متفرقه

کمپانی‌های نفتی و چالش موفقیت سریع الکتریکی‌ها!

تعدادی از کمپانی‌ها، اخیراً الکتریکی‌سازی و خودروهای الکتریکی را کاملاً پذیرفته‌اند اما این حقیقت که اغلب مردم هنوز هم از خودروهایی با پیشرانه‌های احتراق داخلی استفاده می‌کنند پابرجاست.


مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو این حقیقت را به خوبی می‌داند زیرا رئیس بزرگ‌ترین کمپانی نفتی جهان می‌باشد. او اخیراً در شبکه CNBC ظاهر شده و ادعاها درباره افزایش فروش شدید خودروهای الکتریکی و آینده مبهم صنعت نفت را رد کرده است. او می‌گوید:

خودروهای الکتریکی به رشد خود ادامه خواهند داد. این محصولات سهم خوبی از بازار به دست خواهند آورد اما برای اینکه بتوانند درصد قابل‌توجهی از ترکیب انرژی را کسب کنند چندین دهه طول خواهد کشید.

Nissan Leaf charging
فروش خودروهای الکتریکی سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافت اما آن‌ها هنوز حدود ۰.۲ درصد از بازار را در اختیار خود دارند. حتی این عدد کوچک نیز فریبنده است زیرا مدیرعامل آرامکو می‌گوید این آمار شامل حدود ۸۰۵ هزار دستگاه خودروی پلاگین هیبریدی نیز می‌باشد.


آژانس انرژی بین‌المللی پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲ میلیارد خودرو در جهان وجود خواهد داشت که تعداد ۱۶۰ میلیون دستگاه از آن‌ها از نوع الکتریکی خواهند بود. اگر این موضوع رخ دهد، خودروهای الکتریکی ۸ درصد سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد. مدیر ارشد آرامکو اضافه می‌کند:

تعداد خودروهای مرسوم موجود در بازار حتی با اینکه الکتریکی‌ها راندمان بالاتری دارند هنوز هم بالا خواهد ماند.


البته این مدیر نفتی، ورود بازیگران بزرگ و قدرتمند نظیر فولکس واگن به عرصه خودروهای الکتریکی و امکان تغییر ناگهانی رویکرد مردمی به این نوع خودروها و همچنین امکان رفع نواقصی نظیر شعاع حرکتی و زمان شارژ خودروهای الکتریکی و درنتیجه برتری محسوس آنها به انواع سوخت فسیلی و همچنین کاهش روزافزون قیمت و هزینه‌های این مدل‌ها را به حساب نیاورده است.


صنعت نفت می‌داند که خودروهای الکتریکی تأثیری بزرگ در آینده خواهند داشت اما مدیر آرامکو می‌گوید نفت خام نقش مهمی در صنعت هوایی، حمل‌ونقل سنگین و تولید مواد پتروشیمی خواهد داشت. صنعت پتروشیمی به خصوص اهمیت بالاتری دارد زیرا دارای رشد بیشتری نسبت به بخش حمل‌ونقل بوده و این بخش به دنبال کاربردهای جدید برای نفت خام است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    درود دوستان ببخشید بی ربطه
    چند روزیه یه تبلیغاتی از چری تیگو ۷ میشه هم تو فضایی مجازی هم تو رسانه ملی و اونو برترین خودرو نمایشگاه ژنو امسال میخونن !!! ینی کل نمایشگاه ژنو امسال رو زیر سوال بردن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (191 ديدگاه)

      این که چیزه عجیبی نیست رسانه ملی بگه الان شبه من باورم نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد حسین

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (489 ديدگاه)

    اگرچه سوخت های فسیلی شاید تا بیش از 2 دهه آینده گزینه اول تأمین انرژی دنیاست ولی درحوزه خودرو احتمالا با تغییر جهت فولکس و تویوتا و جی ام و فورد و هیوندای در زمانی خیلی کوتاه تر سهم الکتریکی ها اونقدر زیاد خواهد شد که کشورهای نفت خیز در تلاش برای فروش نفت مجبور به کاهش شدید قیمت ها بشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Fericuda

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    چه دوست داشته باشیم چه نه واضحه که آینده متعلق به خودروهای الکتریکی هستش
    قطعا اون لذتی که خودروهای درونسوز دارن رو نمیشه از الکتریکی ها انتظار داشت اما مسایلی مثل کاهش آلودگی هوا کاهش آلودگی صوتی حذف هزینه سوخت و غیره فاکتور هایی هستن که برای آینده ی بشریت واقعا لازمن
    مشکلاتی مثل کوتاه بودن برد حرکتی هم با این سرعت رشد تکنولوژی قطعا به زودی از بین میرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد

    ۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    نفت غیر از مصرف اون به عنوان سوخت ماده اولیه کالا هاابزار ها و قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیره پس مصرف نفت در یک دنیای تمام الکتریکی ممکنه باز هم کاهش پیدا نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Achtung

      ۱۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (420 ديدگاه)

      کاهش شدید پیدا میکنه چون قراه در آینده نزدیک آمریکا محصولات پتروشیمی دنیا رو تامین کنه اونم با استفاده از گاز که ظرف ٣ سال گذشته تولیدش تو آمریکا ٢ برابر شده و قراره باز هم ٢ برابر بشه و بنابر این قراره آمریکا ٣ برابر روسیه گاز تولید کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محسن

        ۱۰ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (13 ديدگاه)

        تا اونجایی ک میدونم مواد پتروشیمی از مشتقات نفته و مصارفش ورای گاز که فقط برای تامین انرژی استفاده میشه…بیشترین بهره وری نفت برای تولید محصولات پتروشیمیه…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. امیرحسین بشیرفرهمند

    ۱۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    قطعا باید به سمت الکتریکی بریم . اما برای تولید همون حجم الکتریک از چی استفاده میشه ?
    هیچ وقت طلا ارزشش رو از دست نمیده ، حالا چه زرد باشه چه سیاه ، باید به فکر تامین آب کشور باشیم ، تا فروش نفت ، مطمعنا اون مشکل بزرگتر و بدتر هست برامون …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا