اسمارتمتفرقه

نگاهی اجمالی به اسمارت‌های وارداتی

سام کاویانی: بازار خودروی کشورمان هر روز به سمت شور و تنوع بیشتری در حال حرکت است و روزی نیست که خبر ورود مدل جدیدی به گوشمان نرسد و یا نوید ساخت مرکب نوینی داده نشود. اخیراً شرکتی نوپا در کشورمان توانسته مجوز ورود دو مدل از ساخته‌های AMG با عناوین CLA 45 و GLA 45 و نیز دو مدل از اسمارت به نام‌های فورتو و فورفور را از متصدیان امور اخذ نماید. از همین رو و در جهت شناخت بیشتر شما عزیزان، در این متن بر آنیم که نگاه کوتاه و مختصری به برخی از مختصات و ویژگی‌های نسخه‌های وارداتی اسمارت داشته باشیم.

Smart ForTwo Cabrio
اسمارت FORTWO
اسمارت فورتو (FORTWO)، یک خودروی بسیار کوچک شهری و یا همان میکروکار است که از پیشرانه و دیفرانسیلی در ناحیه عقب خود سود می‌برد. در حال حاضر، این مرکب زیبا و نقلی توسط بخش «اسمارت» از گروه خودروسازی دایملر به تولید می‌رسد. از زمان پیدایش این خودرو در سال ۱۹۹۸ میلادی، تاکنون سه نسل از آن روانه اقصی نقاط عالم شده است. نسل جاری آن نیز، در شانزدهمین روز از ماه جولای سال ۲۰۱۴ میلادی و در میان خیل انبوهی از هواخواهان و دوستدارانش پا به عرصه وجود نهاد.

Smart Fortow 1998
Smart Fortow 1998
Smart Fortwo 2011 Cabrio
Smart Fortwo 2011 Cabrio
اسمارت فورتو بر روی پلتفرمی کوتاه شده از نسل سوم رنو توئینگو، تکوین و توسعه یافته و در حدود ۷۰ درصد از بخش‌های آن با این خودرو مشترک است. از آنجایی که اسمارت و مرسدس بنز هر دو از اقمار تحت کنترل دایملر به شمار می‌آیند، لذا مهندسی و معماری این مدل نیز توسط کمپانی نامدار مرسدس بنز صورت پذیرفته است. البته این مسئله بیش‌تر در مبحث ایمنی ساختاری فورتوست که نمود عینی‌تری به خود می‌گیرد. در این میان، حتی برخی از مؤلفه‌های به کار رفته در شاسی اسمارت فورتو هم از مرسدس بنز کلاس C به عاریت گرفته شده‌اند. اسمارت فورتو در دو فرم متفاوت از بدنه، اعم از سه درب هاچ‌بک و دو درب کابریولت عرضه می‌شود. در حال حاضر، این خودرو در کارخانه SMARTVILLE در کشور فرانسه به تولید می‌رسد.

2016 Smart Fortwo
۲۰۱۶ Smart Fortwo
در طراحی نسل جدید فورتو، کمپانی اسمارت از طرح “ONE BOX” و یا تک جعبه‌ای نسل پیشین آن گذر نموده و چهره معقولانه‌تر و عامه‌پسندتری را برایش تدارک دیده است. درپوش موتور هم در قیاس با نسخه قبلی، به‌وضوح از قالب صاف‌تر و بزرگ‌تری سود برده که همین امر در جای خود، ایمنی بالاتری را برای عابران پیاده در هنگام تصادفات جاده‌ای فراهم می‌آورد. از طرفی، وجود کاپوت بلندتر، ثبات و پایداری بیشتری را برای این خودروی کوچک در سر پیچ‌ها به ارمغان آورده است. با آنکه طول ۲/۶۹ متری اسمارت فورتو، قابلیت‌های هر طراحی، ولو ماهر و زبده را برای تغییرات دلخواه و بنیادین سخت محدود و مسدود می‌کند ولی با این همه، اوورهنگ های کوچکی در برخی از بخش‌های بدنه آن تعبیه شده‌اند که همین خود، مایه‌های فزون‌تری از زیبایی را به بدنه این خودرو بخشیده‌اند. مقوله تضاد در رنگ‌آمیزی و یا همان بدنه دور رنگ نیز، به‌عنوان یکی از ویژگی‌های ثابت تجاری در ساخته‌های اسمارت، در نسل نوین فورتو هم حفظ و استمرار یافته است. درمجموع، بدنه فورتو با ۴۰ ترکیب متفاوت رنگ‌آمیزی می‌شود.

فضای جادار موجود در داخل کابین این خودرو، درست برخلاف آن چیزی است که ابعاد خارجی آن بازتاب می‌دهد. ممکن است که این کابین برای عمده خانواده‌ها، ولو کوچک نیز چندان جذاب نباشد ولی درعین‌حال، برای دو فرد بزرگسال و یا زوج‌های جوان به حد کفایت خود جادار است. ضمن اینکه، درب‌های بلند این خودرو، امکان تردد سهل و آسان‌تری را نسبت به دیگر رقبا، به درون کابین آن مهیا می‌سازد. طرح داشبورد نسخه جدید فورتو نسبت به نسخه قبلی خود کاملاً متحول و از متریال کیفی‌تری هم برای مونتاژ و پرداخت آن استفاده شده است. نکته جالب اینجاست که خیلی از قطعات درون کابین فورتو نیز با رنو توئینگو همسان و مشترک است. سواری نسل جدید فورتو نسبت به نسخه پیشین خود به‌مراتب نرم‌تر و راحت‌تر شده است؛ و درعین‌حال، بهبود بیش‌ازپیش عایق‌بندی و کاهش نویز و صداهای اضافی هم از دیگر مواردی هستند که نسبت به نسل قبلی کاملاً مشهودند. این کابین از امکانات رفاهی مناسبی هم بهره می‌برد که ازجمله می‌توان به سیستم اطلاعات – سرگرمی با صفحه لمسی به سایز هفت اینچ، سیستم مسیریاب ماهواره‌ای، سقف پانورامیک و کروز کنترل و غیره اشاره داشت.

Smart ForTwo 02

نسخه جدید فورتو، در غالب موارد جلوه خارق‌العاده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارد. ازجمله آن‌ها می‌توان به نمایش تمام رنگی عقربه کیلومتر شمار آن اشاره داشت که دو ویژگی طراحی زیبا و کاربردی بودن را توأمان در خود داراست. ضمن اینکه، خوانش آن نیز آسان بوده و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تنها به مسیر پیش روی‌تان متمرکز شوید. درواقع، داخل کابین این خودرو آن‌چنان راحت است که شما ممکن است رغبتی به ترک آن نداشته باشید. در بازار آمریکای شمالی، اسمارت فورتو با چهار تریم برای کابین عرضه می‌شود: PURE و PASSION،PRIME و PROXY. در بالاترین تریم یا همان پراکسی، ترکیب چرم مصنوعی و با جزییات فابریک آبی رنگ، نمایی مدرن و دل‌نوازی را برای داخل کابین فراهم آورده است. سیستم صوتی حرفه‌ای JBL در فورتو، با ۸ عدد اسپیکر تمامی کابین این میکروکار را با خروجی ۳۲۰ وات تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

2015 Smart ForTwo Twinamic
اسمارت فورتو با دو پیشرانه متفاوت که هر دو نیز سه سیلندر هستند، عرضه می‌شود. نخستین پیشرانه از نوع تنفس طبیعی بوده و با حجمی معادل یک لیتر از توانی معادل ۷۱ اسب بخار برخوردار است و آن دیگری نیز، نسخه‌ای ۰.۹ لیتری مجهز به سامانه توربو شارژ است، خروجی توان این پیشرانه هم معادل ۹۰ اسب بخار است. هر دوی آنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه قابل سفارش هستند.

2015 Smart ForTwo Twinamic Interior
۲۰۱۵ Smart ForTwo Twinamic Interior
سایت خودرویی اتو اکسپرس (AUTOEXPRESS) در بریتانیا، نکات مثبت این خودرو را در موارد ذیل دسته‌بندی نموده است:

  • نمای ظاهری عالی
  • مانور پذیری در شهر
  • حس پریمیوم
  • و نکات منفی را در موارد ذیل:
  • بهای گران
  • چندان کاربردی نیست
  • حرکت پرتنش و عصبی در بزرگراه‌ها

نسخه هاچ‌بک اسمارت فورتو با بهایی بین ۱۱,۱۲۵ الی ۱۴,۷۰۵ پوند در بازار بریتانیا فروخته می‌شود و نسخه کابریولت آن نیز با بهایی بین ۱۳,۲۶۵ الی ۱۶,۸۴۵ پوند.

اسمارت فورفور
اسمارت فورفور (FORFOUR)، یک سوپرمینی شهری است که همچون برادر کوچک‌تر خود، مدل فورتو، توسط مجموعه ژرمنی مرسدس بنز مهندسی و قالب‌ریزی شده است. نسل نخست فورفور که خودرویی دیفرانسیل عقب و با پیشرانه‌ای در جلو به شمار می‌رفت، تنها برای دو سال (۲۰۰۴ الی ۲۰۰۶ میلادی) به تولید رسید و فروش آن نیز محدود به بازار اروپا و استرالیا بود. خودروی مذکور بر روی پلت‌فرم میتسوبیشی کلت تکوین و توسعه یافته بود؛ اما نسخه جدید فورفور پس از غیبتی ۸ ساله، نخستین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی رونمایی شد و دارای پلت‌فرم مشترکی نیز با نسل سوم رنو توئینگو است. برخلاف مدل فورتو که در خاک فرانسه ساخته می‌شود، اسمارت فورفور به‌موازات رنو توئینگو، در کارخانه NOVO MESI کمپانی رنو در کشور اسلواکی به تولید می‌رسد.

2015 Smart ForFour
طراحی اسمارت فورفور کاملاً شبیه برادر کوچک‌تر خود فورتو می‌باشد، با این تفاوت که تنها دو درب به انتهای بخش عقب آن ضمیمه شده است؛ اما با این حال، چراغ‌های چهارگوش جلو، خط شانه‌های قوی‌تر و نیز جلوپنجره لانه‌زنبوری این خودرو ظاهر عامه‌پسندتر و معقولانه‌تری را نسبت به نسل پیشین، برایش رقم زده است. طراحی منظم و شسته‌ورفته چراغ‌های جلو و عقب فورفور، از المان‌های تأثیرگذار در طراحی بیرونی این خودرو به شمار می‌روند. علاوه بر آن، این خودرو با سه جلوپنجره متفاوت و نیز یک کیت اسپرتی قابل سفارش است. شاخص‌های مربوط به استحکام در این خودرو به تمامی رعایت شده و سلول ایمنی فوق‌العاده صلبی پیرامون اتاقک سرنشینان آن را دربر گرفته است. شاید به خاطر همین ساختار قوی است که اسمارت فورفور با چنین جثه کوچکی توانسته ۴ ستاره را از موسسه ایمنی یوروانکاپ، از آن خود نماید.

2015 Smart ForFour
از آنجایی که اسمارت فورفور یک سوپرمینی در ابعادی مشابه با خودروهایی چون تویوتا آیگو و پژو ۱۰۸ است، پس نمی‌توان انتظار فضای جاداری را در داخل کابین آن کشید، ولی با این وجود، میزان جا پایی برای ردیف جلوی آن نسبت به نسل قبل بهبود بارزی یافته است. صندلی‌های پشتی آن، گرچه ظرفیت اسمی دو سرنشین بزرگسال را با خود دارند ولی چندان جادار نبوده و بهتر است که کودکان در آن جای گیرند؛ اما نکته جالبی که در این میان دیده می‌شود مربوط به درب‌های عقب اسمارت فورفور است، درب‌هایی که با زاویه ۸۵ درجه به سمت بیرون باز شده و ورود و خروج بسیار سهل و آسانی را برای سرنشینان ردیف عقب این خودرو مهیا می‌سازند. کیفیت و نوع متریال به کار رفته در این خودرو نسبت به نسخه قبلی آن بهبود چشمگیری یافته ولی کماکان در برخی از بخش‌های کابین، پلاستیک‌های سخت و ارزان قیمت قابل مشاهده است.

کابین فورفور مملو از جزییات بدیع و شگفت‌انگیز است. مثلاً دریچه‌های بزرگ هوا که بر روی داشبورد فورفور جای گرفته‌اند در تمامی لحظات حجم مناسبی از هوا وارد کابین نموده و هنگامی‌که بسته می‌شوند لوگوی اسمارت را شبیه‌سازی می‌کنند. از دیگر نکات جالب توجه در کابین اسمارت فورفور، نصب عقربه دورشمار موتور نه در پانل روبروی راننده بلکه در بالای پوشش داشبورد است! در محیط درونی این دورشمار، دایره‌ای دیگری هم جای گرفته که مربوط به ساعت آنالوگ این خودروست. از طرفی، یک صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ در میانه داشبورد نصب شده است. این صفحه از قابلیت اتصال به بلوتوث برخوردار بوده و از درگاه برای AUX،USB و کارت حافظه بهره می‌برد. با وجود سامانه TOMTOM LIVE SERVICE در آن به راحتی می‌توانید برخی از آیکون‌ها را تنها با یک فرمان صوتی فعال کنید.

2015 Smart ForFour
اسمارت فورفور با دو پیشرانه متفاوت ۰.۹ و ۱ لیتری که هر دو نیز سه سیلندر هستند عرضه می‌شود. پیشرانه یک لیتری از نوع تنفس طبیعی بوده و در دو نسخه متفاوت ۶۰ و ۷۱ اسب بخاری عرضه می‌شود، اما پیشرانه ۰.۹ لیتری مجهز به سامانه توربوشارژ بوده و توان خروجی آن معادل ۹۰ اسب بخار است. وظیفه انتقال نیرو در این خودرو را یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک، بر عهده دارند.

سایت خودروی اتو اکسپرس (AUTOEXPRESS) در بریتانیا نکات ذیل را از موارد مثبت آن برشمرده است:

  • خودرویی عالی برای راندن در شهر
  • پارک آسان
  • هزینه‌های نگهداری پایین
  • و نکات منفی را در موارد ذیل:
  • قیمت گران
  • برای سفرهای طولانی مناسب نیست
  • صندلی‌های عقب تنگ است

اسمارت فورفور با بهایی بین ۱۱,۶۲۰ الی ۱۵,۸۲۵ پوند در بازار بریتانیا به فروش می‌رسد.

2015 Smart ForFour
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
AUTOEXPRESS.CO.UK
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Madjid

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    خیلی عالیه.
    پول داشتم واسه تو شهر میخریدمش.
    ایده آله.
    هر جا میشه پارکش کرد
    هر جا میشه رفت
    هر جا میشه دور زد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۲۵ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (809 ديدگاه)

      خداییش این کجاش خیلی عالیه!!!
      بنظر من اصلا بدرد بازار ایران نمیخوره
      این قیمت پایش از 11هزار پونده که میشه 55میلیون با حق گمرکیو این بندو بساتها میخوان چند بدنش 80تا یا 90 تا
      کی میاد 80 تا بده بالا این
      این ماشین نه از نظر قیمت بدرد مصرف کننده های عادی میخوره نه از نظر جا و کاربردی بدرد پولداراش

      کلی ماشین کوچیک هست که از این خیلی خیلی بهتره اگه دنبال یه ماشین کوچیک شهری میگردی واسه مزایای خاص خودش هیوندای i10 بخر قیمت پایشم از 8هزار پونده و بهرین مدلشم تریپ se ا 13 هزارتاست هم جادارتره هم قدرتش بیشتره و… وکلی ماشین دیگه که راحت با یکم تحقیق میشه پیدا کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فرامرز

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    تو اروپا هر کی اینو میخره شناسنامش میشه یا باید خیلی زیر قیمت بده. نوی این تقریباْ هم قیمت نوی گلف هست ولی دست دومش خیلی ارزونتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjid

      ۲۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      اگر تونستی دلیلش رو بگو…
      افت قیمتش به چه دلیله ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ShoMpeT

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (271 ديدگاه)

    متاسفانه اگر در جایی زندگی میکنید که برف و یخبندان زیاد دارید، اصلا بدرد نمیخوره!
    ما هنوز بعد از گذشت 3 سال ۵۲۰۰ مایل ازش استفاده کردیم!

    کلا برای تفریح و خوش گذرونی داخل شهر بدرد میخوره، در صورتی که یک ماشین دیگه در کنارش داشته باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سیاوش

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    فکر می کنم تو ایران موفق باشه
    مخصوصا بانوان پولدار که دست فرمون درست درمون ندارن برای ماشین های بزرگتر راحت به کار و زندگیشون میرسن دیگه مشکل پارک دوبل هم ندارن
    کلا برای زندگی شهری عالیه ولی باید زود به زود سوختشو تامین کرد اگه هایبریدی بود عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ShoMpeT

      ۲۵ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (271 ديدگاه)

      نیازی نیست زود به زود بنزین بزنی به این ماشین!
      ماهی یک بار کفایت میکنه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۲۵ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      برعکس. چشم بسته میگم که شکست میخوره. قیمتش عامل اول شکستش خواهد بود. کم تر از 120 میلیون نمیتونن قیمت بزارن روش. با این موتور و مشخصات نهایت به اندازه انگشتان دست فروش بره. مگه این که تعرفه روش نزارن و سودی ازش نخوان.
      همینطور که سری قبلی چن تا دونه بیشتر فروش نرفت.
      بهتره شرکت مدل برقیش رو واردکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. amin

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    تو فرانسه و بلژیک این خودرو رو زیاد میشه دید.ولی من بشخصه اصلا باهاش ارتباط برقرار نمیکنم.ماشین باید ابهت داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بیژن

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (255 ديدگاه)

    این خودرو برای مصارف شهری بسیار کاربردی بنظر میرسه. مخصوصا با این وضعیت ترافیک ، آلودگی ، کمبود جا و….
    اما با این حجم ورود خودروهای خارجی به داخل کشور ، یه معضلی بنام خدمات پس از فروش داریم که کاملا با نام خودش بیگانه است. متاسفانه هرکسی که سرمایه و نفوذ داره ، واردات خودرو براش مث خرید از سوپرمارکت میشه!
    حتی مشهورترین برندهای وارداتی نیز ضعیف ترین خدمات رو ارائه میدن چه برسه به این برندها…
    نبود نظارت و عدم تعهد در قبال مشتری ضرروزیان فراوانی رو متوجه مالکین این خودروها میکنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. volvo fh

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    ماشین قحطی اومده که میخوان این را وارد کنند.
    اصلا ارزش خرید نداره.206 بهتر از اینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به اندازه قیمتش نمی ارزه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا