متفرقه

ترمزهای الکتریکی برمبو برگرفته از دل فرمول 1

تقریبا روزی نیست که اخباری درباره خودروهای الکتریکی و هجوم آن‌ها به صنعت خودرو به گوش نرسد اما یکی از جنبه‌های این تکنولوژی از چشم اصحاب رسانه پنهان مانده است. الکتریکی سازی چالش های جدیدی را برای خودروسازان به وجود آورده و یکی از این چالش ها ترمزهای نسل جدید خودروهای الکتریکی و هیبریدی است. در خلال مصاحبه‌ای که اخیرا با کار اند درایور صورت گرفته، مدیر اجرایی کمپانی مشهور برمبو آقای جیوانی کاناووتو و مدیرعامل بخش آمریکای شمالی این کمپانی آقای دانیل ساندبرگ درباره راه حل‌های ممکن برای سیستم های ترمز خودروهای الکتریکی شده سخن گفته اند.


زمانی که از کاناووتو درباره عرضه ترمزهای الکتریکی شده در آینده پرسیده شده او گفته چنین تکنولوژی‌ای هم‌اکنون در حال توسعه بوده و به زودی وارد بازار خواهد شد. او به کار اند درایور گفته است:

سیستم های ترمز الکتریکی شده در دهه میلادی آینده عمومیت بیشتری می یابند. سیستم های ترمز با سیم واقعا به ما و خودروسازان وسعت عمل زیادی داده و چندین سال است که از آن‌ها در فرمول ۱ استفاده می‌کنیم. این سیستم ها در خودروهای آینده می‌توانند درست همانند سیستم های فرمان و سیستم تعلیق کنونی، احساس نرمی یا سختی و میزان حرکت کمتر یا بیشتر پدال ترمز را به راننده بدهند.


یکی دیگر از دلایل چرایی اهمیت ترمزهای الکتریکی در آینده این است که خودروسازان نه تنها خواهان قوای محرکه الکتریکی برای خودروهای آینده خود هستند بلکه می خواهند تمامی سیستم‌ها نیز چنین باشند. کاناووتو در ادامه تایید می کند:

اکثر خودروسازان عقاید خود درباره الکتریکی کردن کل خودرو حتی بخش‌های جدا از قوای محرکه را ابراز کرده‌اند. سیستم ترمز با سیم به پیشرانه الکتریکی بستگی نداشته و ما حتی به سیستم ۴۸ ولت نیز نیازی نداریم.


اما چه زمانی خودروهای بهره‌مند از ترمزهای الکتریکی را خواهیم دید؟ البته این فرایندی کُند همانند حرکت از ترمزهای کاسه‌ای به دیسکی خواهد بود و هنوز هم نیازمند کارهای توسعه‌ای زیاد مخصوصا در بحث نرم‌افزار کنترل می‌باشد زیرا سیستم‌های الکتریکی تمایل دارند مشخصات خاموش/روشن مشهور را نمایش دهند.


اما این ترمزها مزیت‌های زیادی دارند زیرا پیام‌های الکتریکی سریع‌تر بوده و مدیریت آن‌ها بهتر صورت می‌گیرد. البته سیستم های ترمز توسط سیم معماری خودرو را ساده‌تر می‌کنند. به نظر می‌رسد شمارش معکوس بازنشسته شدن ترمزهای هیدرولیکی شروع شده است…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. Khan

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (362 ديدگاه)

    یه روز یه چی مثلا ترمز مغناطیسی میسازن بعد هنوز ماشین های تولیدی ما ترمزشون کاسه‌ایه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Saeed Boroomand

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (477 ديدگاه)

    قابلیت اطمینانشون؟
    روش عملکردشون؟
    قیمتشون در مقایسه با مدل های فعلی؟
    مزیتشون( تا موتور بخواد فشارو اعمال کنه شاید زمان بیشتری صرف شه نسبت به انتقال فشار توی هیدرولیک)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا