متفرقه

بازار مکاره خودروسازی در ایران!

تاکنون درباره معضلات و گرفتاری‌های موجود در صنایع خودروسازی‌مان سخنان بسیاری گفته شد و صفحات فراوانی از نشریات تا وب‌سایت‌های خبری هم به این موضوع اختصاص یافت، اما در ورای تمامی این گفتارها و نوشتارها، حلقه‌های مفقوده‌ای نیز وجود دارند که تاکنون کمتر مورد توجه و عنایت صاحب‌نظران محترم قرار گرفته است؛ یکی از این حلقه‌های مفقوده، موضوع مهم «تمرکز» است.

cartoon
“تمرکز” مسئله مهمی چه در زندگی شخصی و چه در حیطه عمومی است، بدین معنا که تا شخص و سازمانی تمامی مساعی خود را معطوف به هدف خاصی نکند، به توفیق درخوری نائل نخواهد شد، تمرکز پیش‌شرط اصلی موفقیت است. در مقابل، ما با خودروسازانی در کشور مواجه ایم که روش کار آن‌ها بیشتر آدمی را به یاد بازارهای دوره‌ای همچون جمعه‌بازار، دوشنبه‌بازار و یا چهارشنبه‌بازار می‌اندازد! بازارهایی که در آن‌ها هر قسم کالایی را، با هر نوع کیفیتی و بدون رعایت هیچ نوع نظم، قاعده و استاندارد متعارفی به فروش رسانده و یا حتی بدتر از آن، به مشتری فلک‌زده قالب می‌کنند و…

خودروسازان ایرانی، نه‌تنها به تولید خودروهایی می‌پردازند که مطلوب و دلخواه اکثر هم‌وطنانمان نیست بلکه شوربختانه، تکلیفشان با خودشان نیز مشخص نیست! یعنی فاقد استراتژی دقیق و واقع‌بینانه‌ای هستند و در وهله اول، واقعاً روشن نیست که این سازندگان، شرکت‌هایی صنعتی هستند و یا برعکس، بنگاه‌های دلالی و یا حتی کاریابی! و از دیگر سو، حتی درزمینهٔ بازاریابی هم اهدافشان واضح نیست و معلوم نیست که آن‌ها کدام گروه سنی و یا سطوح درآمدی را هدف خود قرار خود داده و یا اینکه، قرار است چه مدلی از یک خودرو را در کلاسی مشخص عرضه کنند. در اینجا، با ذکر مواردی این قضیه را بازتر می‌کنیم.

cartoon-03
مثلاً شما همین شرکت‌های شبه‌دولتی همچون ایران‌خودرو و سایپا را در نظر بگیرید، شرکت‌هایی که هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار داخلی را در اختیار خود گرفته و تازه به این حد از انحصار راضی نبوده و متواضعانه! خواهان تملک ۱۰۰ درصد از بازار هستند.
حال در میان این دو خودروساز، ابتدا به سراغ ایران‌خودرو، این ابرشرکت خاورمیانه! می‌رویم. این کمپانی در حال حاضر به تولید مدل‌های قدیمی و خارج از رده کمپانی پژو من‌جمله ۴۰۵،۲۰۶ و پارس و… می‌پردازد و در کنارش، برندهای ملی همچون سمند، سورن، دنا و رانا را نیز عرضه می‌کند و از سوی دیگر، قرار است که در آینده‌ای نزدیک، نسخه‌های جدیدتری از پژو اعم از ۳۰۱ و ۲۰۸ و ۲۰۰۸ را هم در سبد تولیدات خود قرار دهد و جهت تحقق این امر، حتی شرکت مشترکی را هم با پژو فرانسه تأسیس نموده است.
همچنین، محصولات چینی همچون هایما S7 و دانگ فنگ H30 را نیز تولید نموده و یا قصد تولیدشان را دارد. سوزوکی گراند ویتارای نسل قبل، خودروی دیگری است که سالهاست توسط این شرکت مونتاژ می‌شود و الآن مدت‌هاست که از تولید مدل‌های دیگری از سوزوکی همچون سوئیفت و سیاز نیز سخن می‌رود.
به موازات آن، ایران‌خودرو نیز همانند دیگر رفیق گرمابه و گلستان خویش، یعنی شرکت سایپا، محصول قدیمی رنو/داچیا به نام لوگان و یا همان تندر ۹۰ را در سبد تولیدات خود دارد. البته در این میان، مذاکره با فیات و تولید محصول جدید آن، یعنی تیپو را هم فراموش نکنیم. ضمن اینکه، ایران‌خودرو به واردات خودرو نیز می‌پردازد و مینی کراس اووری به نام رنو کپچر را هم عرضه می‌کند که این حرکت کاملاً با شعارهای گوش‌خراش “خودکفایی و تولید ملی” این سازنده منافات دارد. خودتان شاهدید که چه ترکیب سرگیجه‌آوری است و در این میان، آدمی ناخودآگاه به یاد این ضرب‌المثل قدیمی می‌افتد که آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی!… بگذریم.

از سوی دیگر، وضعیت سایپا هم چندان بهتر از این نیست و در آنجا هم‌چنین بلبشو و اوضاع هردمبیلی! برقرار است. این سازنده ایرانی به همراه شرکت تابعه خود یعنی پارس‌خودرو، علاوه بر تولید مدل از رده خارج شرکت کیا موتور به نام پراید و تبدیل و تکثیر آن به خویشاوندانی سربه‌راه! همچون سایپا ۱۱۱،۱۳۱،۱۳۲،۱۵۱ و…، به تولید و یا عرضه محصولات چینی همچون برلیانس و زوتی (آریو S300) و چانگان نیز می‌پردازد.
کیا سراتو نسل قبل را هم مدتی است که مونتاژ می‌کند و در عین حال، به تولید محصولات خارج از رده‌ای همچون رنو/داچیا لوگان (تندر ۹۰) و همچنین ساندرو هم مشغول است. ضمن اینکه، مدل به‌اصطلاح ملی تیبا را نیز چند سالی است که در دست تولید دارد و قرار است که به‌زودی ساینای زیباروی! را نیز به بازار عرضه کند.

البته هر دو خودروسازی را که نام بردیم، به تولید انواع و اقسام خودروهای جدید و قدیمی تجاری و نیز مدل‌های قدیم و جدیدی از وانت‌بار نیز مشغول هستند که در اینجا از ذکر نامشان صرف‌نظر شد و فعلاً تمامی حواس خود را متوجه تولیدات سواری این دو سازنده نمودیم.

cartoon-02
از بحث خارج نشده و مجدداً به همان ایران‌خودروی خودمان! بازمی‌گردیم. اگر شما تنها به سبد تولیدی سدان‌های ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومانی این شرکت نظری بیندازید، علاوه بر مشاهده تنوع سازی کاذب و بیهوده‌ای که دراین‌باره صورت گرفته، این نکته را هم درمی‌یابید که برخی از محصولات این سازنده، رقیبی داخلی برای هم محسوب شده و به‌نوعی بازار یکدیگر را خنثی می‌کنند. در این مورد بهتر است نگاهی به جدول زیر بیاندازیم. جدولی که سدان‌های ۳۰ – ۴۰ میلیون تومانی ساخت ایران‌خودرو را دسته‌بندی نموده است.

نام خودرو قیمت شرکتی (میلیون تومان)
سمند LX ۳۰
سمند LX EF7 بنزینی ۳۰,۲
سمند LX EF7 دوگانه‌سوز ۳۲
سورن توربو ۳۸
سورن ELX ۳۶,۸
رانا ۳۳,۳
پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۳۰,۶
پژو پارس ۳۵,۵
تندر ۹۰ دنده دستی ۳۷,۵
پژو ۲۰۶ SD V8 ۳۷

با نگاهی گذرا به داده‌های جدول مذکور، پرسشی که پیش می‌آید آن است که آیا بهتر نیست که به‌جای صرف این همه وقت و انرژی جهت تولید مدل‌هایی در یک بازه قیمتی که اتفاقاً بیشترشان، چه به لحاظ ظاهر و چه از نظر کیفیت، مطلوب و دلخواه مشتریان وطنی نیست و چه بسی که آینه دقشان نیز هست، به یک‌باره برخی از این مدل‌ها را حذف نموده و تنها بر ساخت یک و یا دو سدان مشتری‌پسند تمرکز نماییم؟ ممکن است در جواب این‌طور گفته شود: چون برخی از این خودروها از یک پلت‌فرم مشترک استفاده می‌نمایند پس تولیدشان چندان هزینه و بار اضافی بر دوش شرکت سازنده وارد نمی‌کند، مثلاً زوج‌هایی مثل پژو ۴۰۵ – سمند و یا رانا – پژو ۲۰۶ از این گونه‌اند.
شاید این گفته تا حدی درست باشد، ولی در عین حال، باید این نکته را در نظر داشت که همان سمند و پژو ۴۰۵، از بدنه و داشبوردی مجزا و هزاران قطعه ریز و درشت متفاوت از یکدیگر بهره می‌برند که همین خود، به دستگاه‌های پرس جداگانه‌ای جهت ساخت و شکل‌دهی ورق‌های بدنه و قطعات سازان متفاوتی جهت تأمین قطعات داشبورد، صندلی‌ها و… نیاز دارد. آیا واقعاً صرف این همه وقت و هزینه بیهوده برای تولید خودروهایی هم قیمت و نیز قدیمی ارزشش را دارد؟ خودروهایی که یک پلت‌فرم قدیمی و از رده خارج به تواتر در آن‌ها تکرار می‌شود.
آیا بهتر نیست که ایران‌خودرو و یا هر شرکت داخلی دیگری، تمامی توش و توان خود را صرف ارائه تنها یک محصول مدرن، به‌روز و با کیفیت در یک کلاس نماید؟ مثلاً یک مدل در کلاس سدان‌ها و یک مدل در رده هاچ‌بک‌ها و…می‌دانیم که بسیاری از مدل‌های خودرو در دنیای فعلی در چند گونه متفاوت از بدنه تولید می‌شوند، ازجمله فولکس‌واگن گلف، مزدا ۳ و… پس آیا بهتر نیست یک خودروی کاملاً جدید و امروزی را در خطوط مونتاژ خود وارد نموده و به موازات آن تمامی مدل‌های از رده خارج و قدیمی را به یک‌باره و به‌صورت ضربتی حذف نماییم؟
فراموش نشود که از قدیم گفته‌اند که: یک ده آباد به از صد شهر خراب… و بی‌شک یک خودروی مدرن، با کیفیت و کم‌مصرف به‌اندازه صد خودروی جورواجور و به‌اصطلاح متنوع قدیمی، بی‌کیفیت، پرمصرف و آلاینده می‌ارزد.

cartoon
به نظر این‌گونه می‌آید که شرکت‌های کوچک خودروسازی ما خیلی دوست دارند که از کمپانی‌های بزرگ و درجه اول دنیا تقلید نموده و به‌اصطلاح عامیانه ادای آن‌ها را درآورند، بدون آنکه در کنارش، مواردی همچون شایسته‌سالاری، مدیریت علمی و نوین، حقوق مصرف‌کننده و… را رعایت نمایند؛ شاید به همین دلیل است که بر روی یک پلت‌فرم قدیمی خودروهای متفاوتی را عرضه نموده و به خیال خام خود خودروهای جدیدی را عرضه می‌کنند! درحالی‌که این خودروهای جدید بر اساس پلت‌فرم خودروهای قدیمی تکوین و توسعه یافته و اغلبشان، در طراحی بدنه نیز بویی از اصول مدرن نبرده‌اند و کیفیت آن‌ها هم در اکثر موارد، حتی بدتر از خودروهای از رده خارجی است که به‌اصطلاح ایرانیزه شده و خلایق را از خرابی‌های مکرر خود به ستوه آورده‌اند!
برخی مدیران ایرانی فکر می‌کنند که با روش‌های من‌درآوردی و غیراصولی می‌توان در آن واحد به خودروساز بزرگی بدل شد، درحالی‌که خوشبختانه نظام طبیعت خودروسازی به این‌گونه نیست و نمی‌توان یک شبه و با عملیات شعبده‌بازی و یا تردستی همچون تویوتا و یا جنرال‌موتورز و… شد!

اگر امروزه می‌بینیم که ابرشرکت هایی همچون تویوتا، جنرال‌موتورز، فولکس‌واگن و یا نیسان و… از پلت‌فرم‌های مشترکی جهت تنوع دهی به تولیدات خود استفاده می‌کنند، هم‌زمان باید این نکته مهم را مد نظر قرار دهیم که تمامی این شرکت‌ها، چه از لحاظ توان مالی، حجم و کیفیت تولید، تکنولوژی و چه از نظر مدیریت، نیروی انسانی، سازمان‌دهی و… قابل قیاس با خودروسازان ایرانی نیستند و در این موارد، لااقل ده‌ها سال جلوترند و مهم‌تر از همه، بازار هدفشان نیز، یک بازار انحصاری و محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نیست. بازار آن‌ها جهانی و یا حداقل قاره‌ای و بین‌قاره‌ای است و نه بازاری در حد تهران و حومه!

cartoon
بهانه دیگری که همواره خودروسازان ما برای ممانعت از ورود خودروهای مدرن و با کیفیت به خطوط تولیدی خود دارند، ارزبری بالای آن‌هاست و اینکه با ورود یک خودروی مدرن اروپایی، ژاپنی و…ارز زیادی از کشور خارج می‌شود و… و در این موارد نیز همواره از شعارهای پرطمطراقی همچون خودکفایی، تولید ملی و حمایت از اشتغال و… مدد می‌گیرند. البته این سخن درست است که تولیدات اولیه شرکت‌هایی همچون تویوتای ژاپن و یا هیوندای کره و… از کیفیت ساخت پایینی برخوردار بودند، ولی در عین حال شاهدیم که همین شرکت‌ها هم در طی زمانی نه‌چندان طولانی، به سرعت از لحاظ کیفی پیشرفت نموده و فاصله خود را از این لحاظ با رقبای آمریکایی و اروپایی‌شان به صفر رسانده و حتی در برخی موارد، از آن‌ها نیز پیشی گرفته‌اند.
از طرفی، حتی سازندگان چینی هم که محصولات آن‌ها کمابیش مورد طعنه و تمسخر برخی از مدیران و کارشناسان وطنی‌مان قرار دارد چند سالی است که در مسیر کیفیت گام نهاده‌اند و در جهت نیل به این هدف، از همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیا و استخدام طراحان به نام و مشهور، دریغ نورزیده‌اند. در هیچ جای دنیا، واژه خودکفایی معادل بستن درب‌های یک کارخانه بر روی مونتاژ خودروهای مدرن وارداتی و نیز عدم مشارکت با شرکت‌های صاحب فن‌آوری و نیز، معادل و هم‌ارز تولید خودروهای قدیمی، از رده خارج، بی‌کیفیت و فروش آن‌ها به گران‌ترین قیمت به مشتریان نیست.
همین شرکت هیوندای که امروزه به یکی از غول‌های صنعت در دنیا تبدیل شده، از اواخر دهه ۶۰ میلادی تا اوایل دهه ۹۰، از تکنولوژی شرکت میتسوبیشی و کرایسلر استفاده می‌کرد و حتی بخشی از سهام آن نیز در تملک کمپانی میتسوبیشی بود، اما امروزه شاهدیم که هیوندای به چنان رقیب خطرناکی برای دیگر خودروسازان دنیا بدل شده که میتسوبیشی که سهل است حتی تویوتا و نیسان و… هم از آن واهمه دارند! اگر هیوندای به همان بازار داخلی کره اکتفا می‌کرد و همچون شرکت‌های ایرانی به ارتقاء تکنولوژی و صدای مشتری بی اعتناء بود، هیچ‌گاه به یک برند معتبر جهانی مبدل نمی‌شد.
این نکته را نیز از یاد نبریم که با بالا بردن تیراژ تولید و داخلی سازی واقعی و نه صوری قطعات (مطابق استانداردهای جهانی و یا کارخانه مادر و نه استانداردهای قدیمی قطعات سازان داخلی) از قیمت یک خودرو در زمان تولیدش رفته‌رفته کاسته می‌شود و این کاری است که در صدها کارخانه ریز و درشت در سراسر دنیا در حال انجام است. در مجموع، بدون اتصال به شبکه خودروسازان برتر جهانی، دعوت به کار از طراحان مبرز و نیز مشارکت با قطعه سازان صاحب فن و تکنولوژی برتر، هیچ خودروسازی به پیشرفت نائل نشده که ما دومی آن باشیم! حتی در زندگی روزمره نیز برای کسب دانش به مربی و استاد نیازمندیم و هیچ فرد مبتدی هم خود به خود و بدون نیاز به مربی و معلم رشد و مهارت پیدا نمی‌کند.
باید این مسئله را قبول کنیم که دانش‌مان درزمینهٔ خودروسازی بسیار اندک است و برای پیشرفت در این باب، نیاز به یادگیری علوم جدید و اخذ تکنولوژی مدرن داریم و از آنجایی که تکنولوژی هم یک دارائی مشترک جهانی است، هیچ راه بهتری به‌جز تعامل با صاحبان فن‌آوری وجود ندارد، حال محل این فن‌آوری هرکجا که باشد فرقی به حال این مسئله نمی‌کند و از این لحاظ، تفاوتی بین اروپا و چین و یا آفریقا و… نیست. مهم خود تکنولوژی مدرن است که باید اخذ شود.

و درنهایت، خودروسازان ما بهتر است که بر امکانات و توانایی‌های واقعی و ملموس خود متمرکز شوند و نه به پندارهای توهمی و یا برآوردهای شعاری و غیرواقعی خود. همین حالا، از گام‌های کوچک شروع نموده تا بلکه فردای آن‌ها اندکی بهتر از امروزشان باشد و با هر قدمی روبه‌جلو، اعتبار از دست رفته خود را احیاء و مشتریان وطنی را به خرید محصولات خود راغب گردانند. به امید روزی که سازندگان ایرانی، بهترین‌ها را به خریداران وطنی عرضه نمایند.

نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. ساسان

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    دوستان به این سایت http://www.carvana.com برید ببینید با پول یه پژو پارس چیا میتونید بخرید همشون کم کارکرد با بهترین قیمت من یکی رو نگاه میکردم تویوتا کرولا 2014 با 40هزار کارکرد 42 میلیون قیمته تندر 90 ماست واقعا حرفی ندارم :( :( :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. U.S.A fan

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (48 ديدگاه)

      Cars.com عالیه
      تفاوت را احساس کنید
      https://www.cars.com/

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. edris

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (108 ديدگاه)

      هرکسی با کمترین بصیرت هم میفهمه ماشین های ایرانی هرچی باشند بهتر از ماشینهای امریکایی هستند. “ماشینهای امریکایی بزرگ ، کم بازده و پر مصرف اند”
      (سخن بزرگان)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. rasa

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (85 ديدگاه)

        خودرو های ایرانی ( سمند و رانا و تیبا ) هم قیمت هیچ خودروی امریکایی نیست پس اصولا نباید اصلا مقایسه شوند
        درباره ی وارد کردن خودرو های دست دوم هم در این صورت چندین میلیون شغل در ایران از بین میروند و دومین صنعت بزرگ ایران باید کاملا تعطیل شود تنها راهکار تمرکز هست کاملا موافقم فقط مشکلی که هست اینکه اصولا ما ایرانیا ادمایی نیست که تمرکز کنیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. نیما ناصری

          ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (336 ديدگاه)

          چرخه ای که پول در آن میسوزد باید اصلاح یا حذف شود. با توجه به عدم اصلاح تا کنون حذف آن بهتر است به این معنا که حقوق تمام کارگران صنعت را پرداخت کنند و از این به بعد به جای مونتاژ خودرو را بدون تعرفه وارد کنند. وقتی تمام زیان هایی که این صنعت به کشور وارد میکند را بررسی میکنیم( از حرام شدن فولاد در کارخانه ها تا آلودگی هوا و مصرف بالا و تصادف و … ) این کار نه تنها ضرری ندارد بلکه سود سرشاری را در مجموع برای کشور شامل می شود

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. رضا

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (242 ديدگاه)

        دمت گرم خیلی خندیدیم جک خوبی بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. ارمان

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (1307 ديدگاه)

        ادریس جان شما لطف کن این لیست زیر رو سرچ کن شاید بصیرت پیدا کنی . حرفا میزنه
        Ford fiesta
        Chevrolet spark
        Chevrolet sonic
        Ford focus
        Chevrolet trax
        ببین هم مصرف هم کارایی هم امکانات از مثلا ماشینای ایرانی بهتره
        بعد تازه اصلا لفظ ماشین ایرانی کاملا غلطه ماشین ایرانی منظورتون ماشین فرانسویه 30 سال پیشه دیگه؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. امیر.عارف

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (876 ديدگاه)

        وقتی یک مدیر در خودروسازی فقط به فکر اداره کردن جهت رضایت بالا دستی و نه جهت پیشرفت و ارتقا باشه تا قیامت هم این صنعت درست نمیشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (137 ديدگاه)

    من بعید میدونم به این زودی ها اتفاق خاصی بیوفته
    وقتی توی چند ساعت ماشین آشغال چینی رو که43تومن قیمت داره رو تکمیل ظرفیت میزنن ینی خیلی از مردم هنوز نمیدونن خودرو یعنی چی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. شایان

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (89 ديدگاه)

    آخه مشکل خودرو سازی ما فقط محدود به خودرو سازی نیست از آفتابه سازی تا صنعت فرش و پارچه و پسته و … هرچی که به ذهنت خطور کنه درگیر فساد شدیده که هیچ امیدی به خلاصی ازش نیست. تو این شرایط به یکباره یه صنعت خودرو سازی درست حسابی داشتن مثل یه معجزه میمونه. ما همه چیمون رو چند دهه پیش باختیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (92 ديدگاه)

      واقعا دوست عزیز شرایط اسفناکیه کشور وصنعت غرق در ***
      متاسفانه از سال 89شرایط افتضاحه و امیدی هم به درستیش نیست
      دلیلش هم ادم هایی مانند پرفوسور ن*** که تعدادشون هم کم نیست ازاین شرایط سود میبرن و هیچ به فکر این مردم شریف نیستن
      نه تنها این وضع به اقتصاد ضربه وارد میکنه بلکه باعـث با لا رفتن امار دزدی .خودکشی و اعتیاد میشه
      امیدوارم وضع درست بشه و آقای روحانی و مشاورانشون تلاش بیشتر و شفافیت بیشتری به خرج بدن تا از این وضع خلاص بشیم و مردم بفهمن کی داره نون از سر سفرشون میدزده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امید

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من فقط موندم اون یک نفر چرا این حرفا رو رد کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Peyman

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    مردم حریص دولت حریص درست میکنه
    هنوز خاطره وام 25میلیونی رو فراموش نکردم که مردم در1تا2روز تمام انبار ها رو خالی کردن
    من اگه زرنگ باشم یه ماشین وارداتی دست دومیگیرم
    حالا هرکی میخواد هرچقد از این خرابه خودرو سازی هر مدلی می خواد بخره
    راستش دیگه خسته شدم اینقدر مردم پشت همدیگه رو خالی میکنن کار به 1بار و2بار ختم نمیشه
    توطول تاریخ میشه دیدبعد ما به قدیمی ها میخندیم که چه ادم های ترسویی بودن
    مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. kevin7360

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (74 ديدگاه)

    متاسفته از آنجایی که چوب سانسور و یا بهتر است بگویم خود سانسوری مدتهاست که بر سر تمام نویسندگان چه سیاسی و چه اقتصادی احساس میشود دوستان ناخواگاه هنگام انتقاد وارد جاده خاکی شده و گاه هزاران کیلومتر از راه اصلی دور.
    جناب کاویانی عزیز بنده همانند شما کاملا به این موضوع که نبود تمرکز از اصول بیراهه روی در به اصطلاح صنعت داخلی است آگاهم ولی آیا میدانید امروزه تنها مسئله ای که صنعت کاملا دولتی (نه شبه دولتی) خوروسازی بر روی آن تمرکز دارد سود دهی هرچه بالاتر به هر قیمتی است.قطعا مدیرانی هر چند میانی در صنعت خودرو حضور دارند که از من و شما الفبای خوروسازی و تاریخچه هیوندا را بهتر بلدند و کاملا آشنا به پله های ترقی, ولی مادامی که دستور از بسیار بالا ادامه چنینی روندی به هر شکل ممکن است از دست آنها چه برمی آید مثال واضح آن هم ادامه این روند در طول 15 سال گذشته است که دولتهای های متنوع توان تغییر این نا موازنه را نداشته اند و نخواهند داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احسان(احسان سابق)

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    این 100000000000000000000000000000000000000000000001000مین مطلب در مورد معضلات خودروسازی و بازار خودروی ایران بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (36 ديدگاه)

      خوب که چی! ناراحتت کرد! هیچکس هیچی ننویسه تا جنابعالی ناراحت نشی!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. من

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (249 ديدگاه)

    مطلب بسیار خوبی بود
    همچنین از نظر بعد صرفا اقتصادی اضافه کنید هزینه اضافه بنزینی که میسوزه و الودگی هوایی که هزاران بیماری اشکار و پنهان ایجاد میکنه و کشته ها و زخمی هایی که به علت ضعیف بودن بدنه یا نقص فنی قطعات بی کیفیت رخ میدن ، به نظر من این هزینه ها رو از سود خودرو سازی و اشتغالی که ایجاد کرده و به طور کلی تاثیر مثبتی که خودروسازی بر GDP کشور داره خواهیم دید که تاثیر خالص آن منفی خواهد بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. king 918

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    به خدا معجزه هم نمی تونه کاری کنه تا خود مردم نخوان …………
    بابا خیلی از مردم دور از جون همتون #### شدن
    دیروز با 5 نفر 3 ساعت فک زدم تا متوجه شدن ماشین از پژو پارس بهتر هم داریم ….
    به خدا همین روند تا میلیون ها سال اینده پایداره ……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مانی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    این خودرو سازها هیچ وقت درست بشو نیستن،مگر اینکه تحت مدیریت یک شرکت معتبر و بزرگ خارجی قرار بگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حامد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    این دوستان عزیز به فکر من و شما نیستن که خودروی بروز و با کیفت و با قیمت مناسب تولید کنن دارن ابو گل میکنن تا ماهی بگیرن. نویسنده داره میگه خودروساز داخلی توی حاله ای از ابهام قرار گرفته نه عزیز من خیلی هم خوب میفهمنن دارن چیکار میکنن بلکه با این روش دارن به منافعشون میرسن و تا زمانی بوسیله ر…ی حمایت میشن اش همین اشو کاسه همین کاسست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کجاش مشکل نداره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. rasa

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    من خیلی وقت بود که به این موضوع فکر می کردم مثلا به جای تولید چندین سدان در بازه ی بین 30-50 ملیون تومان می توان یکی از بهترین گزینه ها در این رده رو انتخاب کرد و اون رو در تیراژ خیلی بیشتری تولید کنیم در نتیجه قیمت محصول هم کمتر از نسخه ای که شرکت اصلی تولید میکنه در می اید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیرحسین

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    وضعیت خودرو رو تو ایران فقط میشه با کره شمالی و کوبا مقایسه کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. یاسین

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    با تشکر از آقای کاویانی!بله خب رفقا درست میگن صنعت خودروی ما مشکلش نداشتن تمرکز هست.که اگه بخوای تمرکز رو تفسیرش کنی کمه کمش باید اینجور بگی که:تمرکز از پشتکار از ایستایی از نو آوری از تجربه از همکاری از وقت از انرژی از سرمایه و در آخر از فکر سرچشمه می گیره!خب حالا شما کدوم یک از این سلسله سازنده های تمرکز به غیر از سرمایه رو در خودرو سازهای ما میبیند!؟اینا فقط مکر دارند و بس!به جای اینکه به هر نفر یه جور چین بدهند،از همه بخوان همگامشون تو یه راه گام بردارند!همه خودرو سازای دنیا از یه خودرو به تولید این خودروهای جورواجور رسیدن و البته سر و تهش هم دوباره به یه نمونه منحصر به فرد خودشون خواهند رسید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. godfather

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (196 ديدگاه)

    من نمیدونم چه اصراری که ما خودرو بسازیم با اینکه نه تکنولوژی داریم نه علم با این وضع مهمترین سرمایه یه مملکت(جون انسان ها) کاملا اگاهانه داریم حروم میکنیم
    اگه سران این مرز و بوم کمی باهوش بودن متوجه میشدن با کمترین تغییرات میتونیم بزرگترین درامد تو کارخانجات خودرو سازی کسب کنیم
    مثلا الان بنز یا وکس واگن داران خیلی از قطعات مورد نیازشون به صورت پیمانکاری تامین میکنن چرا ما یکی از اون پیمانکارا نباشیم به این شکل حتا نیروی کار بیشتری هم وارد صنعت میشن
    (لطفا گوسفند نباشیم)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. MjM

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (720 ديدگاه)

    ….!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. کیانوش

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (289 ديدگاه)

    جالبه که کامنت هارو میخونی همه میدونن چه خبره ولی تو دنیای واقعی پیش فروش دویس هفتی که معلوم نیست قراره با چه امکاناتی تولید شه و تحویلش به زمستان امسال میکشه تازه اگه نیان بگن که 207 نداریمو به جاش 206 یا پارس وردارین تو چند روز پر میشه … خب انتظار پیشرفتی هم نمیشه داشت… وقتی به دو نفر که هر دو سال یه بار پراید صفر میخرن میگی آقا اینی که میخری نسبت به حجم موتورش مصرفش اصلا خوب نیست یا نسبت به قیمتش هیچی نداره تو روت وای میسن میخواین چی درست شه؟ تنبل تر از ما ایرانیا هم مگه هست؟ همیشه دنبال آسون ترین راهیم نه درست ترین و همیشه هم ضرر کردیم و هیچ وقت هم درس نگرفتیم و اصولا عادت نداریم از تجربیات هم استفاده کنیم… ببخشید سرتونو درد آوردم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. moein

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    خلاصه بگم یه جوری گیر کرده ایم که هرچه دست و پا بزنیم بیشتر خفه می شیم (تو کل صنعت ایران )
    یاد اون شعار معروف رزم آرا افتادم که تو مجلس گفت ملت ما آفتابه هم نمی تونه درست کنه حالا بیاد نفت رو استخراج و پالایش کنه ( نتیجش رو دارید می بینید )
    الانم برا خودرو همینه فقط داریم لاپوشونی می کنیم همین ما ملی می کنیم ما داخلی می کنیم
    کاش ما هیچی نیودیم
    فقط آدم بودیم و یه مقدار انسانیت حالیمون بود همین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا