متفرقه

افزایش فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در اروپا

فروش خودروهای جدید در اروپا طی ماه جولای افت چشمگیری داشته اما همچنان استقبال از خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی رو به افزایش است.

داده‌های جاتو دینامیک نشان می‌دهد در ماه جولای تعداد ۹۶۷,۸۳۰ دستگاه خودرو در ۲۶ کشور اروپایی به فروش رسیده که نسبت به فروش ۱.۲۷ میلیون دستگاهی جولای سال پیش افت ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. علیرغم این موضوع، فروش ابتدای سال تا ماه جولای این منطقه به ۷,۳۸۱,۷۳۵ دستگاه رسیده که ۱۷ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ می‌باشد.

سهم خودروهای بنزینی از بازارهای اروپایی همچنان رو به افول است. در جولای ۲۰۱۹ این خودروها سهم ۶۳.۴ درصدی از بازار را داشتند که در جولای ۲۰۲۰ به ۵۹.۸ و در جولای امسال به ۵۹ درصد رسیده است. فروش خودروهای دیزلی نیز در جولای امسال ۱۶۶ هزار دستگاه کمتر از مدت مشابه جولای ۲۰۲۰ بوده و این کاهش نسبت به ماه جولای ۲۰۱۹ حدود ۲۰۷ هزار دستگاه گزارش شده است. در مقابل باید گفت فروش خودروهای الکتریکی با افزایش ۴۹ هزار دستگاهی نسبت به جولای ۲۰۲۰ و افزایش ۱۲۵ هزار دستگاهی نسبت به جولای ۲۰۱۹ روبرو بوده است.

پرفروش‌ترین خودروی اروپا در جولای ۲۰۲۱ داچیا ساندرو با فروش ۲۰۴۴۶ دستگاهی بوده است. پس از ساندرو هم فولکس‌واگن گلف با فروش ۱۹۴۲۵ دستگاهی، تویوتا یاریس با فروش ۱۸۸۵۸ دستگاهی، فولکس‌واگن پولو با فروش ۱۷۳۴۳ دستگاهی و فولکس‌واگن تی راک با فروش ۱۶۴۹۶ دستگاهی قرار دارند. به همین منوال پرفروش‌ترین خودروی پلاگین هیبریدی نیز فورد کوگا بوده که به خانه ۴۲۴۷ نفر راه یافته است. در رتبه‌های بعدی نیز پژو ۳۰۰۸ با فروش ۳۰۳۹ دستگاهی و ولوو XC40 با فروش ۲۹۳۱ دستگاهی قرار دارند.

اما از نظر خودروهای تمام الکتریکی این فولکس‌واگن ID.3 با فروش ۵۴۳۳ دستگاهی بوده که محبوب‌ترین خودروی الکتریکی ماه جولای ۲۰۲۱ اروپا لقب گرفته و پس از آن خودروهای رنو Zoe با فروش ۳۹۷۶ دستگاه، کیا نیرو با فروش ۳۹۵۳ دستگاهی و اشکودا انیاک iV با فروش ۳۶۴۹ دستگاه قرار گرفته‌اند.

تحلیلگر ارشد جاتو دینامیک می‌گوید:

مشتریان همچنان واکنش مثبتی به مشوق‌های خرید خودروهای الکتریکی نشان می‌دهند. همین امر باعث شده این خودروها از نظر قیمتی رقابتی باشند. ما در حال تماشای تأثیر اعطای مشوق‌های گوناگون در خرید خودروهای الکتریکی و ترجیح آن‌ها به خودروهای درون‌سوز هستیم اما باید گفت صنعت خودرو هنوز کارهای کافی برای تسلط کامل خودروهای الکتریکی بر بازار را انجام نداده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. RezaRs

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    ابنا همون قشری اند که میگم خودروی پاک باس داشته باشن ۹۹درصد مردم دنیا اند قبلشم با یه ماشین بنزینی یا دیزلی سال ۸ ۹ تن کربن دی اکسید تولید میکردند سالی کلی ماشینو میرونند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. میثم

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    بنظر من الان پلاگین هیبریدی از همه بهتره
    دیشب تو یوتوب یه کلیپ دیدم با تویوتا راو۴ پرایم تو خیابان‌های اروپا با سرعت نرمال رانندگی می‌کرد، بعد از حدود ۵۰ کیلومتر رانندگی، کامپیوتر ماشین میانگین مصرف رو ۱.۵ لیتر در یکصد کیلومتر نشان داد.
    حالا ما ۳۳ درصد هم اضافه میکنیم بشه ۲ لیتر. دیگه نگران شارژ هم نیستی و قیمت معقول‌تر هم نسبت به الکتریکی داره و میتونی باهاش سفرهای طولانی هم بری.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    راستی دوئل هارو ادامه نمیدین؟ ۳هفته ای هست که دیگه دوئلی نیست…

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. امین

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (568 ديدگاه)

    قیمت روزانه بنزین با شیب ملایم افزایشی در شرایطی که قیمت نفت پایین آمده مهمترین علت اقبال به خودرو با مصرف کمتر هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا