متفرقه

افشای رازهای تجاری خودروسازان بزرگ جهانی

صدها هزار سند مهم خودروسازان بزرگی همچون تویوتا، فورد، فیات-کرایسلر، جنرال موتورز، تسلا و فولکس‌واگن در دسترس عموم قرار گرفته است.


این افشای داده‌ی بزرگ توسط گروه پژوهشگر امنیتی UpGuard Cyber Risk کشف شده است. بیش از ۱۰۰ کمپانی با کمپانی کوچک کانادایی Level One Robotics که در بحث سرویس‌های اتوماسیون صنعتی مشغول است بده بستان داشته‌اند.

نیویورک‌تایمز گزارش داده که محققان امنیتی فهمیده‌اند هیچ محدودیتی روی سرور rsync در پروتکل انتقال فایل عادی وجود ندارد. این سرور معمولاً برای بک‌آپ گیری از داده‌های زیاد به کار می‌رود.


در میان این اسناد تجاری به بیرون درز کرده می‌توان طرح‌ها و برنامه‌های تأسیسات و صنعتی، قراردادها و فاکتورهایی را دید. همچنین جزئیات شخصی کارکنان رده‌بالای شرکت‌ها از جمله اسکن گواهینامه‌های رانندگی و پاسپورت‌ها نیز در میان این اسناد دیده می‌شوند. در کل حداقل ۱۵۷ گیگابایت و حدود ۴۷ هزار فایل حساس که می‌تواند توسط هر فردی که به این سرور دسترسی دارد دانلود شود به بیرون درز کرده‌اند.


هنوز مشخص نیست که آیا فردی خارج از شرکت UpGuard Cyber Risk به این داده‌ها دسترسی پیدا کرده است یا خیر. با این وجود شرکت کانادایی یاد شده تمامی اطلاعات را به محض اطلاع از نشت اسناد به بیرون به‌صورت آفلاین درآورده است.

نمونه ای از فایل های لو رفته
مدیر اجرایی شرکت کانادایی Level One می‌گوید:

شرکت ما این موضوع را بسیار جدی تلقی کرده و در حال تماس با بخش‌های مربوطه به منظور بررسی و تحقیق کامل است. به منظور پیشگیری از تداخل بررسی‌ها ما در این لحظه اطلاعات بیشتری را اعلام نخواهیم کرد.

نسخه ای از نقشه های لو رفته
خودروسازانی که تحت تأثیر این قضیه قرار گرفته‌اند از اظهارنظر درباره موضوع خودداری کردند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Genius

    ۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    خوب الحمدلله الآن عوامل ویرانخودرو و سایباد میریزن تو این سایت و تا میتونن نقشه و اطلاعات فنی دیگران رو دانلود میکنن اونوقت پنج سال دیگه بعد از گرفتن پولهای فضائی باسم تولید ملی و افزایش دانش طراحی خودرو در ایران آخر سر محصولات جدیدی را به لطف کمک چینی ها و با پسوند بی مسمای “ملی” با قیمت های آنچنانی معرفی میکنن !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی آقا

      ۱ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (572 ديدگاه)

      والله اگه این کار رو هم بکنن من راضیم. به ایران خودرو و سایپا خبر بدید برن دانلود کنن تا نایاب نشده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر.عارف

      ۱ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (876 ديدگاه)

      علی آقا راست میگه وجود همین کاری که شما گفتی را هم ندارند وگرنه شرکتهای بزرگ با رضایت نقشه ها و اطلاعات و با قیمت یک سوم که اینها اعلام میکنند میدن به اینها ولی اینها لقمه آماده میخوان که حداقل سه برابر پای مردم حساب کنند و خیلی از شرکتها زیر بار نمیرن

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا