متفرقه

ارائه داده‌های خودروهای الکتریکی به دولت چین

آسوشیتدپرس با انتشار خبری جامع نشان داده صدها خودروی گوناگون فروخته شده در چین اطلاعات مربوط به موقعیت و سایر موارد را به دولت چین انتقال داده‌اند.


در کل بیش از ۲۰۰ خودروساز از جمله تسلا، فولکس‌واگن، ب‌ام‌و، فورد، دایملر، نیسان و میتسوبیشی داده‌های زیادی را به مراکز مانیتورینگ دولتی همچون مرکز جمع‌آوری داده خودروهای الکتریکی شانگهای، مرکز پایش و تحقیق خودروهایی با انرژی‌های جدید و… انتقال داده‌اند.


آسوشیتدپرس گزارش داده این سیستم‌های جمع‌آوری داده از آغاز سال ۲۰۱۷ تاکنون اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کرده‌اند. مقامات چینی ادعا می‌کنند این داده‌ها به بهبود ایمنی عمومی کمک کرده و همچنین باعث تسهیل توسعه صنعتی و برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها می‌شود. خودروسازان هم ادعا می‌کنند با ارائه‌ی این اطلاعات تنها از قوانین محلی تبعیت کرده‌اند.

اما چیزی که باعث نگرانی می‌شود جزئیاتی است که دولت چین دریافت می‌کند. در واقع داده‌های موجود در مراکز مانیتورینگ نقشه‌ی ردیابی زمان واقعی از تمامی خودروها با انرژی جدید را دارند و با فشار یک دکمه می‌توانند یک خودروی به خصوص را انتخاب کرده و اطلاعات آن همچون سازنده و مدل، کارکرد و حتی میزان شارژ باتری را به دست آورند.


اطلاعات این خودروها در ابتدا به خودروساز فرستاده می‌شود و آن‌ها هم حداقل ۶۱ نقطه‌ی داده‌ای را به مراکز مانیتورینگ سراسر چین می‌فرستند.

بنا به گفته‌ی یکی از مراکز مانیتورینگ و تحقیق چین، اطلاعات موردبحث به پلیس، دادگاه و مقامات قضایی داده نمی‌شود. البته در صورت درخواست قانونی می‌توان این اطلاعات را در اختیار آژانس‌های امنیتی دولت چین قرار داد.


نشریه‌ی Verge با تعدادی از این خودروسازان از جمله دایملر و فولکس‌واگن گفت‌وگو کرده و هر دو شرکت گفته‌اند مشتریان از این انتقال اطلاعات آگاه بوده‌اند. البته آسوشیتدپرس ادعا کرده این انتقال اطلاعات معمولاً بدون اطلاع مالکان انجام می‌شود.

منتقدان این قضیه می‌گویند اطلاعات موردبحث می‌تواند برای نظارت استفاده شود و باعث تضعیف موقعیت رقابتی خودروسازان خارجی در چین شود. باور بر این است که به غیر از چین هیچ کشور دیگری اقدام به جمع‌آوری داده‌های خودروهای هیبریدی و الکتریکی جدید نمی‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    تویوتا وسواسی ترین شرکت تو این مورده. بخاطر همین هنوزم از اندروید اتو استفاده نمیکنه. کل حرفش اینه که مشتری ما به ما اعتماد کرده که از بین این همه برند مارو انتخاب کرده. ما هم باید اعتماد اونو جلب کنیم. بخاطر همین اس سرویسی که بدون رضایت مالک اطلاعاتش رو به اشتراک میذاره استفاده نمیکنه.
    اپل هم تو این مورد خیلی کارش درسته. تیم کوک مدیر اپل هم در این مورد مصاحبه کرده که خیلی جالبه و حتی حاظر نشد با FBI همکاری کنه. و اطلاعات کاربرانش رو به اونا بده.
    اما فیسبوک از اول بنا شده برای همین کار. یعنی جمع آوری اطلاعات از کاربرانش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آrمaن

      ۱۴ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (88 ديدگاه)

      فیسبوک توی برنامه های فضای مجازی حکم اون دانش آموز چاپلوس کلاس رو داره که همه چیزو به معلم لو میده! خیلی بی معنیه ! یا خودش لو میده یا ازش کش میرن مثل آب خوردن همیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. emad1990

    ۱۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    چرا باید همچین کاری بکنن؟داده های رانندگی راننده های مختلف به چه دردشون میخوره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا