دنده عقبمازراتی

بدترین خودروهای اسپرت: مازراتی بای‌توربو کوپه

بای‌توربو کوپه کاملاً تصویر خوب مازراتی را در اواخر دههٔ ۸۰ از بین برد

چه خودرویی است؟

autowp-ru_maserati_biturbo_1

مازراتی بای‌توربو درواقع خانواده‌ای متشکل از سه مدل بود که عبارت‌اند از یک کوپهٔ لوکس اسپرت، یک سدان اسپرت و یک گرند تورر. همچنین بر روی پلت‌فرم این خودرو کوپهٔ Karif و اولین نسل مدرن گیبلی هم ساخته شد.

autowp-ru_maserati_biturbo_7

کی و کجا ساخته شد؟

بای‌توربو کوپه در دسامبر سال ۱۹۸۱ معرفی شد و تولید آن در مودنا ایتالیا صورت گرفت. سپس با اولین بازطراحی این خودرو، نام بای‌توربو به ۲۲۲ تغییر پیدا کرد. درمجموع از این ماشین ۲۲,۶۶۰ دستگاه تولید شد که شامل نسخه‌های خاص مسابقه‌ای و مدل ۲.۲۴v هم می‌شود.

autowp-ru_maserati_biturbo_8

مشخصات فنی

بای‌توربو خودرویی موتور جلو و دیفرانسیل عقب بود که سه موتور V6 بای‌توربو بنزینی برای آن ارائه شد. موتور پایه یک واحد ۲ لیتری بود و در سطحی بالاتر یک نمونهٔ ۲.۵ لیتری قرار داشت درحالی‌که بالاترین پیشرانه هم ۲.۸ لیتر حجم داشت. بسته به سال تولید و نوع موتور، بای‌توربو کوپه حداکثر تا ۲۸۵ اسب بخار قدرت را ارائه می‌کرد؛ اما دراین‌بین احتمالاً موتور ۲ لیتری V6 جالب‌ترین موتور این خودرو بود.

maserati_biturbo_1

این پیشرانه در اصل یک واحد قدیمی مورداستفاده در مازراتی مراک بود که سازندهٔ ایتالیایی دو توربوشارژر روی آن نصب کرده و اولین موتور بای‌توربو را برای یک خودروی تولیدی جاده‌ای ارائه نمود؛ اما نکتهٔ عجیب‌تر اینکه سوخت‌رسانی این موتور از طریق یک کاربراتور وبر صورت می‌گرفت. در ابتدا در هر سیلندر این پیشرانه سه سوپاپ وجود داشت اما در سال ۱۹۸۸ مازراتی از مدل ۲.۲۴v پرده‌برداری کرد که دارای ۲۴ سوپاپ یعنی چهار سوپاپ در هر سیلندر بود. نسخه‌های اولیه نیز فاقد اینتر کولر بودند.

maserati_222_4v_3

چرا بد است؟

بای‌توربو کوپه از بسیاری از جهات خودروی بدی بود. این ماشین به‌عنوان جایگزینی برای مدل موتور وسط V6 مراک ارائه شد که خودروی فوق‌العاده‌ای بود. مازراتی در آن زمان طرح بزرگی مبنی بر کسب فروش و محبوبیت بیشتر در بازار با ساخت خودروهای کاربردی‌تر و ارزان‌قیمت‌تر را در دست اجرا داشت و بای‌توربو به‌عنوان مدلی پایین رده، بخشی از این طرح بود. به عبارت ساده، این خودرو یک مازراتی معمولی و غیر لوکس بود که این یعنی کیفیت ساخت پایینی داشت.

maserati_222

هنگامی‌که بای‌توربو نو بود کاملاً خودروی خوبی بود. این شتاب خوبی داشت، در پیچ‌ها بد نبود و حتی در نسخهٔ پایه با موتور ۲ لیتری هنوز هم تصویری از یک سوپراسپرت را ارائه می‌کرد؛ اما پس از گذشت تنها چند سال، همه‌چیز تغییر می‌کرد. به‌عنوان‌مثال بای‌توربو خصوصاً در نمونه‌های تولیدی در سال اول، از مشکل پوسیدگی و خوردگی بدنه جداً رنج می‌برد چراکه مانند بسیاری از خودروهای ایتالیایی آن دوران از ورق‌های گالوانیزه ساخته شده بود که به‌سرعت دچار پوسیدگی می‌شد.

autowp-ru_maserati_222_1

علاوه بر این، کیفیت فضای داخلی بای‌توربو نیز خوب نبود. هرچند کابین این کوپهٔ ایتالیایی طراحی مناسبی داشت اما عمدتاً از مواد با کیفیت پایین ساخته شده بود. به‌عنوان‌مثال داشبورد با چرم مصنوعی پوشیده شده بود که تنها پس از سه یا چهار سال استفاده شروع به ترک خوردن می‌کرد. در سال ۱۹۸۳، مازراتی بای‌توربو با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 بای‌توربو در بازار ایالات‌متحده عرضه شد اما به خاطر محدودیت‌های آلایندگی قدرت آن به تنها ۱۹۶ اسب بخار محدود شد بود. بسیاری معتقدند که بای‌توربو عامل ترک بازار ایالات‌متحده توسط مازراتی بود چراکه ضربه‌های مهلکی به تصویر این برند خوش‌نام ایتالیایی وارد ساخت.

autowp-ru_maserati_biturbo_6

اما همه با این نظر موافق نیستند

مطمئناً پس از عرضهٔ محصولات موفق بورا و خمسین، بای‌توربو یک گام به عقب برای مازراتی به نظر می‌رسید اما چنین نبود چراکه این ماشین مازراتی را که در آستانهٔ ورشکستگی قرار داشت نجات داد. در ابتدا بیش از ۴۰ هزار دستگاه از بای‌توربو فروخته شد که موجب شد کرایسلر و بعداً فیات از مازراتی به‌عنوان برندی لوکس برای رقابت با مرسدس بنز و ب‌ام‌و در سطح جهان استفاده کنند؛ اما خود بای‌توربو هم اتومبیل چندان بدی نبود. این ماشین از طراحی جعبه‌ای شکل متداول آن روزها استفاده می‌کرد (مانند ب‌ام‌و M3 E30) و به پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری مجهز شده بود که هرچند کمی ضعیف بود اما عملکرد مناسبی داشت. بااین‌حال درنهایت مازراتی با عرضهٔ مدل گیبلی، بای‌توربو را کنار گذاشت.

autowp-ru_maserati_biturbo_2

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Madjid

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    به نظر من که بای توربو ماشین بدی نیست ، همینطور که مراک جزو مدل های بسیار محبوب و دوست داشتنی مزراتی محسوب میشه ، از طراحیش لذت میبرم و قیمتش مناسب و قدرتش هم کافی بود.

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. ali

      ۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (89 ديدگاه)

      مزراتی نه مازراتی

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. ASTON MARTIN

      ۸ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      ولی کیفیت ساخت پایینی داشت… پوسیدگی شدید بدنه توی سال اول صرف نظر از مشکلات حادی که ایجاد میکنه توی فروش دراز مدته محصول هم تاثیر سو زیادی ایجاد میکنه
      مازراتی هیچ وقت از یک لاکچری سازه حده متوسط جلو تر نرفت.. همین الانشم به نسبت قیمت از رغبا عقبه..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ونوم اف ۵

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    تمام مطالب بدترین خودروهای اسپرت رو تا الان خوندم تکلیف موتوری یک با خودش معلوم نیست بعد خوندن مطلب بیشتر میشه فهمید ماشین خوبی بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. خسرو

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    یاد اوپل کالیبرا انداخت/تقریبا هم دوره ی این بود/ چقدر زیبا بود -به زمانش شاهکار بود/ چندتایی اومد ایران/ یکیشو تو جاده چالوس که دیدم هنوز بعد اینهمه سال یادش میوفتم/ اونموقع با 20 میلیون ته ماشین رو میدادن مثل گالانت- ولی کالیبرا 60 تومن بود ..

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا