متفرقه

تأثیر تعرفه‌های ترامپ روی قیمت خودروهای وارداتی از مکزیک

آمریکا تعرفه‌ی ۵ درصدی را روی تمامی کالاهای ورودی از مکزیک اعمال خواهد کرد. تعدادی از خودروسازان هم خود را آماده‌ی اتخاذ تصمیماتی می‌کنند تا از تأثیرات منفی این کار به دور باشند.


بنا به گزارش رویترز، برخی خودروسازان در حال برنامه‌ریزی برای تعویق صادرات خودروهای ساخت مکزیک هستند. اگر تعرفه‌ها همچنان باقی مانده و افزایش یابند چنین کاری خطرناک خواهد بود اما رویترز می‌گوید تأخیرهایی که خودروسازان در نظر گرفته‌اند تنها مختص خودروهایی خواهد بود که به تعداد زیاد در آمریکا وجود دارند.

اگرچه برخی شرکت‌ها در نظر دارند چنین کاری را انجام دهند اما برخی نیز به دنبال راه‌های دیگری هستند. رویترز گزارش داده چندین شرکت در تلاش هستند تا قطعات مهم خودروها را پیش از اجرایی شدن تعرفه‌های آمریکا از مکزیک خارج کنند.


اگرچه وضع تعرفه‌ها قبلاً اثرات مخربی بر زنجیره تأمین گذاشته اما بزرگ‌ترین تأثیر می‌تواند در آینده رخ دهد. بنا به گزارش LMC اتوموتیو، قیمت خودروهای وارداتی از مکزیک می‌تواند به‌صورت متوسط ۸۵۰۰ دلار افزایش یابد. این یک افزایش قیمت قابل‌توجه بوده و معنی‌اش این است که خودروهای ساخت مکزیک دیگر گزینه‌ی مناسب برای مصرف‌کنندگان آمریکایی نخواهند بود.

البته ما در بازار جهانی زندگی می‌کنیم و تعدادی از قطعات خودرویی در مکزیک ساخته می‌شوند. به این ترتیب خودروهای ساخت آمریکا نیز تحت تأثیر تعرفه‌ها قرار خواهند گرفت زیرا قطعات برخی از آن‌ها در مکزیک تولید می‌شود.


میزان و زمان اعمال تعرفه‌ها تأثیر بزرگی روی چگونگی اثر آن خواهد داشت. همان‌گونه که قبلاً گفته شد تعرفه‌ها با ۵ درصد شروع خواهند شد اما در نهایت می‌توانند به ۲۵ درصد هم برسند. این در صورتی اجرایی می‌شود که مکزیک اقدامات مشخصی برای محدودیت موج مهاجران و مواد مخدر وارد شده به آمریکا اتخاذ نکند.

گفته شده صنعت خودرو می‌تواند تأثیر تعرفه ۵ درصدی را برای حدود ۱ ماه تحمل کند اما هر چیزی فراتر از آن تخریب کننده خواهد بود. تحلیل‌ها نشان می‌دهد وضع تعرفه‌های ۲۵ درصدی می‌تواند باعث کاهش ۱.۵ میلیون دستگاهی فروش خودروهای جدید در آمریکا شود و رکورد عمیقی در هر دو کشور ایجاد کند.


این تعرفه‌ها تأثیر زیادی روی خودروهای ساخت مکزیک خواهند داشت و کار اند درایور گزارش داده ۳۹ خودرو در این کشور ساخته شده و به آمریکا صادر می‌شوند. جنرال موتورز به‌طور ویژه از این اتفاق آسیب می‌بیند زیرا محصولات محبوبی همچون شورولت بلیزر، اکوئینکس، سیلورادو و تراکس به همراه جی ام سی تراین و سیرا از مکزیک وارد آمریکا می‌شوند.


نیسان هم به همین وضعیت دچار می‌شود زیرا مدل‌های فرونتیر، کیکس، سنترا، ورسا و NV200 در مکزیک ساخته می‌شوند. از دیگر محصولات ساخته شده در مکزیک می‌توان به آئودی Q5، ب ام و سری ۳، هوندا HR-V، اینفینیتی QX50 و جیپ کامپس اشاره کرد. به این لیست می‌توان تویوتا تاکوما و فولکس‌واگن تیگوان را نیز اضافه کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. پویان

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (749 ديدگاه)

    بعیده شرکتها به امریکا بر گردند چون هم هزینه تولید خیلی بیشتره هم قطعه سازی ها در مکزیکه و نمیشه همه رو یه شبه انتقال داد. احتمالا دو کشور با هم مصالحه می کنند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Arian

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (11 ديدگاه)

    والا که ترامپ حق داره
    کجای این کار و تصمیمش،احمقانه و ابلهانه است؟
    شما حاضری هرماه کلی مهاجر غیرقانونیه خلافکاره دزد و قاتل و مافیا،وارد کشورت شن،به جاش مثلا ماشین بهتر سوارشی؟خب اون سوارشدن چه فایده وقتی که امار جرم و جنایت و تیر و هفت تیرکشی،تصاعدی میره بالا؟

    دوستان،البته فقط مثال زدم!چون اینجا ملت حاضرن هراتفاقی بیفته تا از شر لگن سازهای داخلی خلاص شن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پویان

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (749 ديدگاه)

      اریان البته خودش ازین مردم مکزیکی بیچاره با حقوق خیلی کم در ساخت و سازاش استفاده کرده .حالا که خرش از پل گذشته اینا شدن ادم بده !!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. تویوتا

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (225 ديدگاه)

      خب خودش باعث جرم و جنایت شده .
      سر همون جریانی که اسلحه رو ازاد همون شبش چند نفر هم دیگرو لت وپار کردن یا وقتی اون دانش آموز همکلاسی هاشو کشت میگفت اگه معلم تفنگ داشت این اتفاق نمی افتاد…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سورنا

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1055 ديدگاه)

        اونجا آزاده ولی جرم یک صدم اینجاییه که آزاد نیست
        مثلا نجفی آزاد بود اسلحه داشته باشه نه ؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. حمیدرضا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    بالارفتن هزینه ها همش به ضرر مصرف کننده هست و البته در کل به ضرر دولت مکزیک هم هست چون ممکنه بخشی از تولیدات رو شرکت های بزرگ بیخیال بشن و تعدیل نیرو کنن که خیلی به اقتصاد اون کشور اسیب میزنه با این روش قطعا مکزیک دست به کار میشه همین دیروز خوندم داره جلو ورود مهاجران از مرزهای جنوبی خودشو میگره چون دیگه توان اون فشار اقتصادی مضاعف رو نداره
    به نظرم ترامپ دیگه داره از همه چی میزنه با این اوضاع با همه دنیا داره می جنگه و متاسفانه زورش هم کاملا میرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سورنا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    هرچی هست دمش گرم به فکر مردم و کشورشه
    چیزی که ما تو ایران حتی رویاشم برامون آرزوست …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا