متفرقه

تأثیر چشمگیر همه‌گیری کرونا روی عادات تعمیر خودروها

همه‌گیری کرونا بیش از ۱ سال پیش شروع شده و زندگی، کار و البته رانندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. میزان جریمه‌های سرعت غیرمجاز افزایش یافته و در برخی ایالات آمریکا میزان این جریمه‌ها بیش از ۱۰۰ درصد بیشتر شده است. نکته دیگر اینکه میزان کارکرد خودروها نیز در کل کمتر شده است. مردم خودروهای جدید کمتری می‌خرند و این امر باعث شده قیمت خودروهای کارکرده بیشتر شود.

گروه مارتِک که شرکت تحقیق بازار است نظرسنجی‌ای درباره چگونگی اختلال کرونا در صنعت تیونینگ را انجام داده است. این شرکت روی فروش و تعمیرات و نگهداری خودروها تمرکز داشته و از رانندگان درباره انتظاراتشان پس از بازگشت زندگی به حالت نرمال پرسیده است. فاکتور کلیدی در این بحث DIY یا خودت انجام بده مکانیک‌ها و مصرف‌کنندگانی است که از فرصت همه‌گیری کرونا برای یاد گرفتن تعمیر و کار روی خودروهای خود استفاده کرده‌اند.

این مطالعه ۶ روند اصلی را پیدا کرده است. اول اینکه مارتک فهمیده میزان کارکرد خودروها در زمان کرونا به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است؛ اما مصرف‌کنندگان انتظار دارند پس از دوران کرونا رانندگی بیشتری نسبت به دوران پیش از همه‌گیری داشته باشند که دلیل اصلی آن تغییرات رخ داده در زندگی و کارشان می‌باشد. مردم انتظار دارند پس از فروکش کردن کرونا حدود ۲۰ درصد رانندگی بیشتری داشته باشند. این امر شامل سفرهای جاده‌ای بیشتر، مسیرهای طولانی و سفرهای کاری بیشتر با خودرو خواهد بود.

روند دوم به مردمی مربوط می‌شود که سال پیش جابجا شده‌اند. از هر ۵ نفر ۱ نفر گفته که به خاطر نگرانی‌های سلامتی خود یا نزدیک شدن به خانواده و دوستان در سال پیش جابجا شده‌اند. این مطالعه همچنین فهمیده که مصرف‌کنندگان در شهرها احتمال بیشتری برای خروج از شهر و سکونت در محیط‌های روستایی داشته‌اند و خب این موضوع روی استفاده آن‌ها از خودروها تأثیر گذاشته است.

روند سوم هم به زمانی مربوط می‌شود که مردم از شهرها خارج شده‌اند. آن‌ها معمولاً از محل کار خود دور شده‌اند بنابراین انتظار دارند فواصل بیشتری را طی کنند.

بخش چهارم چیزی است که قبلاً دیده‌ایم. همه‌گیری کرونا روی فروش خودروهای جدید تأثیر منفی گذاشته و این امر روی متوسط سن خودروهای حاضر در جاده‌ها نیز اثرگذار بوده است. حدود ۶۰ درصد افراد گفته‌اند همه‌گیری کرونا خرید خودروی جدیدشان را به تعویق انداخته است.

اما دو روند آخر نگرانی بیشتری در پی داشته است. طبق نتایج این مطالعه، انتظار می‌رود مصرف‌کنندگان اطمینان بیشتری از تعمیر خودرو توسط خودشان داشته باشند. همچنین کلاس‌های متمایزی از رفتارها درباره تعمیر خودرو، خرید قطعات و… غیره وجود دارد به گونه‌ای که افراد مالک خودروهای بزرگ‌تر بیشتر به تعمیر خودرو توسط خود تمایل نشان می‌دهند. در آغاز همه‌گیری کرونا مردم هنوز از بردن خودروی خود به تعمیرگاه‌ها نگران بودند و این امر باعث افزایش تمایل به تعمیر شخصی خودروها شده است.

ما چند هفته پیش با کِن لینگنفلتر رئیس کمپانی لینگنفلتر صحبت کردیم و او گفت کسب‌وکار فروش قطعات او تا ماه مارس وضعیت خوبی نداشت چراکه مردم می‌خواستند خودروی خود را در خانه تعمیر کنند. تقریباً سه‌چهارم افراد حاضر در نظرسنجی گفته‌اند که در دوران همه‌گیری روی خودروی خود کار کرده‌اند.

یک‌سوم افراد کارهای روتینی همچون تعویض روغن و لاستیک‌ها را انجام داده‌اند. حدود ۰ درصد افراد اقدام به تعمیر چراغ‌ها کرده‌اند و ۱۵ درصد نیز گفته‌اند تعمیرهای زیر خودرو را انجام داده‌اند. تنها ۲۴ درصد افراد سرویس‌های روتین خودروی خود را به تعویق انداخته‌اند.

میزان افرادی که وسایل جانبی خودرو را خودشان نصب کرده و سرویس‌ها را انجام داده‌اند رو به افزایش بوده است؛ اما تعمیرات سنگین‌تر مثل کار روی پیشرانه و گیربکس حدود ۱۰ درصد افراد را شامل شده است. در این مطالعه گفته شده چنین افرادی به انجام تعمیرات بیشتر ترغیب خواهند شد چراکه در زمان کرونا اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کرده‌اند.

در کل گفته می‌شود مردم بیشتر از تعمیرگاه‌ها دور شده و سفرهای طولانی‌تری خواهند داشت. همچنین نتیجه گرفته می‌شود این رفتارهای تعمیر و نگهداری خودرو پس از کرونا نیز باقی خواهد ماند. شایان ذکر است حدود ۲۰ درصد افراد حاضر در نظرسنجی از یوتیوب برای تعمیر و نگهداری خودروی خود استفاده کرده‌اند.

اما خبر خوب اینکه افراد بیشتری روی خودروی خود کار می‌کنند و این به معنی فرصت‌های بیشتر برای کمپانی‌های سازنده قطعات خودرو است. این امر باعث تحقیق و توسعه بیشتر، تولید قطعات بیشتر و بازدید بیشتر ویدئوهای آموزشی نصب قطعات در یوتیوب خواهد شد؛ و البته هزینه کمتری نیز به مالکان خودروها تحمیل می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا