متفرقه

آزادی کارلوس گوسن از زندان

کارلوس گوسن پس از تودیع وثیقه‌ی در نظر گرفته شده از زندان آزاد شد.


به گزارش رسانه‌ها دادگاه وثیقه‌ی ۸.۹ میلیون دلاری برای این مدیر اسبق خودرویی تعیین کرده بود. شایان ذکر است گوسن پیش از این دو بار برای پرداخت وثیقه اعلام آمادگی کرده بود اما دادگاه هر دو بار این وثایق را رد کرده و گفته بود در صورت آزادی او ریسک پنهان شدن شواهد و مدارک وجود دارد.

مدیرعامل ۶۴ ساله و اسبق اتحاد رنو-نیسان بیش از ۱۰۰ روز بود که در بازداشت انفرادی به سر می‌برد و اصلی‌ترین اتهام او پنهان کردن و گزارش نکردن میزان درآمدش بوده است.


گوسی اندکی پس از آزادی از زندان تمامی اتهامات را رد کرده و از خود دفاع کرد. او گفت:

من به خانواده و دوستانی که در این روزهای وحشتناک کنارم بودند به شدت افتخار می‌کنم. من کاملاً از خود در برابر این اتهامات بی‌پایه و اساس دفاع می‌کنم.

اگرچه گوسن از بازداشت رها شد اما باید در ژاپن و تحت نظر دوربین‌های دستگاه قضایی این کشور بماند. هرچند تخلف ادعایی گوسن تنها پنهان‌کاری مالیاتی یا خرج سرمایه به صورت شخصی بوده اما نوع برخورد دستگاه قضایی ژاپن با او همانند سران مخوف مافیا و افراد خطرناک بوده است!


این مدیر ارشد خودرویی در ماه ژانویه گفته بود قربانی دسیسه گروهی از مدیران نیسان شده است. او ادعا کرده بود دیگر مدیران نیسان با برنامه قبلی و خیانت باعث به زیر کشیدنش شده‌اند و طرح اتهاماتی درباره‌ی گزارش نادرست درآمدش طرح مدیران این شرکت برای خلاص شدن از شر او بوده‌اند.


گوسن در همان زمان اتهامات مطرح شده درباره‌ی هدایت دیکتاتور گونه‌ی نیسان را رد کرده و گفته بود که مدیری بسیار قوی بوده است.

ظاهراً بسیاری از مدیران نیسان دل ‌خوشی از رنو نداشته‌اند و گوسن می‌توانسته کنترل کامل این خودروساز ژاپنی را به عنوان بخشی از برنامه‌ی ادغام رنو، نیسان و میتسوبیشی به دست گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    .
    اینکه گوسن ادعا کرده مدیرهای نیسان براش پاپوش درست کردن میتونه درست باشه، اما باید این نکته رو هم در نظر داشته باشیم که کارنامه فرانسویها تو مسائل سیاسی اصلا جالب نیست. چون دولت فرانسه بخشی از سهام رنو رو در اختیار داره و بخاطر همین نگاه کاملا سیاسی روی رنو داره. حتی در مورد پژو و سیتروئن هم همینطوره. بعد از برجام اگه یادتون باشه مسئولان سیاسی ایران و فرانسه بعد از توافقنامه های سیاسی همکاری با رنو و پژو سیتروئن رو آغاز کردن. در صورتی که همکاری دو خودروساز واقعا نباید تابع مسائل سیاسی باشه. باید بتونن کاملا آزادانه کار کنم. حالا ایران رو فاکتور میگیریم بخاطر شرایط خاصش. اما اگه به سیاست خارجی فرانسه نگاه کنید و مسائلی که تو آفریقا بوجود آوردن میشه فهمید اونا با پنبه سر میبرن. خیلی آروم و زیر زیرکی نفوذ میکنن نه با جنگ و حمله. من نظر خودمو میگم احتمال میدم ژاپنیها متوجه تحرکاتی از جانب فرانسویها شدن بخاطر همین میخوان از شرشون خلاص بشن. اینکه تو مقاله هم گفته:””نوع برخورد دستگاه قضایی ژاپن با او همانند سران مخوف مافیا و افراد خطرناک بوده است!”” میتونه از هم همین مسائل نشات گرفته باشه.
    خلاصه اینکه ژاپنیها معروفن به اخلاق مداری. معروفن به رعایت حق و حقوق طرف مقابل و اگه این سیاست رو در مقابل گوسن در پیش گرفتن احتمالا یه مسئله مهم سیاسی باشه و با این همه سختگیری به نوعی خواستن جلوی نفوذ فرانسه رو به اقتصاد ژاپن بگیرن.
    بازم میگم اینایی که گفتم تحلیل منه ولی الزاما درست نیست و منم ادعای درستی این تحلیل رو ندارم اما من به سیاست فرانسویها اعتماد ندارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد حسین

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (489 ديدگاه)

      در تکمیل نظر شما یادآوری می کنم که فرانسه به استعمارگر صنعت مشهوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Archi KHAN

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      پیرو حرف حضرتعالی خاطر نشان کنم :
      صدمات و خیانت هایی که فرانسه در طول یکی دو قرن گذشته به ایران کرده ؛ امریکا و روسیه و حتی همون روباه پیر معروف انگلیس نکرده …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ahmad

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (566 ديدگاه)

        و من هم پیرو حرف جنابعالیان عرض کنم صدماتی که امریکا و انگلیس 40 سال پیش به ما زدند که حتی تا به امروز گریبانگیر ماست هیچ کشوری به ما نزده امیدوارم کامنتم حذف نشه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرزاد

          ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (1 ديدگاه)

          کاملا با شما موافقم احمد جان بهتره بگیم صدماتی امریکا و انگلیس به کل دنیا زدن هنوز فرانسویا باید پیش اینا درس پس بدن تو منفور بودن هیچ کشوری به پای انگلیس و امریکا نمیرسه از بس که تمام کشورهای دنیا به یک نوعی از اینا ضربه خوردن .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. توماج نوری

      ۱۳ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اخلاق مداری… کاملا درسته… حمله ژاپن به چین یک حرکت اخلاق مداری بود… امتناع از دادن ویزای کار و ازدواج به ایرانیان در ژاپن هم نمونه ای دیگر از این قبیل اخلاق مداری بوده و هست… ادعای مالکیت دریای چین توسط ژاپن هم فراموش نشه… حالا خوبه از اسم دریای چین کاملا مشخصه که صاحبش کیه… ژاپنی های متجاوز هر ثروتی که تا بحال داشته و یا هنوز دارند از راه دزدی و غارت کشور پهناور و صلح دوست چین بدست اورده اند. حالا هم که یه سرمایه گذار خارجی رو که متهم به فساد مالی شده بود بحال خودش رها کردند ولی دارند گریه میکنند که چرا این سرمایه گذار با جت خصوصی خودش فرار کرده و رسانه های ژاپن به وی لقب بزدل دادند. بنده تحلیل گر مسایل سیاسی و اقتصادی نیستم. من فقط شیفته هنر و فرهنگ اسیای شرقی هستم اما هیچوقت از ژاپن خوشم نیومده و نخواهد اومد. چنین کشوری حتی قادر نیست به تنهایی از خودش در برابر حمله کره شمالی دفاع گرچه برای چنین جنگی دیگه خیلی دیر شده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ahmad

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    دولت فرانسه کلا 10 درصد سهام رنو در اختیار داره که خیلی ناچیزه و اونقدری نفوظ نداره و اگه شما سیاست فرانسویا تو افریقارو مد نظر قرار میدی ، بهتره یه نگاهی هم به سیاست انگلیسیا در افریقا ، هند ، پاکستان هم بندازی ، امریکارو که دیگه نگو که کل دنیا رو غارت میکنه و اتفاقا سابقه این دو کشور خیلی سیاه تره نسبت به فرانسویا ، اگه ما این رو مد نظر قرار بدیم نباید با هیچ کشور غربی پس بر برجام قرارداد میبستیم ، چون هر کدومشون به نوبه خودشون به فکر کلاه گذاشتن سر ما هستن در مورد کارلوس گوسن هم شک نکن که قضیه خیلی مشکوکه ، همین که تا الان حتی با وثیقه هم نمیذاشتن ازاد بشه باید شک کرد ، در صورتی که همین ژاپنیای به اصطلاح قانون مدار ، جرات ندارن حتی مدیر عامل یه شرکت رده پایین امریکایی رو این همه مدت تو زندان نگه دارن ، چون بلافاصله با واکنش تند دولت امریکا روبرو میشن ، حالا اگه دولت فرانسه اینقدر نفوذ داره تو شرکت رنو ، پس چرا نتوست تو این مدت ، حداقل به خاطر مسائل سیاسی و روبط اقتصادی و تجاری که دو کشور باهم دارن ، ژاپنیارو وادار کنه که حداقل اجازه بدن طرف با قید وثیقه ازاد بشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      داداش شما یک چیزی رو چپن در قیچی شرح میدی و این برای بار چندم هست سوال را تکرار میکنم؟
      کدوم مدیر اختلاص گر غیر فرانسوی یا وابسته به فرانسه در ژاپن تخلف کرده و دستگیر نشده؟
      چرا به دروغ میگی 10 درصد در حالی که سهامش 15 درصده!
      ژاپنیها به دنبال بازخرید سهامشون هستند و این خواسته در هر مشارکت و مالکیتی ممکنه پیش بیاد مثل فورد و مزدا و… که با درخواست و پافشاری یکطرف به سرانجام رسیده اما به خاطر دخالت های دولتی تا به حال مجالی برای نیسان قرار داده نشده و تا زمان طرح ادغام قوسن مشکلی هم نبود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ahmad

        ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (566 ديدگاه)

        اول از اینکه قوسن نه گوسن دوما 15 درصد تا سال 2015 بود و بعد به 10 درصد رسید حالا اصلا ما میگیم حرف شما درست 10 درصد نه 15 درصد باز هم چه توفیقی میکنه دولت فرانسه سهم بالاترو نداره و قدرت نفوذش اونقدرها نیست سوما دولت فرانسه تا سال 2008 یا 2009 هیچ سهمی در رنو نداشت و تا اون زمان یه کمپانی کاملا خصوصی بود و در سال 98 هم که مالک نیسان شد کاملا خصوصی بود چهارما اگه اینا ریگی به کفششون نیست چرا تو این مدت اجازه ندادن طرف از حق قانونی خودش استفاده کنه و با قید وثیقه ازاد بشه در هیچ کجای دنیا با مدیر عامل یه شرکت مهم اینگونه رفتار نمیکنن حداقل طرف میتونه در اینگونه موارد تا موقع محاکمش با وثیقه که حق قانونیش هست بیاید بیرون .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. me84

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    احمد داداش من در مورد فرانسه صحبت کردم. پای بقیه کشورا رو چرا میکشی وسط؟ در مورد روابط ژاپن و آوریکا هم دیگه همه دنیا میدونن بخاطر داستان بمب اتمی و توافقات بعدش بین آمریکا و ژاپن روابط خاصی برقراره و ژاپن در خیلی موارد مورد حمایت آمریکاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا