متفرقه

نشانه‌های بحران اقتصادی 2008 در صنعت خودرو پدیدار شده است؟!

به نظر نمی‌رسد که شیوع ویروس کرونا در دنیا به این زودی‌ها متوقف شود و صنعت خودرو هم آسیب‌های زیادی از این قضیه دیده است. به نظر شما نمایندگی‌های خودرویی تا چه حد می‌توانند به موجودی انبار خود تکیه کنند؟ و جالب اینکه تنها ۱ نفر از هر ۴ آمریکایی به قوانین “در خانه بمانید” پایبند هستند. می‌توانید تصور کنید اگر چنین محدودیت‌هایی در ایالت‌های بیشتری از آمریکا وضع شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعاً چنین وضعیتی اصلاً مطلوب نیست اما نمی‌توان آن را دور از ذهن دانست.

حالا اگر وضعیت کنونی دنیا را با آنچه که در ۱۳ سال پیش و طی رکود اقتصادی بزرگ رخ داد مقایسه کنید شباهت‌هایی را خواهید یافت. رکود اقتصادی آن زمان به‌صورت رسمی از اواخر سال ۲۰۰۷ شروع شد و تا ژوئن ۲۰۰۹ ادامه یافت هرچند اثرات آن تا چند سال بعدتر هم نه تنها در آمریکا بلکه در دیگر کشورهای بزرگ نیز وجود داشت.

یکی از افرادی که تجربه گران‌بهایی درباره رکود اقتصادی چند سال پیش داشته مدیر فروش اسبق آکورا بوده است. او اخیراً در شبکه‌های اجتماعی به بیان اثرات رکود اقتصادی، نه تنها در نمایندگی‌های این برند بلکه در کل آمریکا پرداخته است.

او گفته است:

در ژوئن ۲۰۰۸ بود که فروش نمایندگی ما بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. ما دو سال قبل از آن به‌صورت ماهانه ۱۰۰ دستگاه خودروی صفرکیلومتر می‌فروختیم اما وقتی‌که در حال ترک شرکت بودم فروش به ۵۰ دستگاه کاهش یافته بود.

این مدیر فروش ادامه می‌دهد:

به یاد می‌آورم که شش ماه پیش از بروز رکود اقتصادی به موجودی انبار نگاه می‌کردم و برخی مشکلات هشداردهنده را متوجه می‌شدم. سرعت فروش خودروهای صفرکیلومتر به‌طور قابل‌توجهی در حال تغییر بود. تعداد خودروهایی که در انبار می‌ماندند روز به روز بیشتر می‌شد. من همیشه تعداد خودروهای در حال فروش با تعداد خودروهای موجود در انبار را مقایسه می‌کردم و در اواخر سال ۲۰۰۷ بود که موجودی انبار رو به فزونی گذاشت.

در ادامه اظهارات این فرد آمده است:

اوایل سال ۲۰۰۸ بود که آکورا خودروهای بیشتری مخصوصاً TL را به نمایندگی‌ها می‌فرستاد و این خودروها نیز در انبار می‌ماندند. وضعیت به گونه‌ای بود که TL به مدت ۱۲۰ روز در نمایندگی می‌ماند. به این ترتیب اگر آکورا خودروی دیگری را به نمایندگی نمی‌فرستاد ما باید ۴ ماه زمان را صرف فروش خودروهای خود می‌کردیم.

او پس از ترک نمایندگی آکورا همچنان به آمار فروش محل کار خود دقت می‌کرد به گونه‌ای که نمایندگی موردبحث در آگوست ۲۰۰۸ تنها ۱۵ خودرو فروخته بود که افت ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه دو سال پیش از آن را نشان می‌داد.

البته شرایط کنونی دنیا نسبت به آن زمان بسیار متفاوت است اما نبود خریدار در بازار به وضوح دیده می‌شود زیرا افراد تا حد امکان در خانه مانده‌اند و تنها خریدهای حیاتی همچون غذا و دارو را انجام می‌دهند. اگر شما مسئول یک نمایندگی خودرو باشید مهم نیست که چرا افراد از در وارد نمی‌شوند. اینکه کسی نمی‌آید (به هر دلیلی) باعث به هم خوردن وضعیت مالی می‌شود.

شاید این وضعیت طی هفته‌های آتی برطرف شود اما اگر غلبه بر کرونا سخت‌تر باشد شرایط سخت‌تری بر نمایندگی‌ها حکم‌فرما خواهد شد.

ماه پیش بود که فروش خودروهای جدید در چین افت شدید ۸۰ درصدی را ثبت کرد چراکه مردم در قرنطینه بودند.

و این تنها عواقب کوتاه‌مدت است زیرا اگر شیوع کرونا طی ماه‌های آتی ادامه داشته باشد هیچ‌کسی نخواهد توانست عمق آسیب‌های اقتصادی را پیش‌بینی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (10061 ديدگاه)

    چند ماه پیش در یکی از مقاله ها به این نکته اشاره کرده بودم ولی خیلی دوستان به مسخره گرفتند و تا توانستند توپیدند .

    کاری به کرونا ندارم اما اقدامات ترامپ در سطح جهان این اتفاق را پیش آورده و باید منتظر پیشامدها باشید .

    اگر کمی تاریخ اقتصادی داشته باشید ، متوجه میشوید که چه زمانی باید سرمایه گذاری کنید و کی باید سرمایه را بیرون بکشید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هادی نجفی

      ۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (168 ديدگاه)

      نوید جان با صحبت هات موافقم و یک نظر دیگه ای هم من دارم، فارغ از تمام نکات منفی کرونا و تاثیراتش مثل مرگ به خصوص مرگ افراد مهم مثل پزشکان، و بی کاری این ویروس مزیت هایی هم داشته، آلودگی هوایی با نقشه های ماهواره ای نشون میده قبل و بعد کرونا چقدر فرق داشته و بهتر شده، یاد فیلم کینگزمن افتادم و حتی شک ندارم دقیقا کپی برداری این فیلم بوده، ما آدم ها داریم زمین رو از بین میبریم، خودرو از فرم کار درمده و تبدیل شده به یه چیز لوکس و سرگمی، مثل مسابقات و غیره، هرچند مسابقات به پیشرفت خودرو سازی خیلی کمک کرده ولی نمیشه منکرش شد، تولید خودرو میلیونی در ۳ قاره متوقف شده (مقاله سایت car.ir) مردم بیشتر خونه میمونن و کار های غیر ضرور رو با مجازی انجام میدن و کمک میشه به زمین، از طرفی این ویروس باید به وجود می اومد تا سیاست دنیا رو عوض میکرد، چون پدال منتشر نمیکنه نمیشه خیلی چیزا رو گفت، ولی سیاست ایران با کشور های بین الملل رو خیلی داره روش تاثیر مثبت میزاره، ۴ مین هفته بدون لعن و نفرین برای کل دنیا رو از ایران سپری کردیم، مردم از اجتماعات پتفرقه شدن و از طریقه فضای مجازی اشنا میشین با حقیقت و عادت های بدشون ترک میشه، تا زور نباشه کسی تغیر نمیکنه، مخصوصا در رفتار مردم
      خودرو سازی باید روندش عوض میشد و استراحتی به زمین داده می شد دقیقا فیلم Kingsman: The Secret Service رو عینا شبیه سازی کردن (نسخه شماره ۱ نه محفل طلایی)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهدی

      ۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (35 ديدگاه)

      کرونا یک جهش طبیعی از ویروس سارس هستش و مقاله این موضوع در مجله معتبر نیچر هم چاپ شده و هیچ ارتباطی بین امریکا و کرونا و حتی چینی و کرنا وجود نداره این بازار افتضاح نه فقط در امریکا بلکه در تمام جهان به وجود امده تا انجایی که حتی پیش بینی شده رشد اقتصاد چین یک و نیم درصد کاهش پیدا کنه که در چهل سال اخیر بی سابقه میشه طبیعی هم هست وقتی شما قرار نیست از منزل بیرون برید پس خودرو هم نیاز ندارید تازه اوضاع کسب و کارهم خراب شده پس پولی هم برای خرید ندارید۱

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آرین

    ۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (444 ديدگاه)

    ریشه این رکود با سال 2008 متفاوته. رکود امسال از افت رشد اقتصادی نیست و زودتر خودشو ترمیم میکنه با این حال رشد اقتصادی دنیا هم کم کم داره نرخش افت میکنه و بزودی شاهد بحران شبیه به 2008 هم خواهیم بود
    و البته هیچکدوم اینا ربطی به اقدامات ترامپ نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (35 ديدگاه)

      البته نیاد فراموش کرد که با کاهش رشد اقتصادی چین و مخصوصا اتفاقات یکی دو سال اخیر سرمایه داران به سمت بازار های مطمین تری میروند بازار هایی که از تنش های سیاسی به دور باشد و گزینه ای مثل هند و برزیل و مخصوصا اروپای شرقی برای شرکت های غربی بسیار بهتر از چین خواهد بود موضوعی که چند سالی هست شروع شده و با کرونا شدت پیدا میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. بی نام

    ۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ذات رکود اقتصادی این دوره اصلا شبیه به رکود اقتصادی هیچ دوره ای از تاریخ نیست. نه جنگ و نه بحران بدهی و نه بحران وام و نه رقابت تجاری… عامل این بحران یک بیماری هست که تمام دنیا رو به خودش مشغول کرده. دیگه این بحران نه امریکا میشناسه و نه چین و با ایران و ترکیه و ژاپن و برزیل و هر کشور دیگه به یک شکل برخورد میکنه. هر یک کشور که درگیر این بحران باشه تمام دنیا رو در معرض خطر قرار میده. امیدوارم هر چه سریعتر این بحران تمام بشه اما باید قبول کرد که کرونا خیلی چیزا رو به ما یاد داده و جالبه که باعث شده تو این 1-2 ماه گذشته آلودگی کمتر و هوا پاکیزه تر بشه. کرونا نشون داد چقدر آسیب پذیریم و آمادگی مقابله با بحران ها رو نداریم. همینطور نشون داده که بحران های بهداشتی محدود به یک کشور نیست و تمام دنیا در معرض خطر هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا