متفرقه

اتوبوس فرمیک اسیدی

این روزها تنور انرژی‌های تجدید پذیر حسابی گرم است؛ هر روز شرکت‌هایی را می‌بینیم که با هدف تضمین آینده خود، به سوی خودروهای الکتریکی یا حداقل هیبریدی روی می‌آورند. اما حتی پیشرفته‌ترین این خودروسازان نیز باید در برابر دستاورد این تیم دانش‌آموزی از دانشگاه تکنولوژی آیندهوون (Eindhoven)، سر تعظیم فرو بیاورند. آن را به‌عنوان “اولین سیستم جهان که توانایی استفاده از فرمیک اسید را به اتوبوس می‌بخشد” معرفی کرده‌اند. این سیستم که کاملاً محصول ذهن توانای اعضای Team FAST است، شامل اتوبوسی الکتریکی و یک تریلر کوچک است که وظیفه خطیری بر عهده‌اش نهاده شده: تبدیل فرمیک اسید به الکتریسیته.

formic acid
اما همه این‌ها به کنار؛ اصلاً چرا فرمیک اسید؟ طبق تحقیقات انجام شده در آیندهوون، این ترکیب پایدار، فاقد کربن، ایمن و صد البته، مایع است. این اسید به‌طور طبیعی در گزنه‌های دوپایه (stinging nettle) و مورچه‌ها یافت می‌شود اما نکته مثبت آن‌که به‌آسانی نیز می‌توان آن را در مقیاس صنعتی تولید کرد – به‌عنوان اطلاعات عمومی بد نیست بدانید که از فرمیک اسید برای حفاظت خوراک دام استفاده می‌کنند. دانشجویان آیندهوون ترکیبی متشکل از ۹۹ درصد فرمیک اسید و عامل افزایش‌دهنده عملکرد را برداشته و نام هیدروزین (Hydrozine) را بر آن نهاده‌اند. ادعا شده که تراکم انرژی این سوخت چهار برابر یک باتری است.


پس از معرفی اولیه اتوبوس در اوایل سال گذشته، امروز تیم فست سیستمی توسعه داده که ۴۲ هزار بار قوی‌تر از آن چیزی است که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود؛ مجموعه‌ای که قادر به تولید ۲۵ کیلووات انرژی است. کلید انرژی این اتوبوس در تریلر کوچکش جای دارد، جایی که هیدروزین به هیدروژن و همچنین کربن دی‌اکسید بدل می‌شود. در حقیقت می‌توان تریلر را یک افزاینده برد حرکت دانست که بدون آن، اتوبوس اسیدی ما مسافت بسیار کمتری را خواهد پیمود. تیم فست این روزها شدیداً درگیر آزمایش ساخته‌شان هستند که تا پایان سال میلادی جاری، فرزندشان را عملیاتی کنند.


از این اتوبوس در ششم جولای رونمایی خواهد شد و همچنین ممکن است شاهد نخستین ایستگاه سوخت‌گیری هیدروزین نیز باشیم.


دانشگاه آیندهوون اظهار کرد:

هدف تیم فست هم قابل‌ستایش و هم بلند پروازانه است. تیم فست با همراهی تمامی شرکای زنجیره تولید، هیدروزین را به یک حامل انرژی ایمن، پایدار و استاندارد برای آینده تبدیل می‌کند.

منبع: دیجیتال ترندز

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    ما هم همش تو فضای مجازی مشغول بحث‌ایم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. h

      ۲۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (434 ديدگاه)

      پس یه کاری کن-

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mory

        ۲۰ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (418 ديدگاه)

        با کدوم پول؟
        با کدوم پشتیبانی ؟
        اینجور کارا نیاز به حمایت داره عزیز
        دولت باید بسترو فراهم کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. h

          ۲۰ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (434 ديدگاه)

          داداش برو وزارت دفاع بگو میخوام ادوات جنگی بسازم
          _مثل تانک . موشک . اسلحه- بعد 10 میلیارد بهت میدن . با 1 میلیاردش وسایل نظامی بساز و با بقیه اش هم برو ش شرکت خودرو سازی بزن
          بعضی از خودرو ساز های جهان که به این سطح رسیدن اول تو کار ساخت وسایل جنگی بودند.
          البته حرفت درسته ولی

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حسین

          ۲۰ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (2820 ديدگاه)

          وزارت دفاع کجا پول میده؟
          دلخوشی داری!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. تیاگو

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ما هم توی دبیرستان میدونیم فرمول فرمیک اسید چیه ولی نمی دونیم چه کاربردی داره و به چه دردمون می خوره از معلم هم می پرسی فقط می گه بدون اسید مورچه است و ازش تو کنکور سوال میاد!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (17 ديدگاه)

      همین سطحی نگیری رو فاکتور بگیر به کل مملکت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سام

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کی گفته کربن نداره؟؟!!!HCOOH فرمولشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. کاوه

    ۲۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام، به نظر میاد یک اشتباه ر نوشتن یا ترجمه مقاله رخ داده: این ترکیب پایدار، فاقد کربن”
    این ترکیب با فرمول CH2O2 در ساختار خود دارای کربن است که خود مقاله هم اشاره کرده به کربن دی اکسید (CO2) تبدیل می گردد (که به نظر من همچنان مشکل سوخت های فسیلی را دارد چون آنها هم دی اکسید کربن آزاد می کنند که مناسب محیط زیست نیست). از طرف دیگر، بهترین روش تهیه صنعتی فرمیک اسید تهیه از گاز متان (CH4) است که بسیار ارزان تر از خود فرمیک اسید می باشد که این خود باز توجیه ندارد، به نظر بنده مهمترین مزیت این کار که بهش تو مقاله اشاره نشده است، تبدیل فرمیک اسید به هیدروژن و دی اکسید کربن است. و در واقع این هیدروژن است که نیروی محرکه موتور بوده و انرژی آزاد می کند. مزیت این روش نسبت به استفاده مستقیم از گاز هیدروژن امنیت بیشتر آن است چون در اینجا به صورت در جا گاز هیدروژن تهیه و مصرف می شود ولی در ماشین های هیدروژنی باید سوخت گیری کرده و در باک ماشین ذخیره گردد.
    با تشکر از مترجم محترم و سایت وزین پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی بازیار

      ۲۰ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (6 ديدگاه)

      درود
      در مقاله ذکر شده که این سوخت carbon neutral هست. یعنی با عمل آفست کربن (تعدیل کربن) انتشار کربن دی اکسید رو کاهش داده و به حد صفر می رسونند.
      بنده ترجیح دادم که این اصطلاح رو به صورتی که می بینید به فارسی برگردونم که البته به نظر عمل درستی نبود.
      موفق باشید.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا