متفرقه

افت فروش خودروهای الکتریکی علیرغم معرفی محصولات جدید

از آنجایی که هر روز خودروهای الکتریکی بیشتری روانه بازار می‌شوند بنابراین منطقی این است که به همان نسبت هم انتظار افزایش فروش چنین خودروهایی را داشته باشیم اما خب آمار جدید نشان می‌دهند این‌گونه نبوده است.

لس‌آنجلس تایمز گزارش داده اگرچه در سال ۲۰۱۹ تعداد ۴۵ خودروی تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی در آمریکا معرفی شده اما فقط ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو از این دست به فروش رفته که افت ۶.۸ درصدی نسبت به فروش ۳۴۹ هزار دستگاهی نسبت به سال پیش از آن را نشان می‌دهد. البته فعلاً آمار فروش ایالت کالیفرنیا منتشر نشده است.

مدیر شرکت مشاوره‌ای AlixPartners می‌گوید:

تعداد خودروهای الکتریکی معرفی شده در سال پیش بیش از دو برابر شده اما خودروهای الکتریکی قیمت بالایی دارند. این موضوع مشکل سازی است.

فاکتورهای متنوعی برای توضیح این موضوع وجود دارد. در آغاز باید گفت شعاع حرکتی خودروها همچنان نگرانی اصلی مشتریان است. همچنین خودروهای الکتریکی گران‌تر از رقبای درون‌سوز خود بوده و مشوق‌های دولتی هم تأثیر زیادی روی ترغیب مشتریان برای خرید خودروهای الکتریکی نداشته است. همچنین قیمت بنزین نیز پایین و نسبتاً پایدار باقی مانده است.

مورد بعدی تسلاست. این خودروساز برندی بر اساس سبک زندگی بوده و محصولات آن به عنوان خودروهای الکتریکی غیرضروری در نظر گرفته می‌شوند. فروش مدل ۳ در سال ۲۰۱۹ رشد ۱۴ درصدی را در بازار آمریکا ثبت کرد و فروش جهانی آن نیز با افزایش بیش از ۲ برابری به ۳۰۰۶۰۰ دستگاه رسید.

اخیراً خودروهای به اصطلاح “قاتل تسلا” زیادی به بازار عرضه شده‌اند اما در فروش ناکام بوده‌اند. برای مثال جگوار آی پیس را در نظر بگیرید که سال پیش تنها ۲۵۹۴ دستگاه فروش در آمریکا را تجربه کرد. آئودی e-tron هم فروش ۵۳۶۹ دستگاهی در آمریکا داشته و این در حالی است که مدل‌های ارزان‌تری همچون کیا نیرو و هیوندای کنا هم عملکرد مناسبی نداشته‌اند و فروش آن‌ها به ترتیب کمتر از ۱۰۰۰ و ۳۶۰۰ دستگاه بوده است.

آیا این روند تغییر خواهد کرد؟ خودروسازان قطعاً به این موضوع امیدوار هستند بنابراین سرمایه‌گذاری سنگینی روی توسعه خودروهای پلاگین هیبریدی و الکتریکی جدید انجام می‌دهند. در همین اثنا به نظر می‌رسد تسلا همچنان قوی‌ترین برند الکتریکی بازار باقی خواهد ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Elmiraj

    ۸ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    همون طور که گفتم می‌تونی الکتریکی بسازی ولی نمی‌تونی تسلا بسازی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پویان

      ۸ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (748 ديدگاه)

      تسلا سفینه فضایی نیست که .به خاطر تبلیغاتش انقدر اختلاف فروش داره .
      البته اخیرا ام جی الکتریکی هم در هلند و انگلیس و هند خیلی خوب عمل کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. پویان

      ۸ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (748 ديدگاه)

      elmiraj هیئت مدیره تسلا که انقدر الکی ارزش سهامشون رفت بالا و حسابی پولدار شدن هم به اندازه شما طرفدار تسلا نیستند .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ممد ژانگولر

    ۸ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3455 ديدگاه)

    چه فایده هوا هنوز آلودست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (11 ديدگاه)

    عامل اصلی این کاهش دولت ترامپ بوده که جلوی اجرای قوانین جدید آلایندگی رو گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا