متفرقه

نگاهی به بازار فروش خودروها در اروپا در سال ۲۰۱۴

اخیراً صحبت‌های زیادی در مورد سراشیبی بازار خودرو در اروپا به گوش می‌رسد؛ ولی نگاهی اجمالی به فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۱۴، چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و در واقع، اعداد فروش، وضعیت پایدار و رو به بهبودی داشته‌اند. مطابق اطلاعات مؤسسه تحقیقاتی JATO، سپتامبر ۲۰۱۴، سیزدهمین ماه متوالی رشد فروش خودرو در اروپا است. در این سال، در مجموع ۱/۲۷ میلیون دستگاه خودرو در اروپا به فروش رسیده که ۶ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

2015 Volkswagen Golf TSI
۲۰۱۵ Volkswagen Golf TSI

آمار فروش از اول سال جاری میلادی در ۲۹ کشور تشکیل‌دهنده بازار اروپا نیز رشد قابل‌توجهی را داشته است و نسبت به همین مدت در سال ۲۰۱۳، ۵/۶ درصد تاکنون رشد داشته است. در همین حال، JATO «پنج بزرگ» بازار اروپا را نیز مشخص کرده که عبارتند از: اسپانیا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا. همه این بازارها هم در سپتامبر ۲۰۱۴ و هم از اول سال جاری میلادی تاکنون رشد داشته‌اند. در این میان، اسپانیا با ۲۵/۹ درصد رشد در ماه سپتامبر و ۱۸/۹ درصد بهبود فروش از ابتدای سال، بهترین آمار را داشته است.

2015 ford fiesta
۲۰۱۵ ford fiesta

در میان ۱۰ برند برتر در این زمینه، تنها ب‌ام‌و در سپتامبر کاهش فروش داشته و در همین حال، تمام ۱۰ برند نسبت به سال گذشته، از ابتدای سال جاری میلادی رشد فروش داشته‌اند. فولکس‌واگن که در جای نخست ایستاده، نسبت به سال گذشته، ۴/۳ درصد فروش بیشتری داشته است. جایگاه دوم مربوط به فورد است که با اختلاف ۵/۵ درصد آمار فروش ۲۰۱۳ را پشت‌سر گذاشته است. فولکس‌واگن همچنین با اعتبار مدل‌هایی مانند گلف، پولو و آئودی A3 بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص داده که همگی این مدل‌ها در بین ۱۰ خودروی پرفروش اروپا قرار دارند.

2014 Tesla Model S
۲۰۱۴ Tesla Model S

از نکات جالب دیگر، شرایط خوب فروش تسلا مدل S در اروپاست که تاکنون در سال ۲۰۱۴ تمام سدان‌های بزرگ لوکس رقیب را به جز مرسدس‌بنز کلاس S پشت‌سر گذاشته است. به علاوه، در کشورهایی که با سنگین‌ترین رکودها مواجه بوده‌اند باز هم آمار فروش، افزایش قابل‌توجهی توجهی داشته است؛ کشورهایی مانند پرتغال (افزایش ۳۱/۷ درصدی) و یونان (افزایش ۲۱/۷ درصدی).

پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سپتامبر ۲۰۱۴

  1. فولکس‌واگن گلف: ۵۳۸۸۸ دستگاه، با رشد ۱۹/۳ درصد
  2. فورد فیستا: ۳۸۷۲۹ دستگاه، با رشد ۱۵/۶ درصد
  3. فولکس‌واگن پولو: ۲۸۳۷۹ دستگاه، با رشد ۳۲ درصد
  4. اوپل/واکسهال کورسا: ۲۷۸۸۴ دستگاه، با کاهش ‍‍۱/۳ درصد
  5. رنو کلیو: ۲۶۹۳۶ دستگاه، با رشد ۳/۳ درصد
  6. فورد فوکوس: ۲۳۰۹۰ دستگاه، با کاهش ۷ درصد
  7. پژو ۲۰۸: ۲۲۳۵۰ دستگاه، با کاهش ۰/۱ درصد
  8. آئودی A3: ۲۰۱۱۹ دستگاه، با رشد ۱۲/۷ درصد
  9. اوپل/واکسهال آسترا: ۱۸۷۸۸ دستگاه، با کاهش ۱۰/۶ درصد
  10. فیات ۵۰۰: ۱۸۱۹۴ دستگاه، با رشد ۸/۲ درصد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. احسان آرسنالی

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1895 ديدگاه)

    بازم درخشش عشقم گلف به به

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. DRAGONBORN

      ۲۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      جایگاه پژو خیلی سقوط کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا.2272

      ۲۸ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (186 ديدگاه)

      فقط آرسنال
      فقط گانرز
      خیلی خوبه که یه آرسنالی اینجاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احسان آرسنالی

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1895 ديدگاه)

    اون رنو اونجا چیکار میکنه فکر کنم چون ارزون هستش تو کشورهای کم درآمد مثل پرتغال و یونان فروخته باشه البته 29936 همچین مالی هم نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۲۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (381 ديدگاه)

      اتفاقا در جواب شما باید بگم که رنو یکی از کم مصرف ترین و پر طرفدار ترین ماشین های بازار اروپاست
      من پارسال خدا قسمت کرد 1 ماه رفتم پاریس و میلان و بارسلون
      همه کشور های اروپایی مملو هست از ماشین های خیلی کوچیک و کم مصرف مثل اسمارت و مدل های کم مصدف و کوچیک رنو و پزو و …. ولی اسمارت خیلی زیاد بود
      اصلا اونجا ماشین با حجم بابای 1500 سی سی خیلی کم میخرند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پوری پوریا!

        ۲۷ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (322 ديدگاه)

        ار ه رنو ماشیناش به دلیل اقتصادی بودن و کیفت مناسب نسبت به قیمت
        مجبوبیت زیادی دارن/.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. DRAGONBORN

          ۲۷ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (1884 ديدگاه)

          ولی گل حسابی گل زده ها.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. interceptor

        ۲۸ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (108 ديدگاه)

        به خاطر مالیاته..ماشینای کم مصرف مالیاتی تقریبا صفر دارن و مالیات ماشینای پرمصرف مخصوصا اس یو وی ها خیلی بالا ست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. حجت

      ۲۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (69 ديدگاه)

      رنو آخرشه اصیل اروپایی از سال 1889 خودرو تولید میکنه من نمی دونم با چه انسانهایی زندگی میکنیم خدایا چه نظری دادی احسان

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان آرسنالی

        ۲۹ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1895 ديدگاه)

        حجت دست خودم نیست با فرانسوی استعمارگر حال نمیکنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. وحید

      ۲۸ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (399 ديدگاه)

      29000 رقم کمی نیست. رنو ماشینای فوق العاده ای داره تو تکنولوژی خودرو هم همیشه جزو پیشتازها بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیدبرتر

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    من که رنو کلیو رو به بقیه ترجیح میدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. DRAGONBORN

      ۲۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      منم پژو 208 رو ترجیح میدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. یه پسر

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    اگه دقت کرده باشین همه مدل ها جزو ماشین های هاچبک نسبتا کوچیک یا کوچیک هستن

    و با توجه به اینکه

    قدرت خرید و حق انتخاب تو اروپا مطمئنا از ایران بیشتره

    اما تو ایران ماشین ایده آل رو یه ماشین بزرگ می دونیم

    شاید تو خیابون های ما که یه مقداری شبیه به میدون جنگ هم هست این تیپ ماشین هاجواب گو نباشه

    اما اگه منصف باشیم می بینیم برای یه خانواده کوچیک یه هاچ بک در حد ماشین های بالا کافی

    چه برسه به اونایی که برای استفاده های شخصی شون هر رو با یه ماشین شیش سیلندر میان بیرون در صورتی که حتی شاید یه فاصله 100 متری هم نباشه به بتونن از نیمی از قدرت ماشینشون استفاده کنن

    و در نهایت هم ضرر رو جایی می کنه که از تولید و انحصار خودرو در ایران حمایت می کنه

    شما فرض رو بر این بذارید که بجای این همه ماشین پر مصرف و کم باز ده حداقل یه تعداد ماشین وارد کشور می شد که به ازای میزان مصرفشون بازده داشته باشن در عین حال ایمن باشن و هوا رو آلوده نکنن

    نهایتا این سود برای دولت بعد برای مردم

    مطمئن باشین دولت هیچ کدوم از کشور های اروپای اینقدر پولدار نیستن که اجازه بدن کسی با نیسان آبی که حداقل مصرفش صدی 15 لیتره بار جابه جا کنه
    جدا از آلایندگی

    یا با 405 که فقط بنزین می سوزونه و راه هم نمی ره حتی اجازه یه تردد بده

    چون اگه در دراز مدت حساب کنیم پول مازاد بنزین و عوارضشون بیشتر از سود تعرفه های گمرک میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. McLaren Automotive

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    طراحی تسلا خیلی زیباس ولی خب هیچ کدوم گلف نمیشن البته نظر شخصیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. DRAGONBORN

      ۲۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      تسلا زیباترین عضو گروهه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. خاوری

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    کلیو خیلی ماشین زیبا و البته کم مصرفیه…رنو همیشه یه گزینه خوب روی میز داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Just germany...

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    1-رنو کلیو
    2-فورد فیستا
    3-آئودی a3

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. میلاد

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    نیسان پولسار هم تو این رنج می تونه انتخاب خوبی باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۲۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (399 ديدگاه)

      بچه قشقایی با قابلیت هایی که داره احتمالا واسه سال بعد تو لیست باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. مصطفی

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    جالبه خبری از تویوتا نیست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پوری پوریا!

      ۲۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      جالب تر از اون اینکه دراگون هنوز تو این پست نظر نداده !!! :D

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. masoud v12

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    فقط و فقط گلف و آیودی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. پوری پوریا!

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    گلف همیشه ماشینی بوده که من دوسش داشتم! واقعا به صرفه و عالی هست. خوبی شرکت فلکس واگن اینه که هر مدل رو در پیشرانه های مختلف میده بیرون تا همه قشری از جامعه بتونن بخرن. مثلا مدل پاسات 2015 با حدودا 10 تا موتور مختلف اومد تو بازار!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بهزاد

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2412 ديدگاه)

    در ادامه توضیحات جناب انیسی باید اشاره ای به دلایل این رشد و تاثیرات اون در آینده برخی خودروسازان بشه؛
    روند رو به رشد فروش همزمان شده با تخفیفات گسترده خودروسازان که این امر در آینده ای نچندان دور میتونه به خود خودروسازان لطمه بزنه بدین صورت که؛
    خودروسازان فرانسوی به طور میانگین 13 درصد کاهش قیمت داشتند
    خودروسازان آلمانی به خصوص گروه vw حدود 10 درصد کاهش قیمت داشت
    و فورد هم حدود 11 درصد
    این تخفیفات گسترده اگر دلایل سیاسی و اقتصادی و حمایتی نداشته باشه به شدت در سود دهی شرکتها تاثیرگذار خواهد بود و شاید هم امید به بهبود وضعیت شرکتهارو مجبور به پذیرش اینگونه ریسک ها میکنه و این تخفیفات سهامداران و سرمایه گذاران رو ناراحت خواهد کرد!
    در آخرین ماه هم شرکت تویوتا با فروش حدود 52000 عدد و نیسان با 51000 پرفروشترین برندهای آسیای اروپا بودند و در مجموع 9 ماه میلادی شرکت تویوتا با فروش 660000 و سهم 4.8 درصدی در این قاره حضور داره.
    وضعیت شرق اروپا به خصوص بحران اکراین و روسیه موجب کاهش فروش بسیاری از برندها در اونجا شده و این امر اگر ادامه پیدا کنه به برخی برندها آسیب های زیادی خواهد زد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. DRAGONBORN

      ۲۷ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      بازار فروش ما 30 ساله پراید توشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. بهزاد

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2412 ديدگاه)

    پدال جان 2 روز از فراخوان یک میلیونی گروه vw گذشت ولی خبری از اون منتشر نمیشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Ahmad..F12

    ۲۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    انیس جان ممنون

    فولکس همیشه توی فروش صدرنشینه

    آفرین داره کارش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. mahyar

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    رسانه ایران یعنی همش دروغ و فیلتر همش دوس دارن آمریکازدگی و غرب زدگی ایجاد کنن با آمار دروغ و محمل بافی همه چیزم سیاسی میکنن حتی علم و تحقیق

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا