متفرقه

تهدید کم‌سابقه لوکس‌سازان آلمانی توسط دونالد ترامپ

در خلال دیدار امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با دونالد ترامپ در ماه گذشته، رئیس‌جمهور آمریکا ظاهراً به رهبر جوان فرانسه گفته تا زمانی که هیچ مرسدس بنز جدیدی در خیابان پنجم نیویورک تردد نکند به سیاست‌های اقتصادی خود پایبند خواهد بود.


ترامپ هفته پیش دستور بررسی هرگونه تأثیر مخرب واردات روی صنعت خودروی آمریکا را به سازمان‌های مربوطه داده و این امر می‌تواند منجر به اعمال تعرفه ۲۵ درصدی روی خودروهای اروپایی به خصوص محصولات لوکس آلمانی شود.

با وضع چنین تعرفه بالایی شاید صادرات خودروهای آلمانی به کشور آمریکا دیگر توجیهی نداشته باشد. شایان ذکر است ژرمن‌ها ۹۰ درصد بازار خودروهای لوکس آمریکا را در دست دارند.


آلمان همچنین بزرگ‌ترین صادر کننده خودرو به آمریکا بوده و خودروسازان آلمانی سال پیش ۸۰۴ هزار دستگاه خودرو در آمریکا ساخته و ۶۵۷ هزار دستگاه دیگر را نیز به خاک این کشور صادر کرده‌اند.


البته سابقه ناراحتی ترامپ از لوکس سازان آلمانی به ژانویه سال پیش بازمی‌گردد، زمانی که او در یک مصاحبه ناخرسندی خود از تردد بیش از حد محصولات مرسدس بنز در خیابان پنجم نیویورک را اعلام کرده بود.
او گفته بود:

وقتی در خیابان پنجم قدم می‌زند همه یک مرسدس بنز جلوی درب خانه خود پارک کرده‌اند. شما چه تعداد از محصولات شورولت را در آلمان می‌بینید؟ خیلی زیاد نه، شاید هم اصلاً. این یک خیابان یک‌طرفه است (تجارت یک‌طرفه).


اگر ترامپ همچنان سیاست‌های عجیب خود را ادامه دهد احتمالاً با یک جنگ تجاری تمام‌عیار از سوی آلمان و اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. Reza

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    ترامپ در برابر کشور آلمان یا اروپا هیچ . . .. .. . ی نمی تونه بخوره.

    مثل این می مونه که دولت ایران مردم رو مجبور به استفاده از پیام رسان داخلی میکنه.
    اخه کی میتونه شرکت های خودرو سازی اروپایی رو با امریکایی ها مقایسه کنه.

    اقای ترامپ مثل اینکه یادتون رفته تمام پیشرفت های آمریکا مدیون همین آلمان هستش که بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا و روسیه تمام تکنولوژی های آلمان رو دزدیدن و کپی کردن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Lamborghini

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      بحث این حرفا نیست اصلاً
      ۲ نکته رو لازم می‌دونم بگم

      ۱) چقدر حجم واردات خودروی آلمان به آمریکا زیاده!
      از هر ۱۰ خودروی لوکس خارجی که در آمریکا تردد می‌کنه ۹ تاش آلمانیه !
      بزرگترین صادر کننده ی خودرو به آمریکا آلمانه !

      ۲) ترامپ راه حل بسیار اشتباهی رو انتخاب کرده ، باید اول دلیل اینکه ماشین های آمریکایی در آلمان و ژاپن (که هر دو از بزرگترین صادرکنندگان خودرو به آمریکا هستند) فروش ندارند رو بفهمه !
      هیچ کس در اروپا و ژاپن مردم رو مجبور به نخریدن ماشین آمریکایی نمی‌کنه ، مردم خودشون این ماشین ها نمی‌رن

      واقعیت اینه آمریکا در اکثر صنایع پیشگامه اما صنعت خودروسازیش از ۲۵ سال پیش دچار یه جور رخوت و عقب افتادگی شده ‌‌و ماشین های ساخت آمریکا الان اصلا در حد نمونه های مشابه آلمانی و ژاپنی نیستند

      اعمال تعرفه های سنگین و سخت کردن واردات ماشین های خارجی باکیفیت و مورد علاقه ی مردم دقیقا همون چیزیه که ما هم از بابتش ناراحتیم ،

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Hossein

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (150 ديدگاه)

        منظور خودروی آلمانی یا ژاپنی که در خاک آمریکا تولید بشه نیست چرا که به اقتصاد آمریکا هم کمک میکنه
        احتمالا این طرح هم مثل طرحهای دیگه ای که اجرایی کرده باعث پیشرفت اقتصادیه بیشتر کشورش بشه
        حمایت از تولید ملی تنها در صورتی امکان پذیره که تولید داخلی توان رقابت با تولید خارجی رو داشنه باشه که قطعا تولیدات آمریکا توان رقابت رو دارن(هر خودرویی که در خاک آمریکا تولید میشه نه صرفا برند آمریکایی)

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. T.H.M

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (571 ديدگاه)

        من موندم این 90 درصد رو از کجا در آوردن. کنجکاو شدم برای همین رفتم سایت goodcarbadcar که آمار فروش بازار آمریکا رو به طور کامل میزنه. طبق آمار فروش سال 2017، فروش لوکس سازان آلمانی رو جمع زدم، واسه کل دنیا رو هم جمع زدم. نهایتا آلمانی ها کمتر از 45 درصد بازار خودروی لوکس آمریکا رو در اختیار دارن. (( کمتر از 45 درصد)) این 90 درصد از کجا اومده خدا داند. جالبه اگه فقط لوکس سازان ژاپنی و آلمانی رو حساب کنیم، بازم آلمانی ها میشن 60 درصد، ژاپنی ها 40 درصد، حالا اگه همه ی لوکس سازان دنیا در در نظر بگیریم که واضحه کمتر از 60 درصد هم میشه. یعنی همون کمتر از 45 درصد.
        شایدم یه چیز دیگست من اشتباه میکنم. آقای شاهین احمدزاده این 90 درصد دقیقا از کجا اومده؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Denon

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (23 ديدگاه)

          منظور نود درصد خودروهای لوکس وارداتی هست. لوکس سازهای ژاپنی داخل خود آمریکا خودرو تولید می کنند.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. علی

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (848 ديدگاه)

        چه خوب . فکر کنم به نفع ایران بشه .
        مجبورن ماشیناشونو بفرستن ایران .
        از این به بعد به جای (((پیکان اینگیلیسی))) که همش ی دستمون آفتابه بود و ی دستمون پیچ گوشتی ، (((بنز آلمان))) سوار میشیم با قیمت (((پراید آمریکایی))).??

        با تچکر

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. ساسان

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (99 ديدگاه)

        دوستان عزیز در جواب اون دوستی که گفته بود آمریکا پیشرفتش رو مدیون آلمان باید بگم تو زمان خودش آلمان خیلی پیشرفته بود اما بازم در حد آمریکا نبود اگه یکم مطالعه کنید میفهمید که آمریکا اون زمان هم قدرت اول اقتصادی دنیا بود و قدرت اقتصادی سبب قدرت گرفتن نظامی و تکنولوژی میشه چیزی که همون موقع فرمانده هان ارشد نظامی ژاپن به امپراطور این کشور گفتن که درگیری و جنگ با آمریکا در حمله به پرهاربر در واقع جنگ با کل دنیا محسوب میشه همین موضوع رو میشه توی رویکرد خود آلمان زمان هیتلر هم دید که به هیچ وجه مایل به ورود آمریکا به درگیری در جبهه اروپا نداشت و از این رو در پیامی سری که قرار بود به مکزیک بفرستن و این کشور رو با آمریکا وارد جنگ کنن تا از ورود به اروپا خودداری کنه اما موفق نشدن و پیام سری توسط آمریکا کشف و رمزگشایی شد و همین موضوع و حمله نابخردانه ژاپن موجب ورود آمریکا به درگیری و درنهایت شکست آلمان و متحدینش شد. که به نظرم آلمان و متحدینش اون موقع دو اشتباه بسیار بزرگ کردند اول گسترش جبهه جنگ بود و دوم کشوندن آمریکا به داخل این جنگ بود. در واقع یک اصل که باید در نظر گرفت اینه که یک کشور کوچک هیچ وقت توان رقابت با کشور بزرگ رو ندارد حالا آمریکا بماند که به لحاظ اقتصادی و نظامی و تکنولوژی بسیار برتر از همه کشورهای دیگر جهان است حتی عده ای بر این عقیده هستن که سطح تکنولوژی که در دسترس دولت آمریکاست 50 سال یا بیشتر جلوتر از خود تکنولوژی مورد استفاده روزمره در این کشور است مثلا به استفاده از انرژی های نامحدود و رایگان استناد میکنن یا ادوات جنگی نظیر اشیای پرنده مرموز که گهگاهی بر فراز پایگاه های نظامی دیده میشه و خیلی موارد دیگه. بودجه نظامی آمریکا حدودا 700 میلیارد دلار هست که البته در کنار این بودجه عده ای میگن بودجه نظامی دیگری هم هست تحت عنوان بودجه سیاه که رقم مشخصی نداره مشخصه که چنین بودجه نظامی سنگینی صرف هزینه تحقیق و تولید ادوات جنگی با برترین تکنولوژی میشه. تولید ناخالص داخلی آمریکا بالای 20 هزار میلیارد دلار هست در مقام دوم چین هست که از اتحادیه اروپا اقتصاد قوی تری داره و تولید ناخالص داخلیش در حدود 12 هزار میلیارد دلار هست. در جواب دوست بعدی هم باید بگم که کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای حفاظت از صنایع خود به ویژه خودروسازی تعرفه دارن و به همین دلیل که خودرویی مثل فورد موستانگ در آلمان چندین هزار دلار گرون تر میشه اما در آمریکا تعرفه وجود نداره و ترامپ اخیرا داره تعرفه وضع میکنه. پس با این تفاسیر میشه به بزرگی اقتصاد آمریکا و قدرت شرکت هاش پی برد که بدون تعرفه و حمایت دولتی در شرایطی نابرابر در مقابل رقبا که از حمایت دولتی برخوردارند به خوبی رقابت میکنن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ونوم اف 5

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (9 ديدگاه)

          ساسان جون خیلی دقیق توضیح دادی ممنون

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. M

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (18 ديدگاه)

      فکرمیکنید امریکا ضررمیکنه،یارو تمام عمرشو تو اقتصاد بوده.
      پیش صاحب نظران ملک سلیمان باداست
      ورنه انست که سلیمان زملک ازاد است
      در این میان شرکت‌های آئودی و پورشه بسیار آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا آن‌ها در ایالات متحده آمریکا کارخانه ندارند. در حالی که مرسدس بنز و بی‌ام‌و دارای تاسیسات و کارخانه‌های بزرگی در آمریکا هستند که می‌توانند در صورت اعمال تعرفه سنگین گمرکی و کاهش واردات، ظرفیت تولید محلی خود را افزایش دهند و از زیان مالی بیش‌تر جلوگیری کنند.
      که این هم سبب اشتغال زایی میشه هم حمایت ازتولید ملی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SS

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (739 ديدگاه)

        بحث اصلا سر ضرر یا سود کردن نیست
        بحث سر رفتار غیر دیپلماتیک و زورگویانه رییس جمهور کشوری هست که خودش رو سردمدار دموکراسی در جهان میدونه. اون هم با متحدان خودش!
        مطمئن باشید اگر امریکا اعتبارش رو جلوی کشورهای دیگه و متحدانش از دست بده (که با این رفتارها به اون سمت در حرکت هست) بسیار بیشتر از کل صنایع خودروسازی و ذغال سنگش و فلزات و … ضرر میکنه
        شاید ترامپ یه تاجر موفق باشه اما ظاهرا درک درستی از دنیای سیاست نداره
        در واقع وقتی ایشون رو میبینم یاد مسئولین کشور خودمون میافتم که (حداقل در کلام) قصد دارن کشور پیشرفت کنه اما از راه های عصر حجری و مخالفت و نزاع با تمام دنیا در هر زمینه مربوط و غیر مربوط!

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ونوم اف 5

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (9 ديدگاه)

          اتفاقا تمام دنیا بحث سود و زیان مهمترین بحثه .ضمنا اروپایی ها هم همچین علیه السلام نیستن .اگه میبینین زیاد از قدرت نظامی استفاده نمیکنن چون مثل سابق توانایی این کار رو ندارن .تحلیل های سیاسی رو هم بخونین میفهمین که به علت مقاومت اروپا برای حفظ برجام امریکا هم میخواد روی فولاد و الومینیومش تعرفه ببنده تا تحت فشار قرار بگیره اگه اروپا بخواد مقابله به مثل کنه اونوقت برای خودرو تعرفه وضع میشه

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. Ali.usa

          ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (335 ديدگاه)

          ببخشید مگه آمریکا کم پیشرفت کرده با رهبری ترامپ
          داداش ول کن این تبلیغاتی که این روز ها همه جا پر شده
          ترامپ آمریکارو به اوج اقتصاد داره میرسونه راهش کاملا درست
          خیلی موافق بوده
          آرزوی من اینه یکی مثل ترامپ بیاد به کشورم

          موافقم 0
          مخالفم 1
    3. Hossein

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (150 ديدگاه)

      @REZA
      چه لحن آشنایی
      چه تعصب عجیبی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ونوم اف 5

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (9 ديدگاه)

      رضا نازی شما یه سوال رو جواب بده اگه اینقدر المان پیشرفته بود چرا تو جنگ جهانی نابود شد .حداقل یه هواپیمای بدرد بخور میساختن که بتونه جلوی هواپیماهای متفقین مقاومت کنه

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Reza

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (5340 ديدگاه)

        عزیزم شما برو ببین اولین جت جنگی رو کی ساخته
        اولین موشک بالستیک
        اولین زیردریایی
        بشقاب پرنده هانیبو
        تانک تایگر

        چی میگی واسه خودت

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. Ali.usa

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (335 ديدگاه)

    درست ترین کار ممکن رو میکنه وقتی اروپا واردات اکثر ماشین های آمریکای رو ممنوع کرده
    دلیلی نداره آمریکا بهترین بازار اروپای ها باشه
    به این کار میگن حمایت از تولید داخل
    که تو لیدی هست که ارزش حمایت را داره
    از این حرکت ترامپ خیلی خوشم اومد

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Reza

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      عزیزم اروپا بعضی خودرو های امریکایی رو اونم به خاطر مسائل آلایندگی یا برخی استاندارد ها ورودشونو ممنوع کرده.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Ali.usa

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (335 ديدگاه)

        در کل ممنوع دیگه یعنی سودی به خودرو ساز آمریکای نمیرسه
        آمریکا از قدیم ایام ماشین هاش حجم موتور بالای داشته

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. Ali.usa

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (335 ديدگاه)

        مسئله بعدی هم گمرکی که اروپای ها خیلی بیشتر از آمریکا میگیرن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. vahid 956

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (474 ديدگاه)

          چقدر هست تعرفه خودروهای امریکایی وارداتی به اروپا؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. ونوم اف 5

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (9 ديدگاه)

        الایندگی رو که بحثش رو نکنید ادم یاد دیزل گیت میفته

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. sven

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      واردات هیچکدوم از ماشینای امریکایی به اروپا ممنوع نیست
      شما به سایتهای فروش اتومبیل کشورای اروپایی سر بزنین
      blocket.se
      mobile.de
      این شایعاتو کی براتون گفته؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Mohamad

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    اول باید دید خود آلمان چند درصد تعرفه روی خودروهای وارداتی میگیره
    و اگر آمریکا تا قبل از این خبر، تعرفه وارداتش پایینتر از آلمانها بوده صحبت ترامپ مبنی بر تجارت یکطرفه کاملا درسته و از اونجایی که این بابا خودش یک اقتصاددان و بیزینسمن کهنه کاره تا امروز به تمام وعده های انتخاباتیش عمل کرده و اوضاع اقتصادی و نرخ بیکاری و خیلی چیزای دیگه رو بهبود بخشیده
    پ.ن: (تعرفه خودروهای وارداتی در آمریکا 2.5 درصد و در اروپا 10 درصد. یعنی 4 برابر!!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      میدونم من خودم طرفدار ترامپ هستم به تمام وعده هاشم عمل کرد منم دوست داشتم رئیس جمهوری مثل ترامپ داشته باشم.

      اما بحث یه چیز دیگه هستش
      ترامپ داره تلافی یه چیز دیگه رو درمیاره که مطمئنم شکست میخوره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Mohamad

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (812 ديدگاه)

        برداشت ها متفاوته
        نتیجه کار مهمه و تا الان نشون داده بُعد اقتصادیش بسیار بسیار از دولت اوباما هوشمندانه تر و زیرکانه تره. محافظه کاری هم نمیکنه.
        در هرحال حق داره که منافع کشور، مردم و صنعتشو تامین کنه و در این راه حتی با شرکتهای داخلی خود آمریکا از جمله آمازون،فورد و…هم کشمکش داشته پس خصومتی در کار نیست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. پویان

          ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (752 ديدگاه)

          پس اروپا هم باید فروش ایفون رو ممنوع کنه چون چیزی از درامدش به اروپائیها نمیرسه .
          دوست عزیز تامین منافع با انحصار گرائی خیلی فرق داره .
          باید قبول کنن که از المانی ها پایینتر هستن تا محصولاتشون بهتر بشه

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. Ferrari

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1886 ديدگاه)

        حق با ترامپه شما یه نگاه به تعرفه های اروپا و چین بنداز.چرا چین باید روی کالاهای وارداتی انقدر تع فه وضع کنه و اوضاع رو برای امریکا سخت کنه اما بازار امریکا دراختیار کشورهای خارجی باشه؟؟ همین تع فه های سنگین ترامپ باعث شد چین دو سه هفته ویش قبول کنه وارداتش رو از امریکا. دو برابر کنه همین برنامه های ترامپ بوده که باعث شده ماهی حدودا ۱۶۰ هزار شغل ایجاد بشه نرخ بیکاری در امریکا به زیر ۴درصد رسیده که کمترین رقم در چند دهه اخیره همین سیاستهاش بوده که سال گذشته رشد اقتصادی ۳/۲ درصد رو ثبت کرده.اروپا باید بفهمه که بدون امریکا هیچی نیست
        درمورد الایندگی هم بهتره بدونی ۱۰ سال اروپاییها بودن که سر امریکاییا کلاه گذاشتن
        از زمان رییس جمهور شدن ترامپ خیلیا گفتن با این سیاست ها ترامپ شکست میخوره اما هردفعه ترامپ موفق میشه

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. sven

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      هشت سال مموتی همه همینو میگفتن طرف میدونه عاقله
      با کل دنیا در افتاد همه میگفتن ولی به نفع کشوره
      تا قبل اون فروش نفت به سالی هشتاد میلیارد دلار نمیرسید
      تو هشت سال دوران ممتونی چندین سال فروش نفت بالای هفتصد میلیارد دلارم ثبت شد
      الان فروش نفت سالی سی میلیاردم نمیرسه
      سوال اینه مموتی همه چیز دان و نخبه و کسی که با دنیا ور افتاد ولی به نفع مردم بود با این پولا چیکار کرد؟
      ترامپم همینه. تمام سیاستمدارا و حتی خود بیزینس منهای امریکایی مخالفن ولی تو کشور خودمون یه عده بی خبر جار میزنن که به نفع مردم امریکاست. دقیقا یک سال دیگه ببینین نتیجش چی میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hossein

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (150 ديدگاه)

        چه جالب
        تمام !!! سیاستمدارا و تمام !!! اقتصتد دانهای آمریکا مخالفشن
        حتی یه درصد کوچک هم از کارهای این آقا در آمریکا حمایت نمیکنه
        چه جالب
        شما یه نگاه به نتیجه همین مدت که رییس جمهور بوده بندازی کامل متوجه میشی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Ferrari

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1886 ديدگاه)

        اونی که بیخبره شمایی با این سوالاتت مبشه فهمید تقربیا چیزی از سیاست ایران و نقش رییس جمهور نمیدونی شما باید از نهاد های دیگه بپرسی با این پولا چیکار کردن کلا رییس جمهور تو این مملکت کاره ای نیست.
        اگه طرح یارانه اجرا شد و مردم بیچاره شدن برید از نماینده هاتون بپرسید اگه هزینه بهداشت و ذرمان انقدر زیاده از نمایندهاتون بپرسید اگه تعرفه گمرک انقدر زیاده از نمایندها بپرسید مشکل. اینجاست هنوز نمیدونید تو این مملکت کی چیکارست یاد گرفتین یقه یک نفرو بگیرین هیچوقت هم به نتیجه نمیرسیم مطمئن باش.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. ونوم اف 5

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (9 ديدگاه)

        حالا نه که با کلید خیلی اوضاع خوبه بسوز داداش که سوز جگر چه ها کند

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. نویدی

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (409 ديدگاه)

    حرکت به جاییه.
    به این میگن حمایت از کالای داخلی.
    خودرو های آمریکایی اونقدر پیشرفته و با کیفیت هستن که ارزش حمایت از طرف دولت و مردمشون رو داشته باشن.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. Kamy

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (687 ديدگاه)

    بنزه دیگهههه .. شورلت و فوردم اگه مث بنز شدن همه یه دونه میخرن جلو خونشون پارک میکنن !???

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. sven

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به جا اینکه خودشون بهترشو بسازن کیفتو بالا ببرن ممنوعش میکنن
    زمان اون مموتی نژاد همه میگفتن مهندسه شهردار تهران بوده میدونه چیکار میکنه
    دیدم که با درامد نفتی سالی تا هفتصد میلیارد دلار چیکار کرد
    قابل توجه اینکه الان درامد نفتیمون به سالی سی میلیاردم نمیرسه حالا مقایسه کنید

    بله اینم بیزینس منه که بیزینسو قاطی سیاست کرده
    مموتی ام تا تونست همه ی بیکارا رو با پول نفت باد اورده استخدام شهرداری و سازمان و ادارات دولتی کرد
    وقتی درامد نفتی به حتی کمتر از ده میلیارد دلار رسید دولت موند و این هم حقوق بگیر که کارشون لم دادنه
    ترامپم همینه نه بیشتر
    چندتا شغل موقت درست کرده که تا پنج سال دیگه ضررشو همه میبینن
    بقیه کشورام همین اقدام رو میکنن. بهش میگن اقدام متقابل. یه چند صباحی دادگاه و اینور اونور بعدم مجبور میشه از همه طرحای غیر منطقیش عقب نشینی کنه
    یا وارد بازار ازاد نشه یا اگه میشه مثل بقیه رعایت کنه
    بعدم کی گفته فروش ماشینای امریکایی تو اروپا ممنوعه؟
    حتی به خاطر الایندگیم ممنوع نیست
    من خودم ساکن مالموی سوئدم و تقریبا همه کشورای اروپایی رو رفتم
    تو سایت http://www.blocket.se قسمت فروش ماشین ببینین همه نوع ماشین امریکایی پیدا میشه. از داج رم ۱۵۰۰ گرفته تا انواع فوردهای f150
    یا تو سایت http://www.mobile.de که فروش اتومبیل تو المانه ببینین همه ی ماشینای امریکایی به فروش میره
    حتی خود رسانه های امریکام دادشون در اومده از دست کارای ترامپ
    یه مقاله که یکی از این مجلات امریکایی نیویورک تایمز فکر کنم کار کرده بود اکثر مهندسایی که تو صنایع های تک مشغولن و به علت این کارای ترامپ که با ایجاد شغلای موقت مثل زغال سنگ راه مهاجرت به کشورای اروپایی و چینو در پیش گرفتن. مصاحبه هاشونم همه مستند
    فورد سومین برند پرفروش تو اروپا هست

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Ferrari

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1886 ديدگاه)

      دوست عزیز ممنوع نیست اما فروش ماشینهای المانی در امریکا هم ممنوع نیست دوما کی کفته درامد نفتی ایران زمان احمدی نژاد سالی ۷۰۰ میلیارد دلار بوده؟؟ اگه اون زمان ایران ۵میلیون بشکه در روز تولید میکرده و بشکه ای ۱۲۰ دلار قیمت داشت میشه سالانه حدودا ۲۲۰ میلیار دلار این ۷۰۰ میلیارد دلار از کجا اومده؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. ونوم اف 5

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (9 ديدگاه)

      پس معلوم شد از اون داداهایی هستی رفتی خارج برا مردم نسخه میپیچی .اولا در طول هشت سال تکرار کن هشت سال بازم تکرار کن هشت سال هفتصد میلیارد درامد کشور بود نه هر سال از همینجا معلومه شبا زیاد فایت کلاب میری در ثانی به قول انجمن کلید همین الان هم هر سال حدود 100 میلیارد درامد کشور از نفت و گازه .یادت نره نفت زده بالای 70 دلار

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Genius

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    دونالد کبیر اومده تا مجددا برتری و آقایی ایالات متحده رو به تمام جهانیان حتی اروپاییها و چینی ها اثبات کنه.کاش در تمام این چهاردهه اخیر یک نفر مثل ترامپ در میان مسئولان ما هم پیدا میشد!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. sven

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (4 ديدگاه)

      ولی دنیا هیچوقت اقایی کسی رو تحمل نمیکنه همونطور که هیتلرو تحمل نکرد
      فقط یه مشت *** تو ایرانن که این حرفا رو میزنن یا دنبال اینن که نوکر این و اون باشن و یا ارباب بشن و به همه زور بگن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Genius

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1237 ديدگاه)

        پسرجان Sven!محض اطلاع همین اینترنت و اون کامپیوتر یا موبایلی که باهاش اومدی و داری کامنت میذاری صفر تا صدش امریکائیه پس امریکا خواه ناخواه آقای دنیاست.امروزه علم و دانش معیار قدرت مداری حکام است نه ادعاهای پوچ

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Mohamad

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (812 ديدگاه)

      کاری به سیاست هاش ندارم
      اما قاطع بودن چیزیه که سالهاست در دنیا رنگ باخته بود. اینکه سیاستمدار کثیفی نباشی و وعده ای که میدی رو به هر قیمتی به مرحله اجرا برسونی چیزی جز قاطعیت نیست و ارزشمنده. لحن و شخصیت و بادی لنگوییج در مقایسه با اجرای تعهدات اهمیتی نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. arash66

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (433 ديدگاه)

      امریکا ببخشید چیز زیادی خورده که بخواد مجددا خودشوه نشون بده! اینبار اروپا جلو امریکا نباید کوتاه بیاد !

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف 5

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (9 ديدگاه)

        اگه امریکا سایه و حمایتش رو از اروپا برداره روسیه تو یه چشم به هم زدن نصفش رو ضمیمه خودش میکنه مثل قضیه شبه جزیره کریمه . نشون به اون نشون جناب اقای پوتین به انگل ا مرکل گل هدیه داد که باعث چه جنجالی شد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. net

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3149 ديدگاه)

    ترامپ شجاعترین ریس جمهور تاریخ ایالات متحده امریکا هست.ترامپ ، قدرت امریکا رو داره به جهان نشون میده،اوباما خیلی ضعیف و ناتوان بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پویان

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (752 ديدگاه)

      مافیایی ترین رئیس جمهور ترامپه .قدرت نشون دادن یعنی چی ؟
      یادمون باشه اروپا و امریکا دهه هاست که متحد نزدیک هستن و هر دو به هم نیاز دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. فتنه گوساله سامری

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    کمرآمریکا ازنطر اقتصادی شکسته.تاالان هم که دوام اورده یکی بخاطر تزریق دلارهای عربی هستش ویکی هم بخاطرچاپ پولهای بدون پشتوانه است.البته بزرگترین دزدی تاریخ رودرزمان نیکسون انجام داد باهمین روش.ابرقدرت اقتصادی اینده چین هستش.هیودی ها دارن به اونجا سرمایه گذاری روانتقال میدن.آمریکا یه جورایی یه قطبش باقطب دیگه اش داره میجنگه برای حفظ کردن خودش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فتنه گوساله سامری

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    اون دوستی که میگی رئیس جمهور درایران هیچ کاره است.ببخشید ولی دراشتباهی.ولی این حرفتو قبول دارم که خیلی ازمشکلات ما توسط نماینده های مجلس بوجود اومده تاجایکه بزرگترین خیانت به این کشور(برجام) رو در۲۰ دقیقه تصویب کردن‌.برجامی که ماجرای حکمیت رودوباره تکرار کرد.ولی خیلی خیلی خصوصا رئیس جمهور این دوره به کشور صربه که نه خیانت کرده که اینجا جای گفتنش نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. عشق ماشین

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (40 ديدگاه)

    بعضی دوستان اشتباهی اومدن تو این سایت .اینجا سایت عاشقان خودرو هستش نه تراوشات سیاسی و ایدئولوژی .طرف اسمشو گذاشته فتنه گوساله سامری .آخه اینجا هم از دست امثالی مثل تو راحت نیستیم .بابا اینجا میخوایم ماشین ببینیم و حالشو ببریم .آدرس اشتباه اومدی بخدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فتنه گوساله سامری

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      ببخشید نمیدونستم باید اجازه بگیرم ازشما واسه انتخاب اسم.حالا لطف کنیدگذشت کنیداین یه بارو.عجب هاااا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سام

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      حق با شماست جناب عشق ماشین
      برخی از کامنت های زیر این پست واقعا چرند و بی ربط است و به همه چیز ربط دارد به جز خودرو.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. Mohammadreza

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    در رابطه با جنگ تجاری امریکا و اروپا لازمه بدونید که اقتصاد امریکا از کل اتحادیه اروپا(با حساب انگلیس)بزرگتره.در سال 2017(که هنوز انگلیس جز اتحادیه اروپا بود)تولید ناخالص داخلی امریکا 18.5 تیلیون دلار بوده و اتحادیه اروپا 17.5 تیلیون دلار.
    پس بدونید در صورتی که کل کشور هاب اروپا باهم متحد شن بازهم در مقابل امریکا شکست میخورن
    در ضمن مگه اتحادیه اروپا خودش سیاست درهای بسته و حمایت از کالای داخلی رو نداره؟پس چرا از این اقدام احتمالی امریکا ناراحت شدن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      کلا اروپایی ها،به ویژه اروپای غربی سال هاست که از ثبات و آسایش نسبی برخوردارند و این ثبات هم در سایه زیرساخت امنیتی است که از جنگ جهانی دوم به بعد توسط آمریکا برای آنها به وجود آمده است.اگر آمریکا در جنگ جهانی دوم ورود پیدا نمی کرد،هیتلر مثل آب خوردن تمام اروپا را می بلعید و آب هم از آب تکان نمی خورد! همانطور که در جنگ جهانی دوم،آلمان به راحتی توانست فرانسه،دانمارک،بلژیک،نروژ،اطریش و….را اشغال کند.اگر امروز هم به فرض سایه نظامی آمریکا از سر اروپا برداشته بشود روسیه هم مثل آلمان هیتلری در مدت زمان کوتاهی بخش اعظم اروپا را اشغال می کند و مطمئن باشید که از دست اروپا کوچکترین کاری بر نمی آید.اروپایی ها در سایه ثبات و امنیتی که توسط آمریکا از جنگ جهانی دوم برای آنها به وجود آمد به رفاه بالایی رسیدند و این امنیت مفت و مجانی هم سخت آنها مغرور کرده و حالا فکر می کنند می توانند بدون آمریکا امنیت و بازارهای خودشان را حفظ کنند.در حالی که امروز نه مردم و جوانان اروپا حتی در حد و اندازه زمان جنگ جهانی دوم آماده رزم و مبارزه هستند و نه سیاستمداران و سرمایه داران مفت خور اروپایی حاضرند ذره ای از سودهای کلان و عیش و نوش خودشان بگذرند.در کل،اروپایی ها پول مفت،نفت و منابع معدنی مفت و ارزان،امنیت مفت و صد البته حاضر و آماده از طرف آمریکا و در کنارش، بازارهای مفت و مجانی کشورهای دنیا و به خصوص کشورهای فقیر و در حال توسعه آسیا،آفریقا و آمریکای لاتین و… را خیلی دوست دارند ولی حاضر نیستند که ذره ای از خودشان مایه بگذارند و با کوچکترین مشکل و بی ثباتی بازار مربوطه را ترک می کنند تا مبادا کوچکترین گزنذی به سرمایه های بادآورده آنها وارد شود.اروپایی های رند و حقه باز سال هاست که بازار آمریکا را هم تا حدی یکطرفه در دست گرفته بودند ولی حالا آدمی مثل ترامپ آمده تا این بساط مفت خوری هفتاد ساله شان را به هم بریزد!البته ترامپ هم از جنس خبیث خودشان است و او هم به دنبال بازار مفت و مجانی است.در ایران هم شاهدیم که فرانسوی ها سال هاست خودروهای از رده خارج خودشان را البته با همکاری مشتاقانه مدیران محترم وطنی به تعداد میلیونی به مشتریان ایرانی می فروشند و به همین خاطر است که به ظاهر سنگ ما را در مجامع جهانی به سینه می زنند.اما در باطن امر،فرانسوی ها و کلا اروپایی ها،هتل های مجانی،چلو کباب و جوجه کباب های خوشمزه و دلارهای نفتی ما را دوست دارند و نه خود ما را…!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. achtung

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (423 ديدگاه)

    خیلی احمقه بجای اینکه به فکر افزایش تولید محصولات های تک و خدمات و نرم افزار تو آمریکا باشه دنبال افزایش تولید فولاد و آلومینیوم و خودرو تو کشورشه با این طرز فکر به آمریکا لطمه میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. بردیا

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (42 ديدگاه)

    مگر آمریکاییا احمقن که سوار آشغالهای ژاپنی و آمریکایی بشن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا