متفرقه

ورود جیلی به حوزه خودروهای پرنده

صبح دیر از خواب ناز بیدار شده‌اید و ممکن است امروز دیر به سرکار برسید. سوار اتومبیل خورد می‌شوید و به سمت محل کار خود راه می‌افتید. ناگهان با ترافیک وحشتناکی روبه‌رو می‌شوید که شاید حداقل تا ده‌ها دقیقه از جایش جم نخورد. اما چه می‌شد اگر مرکب شما یک خودروی ساده نبود؟ چه می‌شد اگر مثل بالگرد از زمین بر می‌خواست و چند متری بالاتر از سطح جاده شناور می‌شد؟ در این صورت در چند دقیقه شما به محل کار خود می‌رسیدید و از سرزنش کارفرمای نه‌چندان خوش‌اخلاق خود در امان می‌ماندید. هرچند به این زودی تحقق رؤیای شیرین خودروهای پرنده را شاهد نخواهیم بود؛ اما باید بدانید که کمپانی‌های بسیاری- ازجمله اوبر و ایرباس – درصددند تا این چشم‌انداز را هر چه سریع‌تر به واقعیت بدل کنند. اما بگذارید به آخرین عضو این شرکت‌های بلندپرواز خوش‌آمد بگوییم: جیلی. بله! درست خواندید و اشتباه تایپی هم در کار نیست؛ همان شرکت چینی که مالک ولووـست حالا هوای پرواز به سرش زده.

Terrafugia Transition
Terrafugia Transition
به نقل از خبرگزاری SCMP، همین اواخر جیلی با خرید Terrafugia موافقت کرده است. این استارتاپ، که ساخته تعدادی از فارغ‌التحصیلان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) ـست، از بدو تولدش در ۲۰۰۶ (۱۳۸۴ ه.ش) مأموریت خطیر ساخت یک خودروی پرنده نسبتاً خوش قیمت را یک‌تنه به جلو می‌رانده است.


اما مشکل اینجاست؛ اما این شرکت نوپا نمی‌توانست یک پروژه را به‌عنوان پایه کار در نظر گرفته و روی بهبود آن کار کند چراکه تا آن تاریخ کسی آن‌قدرها پیش نرفته بود. پس اعضای Terrafugia باید از صفر مطلق شروع می‌کردند. بالاخره شرکت نوپای داستان ما قصد ساخت خودرویی را کرد که توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) در رده هواپیماهای فوق سبک جای می‌گرفت. به‌علاوه، این خودرو می‌بایست قوانینی را که رعایت آن‌ها بر تمامی خودروهای سواری از واجبات است، در نظر می‌داشت.


این شرکت هم‌اکنون دو مدل را در دست توسعه دارد؛ اما شوربختانه هنوز هیچ‌یک از آن‌ها به مرحله نمونه اولیه نرسیده‌اند. اولین مورد هواپیمای ساده‌ای است Transition نام که محدوده پروازی ۶۴۴ کیلومتری و سقف سرعتی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعتی دارد. بد نیست بدانید که هنگامی‌که خودروی پرنده مذکور در آسمان نیست، بال‌هایش به سمت پایین جمع می‌شوند.


نمونه‌ای پیشرفته‌تر با نام TF-X نیز در کار است. به لطف قلب تپنده هیبریدی خود، این مدل محدوده پرواز بیشتری داشته و برخلاف برادر کوچکترش، می‌تواند به صورت عمودی نشست و برخاست کند.

آن‌گونه که از شواهد برمی‌آید Transition برچسب قیمتی ۲۷۹ هزار دلاری خواهد داشت. به نظرتان پول زیادی است؟ اما مگر می‌شود بر روی نخستین خودروی پرنده دنیا قیمت گذاشت؟ قرار است تا ۳ سال آینده، خریداران اولین خودروهای بالدارشان را تحویل بگیرند؛ هرچند این شرکت کوچک تابه‌حال بارها این روز موعود را عقب و عقب‌تر انداخته. اما شاید جیب پرپول جیلی کمکی باشد تا هر چه زودتر چشممان به جمال این خودرو- هواپیمای دورگه روشن شود.

Terrafugia Transition
Terrafugia Transition
تنها زمان پاسخگوی نتیجه سرمایه‌گذاری شرکت مادر ولوو در Terrafugia خواهد بود. تا آن زمان شما چند سالی زمان برای پس‌انداز کردن و صدالبته غلبه بر ترس از ارتفاعتان خواهید داشت.

منبع: دیجیتال ترندز

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. KING 918 (محمدرضا)

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    جلوش شبیه مکلارنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بنزما

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (505 ديدگاه)

    تا کمتر ازده سال دیگه باید شاهد رقابت خودروهای
    پرنده به صورت جدی باشیم و همچنین تصویب قانون برای خودروهای پرنده وتعیین مسیر مشخص برای ان ها د ر کشورهای پیشرفته
    شرکت های چینی با توجه به وضعیت مالی قوی که
    دارن تو خیلی از صنعت های جدید مانند خودروهای پرنده و خودروهای برقی حرف زیادی برای گفت دارن
    چون بوجه قوی برای اختصاص دادن بهتحقیق و توسعه صنایع جدید دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد حسین

      ۱۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (489 ديدگاه)

      آفرین به چینی ها که پول شون رو به جای تجملات و تشریفات یا سهام خریدن و پول روی پول گذاشتن مثل بعضی کشورهای دور بر خودمون ، دارن تو حوزه های دانش و صنعت سرمایه گذاری میکنن.
      ولی یه سوال :
      آیا با توجه به رشد جدی صنعت خودروهای پرنده ، اینهمه سرمایه گذاری روی خودران ها منطقی هست ؟ بهتر نیست به جای اینکار خودروسازهای ثروتمند برن به سمت همین خودروهای پرنده ؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. MAHDI . TUNING

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    باورش سخته اما جیلی داره به یه گروه صنعتی قدرتمند تبدیل میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نا اشنا

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فک کن سایپا پرادو پرنده کنه و موتور1.3 روش بزاره و حتی تو 10 دقیقه هم به سر کارتم نرسیو قیمتشم 50 یا 60 تومن بزاره به امید اون روزهای رویایی…………………………………

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا