز ایمنی: اعلام نشده

قیمت: ۱۶۵,۶۹۰ دلار (استرالیا + مالیات محلی)

منابع: motoring و motoring

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Real

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (38 ديدگاه)

    یه لحظه یادم رفت کجام عجب داستان جالبی بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. MOHAMAD.n.r

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      جرمی کلارکسون LFA رو باRCF مقایسه کرد و میگفت لکسس ماشینی رو ساخته(lfa)که حتی خودشم دیگه نمیتونه مثلشو بسازه و میگفت lfa خیلی از سیستم های الکترونیکی rcرو نداره ولی اینقدر بالانسه و خوب ساخته شده که بهتره.
      یه مصاحبه دیگه هم دیدم که از جرمی پرسیده بودند بهترین ماشینی که سوار شدی چی بود گفت lfa ،در حالی که توی تخت گاز خودرو های بسیار گرونتری هام سوار شده بود و حتی گرند تور که سوار شیرون شد.(فیلم ها در اپارات و you tube موجودند)
      امیدوارم لکسس نثل جدیدشو طراحی و تولید کنه چون گروه تویوتا لکسس به یه ماشین خوب احتیاج داره.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. علی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمیدونم نظر قبلیم منتشر شد یا نه. چون مرگ بر دنیا گفتنم خوب نبود سیستمم یهو هنگید و خاموش شد.
    اما نظرم این بود:
    اینجایی که رانندگی میکنن بالاتر از ملبرونه معروف به الپ استرالیا
    یکی از زیباترین مناطق دنیاس
    قدیما یه همسایه افغانسانی داشتیم طفلکیا یه شب اومدن گفتن همه چی رو میفروشیم قاچاقی بریم استرالیا. دو سه تا لوازمشون رو خودمون خریدیم و اونام با خوشی راهی شدن و بعد دو ماه رسیدن استرالیا و الان تو ملبورن ساکنن. تو فیسبوک چند ماه پیش پسرشو پیدا کردم چون قدیما دوست بودیم. اونجا مهندسی خونده و یه لکسوس nx زیر پاشه و من الان حسرت میخورم چرا باهاشون نرفتم. چندبار از همون الپ استرالیا عکس گذاشته بود خودم تعجب کردم مگه اونجا تو کویر و برهوت برف میاد؟ ازش پرسیدم قضیه برفا چیه که گفتش اونجام یه منطقه کوهستانی دارن و خلاصه عجب بهشتیه. پدرشم تو یه کارگاه تاسیساتی کار میکنه تویوتا هایلوکس خریده.
    حالا منم به این نتیجه رسیدم که شعارهای مرگ بر دنیامون خیلی با کیفیت نبوده انشالله این جمعه همدیگه رو تو مصلی میبینیم و شعار مرگ بر دنیامون رو بلند تر و از ته دل بگیم شاید به هایلوکس رسیدیم. بهتون قول میدم دنیا رو میگیریم پولهاشونو میگیریم میریم هرکدوم یه لکسوس میخریم حالشو میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. M

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    کجان اونایی که طرفدارای تویوتا رو تو زمینه اسپرت بودن و پرفورمنس تحقیر میکردن !

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (141 ديدگاه)

      این تویوتا نیست لکسوسه

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. M

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        نه بابا ! جدی ؟ یه لحظه لکسوس رو تویوتا خوندم اخه همونطور که میبینی خیلی شبیهن !
        بابا تو که نمیدونی لکسوس همون تویوتای لگو عوض کردس مال تویوتاس و فقط سطح لوکس تر و اسپرت تری ارائه میده چرا نظر میدی؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. پدرام

          ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
          سوابق: (36 ديدگاه)

          اگر اینجوری بگیم پس کل گروه فولکس واگنم همون فولکس واگنه این چه حرفیه هر شرکتی ماشیناش مال خودشه قرار نیست چون زیر مجموعس و یسری اشتراکات داره بگیم تویوتاس

          موافقم 2
          مخالفم 0
        2. datsun

          ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
          سوابق: (3431 ديدگاه)

          پدرام
          فرق میکنه چون فولکس برندهای که قبلا بودن خریده و زیر برند خودش کرده ولی تویوتا خودش لکسوس رو بنا گذاشته صفر تا صدش.

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. MOHAMAD.n.r

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (1141 ديدگاه)

        علی اقا لکسس حتمی مال ایرانخودرو یا سایپاست????

        موافقم 1
        مخالفم 0
      3. مانی

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        بهت میگن لکزز مال تویوتاست این چه حرفیه میزنی
        اما وقتی‌ بر رسی‌ اس کلاس و ال اس باشه و بگی‌ که
        این تویوتاست میگن نه این لکززه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  4. me84

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    اینجا مشخص میشه کوروت C8 جدید چه هیولاییه.
    عملکرد ماشینهای بالای 400 هزار دلار رو میده فقط با 60 هزار دلار

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. (ali (chevy nova

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (6790 ديدگاه)

      دقیقا
      کوروت با اون قیمت و اون تواناییهاش دنیای خودروسازی رو وارد دوره ای تازه کرد
      قیمت مناسب
      قدرت بالا
      سرعت عالی
      شتاب معرکه
      طراحی خاص و زیبا
      اصالت
      کوروتc8 تو مجلات معتبر خودروی جز تحسین و تعریف چیزه دیگه ای رو بدست نیاورد

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. بهزاد

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (2372 ديدگاه)

        شورولت با این توانایی در ساخت ماشین خوش قیمت و بدون رقیب چرا در سگمنت های دیگه از این کارها نمیکنه مثلا ایمپالا و کروز و …
        اصلا گروه GM چرا یکی از مدلهای کادیلاک ats را حدود 70 هزار دلار فروخته یا میفروشه!
        cts-v اگر اشتباه نکنم نزدیک 90 هزار دلار قیمت داره چرا از فرمول کوروت برای موفقیت اونها استفاده نمیکنه؟
        با یک گل بهار نمیشه و همین الان در بسیاری از کشورها به غیر آمریکا این ماشین ها ممکنه از پس پاس کردن استاندارد آلایندگی بر نیان!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. پدرام

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (36 ديدگاه)

      صبر کنید تست بشه بعد امریکاییا رو کاغذ خیلی خوبن

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. [??-------------SRT--??]

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (160 ديدگاه)

        اینقدر کاغذ کاغذ نکن …

        موافقم 1
        مخالفم 0
  5. همایون

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (43 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Fk

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (232 ديدگاه)

    تنها لکسوسی که ازش خوشم میاد

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. Saeed

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    یکی از ابر خودرو های فراموش نشدنی
    ناز ترین سمفونی رو میان تموم ماشین های جهان داره….همین الانش هم قیافش هوش از سر آدم میبره
    شاهکار لکسوس فقط LFA????

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. OMID

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    حیف به کم ضعیف بود
    انجین بزرگتر یا توربو میخواست
    استعدادشو داشت

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. mohamad

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (812 ديدگاه)

    بنظرم جامعه خودرو باید به لکسس التماس کنه که نسل جدید LFA رو خلق کنه چراکه دانش و آینده نگری و مهندسی ناب در میلیمتر به میلیمتر این اثر موج میزنه. کسی باورش نمیشه که جرقه تفکر تولید lfa از سال 2000 خورده شده و تولدش هم 2010 بوده .
    “این شاهکار هنوز هم با زمان جلو میاد و دست بردار نیست.”
    دوستان میتونید با یه سرچ ساده مستند تولید LFA از National Geographic رو داخل گوگل پیدا کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Roham

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (728 ديدگاه)

    عجب قلم شیوایی داری شما!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا